شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش/ چالش‌ها و آسيب‌هاي روابط عمومي
دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399 - 09:37 کد خبر:43012
در عصر حاضر، اعتماد سازي، برجسته سازي، فرهنگ سازي، بستر سازي و مديريت افكار عمومي، رويكردهاي جديد به روابط عمومي است كه بدون توجه به اين امور، روابط عمومي يك دستگاه، نهاد يا مجموعه در پيشبرد كارهاي خود موفق نخواهد بود.



 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عموميها به عنوان پل ارتباطي ادارات، مردم و مديران از جايگاه و اهميت بسيار بالايي در سازمان‌ها برخوردار هستند اما موفقيت بيش از پيش آنها در عصر حاضر نيازمند رفع چالش‌ها و آسيب‌هاي موجود اين حوزه است.

وظايف روابط عمومي‌ها در ديدگاه سنتي به ارايه خدمات فرهنگي، همراهي با مدير، انجام امور تشريفاتي، توجيه گري و تبليغات محدود مي‌شد در حاليكه در حال حاضر با ظهور و بروز رسانه‌هاي نوين و فضاي مجازي و سرعت بالاي انتشار اخبار و بازنشر اطلاعات وظايف اين جايگاه حساس در دستگاه‌ها نيز متحول شده است.

امروزه ديگر با اتكا به روش‌هاي سنتي نمي‌توان در كار روابط عمومي موفق بود و در ايفاي وظايف محوله و بخش عظيمي از وظايف تعريف نشده به خوبي از عهده برآمد.

گسترش ضريب نفوذ تلفن همراه هوشمند و فعاليت ۵۰ تا ۶۰ ميليون شهروند خبرنگار در سطح كشور حكايت از گردش آزاد اطلاعات دارد كه مديريت افكار عمومي و اذهان توده‌هاي مردمي در اين شرايط، نيازمند مديران روابط عمومي خلاق، متخصص و توانمند است.

در عصر حاضر، اعتماد سازي، برجسته سازي، فرهنگ سازي، بستر سازي و مديريت افكار عمومي، رويكردهاي جديد به روابط عمومي است كه بدون توجه به اين امور، روابط عمومي يك دستگاه، نهاد يا مجموعه در پيشبرد كارهاي خود موفق نخواهد بود.

رفع آسيب‌هاي روابط عمومي‌ها با آموزش و برگزاري دوره‌هاي تخصصي

رئيس شوراي اطلاع رساني استان قزوين در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: روابط عمومي‌ها امروزه در عصر ارتباطات از جايگاه بسيار والا و ارزشمندي برخوردار هستند و به عنوان يك ركن اصلي در شكل دهي و جهت دهي افكار، ديدگاه‌ها و نگرش انسان‌ها نقش ايفا مي‌كنند.

منوچهر حبيبي افزود: روابط عمومي‌ها صداي رساي افكار عمومي هستند و بايد با توجه به اين رسالت مهم و بنيادين براي ايفاي رسالت آگاهي، دانستن و اعتلاي مدنيت در جامعه انساني گام بردارند.

وي اضافه كرد: در نگاه سنتي و قديمي، يكي از آسيب‌ها و ضعف‌هاي روابط عمومي‌هاي برقراري ارتباط يك سويه ميان دستگاه‌ها و مردم بود ولي در عصر حاضر با توسعه رسانه‌ها و گسترش فضاي مجازي ديگر برقراري ارتباط يك سويه جوابگو نيست و بدون ترديد هنر و مهارت روابط عمومي در ارتباط دو سويه صميمانه و اثربخش بين مردم و حاكميت معنا مي‌يابد.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار قزوين افزود: در عصر حاضر نقش يك روابط عمومي به عنوان يك بلندگو و مبلغ صرف براي يك مدير و دستگاه در عرصه اطلاع رساني مفيد و موثر نيست و بايد يك كارشناس روابط عمومي با خلاقيت، نوآوري، ابداع و تازگي در كار خود براي برقراري ارتباط ميان دستگاه، مردم و رسانه‌ها تلاش كند.

اين مسوول گفت: متاسفانه در سايه نگاه سنتي به روابط عمومي‌ها چالش‌ها و آسيب‌هاي جديي به پيكره اين جايگاه مهم در دستگاه‌ها وارد شده است كه بخشي از آنها بايد با ارتقاي نگاه مديران و مسوولان دستگاه‌ها و بخشي ديگر با برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي مرتفع شود.

صدور پيام تبريك و تسليت، وظيفه يك روابط عمومي در نگاه سنتي است

مدير كل روابط عمومي استانداري قزوين در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: در نگاه سنتي به روابط عمومي‌ها وظايف محدودي از قبيل صدور پيام تبريك و تسليت، نصب بنر و بارگذاري اخبار در سايت از مسوولان اين جايگاه انتظار مي‌رفت و همين نگاه باعث شده بود هر نيرويي كه در يك حوزه‌اي عملكرد مطلوبي نداشت به روابط عمومي انتقال داده ‌شود.

سيد حسين بي نياز افزود: امروزه روابط عمومي نوين كاملا يك هنر و فن محسوب مي‌شود و هدف از آن، تحقق مشاركت پذيري به معني سهيم كردن مخاطبان در اجراي اهداف تعيين شده براي روابط عمومي‌ها است.

وي اضافه كرد: يك روابط عمومي در عصر حاضر ديگر مجيز گوي مدير نيست و به عنوان پل ارتباطي بين مردم، رسانه و مدير، عملكرد دستگاه را به مردم منعكس مي‌كند و گوش شنوايي براي مسوولان بالادستي و مردم است.

رييس شوراي مركزي روابط عمومي‌هاي استان قزوين گفت: يك روابط عمومي متخصص و توانمند در عصر حاضر براي برقراري ارتباط دوسويه تلاش مي‌كند در حاليكه اين ارتباط درگذشته تك سويه بود به همين دليل هر فردي به سمت روابط عمومي يك دستگاه منصوب مي‌شد.

اين مسوول اضافه كرد: روابط عمومي‌ها با بروز و ظهور رسانه‌هاي نوين، فضاي مجازي و تنوع كار رسانه‌ها به نيروهاي متخصص و ايده پرداز نياز دارند تا بتوانند با شناسايي نيازها براي پاسخگويي به آنها تلاش كنند.

خلاقيت و ايده پردازي نبايد از روابط عمومي‌ها گرفته شود

بي نياز با بيان اينكه در عصر حاضر روابط عمومي به معني خلاقيت و ايده پردازي است، افزود: يك روابط عمومي خلاق هرروز كه به سركار مي آيد به اين فكر مي‌كند امروز چه كار نويني را مي‌تواند در اشكال مختلف انجام دهد چون اگر روابط عمومي درجا بزند سيستم از حركت و پويايي مي‌ايستد و البته لازمه خلاقيت و ايده پردازي، انگيزه و عشق به كار است.

وي با بيان اينكه متاسفانه نگاه اكثر مسوولان به روابط عمومي‌ها مناسب نيست، افزود: هنوز بسياري از مديران نگاه خود را به مقوله روابط عمومي به روز نكرده‌اند و اگر اين اتفاق بيفتد قطعا براي پيشرفت خود سيستم اثراگذار است.

بي نياز گفت:مديران بايد روابط عمومي را به عنوان يك تشكيلات مجزا باور كنند و براي تامين امكانات سخت افزاري و نرم افزاري آن اعتبار تعريف كنند كه البته اين اعتبار هزينه محسوب نمي‌شود و يك سرمايه گذاري براي نيل به هدف سازماني است.

اين مسوول گفت: روابط عمومي بايد نقش مشاور را براي مدير دستگاه ايفا كند نه اينكه تنها پيام يا عملكرد سازمان را به گوش مردم برساند.

خيلي از روابط عمومي‌ها از كمترين امكانات در محل كار برخوردار نيستند

وي اضافه كرد: فقدان بهره مندي يك روابط عمومي از كمترين امكانات در محل كار يك آسيب جدي است كه رفع آن نيازمند نگاه جديد و به روز مديران دستگاه‌ها به روابط عمومي‌ها است.

بي نياز گفت: يك آسيب و چالش ديگر روابط عمومي‌ها اين است كه با تغيير مديريت يك دستگاه، روابط عمومي‌ها هم جابه جا مي‌شوند در حاليكه اكثر روابط عمومي‌ها نيروهاي متخصص هستند و نگاه سياسي آنچناني ندارند كه با تغيير مديران از آنها چشم پوشي شود.

وي اضافه كرد: اين نوع رفتار در حالي است كه يك سازمان براي پرورش نيروي روابط عمومي هزينه و سرمايه گذاري زيادي انجام داده است و بايد سال‌ها از وي در اين پست استفاده شود اما اين اتفاق نمي‌افتد.

شوراي مركزي روابط عمومي براي حل چالش‌هاي اين حوزه تلاش مي‌كند

بي نياز افزود: شوراي مركزي روابط عمومي‌ها به تعداد ۱۵ نفر با راي مسوولان روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي استان انتخاب مي‌شوند و به مدت ۲ سال براي رفع مشكلات و آسيب‌هاي اين حوزه تلاش مي‌كنند.

رييس شوراي مركزي روابط عمومي‌هاي استان اضافه كرد: جلسات اين شورا كه هر ۴۵ روز يكبار برگزار مي‌شود براي ارتقاي سطح دانش و مهارت روابط عمومي‌هاي استان تصميم گيري مي‌كند و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و مهارتي و وحدت بخشي و انسجام دهي روابط عمومي‌ها و ارتقاي جايگاه آنها را در دستور كار دارد.

وي افزود: يكي از مهترين برنامه‌هايي كه امسال در دستور كار داريم تشكيل خانه روابط عمومي‌ها است كه در مرحله نگارش اساسنامه خانه روابط عمومي‌هاي استان هستيم.

بي نياز گفت: با تشكيل اين خانه مي‌توانيم اهداف خود را سيستماتيك‌تر دنبال كنيم و نقش و جايگاه روابط عمومي‌ها را در دستگاه‌ها بيشتر ارتقا دهيم.

ضعف بنيه نيروهاي كارآمد، مهمترين آسيب بر پيكره روابط عمومي‌ها

يك استاد علوم ارتباطات در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: از نگاه تخصصي آن چيزي كه بيشتر در روابط عمومي‌هاي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي نمود پيدا مي‌كند ضعف بنيه نيروهاي كارآمد در روابط عمومي‌ها است.

حميد ساوه افزود: وقتي توليد محتواي محصولات روابط عمومي‌ها را بررسي مي‌كنيم عموما كارشناساني كه دست به قلم هستند و خبرها را تنظيم مي‌كنند با ضعف‌هايي در خبرها و گزارش‌ها مواجه هستند كه كار آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

وي اضافه كرد: چون روابط عمومي‌ها منبع اصلي رسانه‌هاي گروهي هستند بايد به اين مساله توجه بيشتري داشته باشند و توليد محتوا در فضاي سايبري، فضاي آزاد اطلاعات و رقابت رسانه‌ها مي‌طلبد كه توليد محتوا از بنيه دقيق علمي و تخصصي بالايي برخوردار باشد.

ساوه افزود: قطعا توليد محتوا به فراخور رسانه‌هاي مختلف از روزنامه، سايت، كانال، فضاي مجازي و رسانه‌هاي شنيداري و گفتاري بسيار متفاوت است و جا دارد كه يك كارشناس روابط عمومي به نياز هر رسانه آگاهي داشته باشد و متناسب با آن نياز براي توليد محتوا اقدام كند.

اين استاد علوم ارتباطات، عمده ضعف روابط عمومي‌ها را در تهيه و تنظيم خبر دانست و افزود: توليد محتوا براي شبكه‌هاي مجازي بايد موجز، كوتاه و دقيق باشد و حال اينكه در رسانه‌هاي تحليلي و عمقي اين موضوع برعكس است و بايد يك كارشناس روابط عمومي بر اين مسايل اشراف لازم را داشته باشد.

ساوه ادامه داد: يك روابط عمومي خلاق، فعال و پويا خبري را توليد مي‌كند كه داراي فكت و ارزش باشد و بتواند نياز مخاطب را برطرف كند در غير اين صورت تمامي زحمات روابط عمومي‌ها عبث و بيهوده است.

اين استاد دانشگاه افزود: خوشبختانه ضعف‌ها و آسيب‌هاي وارده به روابط عمومي‌ها در سال‌هاي اخير تا حدودي مرتفع شده است چون مديران به اين مساله پي برده اند كه روابط عمومي‌ها تنها مجيزه گو، بلندگو و مبلغ دستگاه و مدير نيستند و بايد در برابر افكار عمومي پاسخگو باشند.

ساوه با اشاره به راهكارها براي رفع نقاط ضعف و آسيب در روابط عمومي‌ها، خاطر نشان ساخت: در ابتدا بايد يك نهضت در درون سازمان‌ها ايجاد شود تا در مرحله نخست نقش و تاثيرگذاري رسانه‌ها در ذهن مديران از استاندار تا شهردار و ... روشن گردد كه روابط عمومي يك كار تخصصي است و نمي‌توان آن را به هركسي سپرد.

وي اضافه كرد: بعد از شكل گيري اين ذهنيت در مرحله بعد بايد براساس آن براي ايجاد تمهيدات لازم براي تربيت نيروي مناسب با برگزاري دوره‌هاي تخصصي و آموزشي اقدام كرد چون تربيت نيروي انساني كارآمد بسيار ارزشمند بوده و بسياري از آسيب‌ها و چالش‌هاي موجود را مرتفع خواهد ساخت.

امروزه با توسعه رسانه‌هاي نوين، فضاي مجازي و افزايش سرعت انتشار اخبار ديگر نمي‌توان وظايف سنتي و قديمي را از روابط عمومي‌ها انتظار داشت بلكه بايد با تغيير نگاه از اين جايگاه مهم ايفاي رسالت آگاهي، دانستن و اعتلاي مدنيت در جامعه انساني را مطالبه كرد.

قطعا تحقق چنين انتظاراتي نيازمند نگاه جديد به روابط عمومي‌ها، تغيير نگرش سنتي مديران به اين جايگاه، تخصيص اعتبارات براي اين پست در دستگاه‌ها، افزايش حمايت‌هاي معنوي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي است كه قطعا در تحقق وظايف تعيين شده و اهداف مورد نظر موثر و نقش آفرين خواهد بود.

منبع: ايرنا