شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري
شنبه، 7 دی 1398 - 12:45 کد خبر:41233
نشست سالانه مسئولان روابط‌عمومي مراكز استاني حوزه هنري روز پنجشنبه 5دي‌ماه به ميزباني حوزه هنري خراسان رضوي در مشهد مقدس و با حضور محسن مومني شريف رييس حوزه هنري انقلاب اسلامي برگزار شد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نشست سالانه مسئولان روابط‌عمومي مراكز استاني حوزه هنري روز پنجشنبه 5دي‌ماه به ميزباني حوزه هنري خراسان رضوي در مشهد مقدس و با حضور محسن مومني شريف رييس حوزه هنري انقلاب اسلامي برگزار شد.

 

مديركل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنري: براي رشد و توسعه بايد به زبان گفت‌وگوي واحد برسيم/ ايمني: روابط عمومي‌ها آينه‌ تلاش‌هاي حوزه‌ هنري هستند
مديركل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنري در نشست روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري گفت: بايد براي توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي به زبان و گفتگو مصلح شويم. چرا كه اگر ما زبان گفت‌وگو نداشته باشيم نمي‌توانيم به ارزش افزوده مناسب دست پيدا كنيم.


مجيد مصلحي در نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري كه اين روزها در مشهد مقدس در حال برگزاري است اظهار داشت: كانال‌ها و صفحات فضاي مجازي حوزه هنري اين روزها موجب گسترش سريع اطلاعات و اخبار اين سازمان شده و تعاملات و تبادل اطلاعات موثر و موفقي را ميان خود و مخاطبان خود به‌وجود آورده است. اميدوارم است اين روند رو به رشد ادامه پيدا كند.

مديركل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنري ادامه داد: عناصر خبري و اطلاعات موجود در روابط عمومي حوزه هنري بايد توسط متوليان مورد استفاده قرار گيرد.

مصلحي گفت: تجارت الكترونيك، الگويي تكرار نشدني براي موفقيت است. چرا كه اطلاعاتي ميان فرستنده و گيرنده تبادل مي‌شود و نتايج مطلوبي را در بر دارد. ما نيز بايد از چنين الگويي در كار و فعاليت‌هاي فرهنگي خود بهره‌مند شويم.

مصلحي ادامه داد: اساس بازار كسب و كار و تجارت در اقتصاد «هزينه مبادله» نام دارد كه در آن فروشنده براي ثابت كردن مشتريان خود مزايايي براي آنها در نظر مي‌گيرد. البته نه تنها فروشندگان بلكه خريداران نيز مي‌توانند تبادل اطلاعات كنند، فروشنده و يا خريدار مي‌تواند با كاهش هزينه مبادله در بازار موفق عمل كند.

وي تصريح كرد: البته اين موضوع تنها در بازار كسب و كار صدق نمي‌كند، در هر فعاليتي با كاهش محدوديت‌هاي انساني مي‌توان شاهد افزايش ارزش افزوده باشيم. يكي از اين محدوديت‌ها خستگي بوده كه در صورت كاهش دادن آن در كار و فعاليت مي‌توان ارزش افزوده بيشتري را به بار آورد.

مديركل امور استانها و مجلس حوزه هنري خاطرنشان كرد: انسان تا زماني كه حال خوبي نداشته باشد، نمي‌تواند سبب احوال خوش كسي باشد، در صورت وجود خستگي نمي‌توان به ارزش افزوده فكر كرد.

مصلحي تصريح كرد: زماني كه فردي حال خوشي ندارد از تمام اتفاقات اطرافش برداشت‌ها و واقعيت‌هاي شخصي دارد. واقعيت شخصي را واقعيت پنداري و يا واقعيت سازي دروغ پردازانه نيز مي‌گويند.

مديركل امور استانها و مجلس حوزه هنري بيان كرد: بايد براي توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي به زبان و گفتگو مصلح شويم. چرا كه اگر ما زبان گفت‌وگو نداشته باشيم نميتوانيم به ارزش افزوده مناسب دست پيدا كنيم. پس بايد براي عبور از اين مانع به زبان گفت‌وگوي واحد برسيم.

مديركل امور استانها و مجلس حوزه هنري در پايان تصريح كرد: امروزه كارشناسان جوامع پيشرفته، موتور اقتصاد نوين را فرايندي نوآور برمي‌شمارند. پس ما نيز بايد در امور فرهنگي از مسئله نوآوري بهره‌مند شويم.

حيدر ايمني مدير مركز اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري: آماده ارائه هرگونه كمك آموزشي به روابط عمومي‌هاي استاني هستيم
مجموعه اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري نيز در اين نشست به تشريح فعاليت‌ها و بيان برخي از راهكارها و پيشنهادات در زمينه توسعه اخبار و اطلاع‌رساني هر چه بهتر در فضاي مجازي و خبرگزاري‌ها پرداختند.

حيدر ايمني مدير مركز اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري در اين زمينه با تاكيد بر نقش و اهميت روابط عمومي‌هاي استاني گفت: فعاليت‌هاي روابط عمومي‌هاي استاني براي ما در حوزه هنري مركز بسيار مهم و كارآمد است. چرا كه روابط عمومي‌هاي استاني آينه‌اي از اقدامات و توليدات حوزه‌ هنري استان خود بوده و نقش كليدي و موثر در بازتاب رسانه‌اي حوزه هنري سراسر كشور دارند. در نتيجه بايد با تمام قوا در فضاي اطلاع رساني فعال باشند.

ايمني همچنين با اشاره به روابط عمومي به روز و موثر تصريح كرد: امروزه روابط عموميهاي موثر بايد خردگرا و تحليلگر باشند و خود را تنها به قالبها و فرم‌ها محدود نكنند. آنچه وجه تمايز روابط عمومي‌هاي جريان ساز را تشكيل ميدهند نگاه رو به جلو، تحليلي و كنشگرا است.

ايمني در پايان گفت: ما در اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري هرگونه كمكي كه مورد نياز روابط عمومي‌هاي استاني باشد را به آنها ارائه مي‌دهيم تا در كار خود موفق‌تر عمل كنند. يكي از اين كمك‌ها آموزش است كه مي‌تواند در فرايند كار روابط عمومي‌هاي استاني بسيار مثبت و موثر عمل كند.

مدير امور بين‌الملل و رسانه‌هاي حوزه هنري: فعاليت در فضاي مجازي به آيين‌نامه‌اي واحد نياز دارد
مهدي نيكخواه مدير امور بين‌الملل و رسانه‌هاي حوزه هنري نيز در اين نشست با تشريح فعاليت‌هاي خود در اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري به بيان راهكارها و شيوه‌هاي نوين اطلاع رساني در فضاي مجازي مانند اينستاگرام و پيام‌رسان‌هاي داخلي پرداخت و گفت: فضاي مجازي روز كشور داراي منابع گوناگون و جذابي است كه هر كدام به تنهايي مي‌تواند مخاطبان ما را به سمت خود بكشاند. پس ما در فضاي مجازي بايد در انتخاب مطالب خود جهت انتشار دقت زيادي به خرج دهيم و مهمترين و جذاب‌ترين اخبار و مطالب را براي مخاطبانمان در فضاي مجازي توليد و منتشر كنيم.

نيكخواه افزود: فعاليت روابط عمومي‌هاي استاني در فضاي مجازي از جمله اينستاگرام بايد در چهارچوبي مشخص و طبق آيين‌نامه‌اي مدون و در قالب يك برنامه راهبردي و استراتژيك باشد. تا يكپارچه و همصدا به اهداف واحد در فضاي اطلاع رساني فعاليت‌هاي حوزه هنري برسيم.

مدير امور بين‌الملل و رسانه‌هاي حوزه هنري افزود: روابط عمومي‌هاي استاني بايد ارتباطات خود با رسانه‌هاي رسمي و اصلي كشور گسترش دهند و با آنها تعاملات سازنده داشته باشند.

سردبير پايگاه خبري حوزه هنري: استمرار در كار خبري بسيار مهم است
همچنين حسين بركتي سردبير پايگاه خبري حوزه هنري با تاكيد بر اينكه روابط عمومي استان‌ها بازوهاي فعال و تاثيرگذار حوزه هنري در سراسر كشور هستند عنوان كرد: سه موضوع توليدات، هنرمندان و برنامه هاي ملي حوزه هنري مهم‌ترين بخش فعاليت روابط عمومي‌ها باشد. در اين راستا توليد گزارش و گفتگو و يادداشت‌هاي تحليلي مي‌تواند بسيار موثر و مفيد واقع شود.

وي سرعت عمل در آماده‌سازي گفت‌وگوها و گزارش‌ها ضمن دقت لازم در تنظيم آنها را بسيار مهم ارزيابي كرد و تاكيد كرد: رسانه تشنه اخبار و گزارش‌هاي توليدات حوزه هنري مراكز است و در صورت پرداختن با اصول خبر نويسي و گزارش نويسي آمادگي استفاده از اين خبرها در رسانه‌ها وجود دارد.

بركتي تاكيد كرد: برنامه‌هاي مهم در استان‌ها مانند جشنواره‌ها، نشست‌هاي ملي و بين‌المللي مي‌بايست به شكل مداوم و مستمر اطلاع‌رساني و خبر‌رساني شود. نه اينكه تنها هنگام برپايي برنامه، كليه اخبار ارائه شود و با پايان جشنواره‌ها و ديگر برنامه‌هاي مهم، آن رويداد به فراموشي سپرده شود.

همچنين امير امامي مدير بخش تبليغات و رسانه اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري با ارائه نكاتي كليدي و موثر در تهيه و تنظيم فيلم و عكسهاي ارسالي براي رسانه‌ها مواردي را براي حضار تشريح و به سوالات متداول آنها پاسخ داد.

مدير روابط عمومي امور استان‌هاي حوزه هنري: بايد بتوان در حوزه هنري تيم كاري خوبي را فعال سازيم
سيدمرتضي دارابي ظهر امروز چهارشنبه ۴ دي‌ماه در برنامه نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري در هتل گلستان اظهار داشت: بايد بتوان در حوزه هنري تيم كاري خوبي را فعال سازيم و بخش روابط عمومي بايد با قدرت بيشتري پيشروي كند.

مدير روابط عمومي امور استان‌هاي حوزه هنري گفت: نوع درج اخبار تغيير كرده و مسئولان سايت بايد زير نظر مسئولان روابط عمومي فعاليت كنند، روابط عمومي‌ها به عنوان دبيران خبري در استان‌ها فعاليت مي‌كنند و دبير سرويس سايت وظايف سايت را بر عهده دارد، اين دو بايد از يكديگر جدا باشند.

دارابي ادامه داد: بررسي وضعيت آرشيو روابط‌ عمومي‌ها نيز از ديگر مسائل حائز اهميت در بخش روابط عمومي بوده است، آرشيو پشتوانه فعاليت روابط عمومي‌هاست و از آرشيوها مي‌توان بهره‌برداري مفيد و مطلوبي داشت، برخي از استان‌ها به برنامه‌هاي گذشته خود دقتي ندارند، اين در حالي است كه آرشيو برنامه‌ها در آينده براي هر حوزه‌اي لازم است.

وي خاطرنشان كرد: فعاليت در فضاي مجازي نيز بسيار اهميت دارد، اما هنوز فعاليت مطلوبي در آن صورت نمي‌پذيرد، بايد در اين بخش نيز تدابيري صورت پذيرد و از اپليكيشن‌هاي ايراني براي تبليغات استفاده شود، ما بايد با هم‌فكري با يكديگر امور مشتركي انجام دهيم و مخاطبان را دعوت كنيم.

دارابي تصريح كرد: البته برخي از روابط عمومي‌ها حدود ۵۰۰ تا هزار نفر مخاطب را در گروه‌هاي موجود در فضاي مجازي گرد آورده، اما در صورت همكاري تمامي روابط‌ عمومي‌ها با يكديگر مي‌توان گروه سراسري ايجاد كرد تا اين حوزه تأثير بيشتري داشته باشد.

مدير روابط عمومي امور استان‌هاي حوزه هنري بيان كرد: در حال حاضر اغلب روابط عمومي‌ها تنها خبر مي‌نويسند، آنها بايد با استفاده از مهارت خود اطلاعات مفيدي از حوزه هنري را منتشر كنند، از ديگر مسائل مهم نيز بايد به تعامل با روابط عمومي‌ها اشاره كرد.

وي عنوان كرد: اغلب روابط عمومي‌ها تنها رفع تكليف مي‌كنند، به عبارتي اخبار را منتشر مي‌كنند اما پس از آن حتي اطلاعي از تأييد يا رد شدن اخبار خود ندارند و سايت را مشاهده نمي‌كنند، روابط عمومي در صورت بازديد مجدد از خبر خود مي‌تواند اشكالات آن را متوجه شود و از تكرار آنها جلوگيري كند.

دارابي اظهار داشت: البته در گذشته گزارش‌هاي بسيار ضعيف و نامناسبي كار مي‌شد، اما هر سال مسئولان روابط عمومي ارتقاء مي‌يابند و اشتباهات نسبت به گذشته بسيار كمرنگ شده اند، بايد كانال‌هايي با بازديد بالا ايجاد شود و تعامل رسانه‌اي كاملي صورت پذيرد.


معاون برنامه‌ريزي و نظارت اداره كل امور استان‌هاي حوزه هنري: سنجش احساسي و واقعي فعاليت‌هاي حوزه هنري از وظايف روابط عمومي‌هاست
معاون برنامه‌ريزي و نظارت اداره كل امور استان‌هاي حوزه هنري عنوان كرد: نشان دادن فعاليت حوزه‌هاي هنري در هر استان از وظايف و هنرهاي روابط عمومي اين بخش‌هاست.


اسماعيل آجرلو در نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري عنوان كرد: سه برنامه مشخص، تعيين شده است كه از آنها مي‌توان به منسجم ساختن ساختار روابط عمومي و انتصاب‌ها اشاره كرد، نگاه‌هاي سنتي، نگاه‌هاي جديد عصر رسانه و مباحث موجود در رسانه پيچيدگي‌هاي زيادي دارد و نقش روابط عمومي را اثربخش‌تر مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: روابط عمومي‌ها امور بسيار سختي را بر عهده دارند كه بايد به صورت منسجم انجام شود.

آجرلو تصريح كرد: براي هر يك از متوليان حوزه هنري ليستي از وظايف طرح شده است، آموزش نيز از ديگر محورها و اهداف حوزه هنري است و اقداماتي در اين زمينه انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وي بيان كرد: بايد بحث آموزش را جدي گرفت و ما براي نتيجه گرفتن در اين زمينه تلاش خود را به كار گرفتيم، براي بالا بردن سطح آموزش، بسته‌هاي آموزشي نيز تدارك ديده شده است كه ارائه خواهد شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت اداره كل امور استان‌هاي حوزه هنري عنوان كرد: سايت‌هاي حوزه هنري در گذشته دچار مشكل بود اما با همكاري متوليان تا انتهاي سال جاري cms جديدي راه اندازي مي‌شود، سه قالب استاندارد سايت طراحي شد و هر يك از مسئولان روابط عمومي حوزه هنري در استان‌هاي مختلف بايد يكي از اين قالب‌ها را انتخاب كرده و امور مربوط به آن را انجام دهند.

آجرلو ادامه داد: تمامي برنامه‌هاي طراحي شده بايد تا آخر امسال اجرايي شود.

وي تصريح كرد: برخي از سازمان‌ها در استان‌هاي مختلف كم‌كاري مي‌كنند اما به دليل وجود روابط عمومي قدرتمند، كم‌كاري آنها چندان به چشم نمي‌آيد، همچنين برخي از استان‌ها با سرعت و شتاب فراواني به سمت جلو مي‌روند اما به دليل وجود ضعف در بخش روابط عمومي هيچكدام از كارهاي بخش مربوطه ديده نمي‌شود.

آجرلو بيان كرد: نشان دادن فعاليت حوزه‌هاي هنري در هر استان از وظايف و هنرهاي روابط عمومي اين بخش‌هاست، دو نوع سنجش و نماي احساسي و واقعي توسط روابط‌ عمومي‌ها صورت مي‌پذيرد.

وي گفت: بايد با رسانه‌ها و شبكه‌هاي داخلي نيز ارتباط قوي داشته باشيم. هر روابط عمومي بايد دنياي ارتباطات باشد؛ پشت ميز نشيني خروجي مطلوبي ندارد.

گفتني است، اين برنامه با ارائه جلسات آموزشي، كارگاهي، سياست‌گذاري و تبادل نظر از روز سه‌شنبه ۳ دي‌ماه تا ۵ دي‌ماه در مشهد مقدس و به ميزباني حوزه هنري خراسان رضوي در حال برگزاري‌ است.

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي: روابط عمومي‌ها مراكز استاني مي‌توانند گفتمان‌ساز باشند
رئيس حوزه هنري خراسان رضوي تاكيد كرد: سازمان حوزه هنري مجموعه‌اي پويا، فعال، خلاق، مبدع، اثرگذار و ارزشمند است، بنابراين روابط عمومي‌ها نقش مهمي در آن پيدا مي‌كنند.

ميثم مرادي امروز سوم دي‌ماه در نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري اظهار داشت: اميدوارم نشست امروز سرآغاز فصل تازه‌اي در برگزاري سلسله‌نشست‌هاي روابط عمومي‌هاي حوزه هنري باشد، اهميت روابط عمومي بايد درك شود و مسئولان نيز بايد جايگاه ويژه‌اي براي افراد فعال در حوزه روابط عمومي قائل باشند.

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي ادامه داد: روابط عمومي ماموريت‌هاي ويژه‌اي دارد، حوزه هنري مجموعه‌اي پويا، فعال، خلاق، مبدع، اثرگذار و ارزشمندي بوده كه به صورت نو به نو نسبت به مسائل و موضوعات مختلف مي‌پردازد.

مرادي تصريح كرد: از فرايند انديشه به ايده مي‌رسيم، پس از آن طراحي و توليد صورت مي‌پذيرد و پس از آن مرحله توزيع و ترويج محقق شود. يكي از معضلات گريبان‌گير سازمان‌هاي فرهنگي هنري، عدم پيوست اجتماعي فعاليت‌هاي آن‌ها است كه وظيفه رساندن پيام و محصول سازمان را به مخاطب بالقوه و تبديل آن به مخاطب بالفعل، مشاركت‌جو و سازنده را برعهده دارد.

وي بيان كرد: تمايز روابط عمومي‌هاي حوزه هنري با ساير روابط عمومي‌ها بايد در نظر گرفته شود، همچنين بايد در ارتباط با پيوست فعاليت‌هاي اجتماعي دقيق گام برداريم.

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي عنوان كرد: روابط عمومي بايد پس از توليد هر محصول نگاه سازمان به مخاطب و همچنين بازخورد مخاطب به سازمان را منتقل كند.

وي گفت: در صورت معرفي مطلوب فعاليت‌ها و محصولات، مخاطبان بيشتري استقبال خواهند كرد.

مرادي اظهار داشت: مراكز حوزه هنري در استان‌هاي مختلف مي‌توانند امر گفتمان‌سازي هنر انقلاب اسلامي را ناظر به ظرفيت‌ها و ويژگي‌هاي اختصاصي بوم استان، محقق سازند. براي مثال در حوزه هنري خراسان رضوي به تازگي فعاليت جديدي ذيل دبيرخانه هنر حماسي طرح شده كه راهبرد اصلي آن احياي هنر و ادبيات حماسي ذيل گفتمان انقلاب اسلامي است.

وي تصريح كرد: روابط عمومي بايد گفتمان را در بدنه رسانه فرهنگي و هنري استان ترويج دهد و با همت مديران روابط عمومي هر استان مي‌تواند امر گفتمان‌سازي را محقق كند.

گفتني است، اين برنامه با ارائه جلسات آموزشي، كارگاهي، سياست‌گذاري و تبادل نظر از روز سه‌شنبه ۳ دي‌ماه تا ۵ دي‌ماه در مشهد مقدس و به ميزباني حوزه هنري خراسان رضوي در حال برگزاري‌ است.

كارشناس مطبوعات: وظيفه روابط عمومي پوشاندن نقطه ضعف‌ها و نوشتن دروغ نيست
رضا غبيشاوي نيز در نشست سالانه مسئولان روابط عمومي مراكز استاني حوزه هنري اظهار داشت: در خبرنويسي، خبر بر خلاف نظر از واقعيت صحبت مي‌كند و كسي در ارتباط با آن اختلاف نظر ندارد، اما نظر به عبارتي برخاسته از ذهنيات است.

كارشناس مطبوعات گفت: خبرنگار و يك مسئول روابط عمومي نمي‌تواند نظر خود را در اخبار خود دخالت دهد، ۶ عنصر چه، چرا، چگونه، چه كسي، كجا، و چه وقت در اخبار بسيار حائز اهميت هستند، در اخبار اين موارد ذكر مي‌شود اما در گزارش علاوه بر آن، جزئيات ديگري نيز بيان مي‌شود، در هر صورت نظر نويسنده بايد پنهان بماند.

وي با اشاره به اهميت بالاي پنهان ماندن نظر نويسنده ادامه داد: نويسنده در صورت عدم پنهان نظر خود به خبر جنبه تبليغاتي مي‌دهد، برخي از گفته‌ها مي‌تواند داراي يكي از دو ويژگي نظر و توصيف باشد، به عنوان مثال استاد نامدار تاريخ از طرفي مي‌تواند توصيف باشد و از بُعد ديگري نظر است.

روزنامه‌نگار و خبرنگار عصر ايران تصريح كرد: تحليل، يادداشت، تفسير و مقاله زيرمجموعه توصيف هستند، نويسنده مي‌تواند از توصيف استفاده كند اما بايد در اخبار خود از نيش و كنايه پرهيز شود، در غير اين صورت اخبار وي جنبه خبري ندارد.

وي تصريح كرد: وظيفه روابط عمومي پوشاندن نقطه ضعف‌ها و نوشتن دروغ نيست، در صورتي كه يك برنامه با پيش‌بيني حضور ۲۰ نفر با ۱۰ نفر برگزار مي‌شود، نويسنده نبايد استقبال افراد را بنويسد، به تازگي خبري با موضوع عدم رقابت نابغه شطرنج با پرچم ايران منتشر شد، اما بايد اغلب افراد نابغه بودن وي را قبول داشته باشند تا چنين صفتي نسبت داده شود، در حالي كه بسياري از افراد نام اين فرد را تاكنون نشنيده‌اند.

غبيشاوي خاطرنشان كرد: در خبر و گزارش نبايد نظر نويسنده، قضاوت و نتيجه‌گيري وجود داشته باشد، بالعكس آن در يادداشت، مقاله و تحليل صدق مي‌كند، افراد تحليل‌گر نمي‌توانند خبر بنويسند و به نظر دادن مشغول هستند، اما خبرنگاران بالعكس تحليل‌گران نمي‌توانند نظرات خود را بيان كنند.

وي بيان كرد: تفاوت سخت‌خبر با نرم‌خبر در زمان آن است، خبر منتشر شده در لحظه وقوع انتخاب سخت‌خبر نام دارد و پس از مدتي خبر به اصطلاح سوخته نام دارد، اما در نرم‌خبر مي‌توان خبر سوخته را به خبر تازه تبديل كرد، به عنوان مثال در يك روز مديري انتصاب مي‌شود و خبري كه در همان لحظه منتشر مي‌شوند سخت‌خبر نام دارند اما فرداي آن روز شرايط موجود در آن روز را شرح مي‌دهد.

كارشناس مطبوعات عنوان كرد: نرم‌خبر بيشتر از سخت‌خبر به حاشيه‌ها مي‌پردازد، سخت‌خبر و نرم‌خبر دشوار هستند، اما نرم‌خبر مستلزم وجود توانايي ويژه‌اي است، در مثالي ديگر مي‌توان گفت كه نمايشگاه نقاشي راه‌اندازي مي‌شود و خبر اوليه در ارتباط با تاريخ و آمار دقيق آن سخت‌خبر نام دارند، پس از آن نويسنده در روزهاي بعدي استقبال مردم، مقدار خريد آنها و نظاير اين موارد را زير نظر قرار مي‌دهد و به آنها مي‌پردازد.

وي گفت: امروز نرم‌خبر بيش از سخت‌خبر مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد، به عنوان مثال برگزاري نشست براي اغلب افراد اهميتي ندارد اما خوانندگان اخبار علاقه به دانستن حواشي برنامه‌ها دارند.

خبرنگار عصر ايران اظهار داشت: نويسنده در صورت ضرورت بيان نظرات بايد نظر بد و خوب را به همراه هم بياورد تا جنبه تبليغاتي يا سركوب كردن محل مربوطه را نداشته باشد، همچنين درج خبر بدون نظر گوينده نيز از دسته اخبار نامطلوب و داراي جنبه سركوب يا تبليغ هستند.

وي خاطرنشان كرد: دو سبك تاريخي و هرم وارونه در خبرنويسي وجود دارد، در تاريخي اخبار به ترتيب زمان و در هرم وارونه بر اساس اهميت اخبار نوشته مي‌شوند.

غبيشاوي تصريح كرد: در اخبار بايد اطلاعات دقيقي وجود داشته باشد، به عنوان مثال نمي‌توان افزايش ۲۰ درصدي حقوق كاركنان فرانسه را نوشت؛ چرا كه اغلب افراد، اطلاعات پيشين از مقدار حقوق آنها نداشته‌اند، يا در مثالي ديگر نبايد ميزان صادرات ايران را بدون مقايسه با سال پيشين مقايسه كرد، در صورت وارد كردن اطلاعات قبلي خوانندگان اخبار مي‌توانند مقايسه كنند.

وي بيان كرد: سبك رولي چندان رواج نداشته اما سبك جالبي است، در اين سبك مانند هرم وارونه خبر از مهم‌ترين مطالب آغاز مي‌شوند، تفاوت آن با سبك هرم وارونه، درج «خبرهاي مرتبط» و «پيشينه» براي هر يك از مطالب نوشته شده است.

كارشناس مطبوعات عنوان كرد: تيتر بايد مانند عكس، شفاف، خوانا و زيبا باشد تا خواننده آن را نخواند و بتواند درك كند، رسانه‌ها به چهار دسته الكترونيك، ديجيتال، سايبري و آنلاين تقسيم مي‌شوند، اخبار در اينترنت بايد كم اما كامل و مفيد باشند و از حروف و كلمات زائد استفاده نشود، خبر در صورت كوتاه نبودن خوانده نمي‌شود.

وي اظهار داشت: شعر و ادبيات نبايد در اخبار وجود داشته باشند، هر كدام از سبك‌ها بايد در جاي خود قرار گيرند، به عنوان مثال در يك جاده براي اطلاع‌رساني از بسته بودن مسير بايد به سبك واضح و گويا بيان شود، در غير اين صورت حتي با استفاده از بهترين كلمات، راننده آن را درك نمي‌كند و مسير خود را ادامه مي‌دهد.

غبيشاوي با بيان اين كه در مطبوعات فضا براي انتشار مطلب محدود است، تصريح كرد: ويديو به تازگي بيش از فضاهاي ثابت مانند متن و عكس مورد استقبال عموم قرار مي‌گيرد، در حال حاضر فيس‌بوك و يوتيوب در جهان بيش از ساير نرم‌افزارها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما نرم‌افزارهايي مانند توييتر باكيفيت‌تر بوده و افراد مهم‌تري در اين برنامه‌ها فعاليت دارند.

وي خاطرنشان كرد: فيلم‌هاي خبري در تلگرام داراي مخاطبان زيادي است اما برخي از افراد براي باز كردن يك فايل زماني را صرف نمي‌كنند، به همين دليل بايد متني از خبر نيز زير فيلم نوشته شود، همچنين بايد براي فيلم‌ها تيترهاي جالبي نوشته شود تا حس كنجكاوي در مخاطب براي باز كردن فيلم برانگيخته شود.

كارشناس مطبوعات بيان كرد: استقبال از وسايل و ابزار انتقال ارتباطات بستگي به سن افراد دارد، به عنوان مثال در زمينه رسانه‌هاي آنلاين نسل جوان بخش عمده استفاده كنندگان آن را تشكيل مي‌دهند و از طرفي سن اغلب مخاطبان تلويزيون از ۵۵ سال به بالاست.

وي عنوان كرد: گوگل در سال ۱۹۹۸ متولد شد و افرادي كه از اين سال به بعد متولد شدند بيشتر از سايرين با اينترنت گره خوردند و به دليل آميخته شدن اينترنت با زندگي آنها تشخيص راست و دروغ براي اين افراد راحت‌تر است.

غبيشاوي گفت: ۶۷.۶ ميليون نفر از ايرانيان از اينترنت استفاده مي‌كنند كه نسبت ساير كشورها آمار بالاتري دارد، ضريب نفوذ اينترنت در ايران ۸۱.۴۸ درصد بوده است، نفوذ اينترنت ثابت در كشور رشد صعودي داشته است، به عنوان مثال در شهريور امسال اينترنت ۴.۹ درصد نفوذ يافته كه اين امر تا پايان سال به ۱۲.۹ درصد مي‌رسد.

عدم استفاده از كلمات مفيد ارزش متن را كاهش مي‌دهد
غبيشاوي بيان كرد: از عوامل ارتقاي رتبه سايت مي‌توان به تعداد مخاطبان، بازديد صفحات به ازاي هر مخاطب، ميزان حضور مخاطب در سايت و ميزان دانلود اشاره كرد، همچنين انتشار خبر در تمامي ساعات شبانه روز، توليدي بودن خبرها، ورودي از گوگل يا سئو و بازنويسي خبرها و تيترها نيز از ديگر عوامل ارتقاء رتبه سايت است.

كارشناس مطبوعات عنوان كرد: بايد هر خبري داراي عكس باشد و هيچ خبري بدون عكس منتشر نشود، بهتر است كه عكس‌هاي اختصاصي مورد استفاده قرار گيرد اما در صوت فقدان عكس بايد از تصاوير آرشيوي استفاده شود، همچنين بايد عكس‌هاي آرشيوي مشخص باشند.

وي خاطرنشان كرد: در برخي از عكس‌هاي موجود در اخبار حتي در صورت مشخص كردن آرشيوي بودن آنها، تأثير خود را مي‌گذارد، بنابراين نبايد زياد از حد از عكس‌هاي آرشيوي استفاده كرد.

غبيشاوي گفت: سه حريم عمومي، خصوصي و نيمه عمومي و نيمه خصوصي در كشور وجود دارد، در حريم عمومي مانند خيابان، هر فردي مي‌تواند عكسبرداري كند، در جلسات اين چنيني كه به صورت نيمه عمومي يا نيمه خصوصي برگزار مي‌شوند فرد براي گرفتن عكس بايد اجازه داشته باشد، در مكان‌هاي خصوصي به طور كلي گرفتن عكس ممنوع است.

وي بيان كرد: يكي از ممنوعيت‌هاي حريم خصوصي، عدم انتشار عكس از كودكان زير ۱۸ سال و خلافكاران تا پيش از تشكيل دادگاه است.

كارشناس مطبوعات عنوان كرد: عدم استفاده از كلمات مفيد ارزش متن را كاهش مي‌دهد، به عنوان مثال يك فرد در صورت صحبت در مورد بخشي غير مرتبط با مباحث درماني نبايد دكتر ناميده شود، به تازگي الفاظ دكتر و مهندس متعدد شده و تكرار آنها سبب بي ارزش ديده شدن آن شده است.

بازديد روابط عمومي‌هاي استان‌هاي حوزه هنري از دفتر روزنامه قدس
همزمان با برپايي اين نشست، عصر امروز جلسه بازديد از دفتر روزنامه قدس خراسان رضوي توسط روابط عمومي‌هاي استان‌ها در حوزه هنري در محل روزنامه قدس خراسان رضوي برگزار شد.

سيدعباس مشكوه رضوي در اين جلسه اظهار داشت: روزنامه قدس از سال ۶۶ فعاليت خود را آغاز كرد، روزنامه قدس به عنوان نخستين روزنامه‌اي كه به وسيله شبكه ديتا به چاپ رسيد به شمار مي‌رود، پايگاه خبري قدس آنلاين با توجه به نيازهاي روز و گسترش اينترنت به صورت جدي در حال فعاليت است.

وي تصريح كرد: پايگاه خبري قدس آنلاين دقت و سرعت خود را حفظ كرده و ضمن عدم پرداختن به مسئل حاشيه‌اي اطللاعات كافي را به مردم برساند، قدس آنلاين با احترام به كاربران از ديدگاه‌هايي كه مؤثر واقع شوند حمايت مي‌كند، چاپخانه از مهم‌ترين بخش‌هاي اين سازمان است، دستگاه سه طبقه‌اي به نام چاپ رول در محل سازمان وجود دارد كه با سرعت تمام مطالب را به چاپ مي‌رساند.

مسئول روابط عمومي روزنامه قدس ادامه داد: سفارشات چاپي نيز دريافت مي‌شود، روزنامه قدس با دارا بودن دستگاه‌هاي پنج رنگ و دو رنگ فعاليت خود را با اهتمام كامل انجام مي‌دهد، در سالن آمفي تئاتر با ۲۴۰ نفر ظرفيت و همچنين سالني ديگر با ۱۱۰ نفر ظرفيت جلسات اين چنيني برگزار مي‌شود.

امير سعادتي نيز در اين جلسه اظهار داشت: روابط عمومي تراز براي هنر انقلاب بايد داراي چندين ويژگي باشد، حوزه هنري نيز زاييده انقلاب اسلامي است، انقلاب ما تخريب‌گر نبود و ما ضمن حفظ ارتش، سپاه را به وجود آورديم، همچنين كانون‌هاي مختلفي مانند كانون پرورش فكري راه اندازي شد.

وي خاطرنشان كرد: انقلاب ما خون از بيني كسي در نياورد و در هنر تحولات بسيار عميقي ايجاد شد، مردم نيز برخورد فرهنگي با ساختار داشتند و در بسياري از برنامه‌ها وسيله رشد و ارتقاء شده‌اند، حوزه هنري يكي از منابع مهم فرهنگ بوده و بايد تاريخچه بلند و بالايي داشته باشد.

سعادتي ادامه داد: وجود تاريخچه سبب مشاهده اشتباهات تاريخي و عدم تكرار آنها مي‌شود، البته در اين زمينه تلاش‌هايي شده اما كافي نيست و بايد در اين زمينه فعاليت بيشتري صورت پذيرد، بايد تمام خطاها مورد بررسي قرار گيرند و از ادامه آنها جلوگيري شود، افراد حاضر در اين جمع روابط عمومي هنر و انقلاب هستند و سياست امري حائز اهميت براي متوليان به شمار مي‌رود.

وي تصريح كرد: متوليان روابط عمومي حوزه هنري بايد منش و اخلاق برخورد با هنر داشته باشند، ذوق هنري نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين افراد است، به عبارتي مسئولان مربوطه بايد با تناسب فضاهاي جديد و در نظر گرفتن منش، اخلاق و ذوق هنري براي آينده برنامه ريزي كنند.

معاون سردبير روزنامه قدس بيان كرد: روزنامه قدس به دليل انتشار مطالب خود يك روز پس از وقوع اتفاق درگيري‌هاي بسياري دارد، همچنين مطلب‌ها بايد تحليل شوند، مشهد داراي شرايط ويژه‌اي است و به عبارتي ايران كوچك است، اين شهر ابعاد سياسي، ملي و فرهنگي بسياري دارد.

وي عنوان كرد: سه روزنامه خراسان، قدس و شهرآرا تنها در استان وجود دارند و اين پيچيدگي‌ها سبب سخت‌تر شدن امور روابط عمومي‌ها شده است، افراد فعال در اين زمينه‌ها نبايد نگاه سياسي را با سليقه خود وارد اخبار كنند.

پس از اتمام جلسه از چاپ خانه روزنامه قدس خراسان رضوي بازديد شد.