شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي پويا؛ اثرگذار در تقويت همبستگي ملي
شنبه، 27 اردیبهشت 1399 - 13:18 کد خبر:42887
توجه داشته باشيم كه امروزه نوع ارتباط با افكار عمومي، مدرن و متحول شده و بر اين اساس توجه به آموزش هاي مستمر در اين حوزه، اهميتي صدچندان يافته و بايستي روابط عمومي ها خود را متناسب با شرايط جديد وفق دهند و بكوشند با استفاده از ظرفيت هاي فضاي مجازي و ارتباط و تعامل نزديك با مردم، سخن مخاطب خويش را بشنوند و فعالانه، در تقويت روحيه همبستگي ملي نقش آفريني كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در زمان حاضر كمتر كسي است كه از نقش اثرگذار روابط‌عمومي و ارتباطات، آگاهي نداشته باشد. در دنياي امروز روابط عمومي ها علاوه بر آنكه عناصر قوي در پيشبرد اهداف هستند؛ جايگاه موثري در تدوين برنامه‌هاي آينده نگرانه دارند كه شرط اصلي موفقيت آن؛ طراحي روش هاي روزآمد و تعيين راهبردهاي متناسب با چشم اندازهاست.

يكي از راه هاي نيل به اين هدف، در گام نخست تعريف روشني از جامعه و ساز و كارهاي ارتباط با گروه هاي مختلف اجتماعي است.


روابط عمومي را از بنيادي ترين دانش ها براي تقويت فرهنگ توسعه، بومي سازي الگوهاي توسعه‌اي و در عين حال معرفي ظرفيت هاي جامعه مي دانم كه بايد شكاف هاي حاصل از گسست ها را از ميان بردارد.


روابط عمومي در واقع نوعي هنر، شاخه اي از علوم اجتماعي و مديريت راهبردي با بهره گيري از مهارت هاي ارتباطي براي پيمودن راه‌هاي تعالي، توسعه و پيشرفت جامعه است كه در وهله اول؛ نيازمند دورشدن از روزمرگي و تدوين برنامه هايي با چشم اندازهاي ميان و بلندمدت براي ارتقاء جايگاه، ضريب نفوذ و اثرگذاري آن در حوزه هاي مختلف سازماني و از آن مهم‌تر، افكار عمومي است.


هرگاه روابط عمومي ها توانستند در قامت نهادهايي پويا و كارآمد، با بهره گيري از شيوه هاي جديد ارتباطي و اطلاع رساني، گفتمان سازي كرده، نيازهاي مخاطبان را پاسخ گفته و مهندسي افكار عمومي را به دست گيرند؛ موفق ظاهر شده و در رشد و بالندگي سازماني موثر خواهند بود.


با اين مقدمه پرواضح است كه فعاليت در حوزه روابط عمومي پيوندي وثيق با رسانه و افكار عمومي دارد؛ لازم است فعالان اين بخش افكار عمومي را به عنوان عاملي نيرومند در رأس جريان زندگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي بدانند و با به خدمت گرفتن شيوه ها، روش هاي نوين و مهارت هاي ارتباطي، رسالت سنگين اقناع افكار عمومي را به درستي به دوش بكشند.


بديهي است اين مهم مستلزم تشكيل كانون هاي مشورتي با نخبگان دانشگاهي، فعالان فرهنگي، اجتماعي و سياسي، رسانه هاي رسمي، فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي است تا متناسب با ظرفيت هاي هركدام، مطلوب ترين نتيجه و در نهايت، هم‌گرايي به دست آيد.


يكي ديگر از وظايف روابط عمومي هاي كارآمد، ارائه داده هاي مناسب و آگاهانه به مديران و انتقال اطلاعات واقعي به آنان با هدف رفع نقاط ضعف و نيز اثرگذاري تصميم گيري هاست و بايد همچون آينه اي صيقل يافته، حقيقت و واقعيت را همانگونه كه هست، بنمايانند تا مديريت ارشد، مصلحت عمومي را مطابق با منافع جمعي بسنجد.


معتقد به تقويت بخش روابط عمومي و ارتقاء جايگاه سازماني آن و در عين حال ضرورت تغيير رويكردهاي سنتي نسبت به روابط عمومي ها هستم؛ اين موضوع البته پيش شرط هايي دارد كه يكي از مهمترين آنها دانش افزايي و مهارت اندوزي كارگزاران روابط عمومي متناسب با جايگاه اثرگذار اين حوزه و به بيان بهتر؛ شناخت صحيح فرآيند ارتباط راهبردي روابط عمومي در هدايت بخشي افكار عمومي در جهت تعالي سازماني است.


توجه داشته باشيم كه امروزه نوع ارتباط با افكار عمومي، مدرن و متحول شده و بر اين اساس توجه به آموزش هاي مستمر در اين حوزه، اهميتي صدچندان يافته و بايستي روابط عمومي ها خود را متناسب با شرايط جديد وفق دهند و بكوشند با استفاده از ظرفيت هاي فضاي مجازي و ارتباط و تعامل نزديك با مردم، سخن مخاطب خويش را بشنوند و فعالانه، در تقويت روحيه همبستگي ملي نقش آفريني كنند.


به هر سخن؛ بايد قدردان تلاش هاي روابط عمومي در انعكاس اقدامات انجام شده باشيم و يادآور شويم امروز بايد همه دستگاه ها در كنار هم و بصورت هم افزا، بكوشند تا گره اي از مشكلات مردم گشوده شود و در اين ميان روابط عمومي ها نقش موثري در انتقال كاستي ها با ايجاد فضايي آرام براي اتخاذ بهترين تصميم ها دارند.