شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| آنچه كه در برهه حساس و بحراني مقابله با ويروس خطرناك كرونا بايد مورد توجه متخصصان روابطعمومي ها قرار بگيرد نقش آرامش در جامعه، سلامت رواني و مثبت انديشي است.
در اين بحران روابط عمومي ها مي بايست با استفاده از ابزارهاي رسانه اي خود تلاش نمايند با انتشار اخبار مثبت و با انرژي، اما صحيح در اعتلاي سلامت رواني افراد جامعه تلاش نمايند و براي ايجاد آرامش ممكن در جامعه تلاش نمايند.
در مواجهه با ويروس كرونا روابط عمومي ها بايد در دو جبهه درگير باشند جبهه اول تأكيد بر رعايت اصول بهداشتي و فردي و دستورالعمل هاي صادره در قالب پروتكل هاي مختلف وزارت بهداشت و جبهه ديگر تلاش بر غلبه جامعه به ترس ناشي از ابتل ابه اين بيماري.
اما با توجه به عدم وجود دارو و درمان قطعي اين بيماري، مهمترين سلاح اين جبهه آگاه سازي و اطلاع رساني دقيق، شفاف و صريح است. توجه كنيم در صورت عدم دقت كافي در خصوص صحت مطالب انتشار يافته از طريق هر منبعي، موجب بي اعتمادي جامعه هدف آن كانال انتشاري خواهد شد و براي جبران اين خسران بزرگ زمان كافي ديگر نخواهد بود.
قطعاً در صورت وجود اطلاعات دقيق و شفافيت در آگاهي سازي در اين خصوص مي توان جامعه را با دانش مبارزه با اين ويروس و خطرات ناشي از رفتارهاي سازمان ها هدايت نمايد و چه بسا افراد با داشتن اطلاعات كافي، خلاصه و تأييد شده با قرارگرفتن در موقعيت هاي مختلف اعم از خوب و بد مي توانند بهترين حركت ممكن را انتخاب نموده و شرايط را رو به بهبودي پيش ببرد و قطعا ًارايه اطلاعات اينچنيني و نحوه اطلاع رساني در سازمان هاي مختلف متفاوت خواهد بود كه بايد مد نظر قرار بگيرد.
اما در اين بين روابط عمومي ها نقش كليدي ديگري در داخل سازمان خود بايد ايفا نمايند چراكه در صورت عدم موفقيت در ايجاد آرامش در سازمان، كاركنان، مشتريان و ... قطعاً موفقيت در جامعه به عنوان عامل اصلي تأثير گذاري در اين مبارزه حاصل نخواهد گرديد.
روابط عمومي ها بايد در اقدامات خود با نگرش مناسب به وضعيت موجود و آينده، توجه خاصي به سلامت روان كاركنان سازمان نمايند كه در اين بين خانواده ها مي توانند مهمترين عامل براي ايجاد سطحي امن از سلامتي رواني باشند و بايد مورد توجه قرار بگيرد، چرا كه پرسنل با حضور در منزل و جمع خانواده مي توانند آرامش نسبي و خاصي بدست آورند و در صورت عدم رعايت اين اصل، دغدغه هاي خانواده خود را در كنار مشكلات كاري و سلامتي خود ببينند.
اما در اين برهه خاص روابط عمومي ها بايد بر ازتباط خود با رسانه هاي محلي و بومي بيفزايند چرا كه نشر خبر منفي يا جعلي در شرايط بحراني مي تواند عواقب بسيار خطرناكي را براي سازمان ها به دنبال داشته باشد كه اثرات آن حتي بعد از عبور از اين بحران، قابل مشاهده باشد.
دغدغه ديگري كه متخصصان روابط عمومي ها را به خود مشغول ساخته است مربوط به بحث اخبار جعلي و محافظت جامعه هدف و مخاطبين از اين اخبار هستند. يك راه ساده براي سنجش صحت اخبار، مراجعه به نسخۀ كاغذي يا آنلاين رسانههاي معتبر بود. يعني وقتي مردم در جامعه خبري را ميشنيدند براي اطمينان از آنچه منتشر شده به فلان خبرگزاري يا روزنامه مكتوب مراجعه ميكردند، اما حالا ديگر توليدكننده و مصرف كنندههاي خبر اغلب در شبكههاي اجتماعي هستند و كسي حوصله نميكند به اينگونه رسانهها مراجعه كند و صحت آن را بررسي كند.
مضاف بر اينكه در برخي موارد رسانههاي رسمي هم خود مصرف كننده خوراك خبريي هستند كه در فضاي مجازي و شبكههاي اجتماعي توليد شده است.
همانطور كه مستحضريد اخبار جعلي توسط برخي افراد خاص براي نيل به اهداف خود ايجاد و منتشر مي شود و آنچه كه روابط عمومي در اين بين بايد متوجه باشد دو نكته اصلي است:
1)تلاش نماييم تا در اطلاع رساني هاي خود فريب اين اخبار را نخوريم و به جاي ارايه نقش توسعه دهندگي، از قطع كنندگان زنجيره انتقال اين اخبار باشيم.
2) در صورت مواجه با اين اخبار تاكتيك هاي خاص لازم را در جهت شفاف سازي آن بكار ببريم و اطمينان لازم به مخاطبين را در جعلي بودن آن بدهيم چنانچه براي افزايش ضريب كارايي اين روش بايد تلاش نماييم از رسانه ها ي مختلف و به صورت مستند، جعلي بودن اخبار را آشكار سازيم.
بديهي است سرعت عمل در تكذيب و شفاف سازي اخبار جعلي مي تواند فاكتوري مهم و ارتباط مستقيم با ضريب كاهش تأثير گذاري و مقبوليت آن داشته باشد.
روابط عمومي موفق بايد توجه كند قبل از بحران و يا حداقل قبل از گسترش آن، بايد در فكر نقاط ضعف و يا حساس سازمان خود بوده و راهكارهاي خاصي براي مقابله با خطرات و حفاظت از اين نقاط تدبير نمايد تا بتواند در صورت بروز مشكل با سرعت عمل بهينه و اقدامات آگاهانه درصدد رفع اين مشكلات برآيد.
اما در اين بين بكار گيري ترفند انتشار اخبار مثبت و كاهش بازگويي اخبار منفي يكي از راهكارهاي حفظ سلامت رواني جامعه مي تواند باشد. در اين كارزار انتشار اقدامات خوب ستادهاي مقابله با كرونا در سطح كشور، استان، شهر و سازمان مي تواند موثر واقع گردد كه اقدامات سازمان ها در راستاي مسئوليت هاي اجتماعي درون و برون سازماني خود مي تواند مورد توجه مخاطبين قرار بگيرد.
روابط عمومي ها مي توانند با بهره گيري از ابزارهاي رسانه اي و استفاده از ظرفيت هاي فضاي مجازي (وب سايت، كانال هاي رسانه هاي اجتماعي مانند واتساپ، پيج اينستاگرامي و ...) مي توانند با انتشار اخبار مداوم و اقدامات صورت گرفته در ايجاد اطمينان خاطر و احساس مسئوليت سازماني خود در بين مخاطبين نقش كليدي ايفا نموده و از اقدامات سازمان خود نقش هاي موثر و به ياد ماندني در اذهان مخاطبين خود ترسيم نمايد.
البته بايد در نظر گرفت برخي جريانات در اين قبال بايد به سمت اهداف خود و سازمان هدايت شود و از آن ها بتوان كمال استفاده را نمود. بعنوان مثال برگزاري نظرسنجي در سايت ها و كانال هاي مختلف خبري و نتايج آن نشان دهنده آمار جالبي است كه با اندكي تأمل و با سلايق مختلف مي توان از آمارهاي آن استفاده و مورد بهره برداري نمود تا از فرصت هاي ايجاد شده، به نوعي در پياده سازي اهداف سازمان كه اهم آن ايجاد آرامش و سلامت رواني(صيانت از سلامتي و تندرستي پرسنل) و صيانت از توليد در سال جهش توليد است استفاده نمود.