شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| وقتي اصطلاح روابط عمومي را مي شنويد به ياد چه مي افتيد؟ شايد شما به يك تبليغگر مشهور يا سخنگوي يك شركت بزرگ فكر كنيد. شايد شما به استراتژي يك سازمان در سايت هاي شبكه هاي اجتماعي خود فكر كنيد يا ذهن شما به طور خودكار به روابط رسانه اي يا انتشار مطبوعاتي برود. واقعيت اين است كه روابط عمومي مي تواند به معناي چيزهاي مختلف باشد و از جهات مختلفي ديده شود.
تعريف روابط عمومي
آنطور كه HubSpot تعريف مي كند، روابط عمومي يعني "يك فرآيند ارتباطي استراتژيك كه بين شركت ها و عموم مردم روابط دو سر سود برقرار مي كند." يعني روشي كه به وسيله آن سازماني با مردم مراوده مي كند. اين كار مي تواند از راه هاي متفاوتي انجام شود كه در زير آمده است:
• روابط رسانه اي يا از طريق كمپين ها يا از طريق نظرسنجي به ميزان مناسب.
• توليد محتوا كه مي تواند شامل هر چه گرفته از ايميل تبليغاتي (روزنامه هاي الكترونيكي) تا وبلاگ نويسي و اوراق سفيد و ساير موارد اين دست (بروشور و ايميل مستقيم و غيره) بشود.
• رسانه هاي اجتماعي كه اغلب شامل مديريت انواع مختلفي از برنامه هاي شبكه هاي اجتماعي مي شود.
• مديريت برنامه شامل ميزباني يا تبليغ رخدادها.
• تبليغ يا از راه هاي سنتي تبليغ يا از طريق موبايل و كانال هاي آنلاين.
آنچه بايد درباره روابط عمومي بدانيد:
به عنوان صاحب تجارت، پيش از استخدام شركت يا مشاور براي مديريت روابط رسانه اي يا تبليغات رسانه هاي اجتماعي يا هر جزء مربوط به روابط عمومي ديگر از كارتان، مهم است برخي موارد پايه اي درباره روابط عمومي را بدانيد:
1. استراتژي روابط عمومي نيازمند رويكردي پايدار و مستمر است. توقع نداشته باشيد كمپين روابط عمومي برپا كنيد و فروش تان يك شبه به سقف برسد. به ياد داشته باشيد كه روابط عمومي به سازمان ها كمك مي كند كه با عموم ارتباط برقرار كنند. معني اين امر اين است كه آگاهي از نام تجاري شما بايد در طول زمان افزايش پيدا كند. براي مثال، ساخت پايگاهي در رسانه هاي اجتماعي زمان مي برد. علاوه بر ساخت صفحه در شبكه اجتماعي بايد طرفداراني جذب كنيد و در طول زمان آن ها را درگير نگه داريد.
2. فراتر از سود و زيان شركت را در نظر بگيريد. اينكه فقط به ميزان فروش شركت تان توجه كنيد به شما تصويري كامل از آنچه روابط عمومي براي شما انجام مي دهد نخواهد داد. علاوه بر ميزان فروش بايد به آمار وبسايت، ميزاني كه در رسانه به نام شما اشاره شده (به خصوص اگر روابط رسانه اي بخشي از استراتژي شما باشد)، تعامل با مشتري و بسياري موارد ديگر توجه كنيد.
3. همان اندازه كه پول مي دهيد آش مي خوريد. مي فهمم، بودجه كم است. متخصصان روابط عمومي در زمينه هاي متفاوت از جمله توليد محتواي موثر، روابط رسانه اي و غيره آموزش ديده اند و به علاوه تجربه تعامل با گروه مختلف مخاطبان در سايت هاي رسانه هاي اجتماعي، ايميل و تلفن را دارند.
اگرچه ممكن است بتوانيد مقداري از كارهاي روابط عمومي شركت را خودتان انجام دهيد، زمان شما به عنوان صاحب شغل ارزشمند است و اينكه كسي را استخدام كنيد كه در زمينه هاي برقراري ارتباط موثر و دقيق با عموم مردم و آگاهي از ترندهاي فعلي براي دسترسي به مخاطب هدف آگاه است، ارزش مبلغي كه مي پردازيد را دارد.
پرسش هاي ديگر درباره روابط عمومي چيست؟
نويسنده: آستين گلد
مترجم: حنانه باقريان
منبع: www.business2community.com
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)