شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در فضاي كسب و كار كنوني با جهاني شدن و سهولت بيشتر در نقل و انتقال و قابليت دسترسي و استفاده رو به رشد ارتباطات لحظه اي، باعث شده است كه افراد و سازمانها در اقصي نقاط جهان، راحتتر از تصميمات و اقدامات يكديگر آگاه شده و از يادگيري شيوه هاي جديد انجام فعاليت ها و حل مشكلات بهره مند گردند.
همچنين اين عوامل باعث شده تا افراد و رسانهها به آساني و با سرعت و دقت بيشتر؛ موفقيتها، شكست ها، كجرويها، اعتبار و محبوبيت سازمانها و بنگاهها را ارزيابي و مقايسه نمايند. لذا حفظ نام و برند سازماني بيشتر از هر زمان ديگري ارزشمند شده است و به عملكرد سازمان در جنبه هاي گوناگون اقتصادي، انساني، زيست محيطي و جامعه گره خورده است. همچنين ارزش آفريني براي ذينفعان و پاسخگويي شفاف به انتظارات ايشان بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود. چراكه سازمانها با تكيه بر امكانات موجود در جامعه به اهداف خود ميرسند لذا ضروري است اقدامات سازمانها، منافع و دستاوردهايي نيز براي جامعه داشته باشد. يا به عبارت ديگر، منافع در سازمانها به گونهاي طراحي شوند كه مردم جامعه، بيش از هزينهاي كه پرداخت كردهاند از سازمانها سود ببرند و به تعبيري سازمانها علاوه بر سود آفريني، ارزشآفريني هم داشته باشند.
با درك اين مهم، شركت پالايش نفت تبريز براي شناسايي و پاسخگويي به نياز ذينفعان، خلق و حفظ برند، دستيابي به اهداف توسعه پايدار و كسب موفقيت در بازار به شدت رقابتي، طرح تحول و تعالي سازماني سيستم مديريت خود را بر اساس مدل علمي AMIF / MAMIF آغاز نموده است.
اين مدل در صدد تحول مديريت سازمان از مكتب كلاسيك به مكتب يادگيري و نيز خواهان تعالي مديران به تراز مكتب يادگيري مديريت است. بر مبناي اين مدل، آرمان مشترك مديران شركت، برنامه ريزي استراتژيك و نقشه استراتژي سازمان طراحي شده و برنامه ريزي عملياتي شركت تدوين گرديده است.
سپس، بر مبناي آن با تدوين 5 هدف كلان، 40 هدف كمي و 132 برنامه و پروژه، سازمان به سمت آرمان تدوين شده خود كه همان «پيشرو پالايشگاههاي منطقه خاورميانه با اعتبار جهاني» است؛ حركت نموده است. جهت گيري اصلي در اين مسير با تكيه بر استراتژي «بهبود فضاي كسب و كار با تاكيد بر ارزش آفريني و مسئوليت اجتماعي»، تعيين گرديده است.
در اين رويكرد جامع، ارتباطي معنادار ميان ترجيحات ذينفعان و مسائل داراي اهميت براي توسعه كسب و كار برقرار شده است. در نتيجه، اهداف كليدي علاوه بر موارد اقتصادي، شامل موارد مهم در جنبه هاي منابع نساني، جامعه و محيط زيست نيز مي باشند.
آنچه كه در اين چارچوب به عنوان ركن اصلي در تعريف و اجراي برنامه ها و پروژه ها لحاظ شده است، داشتن تعامل دو سويه و ارتباط موثر با ذينفعان كليدي در هر حوزه است. بدين ترتيب مي توان از قابليتها و ظرفيتهاي طرفين جهت ارزش آفريني مشترك بهره گرفت؛ تا به طور همزمان در مسير پيشرفت و موفقيت گام برداشت.
بي ترديد، روابطعمومي و نقش موثر و فعال آن، پيشران اين تغيير و تحولات بنيادين است تا در كنار مديران استراتژيست و كاركنان تلاشگر شركت، براي دروني كردن پايه هاي اصلي مكتب يادگيري مديريت در تفكر و رفتار منابع انساني سازمان (شامل تفكر سيستمي، مدلهاي ذهني، آرمان مشترك، يادگيري تيمي و قابليتهاي شخصي)، به عنوان زمينه اصلي براي تجلي قابليتهاي بالقوه نامحدود ايشان، همت خود را مصروف نمايد.
يكي ديگر از مصاديق مهم اين رويكرد جامع در مديريت سازماني، جهت دهي به مشاركتهاي اجتماعي شركت، به سمت تعريف و اجراي برنامه هاي مشترك توانمندسازي براي جامعه محلي همجوار است. بدين ترتيب، پالايشگاه تبريز به عنوان عضوي از جامعه در كنار ساير ساكنين و اعضاي آن ديده مي شود و ايشان نيز، دغدغه هايي همچون توسعه بلند مدت كسب و كار، حفظ اشتغال، تداوم رونق اقتصادي و ايجاد شرايط مناسب براي كاركنان را درك كرده و تصويري شفاف تر و كامل تر از نام و برند سازمان در ذهن ايشان شكل مي گيرد. اين درك مشترك و متقابل، گامي مهم و رو به جلو براي ايفاي نقشي موثر در توسعه پايدار جامعه و محيط اطراف محسوب مي شود.
روابط عمومي و امور بين الملل شركت پالايش نفت تبريز با توجه به اهميت جايگاه و نقش آن در فرآيند تحقق آرمان شركت در كتاب "برنامهريزي عملياتي" شركت، با عنوان معاونت روابط عمومي و امور بينالملل يكي از اركان مي باشد. فلذا در اين راستا اين اداره به عنوان يك معاونت در سيستم برنامه ريزي شركت، با مد نظر قراردادن اصل تسهيل و اصل تدريج با استفاده از سبك طوفان فكري و هم انديشي، جهت ايفاي نقش، سهم و مسئوليت خود در استقرار و مديريت مسئوليت اجتماعي سازمان (CSR ) كه از اجزاي اصلي استراتژي سازمان مي باشد، نسبت به تدوين متغير هاي حاكم بخشي خود در راستاي متغيرهاي حاكم سازمان و استراتژي بخشي خود در راستاي استراتژي سازمان اقدام و اهداف خود را در راستاي اهداف كلي سازمان ترسيم نموده است.
با درك اين مهم كه مديريتي بقا دارد و رشد مي كند كه داراي مبناي تئوري علمي، مدل اجرايي و سيستمي براي اجراي مدل، در رويكرد خود باشد. روابط عمومي و اموربين الملل پالايشگاه تبريز به عنوان طراح، نگهدارنده و توسعه دهنده سيستم مديريت مسئوليت اجتماعي سازمان در كنار مديران استراتژيست شركت، با اقتباس از مدل تحول و تعالي مديريت سازماني شركت كه بر اساس تئوري " يادگيري سازماني" در حال جاري سازي است، نسبت به طراحي مدل اجرايي بومي سازي شده مديريت مسئوليت اجتماعي سازمان، مبادرت ورزيده است.
اين مدل داراي سه سطح مي باشد. سطح كلان (براي نهادينه سازي مسئوليت اجتماعي)، سطح كسب و كار وظيفه اي (براي استقرار، جاري سازي و پياده سازي مسئوليتهاي اجتماعي) و سطح عملياتي (براي ارزيابي و كنترل مديريت مسئوليتهاي اجتماعي) در سازمان، كه براي هر سطح مطابق برنامه ريزي استراتژيك شركت، اقداماتي مشخص شده است.
روابط عمومي و امور بين الملل مطابق مدل اجرايي، در سطح كلان به منظور ايفاي ماموريت خود مبني بر "شناسايي، ايجاد، حفظ و توسعه كانالهاي ارتباطي كارآمد مبتني بر فرهنگ مداري در راستاي پايداري كسب و كار و شناسايي و تامين منافع تمامي ذينفعان سازمان"، با اعضاي تيم استراتژيست پالايشگاه تبريز نسبت به شناسايي ذينفعان، انتظارات و ترجيحات ايشان اقدام و همكاري نموده و ترجيحات شناسايي شده به عنوان يكي از وروديهاي فرآيند هدف گذاري برنامه ريزي استراتژيك سازمان استفاده شده است.
همچنين به منظور فرهنگ سازي، آگاهي بخشي و كمك به سازمان جهت حفظ ارزشها و هنجارهاي اجتماعي، با مشاركت اعضاي تيم استرتژيست شركت، ضمن ترسيم سطوح مختلف يكپارچگي مسئوليتهاي اجتماعي در اهداف كلي كسب و كار شركت، اقدام به تدوين منشور مسئوليتهاي اجتماعي پالايش نفت تبريز به عنوان يك شهروند خوب سازماني نموده است كه اين منشور به شماره MGD-QR-04 در سيستم مديريت يكپارچه شركت پالايش نفت تبريز ثبت گرديده است.
در سطح كسب و كار وظيفه اي، علاوه بر تلاش جهت تحقق اهداف خود (توسعه اعتماد و مشاركت سازماني/ توسعه فرهنگي، مسئوليت هاي اجتماعي و اعتبار نشان تجاري) ضمن برنامه ريزي جهت جاري سازي فرهنگ فاميل يادگيرنده در سازمان و افزايش خوشنامي سازماني، در حوزه هاي مختلف سازمان با ارائه پيشنهادات خلاق مبتني بر Benchmarking عامل حركتهاي مثبتي در سازمان شده است. در سطح عملياتي سازمان، روابط عمومي پالايشگاه تبريز علاوه بر ايفاي نقش خود در بستن چرخه مديريت (CTL ) از طريق تهيه شرح رخداد براي چگونگي تحقق هريك از اهداف كمي حوزه خود؛ مشمول دوره مورد گزارش؛ و تحليل مغايرتهاي آن مبتني برپنج واژه CFTOP ؛ و نيز تدوين تمهيدات ضروري براي رفع مغايرتها، هرساله نسبت به تدوين و نگارش گزارش پايداري و مسئوليت هاي اجتماعي به عنوان ابزاري براي پاسخگويي، شفافيت و ارائه فعاليت هاي مسئولانه شركت در قبال ذينفعان اقدام مي نمايد كه در اين راستا سومين گزارش دوسالانه (مربوط به سالهاي 1396-1397) در چارچوب استانداردهاي علمي ISO 26000 و در فرمت گزارش دهي GRI ويرايش 2018 ، GRI Standards را تهيه و تدوين نموده است.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)