شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابطعموميها و رسانه هاي جمعي بعنوان دو كانون مهم از نظام ارتباطي و اطلاع رساني، نقش تعيين كننده اي در افزايش آگاهي هاي عمومي جامعه و فرهنگ سازي و تنوير افكار عمومي، برعهده دارند.
به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران؛به بهانه روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي مصاحبه اي تخصصي محور با عباس مسيبي مدير روابط عمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران انجام شده كه در ذيل به شرح آن پرداخته ايم:
@ روابط عموميها در كمك به تصميم گيريهاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان چه نقشي را ايفا مي كنند؟!
تصميم سازي يعني اينكه زمينه مناسب براي تصميم گيري ايجاد كنيم و اين زمينه مناسب يعني اينكه تشخيص دهيم كه آيا اصلا مسئله اي وجود دارد كه لازم باشد براي حل آن تصميمي گرفته شود؟
در واقع تصميم سازي مراحل مختلف فرآيند تصميم گيري است كه در انتها به تصميم گيري منتج مي شود.
نكته جالب توجه در اين بحث اين است كه در ايجاد زمينه لازم براي اخذ تصميم، يعني همان چيزي كه به آن تصميم سازي يا سيستم تصميم ياري گفته مي شود، عموماً مديران سطوح مياني براي مديران ارشد و مديران سطح عملياتي براي مديران مياني تصميم سازي مي كنند. اما بر عكس اين موارد نيز ممكن است؛ در جايي كه مديران مياني يا ارشد تمايل به تفويض اختيار تصميم گيري دارند. در اينجا مي توان گفت روابط عمومي ها نقش بسيار موثر در تصميم سازي سازمان و مديران ارشد دارند.
زيرا روابط عمومي با مطالعه مشكلات و منازعات موجود پيرامون سازمان در واقع در نقش پزشك سازمان ظهور مييابد و پس از تحقيق درباره مشكل و تشخيص مناسب، عوامل بوجود آورنده آن، برنامه مناسب و پيشنهاد عملي خود را براي اتخاذ تصميم در اختيار مديريت سازمان ميگذارد.
روابط عمومي علاوه بر تسهيلگري و تصميمسازي، بر فرآيند تصميمگيري نيز تأثير ميگذارد و بعضاً با ورود به جريان تصميمگيري، تصميمات را با انتظارات افكار عمومي هماهنگ ميسازد و به اين ترتيب به دموكراتيزه شدن نظام تصميمگيري درسازمان كمك ميكند. تلاش روابط عمومي با انجام اين اقدامات، پيوستن به ائتلاف حاكم بر سازمان و عضويت در گروه تصميمگيري سازمان است.
روابط عمومي در يك شكل واقعي و بدون تحريف و آنچه كه امروز از آن به عنوان يك علم و حرفه ياد مي شود، مي تواند نقش بسيار مهمي در جوامع اطلاعاتي و دانش محور داشته باشد.
طرح و تأكيد بر نقشهاي روابط عمومي در نظام تصميمگيري سازمان ميتواند به بهبود نظام تصميمسازي در سازمان منجر شود.
ذكر اين نكته مهم است كه بدانيم ، روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي، به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده براي ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند، بسيار حائز اهميت است.
@ جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟!
روابط عمومي مبتني بر فن آوري اطلاعات و ارتباطات، نياز ضروري هر سازماني است. زيرا با توسعه دولت الكترونيك، نياز به اطلاع رساني سريع دقيق و كم هزينه ضروري است و به لحاظ تئوريك رابطه دولت الكترونيك و روابط عمومي الكترونيك رابطه تكويني است نه تاسيسي. به اين معني كه دولت الكترونيك براي توسعه و استقرار خود نيازمند روابط عمومي الكترونيك است و روابط عمومي الكترونيك هم در بستر يك دولت الكترونيك شكل مي گيرد.
آنچه كه اهميت دارد اين است كه با توجه به آهنگ سريع رشد و تحول تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي كاركردها و ابزارهاي سنتي، روابط عمومي بايد با اين تكنولوژيها هماهنگ و همسو شده و اين تطابق و هماهنگي در بستر فرهنگ سازي، آموزش و تغيير نگرش ها امكان پذير است.
@ روابط عمومي خوب و وظيفه محور چه ويژگيهايي دارد ؟!
اهداف و فلسفه ذاتي روابط عمومي درهمه جاي دنيا تقريبا يكي است ؛ اما گاهي بعضي از نا آگاهي ها و سياست هاي غلط موجب مي شود كه بعضي از روابط عمومي ها ضمن خروج تدريجي از اهداف اصلي؛ خود و سازمان را با مخاطرات جدي و چالش هاي اساسي رو به رو نمايند.
معمولا در يك روابط عمومي ايده آل، روسا و كاركنان بر اساس تحصيلات و تجربيات مرتبط و همچنين نظام شايسته سالاري انتخاب مي شوند. اطلاع رساني به موقع؛ صحيح و صاقانه جزو ابتدايي ترين ابزار يك روابط عمومي ايده ال به شمار مي رود.
هم چنين ايجاد جو همدلي؛ هم زباني و تعاملات دوستانه بين كاركنان و مديران ارشد سازمان و همچنين مخاطبان بيروني امري رايج و طبيعي است. و معمولا مجيز گويي و كرنش كردن در برابر مديران ارشد مذموم و ناپسند به شمار مي رود.
براي يك روابط عمومي ايده آل مشتري مداري و تكريم او، از اولويت بالايي برخوردار است.
روابط عمومي ايده آل اين روزها كمتر هزينه بر وهزينه ساز است ؛ اين نوع از روابط عمومي بيشتر به دنبال تبادل پايا پاي تبليغاتي و شناسايي ظرفيتهاي دروني خود است.
اين نوع از روابط عمومي بيش از اينكه در خدمت مديريت باشد خادم سازمان و مخاطبان آن است.
روابط عمومي ايده آل جايي است كه براي هنر و هنرمند؛ نوشته و نويسنده؛ پژوهش و پژوهشگر؛ نقد و منتقد ارزش و احترام خاصي قائل است.
توليد انديشه؛ ابتكار؛ خلاقيت؛ نوآوري؛ پويايي و اميد در اين نوع از روابط عمومي موج مي زند.
توجه به سلامت روحي؛ رواني و معيشتي پرسنل و بررسي مستمر ميزان رضايت شغلي آنان از جمله اصلي ترين وظيفه يك روابط عمومي ايده آل به شمار مي آيد.
@ نحوه تعامل روابط عمومي با وسايل ارتباط جمعي بايد چگونه باشد؟!
بدون ترديد روابط عمومي ها و رسانه هاي جمعي بعنوان دو كانون مهم از نظام ارتباطي و اطلاع رساني، نقش تعيين كننده اي در افزايش آگاهي هاي عمومي جامعه و فرهنگ سازي و تنوير افكار عمومي، برعهده دارند. امروزه يكي از مهمترين و حساس ترين وظايف روابط عمومي ها در بعد برون سازماني برقراري ارتباطي صحيح و انديشمندانه برپايه عقل و خرد با رسانه هاي جمعي است. در واقع يكي از مهم ترين ابزارها براي اينكه هدف، مقصود اصلي و جان كلام گزارش هاي شما را به سمع و نظر مخاطبان برساند همانا رسانه ها هستند.
اگر به پيشينه تشكيل اولين واحد روابط عمومي در دنيا نگاهي گذرا داشته باشيم به اين واقعيت مي رسيم كه اين حرفه و فن از نظر ماهيت و كاركرد قرابت زيادي با رسانه ها دارد، به نحوي كه در يكي از تعاريف قديمي، روابط عمومي را هنر كاربرد خردمندانه از رسانه ها براي نفوذ در افكار عمومي تعريف كرده اند.
سازمان مي تواند به عنوان يك شريك براي رسانه ها، بدون آنكه استقلال خود را از دست بدهد محسوب شود. در مجموع، رسانه ها يك كانال كليدي براي آگاه سازي شهروندان هستند تا آنان را از فعاليت و نقش سازمان و قدرت و جايگاه آن در كشور بطور مطلوب و شايسته آگاه و مطلع سازند.
در اين ميان نقش و كاركرد رسانه ها بسيار حساس و با اهميت تر از بقيه است. چون با استفاده از شيپور و تريبون رسانه ها قشر وسيعي از جامعه، از اخبار، گزارش ها و پيام هاي شما مطلع مي شوند.
اگرچه روابط عمومي ها از ابزار و امكانات گوناگوني براي انتقال اطلاعات و اخبار به جامعة اطلاعاتي برخوردار هستند ولي نكته قابل توجه اين است كه هيچ يك از شيوه هاي انتقالي نمي تواند كارآيي يك رسانه را داشته باشد. چرا كه رسانه ها يك امكان بالقوه و ابزاري براي روابط عمومي ها به شمار مي روند.
با تدابيري چند، مي توان از طريق يك برنامه ريزي مناسب و زمان بندي شده، كاري كرد كه جايگاه سازمان بخوبي در رسانه ها تثبيت شده و به سازماني هوشيار و بيدار تبديل شد. با كمك موثر رسانه ها مي توان موضوع پاسخگويي و اطمينان بخشي به مردم را به خوبي جامه عمل بپوشانيد.
كارشناسان علوم ارتباطات مهمترين وظيفه يك روابط عمومي پويا و فعال را تلاش براي انتشار فعاليت ها و اهداف سازماني از يك سو و برانگيختن توجه عمومي نسبت به عملكرد سازمان يا مجموعه از ديگر سو برشمرده اند. براين اساس، هر يك از مسئولان روابط عمومي ها بايد در تعامل و همكاري با رسانه هاي جمعي به اشتراك نظر درباره ارائه و انتقال بخشي از رويدادهاي مركز يا مجموعه كاري خود دست يابند.