شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : به مناسبت روز روابط عمومي بررسي شد/ روابط عمومي بانك ها مصداق روابط عمومي هوشمند
شنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 22:58 کد خبر:42961
روز ارتباطات و روابط عمومي نقطه عطفي در توجه و توسعه نقش روابط عمومي ها در سازمان هاي كشور باشد. بنابراين در نخستين گام بايد پذيرفت كه كار روابط عمومي تسهيل و خدمت به مديريت سازمان بوده نه مدير و براي دستيابي به منافع براي سازمان تلاش مي كند و نمي توان ادعا كرد كه مديريت در محور آن قرار دارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در حال حاضر در آستانه روز روابط‌عمومي هستيم كه به عنوان قلب تپنده هر سازماني منافع درون سازماني و برون سازماني را پيش برده و همگرايي و همراهي سازمان و ذي نفعان را بهبود مي بخشد و به نوعي تعامل دو سويه نهاد با مخاطب كه شامل مديران، كاركنان، سهامداران، مشتريان، مردم و رسانه ها هستند را با رويكرد دستيابي به اهداف تسهيل مي كنند، بر همين مبنا با توجه به اينكه بعد از سال ها تلاش و پيگيري دست‌اندركاران روابط عمومي، اين جامعه صاحب روز و هفته ملي روابط عمومي شده اند و فرصتي هست تا نقش روابط عمومي ها به ويژه روابط عمومي بانك ها را در ارتباط با مخاطبان بررسي كنيم.


به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي بانك رفاه كارگران به نقل از سايت خبري عصر ايران، روابط عمومي بانك رفاه كارگران از جمله روابط عمومي بانك هايي است كه با استفاده از ابزارهاي ارتباطي و اجراي سياست هاي تعاملي گام‌هاي بلندي را در مسير ارتقاي منافع سازماني و ذي نفعان برداشته و در روزهاي كرونايي حمايت آن ها از كسب و كارها، جلوگيري از شيوع كرونا در شعب بانكي و ارائه خدمات آموزشي، حكايت از عملكرد هوشمندانه آن ها دارد.


با شيوع ويروس كرونا دركشور بانك رفاه به عنوان يكي از بانك هاي پيشرو در مقابله با اين بيماري دست به كار شد و اقدامات مهمي در اين حوزه انجام داد. در اولين گام به عنوان بانكي كه حامي سلامت كشور شناخته مي شود، تعاملات خود را با دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور، بيمارستان ها و مراكز درماني گسترش داد. به ياري كادر درماني كشوركه درخط مقدم مبارزه با اين بيماري بود شتافت و تلاش كرد تا هم دوش آن ها خدمت‌رساني به شهروندان را سرعت بخشد. حمايت و پشتيباني مالي از بيمارستان ها، كمك به تجهيز و تهيه وسايل مورد نياز مراكز درماني و حمايت از واحدهاي توليدكننده محصولات بهداشتي بخشي از اين فعاليت است كه همچنان ادامه دارد.


در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي نيز بانك رفاه كارنامه قابل قبولي دارد. حضور مستمر و آمادگي براي ايفاي نقش در رويداد ها و وقايع كشور به ويژه در زمان هاي بحراني از جمله ويژگي هاي شاخص اين بانك است. نمونه بارز آن، سيل استان هاي جنوبي به ويژه استان سيستان و بلوچستان است كه هيأت مديره اين بانك به منظوركاهش آلام هم وطنان سيل زده، مصوبات مهمي به اين شرح داشت: اختصاص 30 ميليارد ريال از بودجه تبليغاتي خود در قالب كمك بلاعوض براي تهيه مخازن آب و تانكر آبرساني، 130 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه براي كمك به هموطنان سيل زده استان، احداث بيمارستان 200 تختخوابي فوق تخصصي به عنوان بزرگترين بيمارستان جنوب شرق كشور و احداث بيمارستان 100 تختخوابي در زاهدان از برنامه هاي ديگر بانك براي شهروندان سيستان و بلوچستان است. احداث كارخانه توليد كود شيميايي، تسهيلات مشاغل خانگي، پرداخت 2521 فقره وام قرض الحسنه ازدواج، كمك به نوسازي دانشگاه علوم پزشكي استان و احداث يك مدرسه 6 كلاسه در روستاي سنجراني شهرستان هامون از ديگر مصوبات بانك درجهت كمك به مردم آسيب ديده استان سيستان و بلوچستان است. حمايت از ساخت و تجهيز هتل دلفين چابهار، حمايت مالي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي زاهدان و ايرانشهر جهت خريد تجهيزات آزمايشگاهي و پروژه‌هاي عمراني، حمايت از واحدهاي توليدي، صنعتي، كشاورزي و بازرگانان استان در گشايش اعتبارات اسنادي داخلي و خارجي، صدور ضمانت نامه براي فعالان اقتصادي استان و در تازه ترين برنامه نيز ايجاد مركز حمايت هاي اجتماعي و اشتغال زايي مناطق محروم، از جمله اقداماتي است كه بانك رفاه در راستاي ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي به ويژه در مواقع بحراني انجام داده است.
مشتري مداري نيز از ديگر حوزه هايي است كه كارنامه بانك رفاه درآن چشمگير است. اين بانك بر اساس شاخص هاي مشتري مداري و تكريم مراجعان، براي چندين سال پياپي در بين سازمان هاي دولتي رتبه اول را به دست آورده است. گسترش خدمات ارتباطي به ويژه تقويت زير ساخت مركز ارتباط با مشتريان (فراد) و پاسخگويي و رفع مشكلات احتمالي آن ها و همچنين تلاش براي تقويت زير ساخت هاي ارتباطي براي كاهش حضور مشتريان در دوران شيوع ويروس كرونا، از ديگرخدمات اين بانك درحوزه مشتري مداري است.


اما بررسي وكند وكاو دركارنامه بانك رفاه كه بخش هايي از آن ذكر شد، چگونه امكان پذير است؟ پاسخ به اين سوال ما را وارد حوزه فعاليت هاي روابط عمومي اين بانك مي كند. روابط عمومي كه با تمام تلاش خود سعي كرده است پا به پاي مديران ارشد سازمانش حركت كند و با ايجاد ارتباطي دوسويه و تعاملي، تصميمات و اقدامات سازماني را با استفاده از وسايل ارتباط جمعي به اطلاع مخاطبانش برساند. مخاطباني كه طيف وسيعي از مشتريان، سهامداران و ذي نفعان، بانك مركزي، وزارت خانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت اقتصاد و امور دارايي را در بر مي گيرد، از اين طريق در جريان آخرين اطلاعات اين بانك قرار مي گيرند.


در عصر كنوني كه ابزار و وسايل جديد ارتباطي جايگزين شيوه هاي سنتي شده است، روابط عمومي بانك رفاه به خوبي توانسته است خود را با اين تغييرات تكنولوژي همراه و همگام سازد و آن ها را براي ارتباط با مخاطبانش به خوبي به كار گيرد. سايت بانك، سامانه ارتباطي درون سازمان، مركز ارتباط با مشتريان (فراد) استفاده از شبكه هاي اجتماعي همچون: اينستاگرام و واتساپ و استفاده از ظرفيت هاي وسايل ارتباط جمعي همچون راديو و تلويزيون، روزنامه ها، خبرگزاري ها و سايت هاي خبري ابزارهايي است كه روابط عمومي اين بانك توانسته با درايت و هوشمندي از طريق اين ابزارها زمينه تعامل دوسويه با مشتريان و ذي نفعان خود را فراهم كند.


در پايان بايد گفت كه روز ارتباطات و روابط عمومي نقطه عطفي در توجه و توسعه نقش روابط عمومي ها در سازمان هاي كشور باشد. بنابراين در نخستين گام بايد پذيرفت كه كار روابط عمومي تسهيل و خدمت به مديريت سازمان بوده نه مدير و براي دستيابي به منافع براي سازمان تلاش مي كند و نمي توان ادعا كرد كه مديريت در محور آن قرار دارد، بلكه اهداف هر عضو سازمان در درون اهداف كلان سازمان قرار دارد، شايد اشاره به اطلاع رساني روابط عمومي بانك رفاه براي تسهيل خدمات به مشتريان در زمان قرنطينه كرونا مثال دقيقي براي نشان دادن هوشمندي روابط عمومي براي ايجاد جامعه اي سالم و همسو با اهداف سازماني باشد.