شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| اصفهان -راعي: از زمان ورود روابطعمومي به ادبيات ديوانسالاري اداري ايران تا به امروز، اين حوزه همواره تعريف و كاركردي سهل و ممتنع داشته است: سهل از ديدگاه عموم مردم كه نسبت به آن شناخت كافي و دقيقِ علمي ندارند و كاركرد آن را براي انجام فعاليتهاي اجرايي سادهاي چون چاپ و پاسخگوييهاي رايج تصور ميكنند؛ و ممتنع از ديدگاه صاحبان فن و انديشه كه ميدانند از همان روزهاي اوليه شكلگيري اين واژه و متداول شدن آن تا به امروز، روابط عمومي همواره حوزهاي پيچيده و تاثيرگذار بوده است و كاركرد آن براي سازمانها و ارگانها حياتيتر از آن چيزي است كه در ذهن عموم وجود دارد.
بر اساس مجموع تعاريف ذكرشده از روابط عمومي، ميتوان كاركردهاي زيادي را براي اين حوزه در نظر گرفت.
روابط عمومي روحيه پرسشگري را بسط ميدهد، قدرت اقناع دارد، هدايت و نفوذ در افكار عمومي را برنامهريزي ميكند، تنظيمكننده روابط درون و بيرون از سازمان است، بر بهبود سرمايه اجتماعي سازمان موثر است و ميتواند مشاركت در فعاليتها را افزايش دهد و... اينها گوشهاي از ويژگيها و كاركردهاي روابط عمومي بر اساس تعاريف كلاسيك آن است، كاركردهايي كه بهمرور شكل گرفته و امروز و با رشد فناوري ارتباطات و اطلاعات بسيار بيشتر هم شده است.
پيشرفت تكنولوژي بهخصوص در حوزه ارتباطات و حركت به سمت ديجيتاليزيشن (Digitalization) و فعاليتهاي آنلاين دنياي جديدي را به روابط عمومي باز كرده است. دنيايي كه حداقل در ايران، در ابتداي راه آن هستيم و هنوز مسيرهاي بسياري را در آن طي نكردهايم.
وجود تكنولوژيهاي نوين، روابط عمومي را ملزم ميكند كه با فاصله گرفتن از الگوهاي سنتي و قديمي و استفاده صرف از رسانههاي اصلي و كلاسيك به سمت رسانههاي جديد و اجتماعي حركت كند. تكنولوژي امروز باعث شده الگوهاي خطي و يكطرفه به الگوهاي تعاملي تبديل شود.
برقراري ارتباط و انتقال اطلاعات به سياستگذاران و برنامهريزان سازمان و همچنين سرعت، شفافيت و جهتدهي صحيح اطلاعرساني از مديريت سازمان به مخاطبان وظايف اصلي روابط عمومي است. انجام اين ماموريت نيازمند دانستن شيوهها و روشهاي تازه و كاربرد تجهيزات ارتباطي نوين است. روشهاي قديمي دستيابي و نگهداري اطلاعات و پردازش و انتقال آن در عصر كنوني، كه عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات است، روابط عمومي را با سكون مواجه خواهد كرد. امروز ديگر مدتهاست از عصري كه ميشد با يك رپورتاژ در يك نشريه پرمخاطب، پيام خود را به مخاطب برسانيم فاصله گرفتهايم.
امروزه پيشرفتهاي ارتباطي باعث شده افكار عمومي توسعه پيدا كند و آن تفسير قديمي كه روابط عمومي را تنها در دايره تعامل با رسانهها محدود نگه ميداشت بياعتبار شود. دنياي ارتباطات، ما را ملزم به ايجاد و حفظ تعاملات گسترده، نهتنها با رسانههاي گروهي، كه با گروهها و اشخاص مرجع اجتماعي ميكند و اين دنياي جديدي است كه پيش روي ماست.
در ميان تغييرات گستردهاي كه در حوزه ارتباطات و روابط عمومي روي داده، يكي از مهمترين و راهبرديترينها «هوش مصنوعي» و تاثير آن بر فناوريهاي حوزه روابط عمومي بوده است. تاثير اين تكنولوژي امروز در حوزههاي مختلفي مانند آناليز و ارتباط و شبكههاي اجتماعي دادهكاوي مشخص است. پيشرفت اين حوزه به قدري بوده كه امروز «باتها» يا «رباتها» بهعنوان دستيار در روابط عموميها مورد استفاده قرار ميگيرند و هر روز به تنوع و شمار آنها افزوده ميشود.
جمعآوري اطلاعات بهصورت هوشمند و با استفاده از هوش مصنوعي نهتنها در وقت صرفهجويي كرده، بلكه باعث كاهش هزينههاي مربوطه بهدليل استفاده بهصرفهتر از نيروي انساني شده است .در حال حاضر بهترين راه براي روابط عموميها تركيب هوش مصنوعي و نيروي انساني است.
عدم توجه و استفاده از اين فناوريهاي ارتباطي و بسنده كردن به الگوهاي قديمي به ايجاد ركود يا حتي مرگ سازمان منجر ميشود. در عصري كه اطلاعات در حال انفجار است و حجم اطلاعات به نحو بيسابقهاي رشد داشته، ديگر نميتوان بدون فناوريهاي وابسته به هوش مصنوعي مانند «تحليل بيگديتا» از تغييرات و افكار عمومي مطلع بود و با آن تعامل داشت.