شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ارتباطات حرفه‌اي پيش‌نياز تعالي سازمان
چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399 - 13:51 کد خبر:43124
عملكرد روابط عمومي در انتشار رويدادها و خبرهاي سازمان‌ها و كنترل شايعات در دستيابي و يا عدم نيل به اهداف استراتژيك اثر مستقيم مي‌گذارد و بايد بپذيريم، يك روابط عمومي تاثيرگذار به‌عنوان ويترين سازمان نقشي حياتي در بقا و پيشرفت سازمان‌ها داشته و در اين مسير استفاده از ابزار و فنون نوين ارتباطي و اطلاعاتي، به‌ويژه رسانه‌هاي نوين و شبكه‌هاي اجتماعي و به‌كارگيري كاركنان متعهد و متخصص از اهميت بالايي برخوردار است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| هفدهم ماه مه برابر با ۲۷ ارديبهشت ماه، روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي (WTISD) است. محمد احمدي آذر رئيس اداره روابط عمومي بانك تجارت در پيامي فرارسيدن اين روز را به فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومي تبريك گفت. وي در اين پيام روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي را ميثاق همبستگي فعالان اين عرصه در راستاي خدمت‌گذاري ارزنده به جامعه و سازمان‌هاي متعالي دانسته و آورده است:

«يك روابط‌عمومي مترقي با برخورداري از دانش تخصصي و پايبندي به اصول حرفه‌اي و اخلاقي، مي‌تواند ضمن كنترل منافع متقابل سازمان خود با مشتريان، سهامداران، كاركنان و همچنين رسانه‌ها و شناخت صحيح مسئوليت‌هاي حرفه‌اي خود، نسبت به ارائه اطلاعات و اخبار شفاف سازمان و ساختن تصويري واضح از سازمان خود اقدام كند.

روز ارتباطات و روابط عمومي فرصتي مغتنم است تا يادآور شويم نمادهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يك جامعه در گرو سازوكارهاي توزيع عادلانه اطلاعات، روشن‌گري افكار عمومي، مردم‌مداري و احترام به حقوق انسان‌ها به‌منظور افزايش سطح مشاركت مردمي است.

در ماه‌هاي اخير پديده‌اي به نام ويروس COVID-19، تغييرات عميق و گسترده‌اي در شئونات مختلف روابط اجتماعي به‌وجود آورد و در نوع خود تبديل به يك نمونه مطالعاتي متفاوت با پديده‌هاي مشابه شد و در زمانه‌اي كه نفوذ اخبار و شايعات در رسانه‌هاي نوين مجازي با سرعتي باورنكردني در حال افزايش است، انتشار سريع اخبار ويروس COVID-19 در فضاي مجازي قدرت اين رسانه‌ها را به رخ كشيد.

از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه ارتباطات مجازي زماني معنا پيدا مي‌كند كه منشأ آن ارتباطات واقعي بين انسان‌ها بوده و در بستر پديده‌هاي اجتماعي رخ داده باشد؛ بنابراين، هرگونه سياستگذاري در عرصه رسانه‌هاي مجازي زماني به موفقيت خواهد رسيد كه هماهنگ با اصول روابط اجتماعي و انساني صورت گرفته باشد و اين درسي است كه ويروس كرونا به ما يادداد.

در اين ميان عملكرد روابط عمومي در انتشار رويدادها و خبرهاي سازمان‌ها و كنترل شايعات در دستيابي و يا عدم نيل به اهداف استراتژيك اثر مستقيم مي‌گذارد و بايد بپذيريم، يك روابط عمومي تاثيرگذار به‌عنوان ويترين سازمان نقشي حياتي در بقا و پيشرفت سازمان‌ها داشته و در اين مسير استفاده از ابزار و فنون نوين ارتباطي و اطلاعاتي، به‌ويژه رسانه‌هاي نوين و شبكه‌هاي اجتماعي و به‌كارگيري كاركنان متعهد و متخصص از اهميت بالايي برخوردار است.

در پايان ضمن تبريك فرارسيدن روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي (WTISD) به فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومي كشور، اميدوارم تلاشگران اين عرصه به نسبت تواني كه براي خدمت به جامعه و سازمان شان به‌خرج مي‌دهند، به جايگاه شايسته خود دست يابند. »