شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ميثم آل حبيب مدير اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس ضمن تبريك ۲۷ ارديبهشت ماه روز ارتباطات و روابطعمومي و اشاره به اهميت مقوله اطلاع رساني دقيق و شفاف به شهروندان در فضاي رسانهاي كنوني و جنگ نرم دشمن و حركت اداره ارتباطات و امور بينالملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس در راستاي مسئوليت اجتماعي و افزايش سطح اعتماد ميان مردم و دستگاههاي اجرايي، به بيان وظايف، اهداف و گزارش عملكرد اداره ارتباطات و امور بين الملل در سال ۹۸ پرداخت.
به گزارش خبرگزاري برنا از تهران ؛ ميثم آل حبيب مدير اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس ضمن تبريك ۲۷ ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي به تمامي فعالان اين عرصه در خصوص عملكرد يكساله اداره ارتباطات و امور بين الملل اظهار داشت: با توجه به توسعه ابزارهاي رسانهاي، شكل گيري فضاي مجازي و تغيير ذائقه عمومي با شبكههاي اجتماعي متعدد و استفاده طيف وسيعي از جامعه از فناوري هاي نوين، اطلاع رساني وارد عصرجديدي از تكامل شده است.
وي افزود: امروزه با تغيير كلي رويكرد اطلاع رساني در سطح كلان، نقش و وظيفه مهم و خطير روابط عمومي ها بيش از پيش در معادلات اطلاع رساني احساس مي شود و برخلاف ديدگاه غالب عمومي روابط عمومي يكي از مهم ترين نقش هاي يك سازمان را بازي مي كند.
مدير اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس بيان داشت: يك واحد روابط عمومي با انجام اقدامات تخصصي و بسترسازي مناسب ميتواند با تنظيم ارتباط دو سويه ميان افكار عمومي و اعتماد سازي، فعاليت نهاد و سازمان مربوطه را در دورنماي معين تنظيم كند.
آل حبيب گفت: روابط عمومي بايد در قامت يك نهادي فعال، پويا و استاندارد و كارآمد بتواند با بهره گيري از شيوه هاي نوين ارتباطي و اطلاع رساني و رويكرد نوين گرايي در راستاي اطلاع رساني دقيق بر محور صداقت و شفافيت به منظور همدلي اجنماعي گام بردارد.
وي ادامه داد: امروزه با عنايت به بيانات رهبري معظم انقلاب مبني بر قرار داشتن در جنگ نرم با دشمنان اسلام و انقلاب و تلاش دشمن براي سياه نمايي عملكرد و دستاوردهاي بيش از ۴ دهه انقلاب اسلامي روابط عموميها در خط مقدم اين جنگ قرار دارند و با فعاليت دقيق و سريع خود مي توانند در خنثي كردن توطئههاي دشمنان موثر باشند.
مدير اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس با نگاه مثبت و مفيد مهندس مختاري شهردار محترم قدس تلاش خود را بر آن نهاده است كه با رعايت اصول حرفه اي كار رسانه اي، شفافيت و صداقت ضمن ارائه عملكرد مجموعه مديريت شهري قدس در راستاي حق قانوني شهروندان و اعتماد سازي همگاني، بر محور مسئوليت اجتماعي و همگاني گام بردارد و فعاليت خود را هيچ گاه به انجام وظايف سازماني محدود نكند.
آل حبيب گفت: اين اداره در سال ۱۳۹۸ در راستاي ايفا مسئوليت اجتماعي خو در برحه هاي مختلف زماني همچون سيل، آلودگي هوا و بحران كرونا نسبت به انجام اطلاع رساني در راستاي آگاه سازي عمومي اقدام كرده است و تلاش بر آن بوده است تا در حوزه پدافند غيرعامل اطلاعات مورد نياز به زبان ساده در اختيار شهروندان قرار گيرد.
وي ضمن دعوت به مشاهده و مطالعه بخشي از وظايف، اهداف و عملكرد اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس تصريح كرد: اين اداره با تبعيت از سياستهاي كلان نظام جمهوري اسلامي ايران و دولت تدبير و اميد همواره به موضوع اطلاع رساني و آگاه سازي به عنوان يكي از حقوق اجتماعي و شهروندي مردم نگاه مي كند و با رعايت اصول صداقت، امانت داري و انصاف در اين حوزه، به اين امر خطير و حساس مي پردازد.
اهداف كلان و راهبردي اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس:
۱- سياست گذاري از طريق افكار سنجي و نظرسنجي و رساندن اطلاعات حياتي به راس سازمان در خصوص عملكرد سازماني
۲- هماهنگي و تعامل با ساير واحدها، ادارات و سازمان هاي شهرداري قدس به منظور اجراي هماهنگ برنامه هاي شهرداري
۳- هماهنگي و فراهم نمودن ملزومات لازم براي برگزاري، مراسمات، جلسات و ديدارهاي مديران ارشد سازمان بويژه شهردار محترم
۴- تقويت ارتباطات مردمي، بوسيله ايجاد ابزارهاي دريافت پيام هاي مردمي در پلتفرم هاي مختلف و طبقه بندي داده هاي مختلف
۵- در بعد اجتماعي و فرهنگي، نقش مشاركتي و سياستگذاري سازماني به وسيله نيازسنجي و الزامات ايجاد شده مناسبتي و هماهنگي همه ادارات درگير در اجراي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي
۶- تهيه و توليد محتواي لازم در انعكاس عملكرد سازمان در همه حوزه ها و پلتفرم هاي اطلاع رساني سرفصل مهمترين وظايف، عملكرد و اقدامات اداره ارتباطات و امور بينالملل
شاخص هاي اطلاع رساني
انتشار بيش از ۱۸ هزار پيام در سال ۹۸ در پلتفرم هاي ارتباطي شهرداري قدس
اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس با توجه به وظايف ذاتي سازماني و احتساب به عنوان پيشاني سازمان ، مهم ترين قسمت فعاليت خود را به حوزه اطلاع رساني، خبر و آموزش اختصاص داده است كه با توجه به نگاه ويژه شهردار و اعضاي شوراي اسلامي قدس در خصوص حق قانوني شهروندان جهت اطلاع از تصميمات و اقدامات جاري مديريت شهري، از اهميت و حساسيت بالايي برخوردار است.
اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس هم اكنون به منظور اطلاع رساني دقيق و سريع در ۶ پلتفرم ارتباطي از قبيل، سايت خبري، شبكه اجتماعي تلگرام، اينستاگرام، سروش، ايتا، بله و ... فعال است كه در طول شبانه روز فعال بوده و به انعكاس مهمترين رويداد هاي شهر مي پردازد و روزانه به طور متوسط ۴۰ - ۵۰ پيام در حوزه هاي اطلاع رساني، فرهنگ شهروندي، هويت و برندينگ شهر و ... منتشر مي نمايد.
در سال ۹۸ انعكاس و اطلاع رساني بيش از ۱۸۰۰۰ مورد اخبار، عكس نوشته، گزارش ويژه خبري، يادداشت، انتشار پيام شهروندي، پادكست، ويدئو و به نوعي ابعاد مختلف مدل ژورناليست اطلاعرساني صورت گرفته است كه مي توان گفت به طور ميانگين، روزانه ۵۰ خبر و پيام و ديگر موارد مورد نياز توسط اين اداره در پلتفرم و كانالها متعدد مجازي منتشر شده است.
اين اداره ضمن انتشار پيام هاي تبريك و تسليت در تمامي مناسبت هاي ملي و مذهبي از سوي مسئولان مديريت شهري ضمن رعايت تمامي عناصر و ارزشهاي خبري با بهره گيري از تيمي حرفهاي، با ساخت كليپ، عكس نوشت، موشن گرافيك و اينفوگرافيك سعي در پويايي و خلاقيت در انتشار مطالب دارد.
شاخص هاي ارتباطات
با توجه به اهميت مقوله پاسخگويي مسئولان به اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطي مردم و مسئولان، اداره ارتباطات و امور بينالملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس در سال ۹۸ اقدام به برگزاري چندين نوبت نشست خبري و ديدار اصحاب رسانه و مطبوعات با شهردار قدس، هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهرقدس به مناسبتهايي همچون روز شوراها، روز روابط عمومي و روز خبرنگار نموده است.
علاوه بر موارد مذكور تمامي مديران و مسئولان مديريت شهري قدس در طول سال جاري همواره پاسخگو سوالات و مطالبات شهروندان محترم از سوي اصحاب رسانه بودهاند و گفتگوهاي ويژه و اختصاصي متعددي توسط رسانههاي مكتوب و برخط با مسئولان مديريت شهري با هماهنگي اين اداره صورت پذيرفته است.
انتشار اخبار مديريت شهري قدس در خبرگزاري هاي معتبر كشوري با توجه به استقبال مردم به فضاي مجازي و استفاده از امكانات الكترونيك، محتواي منتشر شده در فضاي وب و سايت هاي خبري از اهميت بالايي در دهه اخير برخوردار است و در اين ميان بسياري از خوراك شبكه هاي اجتماعي امروزي از مطالب فضاي وب نشات مي گيرد.
با توجه به نقش آفريني موثر و همكاري اداره ارتباطات شهرداري قدس با اصحاب رسانه به ويژه خبرنگاران خبرگزاريها و سايتهاي معتبر ملي، در سال ۹۸ ده ها خبر و گزارش از اقدامات، عملكرد و صحبت هاي مديران شهري قدس در سايت ها و خبرگزاري هاي معتبر ملي همچون فارس، تسنيم، مهر، ايرنا، برنا، ايسنا، تابناك، پانا و ساير خبرگزاري ها و سايت هاي خبري به انتشار رسيده است.
چاپ بيش از ۸۰۰ خبر و گزارش مديريت شهري قدس در حوزه نشريات چاپي و روزنامه ها با توجه به فعاليت بخش اعظمي از اصحاب محترم رسانه در رسانه ها چاپي و مكتوب و جرايد، در سال حدود بيش از ۸۰۰ خبر و گزارش توسط نشريات و روزنامه ها، هفتهنامه، ماهنامه ها در خصوص اخبار مجموعه مديريت شهري قدس منتشر گرديده است كه اغلب توسط تيم تحريريه اين اداره تنظيم و به انتشار رسيده است و موارد مذكور علاوه بر بايگاني فيزيكي، به صورت ديجيتالي ذخيره سازي و آرشيو ميشود.
برگزاري مستمر ملاقاتهاي مردمي و ديدار با خانواده شهدا
با توجه به سياستهاي كلي نظام اسلامي مبني بر لزوم ارتباط مستقيم و بدون واسطه با مردم، جلسه ملاقات عمومي شهروندان با مهندس مختاري شهردار قدس در روزهاي چهارشنبه هر هفته برگزار مي شود و در اين ديدارها به منظور تسريع در روند حل مشكلات شهروندان مديران مناطق شهري، مديران و معاونين شهرداري حضور دارند كه از طريق شبكههاي اجتماعي به شهروندان اطلاع رساني ميشود.
شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهرقدس در سال ۹۸ با حضور ساير مسئولان شهرستان قدس با حضور مساجد محلات مختلف شهرقدس با مردم و اهالي ديدار و گفتگو كردند و همچنين ديدارهاي منظم با خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان شهرستان قدس برگزار شد و كه تهيه گل، شيريني و هدايا و تصوير برداري و انعكاس آن توسط اين اداره انجام پذيرفته است.
بازتاب اخبار مديريت شهري قدس در پرتال اطلاع رساني استانداري تهران
با توجه به راه اندازي پرتال اطلاع رساني استانداري تهران و ابلاغ به شهرداريهاي استان تهران براي بارگذاري اخبار در اين اين پرتال در تيرماه سال ۹۸، شهرداري قدس ضمن هماهنگي كامل با اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري تهران به منظور بهرهمندي از ظرفيتي فزاينده براي بازتاب اخبار و اقدامات شهرداريهاي استان تهران، در سال ۹۸ بيش از ۷۰۰ خبر و گزارش مجموعه مديريت شهري قدس در پرتال اطلاع رساني استانداري تهران بارگذاري و منتشر شد.
با توجه به ظرفيت و اهميت فضاي مجازي و به منظور اطلاع رساني دقيق به شهروندان استان تهران با راه اندازي كانال تلگرامي اخبار شهرداريهاي استان تهران بيش از ۶۵۰ خبر و گزارش شهرداري و شوراي اسلامي قدس در اين مرجع اطلاع رساني منتشر شده است.
شاخصهاي الكترونيك و ديجيتال با توجه به قديمي بودن چارچوب سايت اداره ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اقدام براي طراحي سايتي با ظرفيت بالا و قابليت نصب ماژول هاي گوناگون بررسي گرديد و بخش هاي مختلف آن تدوين گرديده است كه تمامي نيازهاي مد نظر در اين حوزه را پوشش خواهد داد.
لازم به ذكر است سايت مذكور ir.shahrdariqods.www://http در ۱۲ بعد و بيش از ۲۰۰ شاخصه تمامي اطلاعات مورد نياز شهروندان را پوشش خواهد داد .ضمن اينكه تمام لينك هاي اتوماسيون اداري همچون سامانه جامع شهرسازي منطقه ۲، سامانه جامع شهرسازي منطقه ۱، تعرفه عوارض شهرداري، پرداخت عوارض خودرو، فرمهاي الكترونيكي لازم و منشور اخلاقي حقوق شهروندان را نيز در خود دارد، همچنين داراي ظرفيت هاي گزارش تصويري، اخبار، گزارشات، مقالات، انعكاس اخبار، بخش آگهيهاي مناقصه و مزايده و ... است كه مي تواند به عنوان سايت مرجع اطلاع رساني شهر قدس معرفي گردد.
يكي از راههاي ارتباطي و اطلاع رساني در اختيار ادارات و نهادهاي مختلف، حوزه اطلاع رساني پيامكي بوده كه در همين راستا از ابتداي سال ۹۸ در حدود ۱ ميليون پيامك در با موضوعات مختلف اطلاع رساني، آموزشي و مناسبتهاي ملي مذهبي توسط اداره ارتباطات و امور بينالملل شوراي اسلامي براي مسئولان، پرسنل شهرداري قدس و شهروندان ارسال شد.
با توجه به اقبال گسترده به شبكه هاي اجتماعي موبايلي، شهرداري قدس با نام كاريري Qodmunicipality در شبكه هاي اجتماعي مختلف از جمله تلگرام، ايتا، بله، سروش و اينستاگرام حضور دارد و به امر اطلاع رساني ميپردازد.
شاخص هاي تبليغات
اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس، در خصوص اجراي پروژه هاي متعدد عمراني، زيرساختي، خدمات شهري، فرهنگي و آموزشي به شهروندان و همچنين آگاه سازي و اطلاع رساني موارد مختلف به ويژه در خصوص آموزش هاي پيشگيري و مبارزه با كرونا از سازه هاي تبليغاتي و بنرها استفاده كرده است.
گفتني است اطلاع رساني در خصوص پرداخت عوارض و بهاي خدمات و اطلاعيه هاي شهرسازي، اطلاع رساني مراسمات و برنامههاي شهرداري در مناسبتها، اعياد و جشن هاي ملي و مذهبي از ديگر مواردي است كه بنرها و طرحهاي گرافيكي توسط اداره ارتباطات بر روي سازه هاي تبليغاتي، پرتابلها و بيلبوردهاي سطح شهر اكران مي شود.
اين اداره به منظور معرفي ظرفيتها و توانمنديهاي شهرقدس و ارائه عملكرد شهرداري قدس اقدام به ساخت كليپ هاي مختلف از جمله پروژه هاي افتتاحي در دهه فجر و هفته دولت و اينفوگرافيك در سال ۹۸ كرده كه در پلتفرمهاي اطلاع رساني منتشر شده است.
در مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي به منظور حفظ و ترويج شعائر ديني و آيينهاي ملي و مذهبي نسبت به انجام فضاسازي شهري و فضاسازي اداري با استفاده از بنر، پرچم، كتيبه، المان، ريسه و همچنين پخش كليپ و طر ح از تلويزيون هاي شهري مي كند.
شاخص هاي انتشارات
چاپ ۱۰ نشريه داخلي توسط اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس يكي از اقدامات موثر و مسبوق به سابقه ادارات و واحدهاي روابط عمومي چاپ بولتنهاي خبري درون سازماني و برون سازماني و نشريات محلي است كه اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس نيز در كنار انتشار اخبار در رسانههاي مكتوب كثيرالنتشار، برخط و فضاي مجازي بدان اقدام كرده است.
اين اداره در سال ۱۳۹۸ با تداوم انتشار نشريه ويژه نامه شهروند قدس مطابق سالهاي قبلي و سايربولتنها و مجلات منتشر شده، تعداد ۱۰ مجله، نشريه و كاتالوگ به منظور اطلاع رساني و توزيع در ميان پرسنل شهرداري قدس، ادارات شهرستان قدس و عموم شهروندان تهيه و منتشر كرده است.
شاخص هاي پژوهش و افكارسنجي
يكي از راه هاي ارتباط شهرداريها با شهروندان و انعكاس موارد و نتايج آن سامانه تلفني ۱۳۷ است كه شهروندان طي تماس با آن و پاسخگويي توسط كارشناسان اداره ارتباطات و راهنمايي آنها، موضوعات و مشكلات و انتقادات خود را به مجموعه شهرداري براي اقدام موثر منتقل ميكنند.
شاخص هاي تشريفات و برگزاري مراسمات
يكي از وظايف محوله اين اداره در خصوص برپايي تشريفات الزم برخي از جلسات درون سازماني و برون سازماني همچون جلسات شهرستاني و برخي مراسمات مناسبتي و همكاري با ساير ادارات و نهادها بوده است كه در سال جاري بيش از ۱۰۰ جلسه و مراسم در اماكن گوناگون از جمله سالنهاي همايش شهرداري قدس برگزار گرديد كه چيدن سين برنامه ها، دعوت از مسئولين شهري و استاني و سخرانان، همچنين تهيه و طراحي تقدير نامه ها، پذيرايي، اطلاع رساني و چاپ بنر و ساير امور مربوطه انجام پذيرفته است.
همچنين اداره ارتباطات به منظور هم افزايي هر چه بيشتر با سازمان ها و نهادهاي مردمي اقدام به مشاركت در برگزاري مراسمات و برنامه هاي متنوع فرهنگي، مذهبي، آموزشي و تفريحي كرده است.
شاخص هاي بانك اطلاعاتي
اداره ارتباطات با در اختيار داشتن بانك اطلاعاتي جامع از اطلاعات عمومي و آمارها سرانه هاي عمومي شهرقدس، نقشه اماكن و معابر شهرقدس، شماره تلفن هاي بخش اعظمي از شهروندان، مسوولان شهري، روابط عموميها و خبرنگاران و ارسال پيامك در موارد لازم اطلاع رساني، بانك جامع اطلاعاتي را به نسبت تهيه و آماده كرده است.
شاخص هاي مستندسازي
يكي ديگر از اقدامات اداره ارتباطات و امور بين الملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس تصويربرداري و فيلمبرداري جلسات اداري و مراسمات سطح شهر و همكاري با نهادهاي مختلف شهرستان قدس همچون كميته اطلاع رساني و تبليغات ستاد انتخابات شهرستان قدس در يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي بوده است كه به صورت دقيق و منظم پس از انتشار و اطلاع رساني آنها ذخيره سازي مي شود.
در سال ۹۸ با توجه به بندهاي قانوني در خصوص عقد قراردهاي مختلف شهرداري قدس امور مربوط به برگزاري مزايدات و مناقصات شهرداري قدس به تعداد ۲۰۰ مورد در اين اداره انجام پذيرفته است كه مراحل دريافت از امور قراردادها، تهيه نامه هاي مربوطه، جمع آوري تاييدات، ثبت دبيرخانه، ارسال به دفاتر روزنامه، چاپ و انتشار، دريافت فاكتور هزينه و مدارك خبرنگارها و انجام امور مالي مربوط به پرداخت هزينه ها انجام مي شود.
ساير اقدامات اداره ارتباطات و امور بينالملل شوراي اسلامي و شهرداري قدس در سال ۹۸
*راه اندازي و نصب سامانه آنلاين شوراي نامگذاري معابر شهر قدس
* انجام دبيري شوراي نامگذاري توسط مدير اداره ارتباطات و نامگذاري و نصب ۵۰۰ تابلو كوچه هاي سطح معابر شهرقدس
*نصب و راه اندازي سامانه پاسخگوي خودكار ۱۳۷ شهرداري قدس
*بسيج امكانات اطلاع رساني اداره ارتباطات در مواجه با ويروس كرونا
* ارسال بيش از ۳۰ هزار پيامك به شهروندان شهرقدس در خصوص نحوه اطلاع از غربالگري تلفني بيماري كرونا
*تهيه بروشور اختصاصي دو زبانه فرصت هاي سرمايه گذاري شهرداري قدس
*معرفي استعدادها و ظرفيتهاي شهرقدس در حوزههاي مختلف صنعتي، فرهنگي، آموزشي، رفاهي، ورزشي و...
*ارائه بروشورهاي تبليغاتي جهت معرفي شهر به گردشگران و مسافران
*تبليغات فراشهري با محوريت معرفي استعداهاي صنعتي جهت جذب سرمايه گذار خصوصي از طريق ويژه نامه ها، توليد اخبار، مجلات
*انعكاس و فرهنگ سازي در كاهش توليد زباله، تفكيك از مبدا و قرار دادن زباله راس ساعت۹ شب
*حمايت از NGO هاي فعال در زمينه محيط زيست و كاهش زباله و برگزاري همايش در اين خصوص
*تبليغات رسانه اي جهت آگاهي شهروندان از مزاياي استفاده از شبكه هاي مجازي شبكه قدس جهت انجام فعاليتهاي روزمره
*كمك در برگزاري جشنواره محلي در شهر با محوريت معرفي غذا، لباس، موسيقي و بازيهاي محلي شهر توسط سازمان اجتماعي و فرهنگي
*نصب تابلوهاي تبليغاتي با موضوع ترويج فرهنگ الگوي بهينه مصرف آب و ترويج الگوي بهينه مصرف انرژي
*نصب تابلوهاي تبليغاتي حاوي پيامهاي فرهنگي جهت لزوم رعايت قانون شهروندي
*افزايش راه هاي ارتباطي با شهرداري و شهردار و اطلاع رساني در سطح شهر
*مشاركت در برگزاري سلسله جلسات مسجد محور مردم با مسئولان شهرستان قدس
*نصب بنرهاي مفهومي و متفكرانه در خيابان هاي فرعي به جهت ايجاد زيباسازي و انتقال مفاهيم اجتماعي و اخلاقي
*استفاده از اشياء و اقلام فرسوده براي زيبايي شهر و انتقال فرهنگ استفاده بازيافتي از وسايل.
*همكاري با ستاد انتخابات شهرستان قدس در راستاي برگزاري انتخابات دوم اسفندماه