شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزي بنام روابط عمومي ها/ "خانه مردم و تريبون سازمان"
شنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 22:50 کد خبر:42952
اگر مديران سازمانها مي خواهند هنر مردم داري را تحقق بخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطب است و اگر مديران روابط عمومي مي خواهند در اين برهه زماني موفق عمل كنند چاره اي جز تقويت ابزارهاي نوين اطلاع رساني و تقويت حوزه ارتباط با رسانه و اقناع افكار عمومي و تقويت ارتباط با مردم را ندارند.
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پس از سالها تلاش و پيگيري دستاندركاران روابطعمومي و جامعه روابط عمومي، روابط عمومي ايران صاحب روز ملي گرديد و ۲۷ ارديبهشت ماه روزي كه درسطح جهاني نيزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتي نامگذاري شده است، به عنوان روز روابط عمومي و ارتباطات تعيين گرديد.
ضمن تبريك اين روز به همه فعالان اين عرصه بايد متذكر شد اين روز فرصتي است تا نقش و جايگاه روابط عمومي را بعنوان هنر هشتم مرور كنيم.اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاعرساني در همه عرصهها پيشتاز است ، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمانها، ادارات و شركتها و دوامشان در عرصهها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عموميهاي آنها وابسته است.
بي شك اين روز تداعي گر اهميت و نقش روز افزون صنعت و هنر روابط عمومي در دنياي نوين ارتباطات است كه امروزه به قلب تپنده مجموعه هاي مختلف اداري و سازماني تبديل شده و با توجه به مشكلات ساختاري و نرم افزاري اين روزها بيشتر از هميشه به تقويت زيرساخت هاي اين حوزه نيازمنديم.
نوع كار روابطعمومي و مسئوليتهايي كه برعهده اين بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومي ، ششمين شغل پراسترس در جهان شناخته شود. زيرا مديران روابط عموميها افراد متخصص در زمينه كنترل آسيبها هستند و بنابراين نيازمند توانايي تفكر و عمل سريع در شرايط پراسترس و تنش زا هستند.
روز روابط عمومي بهانهاي است تا بار ديگر به همديگر يادآوري كنيم ، نمادهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يك جامعه در گرو ساز و كارهايي هاي همچون توزيع عادلانه اطلاعات ، روشنگري افكارعمومي، مردم مداري، اقناع مخاطب و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزايش سطح مشاركت مردمي است كه بدون هيج شك و مجامله اي ماموريت انجام آن به عهده مديريت روابط عمومي سازمانها، نهادها، شركت ها و ديگر مراكز اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و مجموعه سازمان هاي دولتي و خصوصي است.
اگر مديران سازمانها مي خواهند هنر مردم داري را تحقق بخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطب است و اگر مديران روابط عمومي مي خواهند در اين برهه زماني موفق عمل كنند چاره اي جز تقويت ابزارهاي نوين اطلاع رساني و تقويت حوزه ارتباط با رسانه و اقناع افكار عمومي و تقويت ارتباط با مردم را ندارند.
به هر حال جوامع امروزي اينك در حال گذار به جامعه اطلاعاتي آينده هستند، جامعه اي كه در فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات تمامي ابعاد زندگي انسان ها را تحت تاثير قرار خواهد داد.جامعه ما نيز ناگزير از اين روند خواهد بود و خواه ناخواه به اين سمت و سو كشيده خواهد شد. در همين راستا چاره اي باقي نمي ماند كه با انديشيدن و تدابير لازم، مسؤلان تلاش مضاعف نمايند تا با لحاظ كردن تغييرات ضروري، روابط عمومي هاي سنتي را به سوي روابط عمومي هاي ديجيتال و مردم محور سوق داده و اين امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ايفاي نقش مديران كه فناوري جديد را درك كنند و آگاهي مناسب از آن داشته باشند.
بدون شك يكي از دلايل ايجاد فاصله بين مردم و دستگاه هاي اجرايي نبود روابط عمومي هاي مردم محور، كارآمد و توانمند در حوزه هاي اداري و شيوه ارتباط با افكار عمومي و همراه ساختن آنهاست كه اين مهم منبعث از چند حوزه سخت افزاري و نرم افزاري است، هر كجا روابط عمومي يك ارگان ، نهاد و سيستمي موفق عمل كرده و درحوزه ارتباط با مردم خوب ظاهر شده آن نهاد و اداره توانسته در بين مردم جايگاه خوب و مناسبي بدست آورد و اعتماد عمومي را جلب و جذب كند و اگر روابط عمومي يك مجموعه ضعيف عمل كند به رغم تمام كارآيي ها و توانايي ها و كاركرد در ديد افكار عمومي آن نهاد و اداره كاري نشده است.
پس انتظار مي رود مديران ضمن تقويت جايگاه اين واحد به عنوان " خانه مردم و تريبون سازمان"به عنوان اساس و محور توسعه و اقناع افكار عمومي با يك تغيير اساسي در اين حوزه كمك كنند تا روابط عمومي ها به جايگاه واقعي خود برگردند و كارشناسان و مسئولان اين واحد هم با تقويت رويكرد نسبت به پر كردن خلاهاي پيش رو همت گمارند.