شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| جهان در دوران بي سابقه اي است. ما در حال تجربه يك بيماري همه گير جهاني هستيم، كشورها مرزها را مي بندند و فاصله گرفتن از معيارهاي اجتماعي در حال تبديل شدن به هنجار روزمره شده است. مهمترين چيز در حال حاضر اين است كه همه ما به عنوان افراد در امان بمانيم و نقش خود را براي كمك به مهار كروناويروس انجام دهيم.
اما كارآفرينان در اين زمان بحران و عدم اطمينان، چه كاري مي توانند با كمك روابطعمومي انجام دهند؟:
1. نظرات ذينفعان را بررسي كنيد.
در اسرع وقت با همه ذينفعان صحبت كنيد. با به دست آوردن نظرات و ديدگاه هاي جمعي آنها، به شكل گيري يك استراتژي جديد و انجام آسان تر مراحل بعدي كمك مي كند.
2. اهداف و استراتژي را تعريف كنيد.
هدف شما ممكن است در حال حاضر بقا باشد يا مي تواند به دنبال جذب مخاطب جديد باشيد. در هر صورت به فرصت هاي استراتژيك فكر كنيد كه مي تواند تغييري ايجاد كند، روابط عمومي را با آن هماهنگ كنيد. يك استراتژي روابط عمومي مرحله اي يك ايده كاملي است. در حال حاضر چه كاري بايد انجام دهيد؟ و وقتي اين كار تمام شد چه خواهيد كرد؟
3. برنامه هاي خود را مجددا ارزيابي كنيد.
در حال حاضر همه برنامه هاي خود را دوباره ارزيابي كنيد و برنامه جديدي را كه منطبق با شرايط جديد باشد طراحي كنيد. همه چيز در حال تغيير است و بايد مطمئن شويد كه با همه زمينه هاي بازار، سازگار هستيد.
4. انسان باشيد.
آيا پيام خود را به روشي انساني منتقل مي كنيد؟ آيا اعتماد به نفس را به ذينفعان خود القا مي كنيد؟ آيا موقعيت و صداي شما، ايمني و همدلي را منتقل مي كند؟ آيا فعاليت هاي شما همگي به روشي انساني انجام مي شوند؟
5. رهبري قوي را بيش از هميشه به نمايش بگذاريد.
از طريق ارتباطات، شفافيت، همدلي و قدرت را بيش از هميشه به نمايش بگذاريد. آيا با همه مشتريان خود صحبت كرده ايد و به آنها اطمينان داده ايد؟ آيا روزانه با اعضاي تيم كه از راه دور كار مي كنند در ارتباط هستيد؟ و ...
6. آماده سازي كنيد.
آيا نگراني كارمندان و مشتريان درباره معيشت و بهداشت را درك مي كنيد و براي آن آمادگي داريد؟ آيا با رسانه هاي اجتماعي ارتباط داريد؟ برخورد صحيح با اين امر بسيار حياتي است. اين جايي است كه مي توان اعتماد برند را در يك لحظه كسب كرد و يا از دست داد.
7. به طور مرتب ارتباط برقرار كنيد.
حتي اگر تجارت شما تحت تأثير قرار گرفته است، ارتباطات را ادامه دهيد. دستورالعمل هاي دولت روزانه در حال تغيير است و به محض تغيير همه چيز را به روز كنيد. به صحبت و گوش دادن به مخاطب و مشتري خود ادامه دهيد. زيبايي رسانه هاي اجتماعي اين است كه مي توانيد مكالمه اي دو طرفه داشته باشيد.
8. ساختن محتواي خلاق نيازمند يك استراتژي عالي است و مي تواند بسيار مقرون به صرفه باشد.
تمام آنچه شما واقعاً به آن نياز داريد يك تلفن هوشمند مناسب و دسترسي به اينترنت است. بخاطر داشته باشيد كه اين زمان براي درآمدزايي و بهره مندي مناسب نيست. اگر يك مشاور مديريت هستيد، مي توانيد مطالبي را منتشر كنيد كه چگونه سازمان ها بايد به طور موقت ساختار خود را مجدداً بازيابي كنند، يا نكات عملي در مورد كار از خانه و انگيزه نگه داشتن كارمندان ارائه دهيد؟ خلاق باشيد، اما به روش همدلي و معتبر.
9- ما بايد به يكديگر كمك كنيم.
كسب و كار شما براي ايجاد تغيير چه كاري مي تواند انجام دهد؟ آيا تأسيسات توليدي شما مي تواند براي كساني كه در خط مقدم COVID-19 هستند پوشاك توليد كند، يا مي توانيد به جنبش يادگيري از راه دور كمك كنيد؟ اين موجب اعتبار بيشتر برند شما مي شود و مردم شما را به ياد خواهند آورد.
10. بازخورد را فراموش نكنيد.
با نگاهي به نظرات مخاطبان در كانال هاي رسانه هاي اجتماعي و گرفتن بازخورد از طرف هاي ذينفع، با اطمينان در مسير موفقيت گام برداريد.