شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كليد واژه روابط عمومي در شركت هاي بيمه
شنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 17:10 کد خبر:42940
جايگاه روابط عمومي جايگاه ويژه اي است. اما در كشور ما بخصوص در نهادهاي مالي، انتظاراتي كه از روابط عمومي ها وجود دارد، انتظارات تبليغاتي و بازاريابي است تا فرهنگ سازي. به اين معنا كه در روابط عمومي ها وجه تبليغاتي به نسبت فعاليت هاي اطلاع رساني غالب است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عموميها در توسعه نظام ارتباطي جامعه، آگاه سازي افكار عمومي، رضايت‌مندي و جلب مخاطب، تفاهم و همدلي، نقشي روشنگر و اساسي دارند؛ به گونه اي كه در سطح كلان و ملي، هيچ برنامه اي به سرانجام مطلوب نخواهد رسيد مگر آنكه قبلا پيوست رسانه اي و اطلاع رساني آن تنظيم و همراه با برنامه اجرا شده باشد.

جايگاه روابط عمومي جايگاه ويژه اي است. اما در كشور ما بخصوص در نهادهاي مالي، انتظاراتي كه از روابط عمومي ها وجود دارد، انتظارات تبليغاتي و بازاريابي است تا فرهنگ سازي. به اين معنا كه در روابط عمومي ها وجه تبليغاتي به نسبت فعاليت هاي اطلاع رساني غالب است.


غالب بودن تبليغات بر اطلاع رساني در روابط عمومي ها بايد اصلاح شود و روابط عمومي دقيقا به كاركرد اصلي خود كه ايجاد روابط اثربخش و موثر بين سازمان و مخاطبانش با هدف همدلي، تفاهم و مشاركت سازماني براي رسيدن به اهداف سازماني است، بپردازد.


اگر روابط عمومي بخواهد نقش اصلي خودرا ايفا كند، بايد ابزارها و اختيارات لازم را داشته باشد كه در چهارچوب و مسير اهداف سازماني حركت كند. اگر اين ابزار نباشد ما نبايد از روابط عمومي انتظار فعاليت گسترده فرهنگي داشته باشيم.


سازمان ها و شركت هاي بيمه اي اگر در تصميم سازي ها و تصميم¬گيري¬ها به روابط عمومي اهميت ندهند، روابط عمومي نمي تواند به طور شايسته و مطلوب در راستاي اهداف سازمان حركت كند. روابط عمومي در صنعت بيمه به تنهايي نمي تواند از عهده ي اين امر خطير برآيد و اين مستلزم همكاري و همراهي نهادها و سازمان¬هاي متولي امور اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است.


روابط عمومي، پايگاه اطلاعاتي و ارتباطي سازمان و شركت است. ناديده گرفتن روابط عمومي، يعني ناديده گرفتن حجم وسيعي از مخاطبان. (رسانه¬ها، مردم، نمايندگان، كاركنان، سهامداران و حتي استارت¬آپ¬ها).


وظيفه روابط عمومي¬ها در حوزه فرهنگ¬سازي و اطلاع¬رساني را مي¬توان در دو بخش درون سازماني و برون سازماني تبيين كرد.


از جمله ابزارها و شيوه¬هاي مهم و كليدي روابط عمومي¬ها در اطلاع¬رساني و فرهنگ-سازي، رسانه¬ها هستند. روابط عمومي كه نتواند تعامل مناسبي با فعالان رسانه اي، به عنوان يكي از اركان مهم و موثر در امر فرهنگ سازي ارتباط برقرار كند، در كار خود موفق نخواهد بود.


اگر روابط عمومي كار فرهنگي و اطلاع¬رساني كند ولي ساير بخش¬هاي سازمان آموزش و اطلاعات كافي را در برخورد با مخاطبان نداشته باشند، فعاليت¬هاي فرهنگي روابط عمومي موثر نخواهد بود.


مسئولين ارشد و شبكه ي فروش(نمايندگان) در شركت هاي بيمه بايد بتوانند به روابط عمومي در راستاي اهداف سازماني كمك كنند. در صورت عدم همراهي و عدم همكاري، روابط عمومي عملا قادر به كسب نتايج مطلوب و مورد نظر در شركت هاي بيمه نخواهد بود.


مديريت ارتباط با رسانه¬ها و تعامل با اين حوزه امر خطيري است كه اگر به صورت حرفه¬اي انجام شود، آثار مطلوب و تاثير گذاري از خود برجاي خواهد گذاشت. موفقيت ارتباط با رسانه¬ها و بازخورد مناسب آن منوط به ارايه آموزش¬هاي تخصصي به كاركنان روابط عمومي و و متقابلا برگزاري دوره هاي آموزش فني بيمه اي براي فعالان رسانه خواهد بود.

نكته مهم و كليدي كه در فرهنگ¬سازي بيمه بايستي به آن اشاره و توجه كرد، ظرفيت ويژه مردم و بيمه¬گذاران است كه اگر خدمات و تسهيلات مناسبي در زمان صدور بيمه¬نامه و پرداخت خسارت دريافت كنند، بهترين مبلغ و سفير ترويج فرهنگ بيمه در جامعه محسوب مي¬شوند.