شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| سابقه ظهور روابطعمومي به مفهوم جديد و امروزي آن، تقريبا به سال 1900 ميلادي باز مي گردد. از ميان تعاريف متعددي كه در يكصد ساله اخير در باب روابط عمومي مطرح گرديده، دو تعريف كه ارتباط معنايي بيشتري با موضوع اين نوشتار دارد نظرم را جلب نمود: در سال 1978و در گردهمايي جهاني انجمن هاي روابط عمومي در مكزيكو سيتي تعريف مورد توافق حاضرين اين بود: روابط عمومي علم اجتماعي و هنر تحليل گرايشها، پيش بيني آثار آنها، مشورت با روساي سازمان و تهيه و اجراي برنامه هاي عملي است كه هم در جهت منافع سازمان و ذينفعان باشد.
همچنين انستيتو روابط عمومي انگلستان(IPR ) در سال 1987 تعريف خود از روابط عمومي را اينگونه ارائه مي نمايد: در روابط عمومي، تلاش برنامه ريزي شده و سنجيده اي جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل بين يك سازمان و گروه هاي مورد نظر وجود دارد.
از دو تعريف فوق مي توان نتيجه گرفت كه روابط عمومي با تحليل و پيش بيني سرو كار دارد و يك واحد عملياتي است كه تفاهم و منافع سازمان و ذي نفعان را در حوزه عملكردي خود دنبال مي كند و مي بايست مستقيماً با مديران ارشد سازمان در ارتباط باشد.
اگر سازمان مورد نظر يك بنگاه توليدي و تجاري باشد و كسب و كار آن نيز در حيطه B2C قرار گيرد، حتماً ساز و كارهايي همچون مديريت ارتباط با مشتري، تبليغات گسترده(چه در بخش طراحي چه در بخش اجرا)، نظام پاسخگويي متمركز به مراجعان و تماس گيرندگان و... بايد مورد توجه ويژه وترجيحاً ذيل دپارتمان روابط عمومي تعريف شوند.
ليكن زماني كه بنگاه مورد نظر در حيطه شركتهاي B2B است شرايط متفاوت خواهد بود و علاوه بر موارد فوق الذكر موضوعات ديگري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
موضوع مهم در اين رابطه اين است كه تقويت برند يك شركت اعتبار و ذهنيت مثبتي براي ذي نفعان ايجاد مي كند و اين اعتبار و خوشنامي فرصت هاي فروش محصول يا خدمات بيشتري براي شركت به ارمغان مي آورد. اهميت ارتقاي تصوير برند بنگاه، مستقيماً تابعي از مدل كسب وكار، استراتژي توليد و رويكرد شركت در حوزه بازاريابي و فروش است. در كسب و كار B2B لزوماً يك يا چند مركز براي خريد محصول شركت روبروي فروشنده حضور ندارند. صرفاً واحدي تحت عنوان بازاريابي و فروش، تعيين كننده انجام معامله نيست. ممكن است افراد مختلفي، در بخشهاي مختلف و طي فرآيندهاي متنوعي با موضوع خريد محصول شركت درگير باشند كه همگي بايد از مناسب بودن محصول و درست بودن انتخاب خود مطمئن شوند. لذا واحد روابط عمومي در چنين بنگاهي و با بهره گيري از روشها و اقدامات اصولي و قاعده مند، تصويري از محصول، خدمات و سرويس هاي مختلف در پروسه هاي متنوع شركت ارائه نموده و روند عمليات فروش را براي واحدهاي ذيربط تسهيل مي نمايد.
روابط عمومي به عنوان يك بازوي فرصت و ترقي(promotion) بنگاه با دنبال كردن غير مستقيم برنامه هاي توسعه مي تواند در برندينگ نقش مؤثري ايفا كند.
امروزه در دنيايي زندگي مي كنيم كه سرمايه هاي اجتماعي(social capital) ارزشمندتر از سرمايه فيزيكي تلقي مي شود، به ويژه در بنگاه هايي كه داراي سهامداران خرد بوده و در بازار سرمايه فعالند. لذا چنين بنگاه هايي نياز به سرمايه اجتماعي قوي بين ذي نفعان خود دارند. از اين رو يكي از كاركردهاي جدي روابط عمومي طراحي، ايجاد، ساخت و تقويت اين سرمايه اجتماعي با ذي نفعان سازمان مي باشد كه ماحصل آن مي تواند براي سازمان ارزش آفرين بوده و خلق ثروت نمايد.
راهكارهايي كه روابط عمومي عموماً بدان دست ميابد، استفاده از فضاهاي نمايشگاهي، رسانه ها، ژورنال هاي تخصصي و تهيه و تدوين كاتولوگ هاي مرتبط مي باشد. اما در شرايط پر رقابت كنوني راهكارهاي موثري مي توان به كار گرفت تا موفقيت بيشتري حاصل گردد:
1. تحقيقات بازار يكي از مواردي است كه شايد خيلي از روابط عمومي ها از اهميت آن غافل شده اند، اما چنين اقدامي در راستاي تسهيل روند فروش محصول شركت، بروز رساني و مطلع كردن مديران از روند موضوعات و قيمتها، شرايط بازار و رقيبان و پيش بيني روند بازار بسيار موثر خواهد بود.
2. بكارگيري روشهاي مكمل در حوزه نمايشگاهي(چه داخلي و چه خارجي)، خصوصاً در حوزه طراحي فرم هاي مرتبط با هدف ايجاد بانك اطلاعاتي مشتريان بالقوه و ساير ذي نفعان و نيز مستند سازي مذاكرات تجاري با هدف ثبت تجربيات عمليات فروش
3. بررسي ابهامات و سوالات جامعه مشتريان شركت و توليد محتواي مرتبط با نتايج بررسي به منظور درج در رسانه هاي تخصصي مرتبط
4. مطالعه و بررسي دقيق فرآيندهاي قانوني و تغييرات بخشنامه اي و تعرفه اي دولت و پيش بيني تغييرات احتمالي آينده به منظور ايجاد آمادگي در شركت با هدف اعمال تغييرات لازم در رويكرد توليد و فروش بنگاه
5. كمك به ايجاد نظام يكپارچه اداري و پيشنهادات و بهره گيري از نظرات افراد در درون و خارج از شركت و مستند سازي آنها در راستاي تصميم سازي امور مختلف در شركت بر اين اساس، نگاه جدي و حمايتي مديران ارشد به حوزه روابط عمومي مي تواند آن را به خاستگاه رويش و رشد ايده ها و اقدامات خلاقانه اي بدل كند كه سهم قابل توجهي در رشد و ارتقاي عملكرد شركت ايجاد نمايد.
هر آينه صنايع فلزي كشور خصوصاً شركت هاي فعال در حوزه زنجيره فولاد به عنوان اَبر بنگاههايي كه در حيطه شركتهاي B2B قرار مي گيرند، با رويكردي مناسب و نگاهي استراژيك و با تقويت توان تخصصي نيروي انساني و ساختار واحدهاي روابط عمومي خود مي توانند با نقشي مؤثر در اتخاذ استراتژي مناسب، تقويت توان تخصصي نيروي انساني و ساختار واحدهاي روابط عمومي خود داشته باشند و از اين طريق محصولات خود را در داخل و خارج از كشور به برندي تاًثير گذار و بلا منازع در بازار تبديل نمايند.
اينجانب فرا رسيدن روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي را به همه زحمت كشان پر مهر اين عرصه تبريك و تهنيت عرض مي نمايم.