شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| كارشناسان علوم ارتباطات مهمترين وظيفه يك روابطعمومي پويا و فعال را تلاش براي انتشار فعاليت ها و اهداف سازماني از يك سو و برانگيختن توجه عمومي نسبت به عملكرد سازمان از ديگر سو برشمرده اند.
كاركرد روابط عمومي در هر سازماني، متاثر از ماموريت هاي اصلي آن سازمان است؛ از اين رو شركتهاي حاضر در بورس و بازار سرمايه به دليل اهميت شفافيت و نقش خود به عنوان واسطه گر مالي سرمايه هاي مردم و سهامداران (سپرده گذاران) ، بي شك نيازمند يك روابط عمومي پويا به منظور حفظ و افزايش ميزان اعتماد مشتريان و سرمايهگذاران هستند.
هدف روابط عمومي در اين شركتها كسب تفاهم و پشتيباني از طريق ايجاد احساس مشترك ميان سهامداران با سازمان و بالعكس تعريف شده است و نتيجه آن ايجاد ارتباطي تعاملي و دوسويه ، مشاركتي و هماهنگ است كه به طور بالقوه به ايجاد اين تعامل كمك ميكند.
با توجه به ويژگيهاي شركتهاي حاضر در بازار سرمايه در يك تعريف جامع ميتوان كاركرد روابط عمومي را ايجاد اعتماد، ارتباط، انجام مسئوليت اجتماعي و فراهم كننده شرايط مناسب براي مشاركت دانست.
قطعا اين ماموريتها در صورتي ميتواند به موفقيت منجر شود كه روابط عمومي دسترسي مناسبي به اطلاعات داشته و با ابزار و روش هاي ساده و قابل فهم به انتشار آنها بپردازد، در اين صورت است كه ميتوان روابط عمومي را در ايفاي نقش خود موفق دانست. كارشناسان و مشاوران ارتباطات و روابط عمومي به عنوان چراغي فروزان ، راههاي توسعه و سازندگي و پشرفت را براي مديران سازمان متبوع خود به ارمغان مي آورند.
شركت هاي حاضر در بازار سرمايه براي اينكه بتوانند نقش مناسبي را در توسعه پايدار كشور در دوران كنوني كشور (دوران تحريم) و به ويژه فضاي حاكم در بازار سرمايه و افزايش شاخص بورس ايفا كنند، بايد با بهره گيري از كارشناسان و متخصصان ارتباطات در روابط عمومي ، ميزان نفوذ بر افكار عمومي و استفاده مناسب از رسانههاي ارتباط جمعي را بالا برده و به ارائه راه حل هاي ارتباطي جهت جذب حداكثري از سوي سهامداران خود بپردازند. روابط عمومي با ارائه تاكتيك هاي ارتباطي و رسانهاي ميتواند نسبت به تسريع تحقق اهداف شركت، كسب بالاترين بازده ممكن و بكارگيري تمام توان و استعداد به منظور بهبود ارزش دارائي هاي در اختيار اين شركت قدم هاي موثري بردارد .
در حال حاضر شركت هاي بورسي و سرمايهگذاري به منظور معرفي شركت خود، ارتقاء اعتبار، حفظ اعتماد و وفاداري سهامداران و مخاطبان خود در جهت جذب و بكارگيري سرمايه، از روشهاي نوين ارتباطي در قالب فعاليت هاي روابط عمومي استفاده ميكنند. به عبارتي ديگر روابطعمومي در سازمانها به تدريج به جايگاه واقعي خود به عنوان محور اصلي توليد و انتقال پيامهاي سازمان به جامعه ذينفعان دست يافته است.
اين شركتها با گستره متنوع و وسيعي از ذينفعان از جمله دولت ها مواجهاند و در سوي مقابل با حجم قابل توجهي از خواستههاي سهامداران خود سروكاردارند كه روابط عمومي ميتواند با بهره گيري منسجم و يكپارچه از ابزارهاي ارتباطي و رسانهاي به انتقال موثر و هدفمند پيامهاي سازمان به مخاطبان پرداخته و آنها را همراه خود نمايد. ظهور فناوري هاي نوين مشاركتي و رسانههاي اجتماعي تعاملي نيز باعث رشد روابط عمومي و در پس آن خلق روابط عمومي تحليل گرا براي اثربخشي هرچه بهتر پيام ها در مسير ارتباطات سازمان و مخاطبين آن شده است .
يكي از مسائل مهم در حوزه تجارت و بازار سرمايه، مقوله مسئوليت اجتماعي است؛ هر چند در شركت هاي بورسي و سرمايهگذاري ماهيت اين ارتباط ،افزايش ثروت و سرمايه سهامداران است، وليكن نبايد از ايفاي مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي در راستاي منافع ملي غافل شد زيرا اين مهم مي تواند در ارزش آفريني برندينگ اين سازمان در افزايش سهم بازار و متعاقباً افزايش سودآوري سرمايه سهامداران مثمر ثمر باشد .
يك شركت براي حضور در بازار سرمايه نيازمند باز تعريف جايگاه روابط عمومي در چارت و تعاملات سازماني است. بيشك با يك نگاه سنتي نميتوان به اهداف و چشم انداز هاي مورد نظر دست يافت زيرا لازمه انجام ماموريتهاي جديد نگاهي تازه و مدرن به اين جايگاه است. تبيين جديد و شرح وظايف روابط عمومي ها با توجه به ارتقاء سازماني آنها، موضوعي است كه بايد از سوي متوليان عالي شركتها راهبري شود.
واقعيت اين است كه در برخي سازمانها هنوز عملكرد روابط عمومي ها در مقياس گذشته ادامه دارد و به هيچ وجه قابليت ها و توانائي هاي روابط عمومي با توجه به وظايف جديد آنها مد نظر قرار نگرفته است. همچنين آموزش و به كارگيري متخصصان روابط عمومي و بهره گيري از شيوه هاي جديد و علمي در پردازش اطلاعات جزء اصلي ترين الزامات روابط عمومي در شركت هاي سرمايه گذاري به شمار مي رود كه غفلت از آن ميتواند زيانهاي زيادي را در طولاني مدت به سازمان تحميل كند.
در پايان ميتوان گفت واقعيتي كه همچنان برخي از سازمان ها با آن دست به گريبان هستند ، عدم آشنايي مديران روابط عمومي به دو علم ارتباطات و مديريت و همچنين نبود نگرش تفكرمدارانه به روابط عمومي است . اميد است در آينده نزديك بازار سرمايه شاهد حضور مديران جوان و كاربلدي باشد كه ضمن داشتن تخصص و آشنايي كامل به روابط عمومي بتوانند تركيب زيبايي از علم و فن و هنر را رقم بزنند.