شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| فناوري آنقدر سريع تغيير مي كند كه بهسختي ميتوان همگام با آن پيش رفت. هر روز يك اپ، دستگاه يا پلتفرم جديد عرضه ميشود كه در كنار انبوه دستگاهها و پلتفرم هاي كنوني، در اختيار رسانه ها، بازارياب ها و مسئولان ارتباط قرار ميگيرند. دوست داشته باشيد يا نه، موفقيتهاي آتي در گرو بهره برداري ما از اين ابزارهاي جديد براي تحليل داده هاي پيچيده، جلب تعامل مخاطبان گوناگون و سنجش تاثير كمپين ها در تك تك گام هاي سفر مشتريان است.
دنيا در حال جايگزيني يا تكميل سريعالسير فرم هاي سنتي ارتباطات با گونه هاي جديدي است كه مبتني بر فناوري هاي نوين هستند. اگرچه هيچكس ترديدي در اهميت نقش فناوري هاي جديد در دنياي معاصر ندارد، اما پيشبيني سرعت دقيق رشد پيشرفت هاي فناوري، كار بسيار دشواري خواهد بود.
يافتههاي كليدي گزارش «پيآر تك، آيندهي فناوري در حوزهي ارتباطات، 2019»:
• 44 درصد از مديرعامل هاي تحت بررسي، فروش محصولات و خدمات را بهعنوان مهمترين هدف ارتباطي سازمانها برشمردند.
• 35 درصد از متخصصان تحت بررسي، گزارشهاي مالي را گستردهترين محتواي خبري دانستند كه پيشبيني مي شود هوش مصنوعي بتواند آنها را براي 5 سال آينده بنويسد.
• 33 درصد از مديرعامل هاي تحت بررسي، بهينه سازي تجربه ي مشتري را تحت عنوان يكي از حوزههاي ارتباطات قلمداد كردند كه با بهره گيري از فناوري جديد، سعي در پيشبرد و ارتقاي آن خواهند داشت.
• 25 درصد از متخصصان روابطعمومي تحت بررسي، فشارهاي سازمان براي برآورده سازي يك بازده قابل قبول براي سرمايه را تحت عنوان اصلي ترين دليل بهره برداري آژانس ها/ دپارتمان ها از فناوري دانستند.
• با نمره ي 48 درصدي، يوتيوب بهعنوان مهمترين پلتفرم ارتباطي براي ارتقاي بهره وري استراتژي هاي ارتباطي بيان گرديد.
• با نمره ي 65 درصدي، كار با فناوريهاي تحليل كلان داده تحت عنوان مهمترين مهارتي توصيف شد كه متخصصان ارتباطات/ روابط عمومي آينده بايد از آن برخوردار باشند.
روششناسي:
داده ها از طريق يك پرسشنامه ي آنلاين گردآوري شدند كه توسط مركز روابط عمومي دانشگاه آننبرگ تدوين شد و از طريق گروه هاي رسانه هاي اجتماعي و ايميل، در ميان شاغلان اين عرصه توزيع گرديد.
پاسخهاي اين پرسشنامه در حدفاصل 7 ژانويه ي 2019 تا 15 فوريه ي 2019 گردآوري شدند و در نهايت، 1563 پاسخ از سوي متخصصان روابط عمومي حاصل گرديد كه از ميان آنها، 803 نفرشان در آژانسها/ شركت هاي مشاوره و 760 نفرشان در داخل سازمانها فعاليت ميكردند. 65.6 درصد از متخصصان روابط عمومي، آمريكايي بودند و 34.6 درصد باقيمانده، مليت ساير كشورها را داشتند.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)