شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مديريت روابط عمومي و امور بين الملل مناطق آزاد، عرصه جديدي از ارتباطات فراملي با توانمندي هاي ملي
سه شنبه، 30 اردیبهشت 1399 - 06:58 کد خبر:42997
در آستانه روز ملي ارتباطات، با نگاهي به ظرفيت ها و توانمنديهاي اين حوزه كاري در مناطق آزاد ابعاد مختلف ارتباطات درون و برون سازماني ملي و بين المللي اين حوزه مديريتي مهم سازمان هاي عامل مناطق آزاد، در تنوع گسترده اي از جوامع هدف متفاوت، به فرصت هاي الگوسازي و نمونه هاي متمايز فعاليت هاي اين مديريت هاي پرداخته مي شود.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در آستانه روز ملي ارتباطات، با نگاهي به ظرفيت ها و توانمنديهاي اين حوزه كاري در مناطق آزاد ابعاد مختلف ارتباطات درون و برون سازماني ملي و بين المللي اين حوزه مديريتي مهم سازمان هاي عامل مناطق آزاد، در تنوع گسترده اي از جوامع هدف متفاوت، به فرصت هاي الگوسازي و نمونه هاي متمايز فعاليت هاي اين مديريت هاي پرداخته مي شود.
 
 موضوع مورد بحث را با يك سئوال آغاز مي كنيم، چرا جايگاه مديريت روابط عمومي و امور بين الملل سازمان هاي مناطق آزاد بيش از ساير مديريت هاي متناظر در سطح داخلي حائز اهميت و تمايز است؟
 
 مديريت روابط‌عمومي در مناطق آزاد كشور در حوزه هاي مختلف داراي فعاليت و عملكرد است،زمينه هايي كه دربيشتر نهادها و حتي وزارتخانه ها،در چند نهاد مختلف به صورت جدا از يكديگر به فعاليت و ايفاي نقش حرفه اي در نهاد خود مشغول مي باشند.
 بر اين اساس مهم‌ترين سرفصل هاي فعاليت اين مديريت شامل: حوزه رسانه، تبليغات و انتشارات، روابط عمومي، ارتباطات و حوزه گسترده امور بين الملل است.
 
 بخش نخست كه اولين كاركرد اين مديريت را شامل مي شود،حوزه هاي فعاليت مترتب بر امور رسانه است كه در دو محور كلي تهيه، توليد و ارسال محتواهاي خبر؛ و محور پايش و نظارت براخبار مرتبط با مناطق آزاد قابل تقسيم بندي است.
 
 دومين حوزه فعاليت اين مديريت، حوزه كاري روابط عمومي است كه اجرا و همكاري در برگزاري برنامه ها و رويدادهاي مختلف سازمان را در بر مي گيرد، كه حجم گسترده‌اي از اقدامات لحظه‌اي، روزانه، در قالب تصويربرداري، مستندسازي و تهيه گزارش، تا اجراي برنامه، و نظارت بر رويدادهاي مختلف مناسبتي و غير مناسبتي را شامل مي شود.
 
 سومين محور فعاليت مديريت،حوزه ارتباطات است كه مشتمل بر ارتباط گيري با روابط عمومي ساير مناطق و نهادهاي همكار، سمن ها، نهادهاي دولتي و نهادهاي شهري،روستايي محدوده آن منطقه را در برمي گيرد. در همين راستا اقدامات ارتباطي و اقناعي در سطح روستاها و شهرهاي محدوده منطقه نيز در همكاري با معاونت مربوطه انجام مي دهد.
 
 در حوزه گسترده بين الملل از ترجمه تا ارائه محتوا و تحليل نقطه آغازين، اين بخش از فعاليت هاي اين مديريت را شامل مي شود. در اين ميان حضور در جلسات كميسيون‌هاي مشترك، جلسات با سرمايه‌گذاران خارجي نيز از سوي اين بخش قابل توجه است.
 
 بر اين اساس فعاليتهاي اين مديريت گستره متنوعي از شرح وظايف را در بر مي گيرد كه بر اين اساس لزوم نگاه تخصصي به اين بخش از سازمان هاي عامل مناطق آزاد را مضاعف مي‌كند. اهميت كار اين بخش زماني هويدا مي شود كه به فرمايشات حضرت آقا درباره لزوم اطلاع رساني عملكرد نهادها در قالب كار ويژه روابط عمومي توجه كنيم.
 
 ازسوي ديگر با توجه به روند رو به گسترش تعاملات بين‌المللي سازمان هاي مناطق آزاد كه ظرف يكي دو سال اخير ابعاد گسترده تري به خود گرفته و اهميت توجه به حوزه‌هاي خبري رسانه‌اي و توليد محتوا در حوزه‌هاي مختلف، اهميت غيرقابل قياسي با نمونه هاي ديگر در نهادهاي دولتي كشورمان به مديران و پرسنل اين مديريت ها عطا مي كند.
 
 توجه داشته باشيد كه مناطق آزاد به عنوان يك نهاد با شرح وظايف و جامعه هدف متنوع، نيازمند روابط عمومي و امور بين المللي فراملي با توانمندي اثرگذاري فزون تر از وضعيت فعلي خود مي باشد.
 
 اين حوزه فعاليت سازماني يكي از مهم ترين بخش هاي تمامي سازمان هايي است كه كاركردها و كارويژه هاي چندبعدي مناطق آزاد را در زمينه هايي چون ارتباط با شهروندان وشوراهاي روستايي-شهري، تهيه و توليد خبر و محتواهاي خبري،طراحي و توزيع بسته هاي تبليغاتي و اطلاع رساني به منظور معرفي فرصت ها و مزيت هاي سرمايه گذاري و فعاليت اقتصادي در هر منطقه آزاد، برگزاري برنامه هاي مناسبتي ملي-مذهبي، ارائه تحليل از روندهاي ارتباطات و روابط بين المللي در سطح كشورهاي منطقه و بازارهاي هدف تا حضور در كميسيون ها و جلسات كاري با حضور سرمايه گذاران و نمايندگان دولتي كشورهاي ديگر را شامل مي شود.
 
 حوزهاي كاري فوق به نهاد روابط عمومي و امور بين الملل سازمان هاي مناطق آزاد، توانمندي منحصر به فرد ارائه تحليل هاي چند بعدي از فرصت ها و چالش هاي داخلي-خارجي، نظرات رسانه ها ايراني و غير ايراني، كارشناسان، افكار عمومي و حتي حوزه هاي علايق سرمايه‌گذاران را در يك چارچوب موزاييك گونه به صورت يك تصوير واحد دارا مي باشد. تصويري تحليلي كه زمينه شناخت دقيق از فرصت ها و چالش ها براي دستيابي به اهداف متعالي هر سازماني را از طريق اين بخش فراهم مي كند.
 
 بايد تصريح كرد كه كاركردهاي چند جانبه اي كه مديريت هاي روابط عمومي در مناطق آزاد با همراهي امور بين الملل پيدا مي كنند، فشار كاري،ذهني و زماني مصاعفي را به اين حوزه ها به خود وارد ساخته كه طي بيش از دو دهه خدمت رساني در اين سالها، به الگوي موفق و بي نظيري از توانمندي و تجربه در سطح ملي تبديل شده اند كه بايسته است در پرتو همكاري هاي ميان دستگاهي در سطح استاني و كشوري از سوي هر منطقه آزاد در قالب برگزاري كارگاره هاي مشترك آموزشي به اشتراك گذاشته شود.
 
 در اين ميان مي توان به نكته ظريفي در كاركردهاي جديد مورد انتظاراز اين حوزه مديريتي در مناطق آزاد اشاره كرد، حوزه كار رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي كه ظرف سالهاي اخير به رقيب ساير رسانه ها تبديل شده و از اثرگذاري غيرقابل انكاري بر افكار عمومي،سياستمداران،مديران و سرمايه گذاران بخش خصوصي برخوردار مي باشند،وجه تمايز مناطق آزاد لزوم پايش و فرايند سازي در شبكه هاي اجتماعي بازارهاي هدف است. به طور مثال در منطقه آزاد انزلي علاوه بر گستره هاي استاني و ملي، رصد و توليد محتوا در شبكه هاي رسمي و اجتماعي تبادل اطلاعات در كشورهاي حوزه درياي خزر و كريدورهاي بين المللي شمال-جنوب و چين-قزاقستان-ايران كه با محوريت اين منطقه در حال فعاليت مي باشند، نيز الزامي مي نمايد.
 
 در پايان بايد به اين نكته مهم اشاره كرد كه كيفيت نيروي انساني در مناطق آزاد بايد در سطحي بالاتر از ساير نهادهاي استاني و حتي ملي باشد و به اين منظور ارتقاء دانش فردي و حرفه اي پرسنل مشغول به كار در بخش هاي مختلف امري حياتي است. چراكه با عنايت به روند سريع تغيير و تحولات تكنولوژي هاي ارتباطي شاهد تغيير علايق و دغدغه هاي افكار عمومي و بازار هدف مي باشيم و نيروي انساني مشغول به خدمت بايد هم گام با اين فرآيندها به سمت اثرگذاري مثبت جهت تأمين منافع سازماني و ملي به حركت بپردازند.