شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| صنعت بيمه به عنوان يكي از اضلاع مهم نهادهاي پولي ومالي كشور نقش و تاثير تعيينكننده اي در رشد و اعتلاي اقتصاد كشور ايفا ميكند.
سرمايه و منابع انساني در هرعرصهاي داراي اهميت ويژهاي هستند و از آنجا كه وجود سرمايه و ساير عوامل تاثيرگذار در روند رشد اقتصادي وابسته به منابع انساني است و بدون نيروي انساني زبده ومتخصص نميتوان به اهداف سازماني دست يافت، از اينرو ميتوان به منابع انساني به عنوان مهمترين عامل ارزش آفرين در عرصههاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نگاه كرد.
بدون شك پرورش نيروي انساني به عهده نظام آموزشي كشور است، اما اين رسالت مهم در صنعت بيمه به عهده مديريتهاي آموزش و منابع انساني شركت هاي بيمه است تا با فراگير كردن اين رسالت وگسترش آن به لايههاي مختلف صف وستاد، آنها را براي وظيفه اصلي خود كه فروش و عرضه بيمه نامه است، آماده كنند.
آموزش يك فعاليت مشخص و دقيق است و اهداف آن نيز دقيق تر و مشخصتر از هدفهاي پرورشي است.
با اين تعريف، كاركرد آموزش در همه سازمانها موجب انتقال انديشه و تجارب از نسلي به نسل ديگر و آمادگي كاركنان براي پذيرش نقشهاي فعال در انتقال فرهنگ بيمهاي ميشود.
از آنجا كه شبكه فروش صنعت بيمه براي فروش و عرضه بهتر بيمه نامه نياز به آموزش و فراگيري دورههاي خاص دارند، لذا شايسته است در شركتهاي بيمه ابتدا اهداف فروش بيمهنامه براي آموزش گيرندگان مشخص شود و نتايج آن در اختيارشان قرار گيرد تا آمادگيشان براي پذيرش روشها وتكنيكهاي جديد فروش افزايش يابد.
آموزش قطعآ بدون آگاهي از نتايج كارمثمرثمر نخواهد بود و لازم است يادگيرندگان بطور مرتب بعد از فرا گيري آموزشهاي لازم، ازنتايج آنها آگاه شوند تا در روند رشد و پيشرفت كار موثرتر باشد.
از آنجا كه يكي از اساسيترين پارامترهاي نظام آموزشي كشور، سنجش واقعي توانمنديها و سطح آگاهي افراد است، نه پيشينه اجتماعي آنها، لذا نقش آموزش در بروزرساني آگاهيهاي كاركنان غيرقابل انكار است و بدون شك داراي بيشترين نقش و تاثير درروند رشد وارتقاي سازماني است.
صنعت بيمه همانطور كه در ابتداي نوشتار اشاره شد، نقش مهمي در نظام پولي و مالي كشور دارد و باعث افزايش ضريب امنيت وآرامش وآسايش افراد جامعه ميشود، لذا آموزش دائمي فعالان اين صنعت بر اساس نيازهاي آنها، نه تنها رفاه بيشتر بيمهگذاران را در پي خواهد داشت، بلكه باعث فرهنگ سازي و افزايش ضريب نفوذ بيمه در جامعه خواهد شد.
فعالان صنعت بيمه براي موفقيت در كار و حرفه خود و افزايش رقابت با شركت هاي رقيب چارهاي جز بالابردن سطح دانش وآموزشهاي روز اين صنعت ندارند، زيرا علاوه بر حفظ سهم خود از بازار، ميزان توليد محصولات نيز افزايش خواهد يافت و در نتيجه باعث افزايش پرتفوي نيز خواهد شد.