شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فرهنگ سازي در جوامع، مهمترين نقش نظام هاي آموزش عالي
شنبه، 23 آذر 1398 - 15:15 کد خبر:41082
از آن جايي كه فرهنگ سازي يك فعل اجتماعي است كه در ارتباط با گستره وسيعي از انسانها سروكار دارد و مي خواهد بر رفتار و ذهنيت تعداد زيادي از آدميان تأثير بگذارد يك عمل روابط عمومي نيز هست زيرا شناخت افكار عمومي و تأثيرو نفوذ در آن يكي از وظايف و شايد مهمترين وظيفه روابط‌عمومي است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| صنعت بيمه به عنوان يكي از عمده‌ترين نهاد‌هاي اقتصادي مطرح بوده و به دليل پشتيباني فعاليت ديگر نهاد‌ها در هر جامعه‌اي جايگاه ويژه‌اي دارد. براي اندازه گيري ميزان موفقيت صنعت بيمه در ايران و ديگر كشور‌ها معمولا از شاخصي به نام ضريب نفوذ استفاده مي‌شود و با توجه به اين شاخص مي‌توان گفت كه كشور‌ها چقدر در صنعت بيمه پيشرفت داشته اند.

 

بررسي آمار نشان مي‌دهد كه سرعت رشد صنعت بيمه در ايران بالاتر از ميانگين منقطه و جهان بوده و با وجود افت ضريب نفوذ بيمه در منطقه خاورميانه و ثابت ماندن آن در جهان، اين شاخص در ايران روندي افزايشي هرچند با سرعت كم داشته است؛ نكته حائز اهميت اين است كه توسعه هر پديده اي در جامعه، منوط بر فرهنگ سازي است.

 

از آن جايي كه فرهنگ سازي يك فعل اجتماعي است كه در ارتباط با گستره وسيعي از انسانها سروكار دارد و مي خواهد بر رفتار و ذهنيت تعداد زيادي از آدميان تأثير بگذارد يك عمل روابط عمومي نيز هست زيرا شناخت افكار عمومي و تأثيرو نفوذ در آن يكي از وظايف و شايد مهمترين وظيفه روابط‌عمومي است.

 

شناخت افكار عمومي نقش بسيار زيادي در فرايند فرهنگ سازي خواهد داشت به اين دليل كه فرهنگ و رفتار يك جامعه ناشي از نوع تفكر و انديشه حاكم بر اذهان مردم آن جامعه است و تغيير و اصلاح فرهنگ يك جامعه با تغيير و اصلاح فكر و انديشه مردم آن جامعه ممكن مي شود.

 

از اين رو روابط عمومي به عنوان نماينده رسمي و علمي شناخت و مطالعه افكار عمومي اهميتي مضاعف مي يابد. روابط عمومي به دليل وظايف درون سازماني و برون سازماني بيش از همه در اعتلا و رشد فرهنگ و رفتار با انسان سر و كار دارد و از زمينه ها و امكانات و ابزارهاي خوبي جهت اعتلا بهره مند است و به مخاطب شناسي براي اقناع و نفوذ در مخاطبين دسترسي دارد.

 

طريق شناخت علمي و صحيح مخاطبان به راهبردهاي معين و اجراي برنامه هاي سازماندهي شده به اطلاع رساني و تدوين فرهنگ صحيح فردي و اجتماعي بستگي دارد و با تعميم وسيع براي ترويج و تبليغ يعني جا انداختن رفتارها و الگوهاي مناسب رفتاري به مقوله فرهنگ سازي مربوط است.


از سوي ديگر، آموزش از مهم ترين فرآيندهايي است كه ترميم و تجديد زندگي آدميان به آن وابستگي وپيوستگي دارد. امروز مهم ترين نقش وحساسيت نظام هاي آموزش عالي، فرهنگ سازي در جوامع است . در شرايط كنوني يكي ازشاخصه هاي كشورهاي در حال توسعه را مسأله فرهنگ" و به ويژه نقش نظام آموزش عالي درآن مي دانند. فرهنگ و ميزان سطح ارتقاي معياري براي توسعه يافتگي محسوب مي شود. بر همين اساس مي‌توان در كتاب‌هاي درسي از ظرفيت‌هاي آموزش و پرورش براي فرهنگ سازي و آمادگي ساختار ذهني دانش آموزان براي فهم درست تري از بيمه استفاده كرد يا به عنوان مثال در دانشگاه‌ها بر روي تربيت نيروي انساني ومديران در صنعت بيمه تمركز كرد.

 

در همين راستا و براي گسترش و توسعه فرهنگ بيمه، به ابتكار بيمه مركزي ج.ا.ا ، شركت هاي بيمه با همكاري و همراهي مديران و مسئولان آموزش و پرورش ، طرح ملي تحت عنوان "زنگ بيمه" را در مدارس استان هاي سراسر كشور اجرا كردند. زيرا معتقدند صنعت بيمه با ورود به مدارس قطعاً به خانواده‌ها راه پيدا مي‌كند و روند همگاني‌سازي آن شتاب بيشتري خواهد يافت.

داود شكري مدير روابط عمومي، بازاريابي، فروش، تبليغات و crm شركت سهامي بيمه"ما"