شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نام برند خودتان را چگونه انتخاب كنيد
چهارشنبه، 21 اسفند 1398 - 18:45 کد خبر:41980
شيوه هاي مختلفي براي نام گذاري برند مورد استفاده قرار مي گيرند كه در اين مطلب به سه شيوه اساسي اشاره خواهيم كرد:



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| شيوه هاي مختلفي براي نام گذاري برند مورد استفاده قرار مي گيرند كه در اين مطلب به سه شيوه اساسي اشاره خواهيم كرد:


نام هاي ساختگي
نام هاي ساختگي يكي از شيوه هاي نام گذاري برند هستند. در واقع تركيب دو كلمه يا كليد واژه محسوب مي شوند. استفاده از ديكته يا تلفظي متفاوت براي نام هاي موجود نيز از شيوه هاي اين نوع نام گذاري است. نام هاي ساختگي براي هر كسب و كاري مناسب نيستند. اين نام ها در اغلب موارد پيچيده بوده و ممكن است اين درك را در مخاطب نيز ايجاد كنند كه محصول، خدمات يا شركت مورد نظر پيچيده است. در اين مورد نام هايي مانند گوگل و كلينكس استثناء هستند زيرا به ياد ماندني بوده و براي مخاطبان جالب هستند.


از جمله مزاياي اين شيوه نام گذاري سهولت و راحتي در امكان ثبت برند و دومين نام هاي ساختگي است. زيرا اغلب در دسترس بوده و تا به حال توسط فردي ديگر مورد استفاده قرار نگرفته اند. امكان بروز مشكلات در فهم نام هاي ساختگي و فقدان معنا و احساسات هم از جمله نكات منفي اين شيوه نام گذاري است. همين دليل سبب مي شود تا جايگاه سازي براي بعضي از اين نام هاي ساختگي همراه با هزينه هاي تبليغاتي زيادي باشد زيرا توضيح آن ها و ارائه سر نخ هايي به مخاطب براي يادآوري شان واقعاً دردسر ساز است.


نام هاي عملكردي و توصيفي
در اين گونه نام گذاري، محصول يا خدمات شركت با كلمه هايي كليدي يا واژه هايي كه متناسب با طبقه بندي مورد استفاده در صنعت، بيان مي شود. نام هايي كه در آن ها از نام مدير عامل يا موسس شركت بهره گرفته مي شود نيز در اين دسته بندي قرار مي گيرند. نام هاي عملكردي يا توصيفي مي توانند در جلب توجه مخاطب به برند موثر بوده و بلافاصله مخاطب را با فعاليت اصلي كسب و كار آشنا كنند كه مي تواند از نكات مثبت اين گونه نام گذاري محسوب شود.


از جمله نكات منفي اين نام گذاري مي توان به عدم تمايز به دليل كاربرد كليد واژه هاي متداول اشاره كرد كه توسط رقبا مورد استفاده قرار گرفته اند. متمايز كردن برند در ميان انبوهي از رقبا كه از تركيبات مشابهي استفاده مي كنند كار دشواري است. به طور مثال: ثبت ديروز، ثبت امروز، ثبت سحر، … در ذهن مخاطب تصاوير چندان متمايزي را ايجاد نخواهند كرد.


از جمله مزاياي اين گونه نام گذاري، سهولت در درك فعاليت اصلي شركت است. از سوي ديگر در اغلب موارد اگر از نام موسس در نام گذاري برند استفاده شود، امكان ثبت دومين و برند به راحتي وجود خواهد داشت.


نام هاي تشبيهي
در اين شيوه نام گذاري وابستگي يا پاسخ احساسي كه همراه با محصول يا شركت در مخاطب قرار است تا ايجاد شود به شيوه اي هوشمندانه و مرتبط در نام برند مورد استفاده قرار مي گيرد. تفاوت آن با نام گذاري توصيفي در اين است كه در نام هاي تشبيهي جايگاه خاصي كه قرار است تا محصول يا خدمات در ذهن مخاطب ايجاد كند، مورد توجه قرار مي گيرد. اين جايگاه خاص با مطالعه رقبا به دست آمده و كاملاً متمايز است.


مزاياي اين شيوه نام گذاري در ايجاد درك عمومي براي نام است كه براي جايگاه سازي نياز به هزينه هاي عظيم تبليغاتي نخواهد داشت. نام هاي تشبيهي به شدت به ياد ماندني بوده و مي توانند استراتژي جايگاه سازي را كه براي برند در نظر گرفته مي شود به خوبي تقويت كنند.


اين دسته از نام گذاري ها در واقع موفق ترين دسته هستند و نام هاي شركت هايي مانند كامپيوتر اپل و ياهو دات كام در اين دسته قرار مي گيرد.