شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برنامه ريزي 2021: سؤالاتي براي ايجاد استراتژي رسانه اي درخشان
سه شنبه، 23 شهریور 1400 - 10:04 کد خبر:41007
در حرفه ارتباطات من مي توانم به تفاوت هاي بي شماري بين امروز و قرن اخير اشاره كنم. اتاق هاي خبري كوچكتر، موضوعات گسترده تري را پوشش مي دهند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| يك دهه جديد پيش روي ماست. چندي پيش احساس نمي كردم كه من يك نوجوان دهه 90 هستم و تصور مي كردم 2021يك آينده بسيار دور است و حالا ما اينجا هستيم. مطمئناً اوضاع بسيار تغيير كرده است. در حرفه ارتباطات من مي توانم به تفاوت هاي بي شماري بين امروز و قرن اخير اشاره كنم. اتاق هاي خبري كوچكتر، موضوعات گسترده تري را پوشش مي دهند. افراد روابط عمومي از شش به يك از خبرنگاران پيشي مي گيرند.

 

بازاريابي محتوا زندگي و معناي جديدي را به خود اختصاص داده است. رسانه هاي اجتماعي و روابط تأثيرگذار سهم فزاينده اي از بودجه هاي بازار را به خود اختصاص مي دهند. رسانه هاي ديجيتال و تعاملي تا حد زيادي چاپ را جابجا كرده اند. برخي از وبلاگ نويسان نسبت به گزارشگر برتر نيويورك تايمز بيشتر يا بيشتر از آن دلهره مي گيرند. اكنون ويديو بخشي جدايي ناپذير از بازاريابي براي همه مشاغل است. مديراني كه زماني پرسيدند، "آيا مي توانيد مرا وارد اوپرا كنيد؟" اكنون مي خواهند بدانند، "چگونه مي توانند ويروسي شوند؟"


ما به عنوان يك شركت برتر روابط عمومي، استراتژي هاي جديدي را سازگار كرده ايم، توسعه داده ايم و از ابزارهاي جديدي استفاده مي كنيم كه به ما امكان مي دهد تا در منظره اي هميشه در حال تغيير و بيش از حد پر سر و صدا پيش برويم. در عين حال، ما چيزي را كه تغيير نكرده است (و احتمالاً نمي تواند) تغيير نداده ايم. اصول اساسي مانند همكاري خلاق، ايده هاي اساسي، داستان پردازي عالي و برنامه ريزي هوشمند، همانند گذشته تا به امروز داراي اهميت هستند. با توجه به اين عناصر مهم است كه ما به برنامه ريزي براي مشتريان خود نزديك مي شويم.


در زير ليستي از ملاحظات و سؤالاتي وجود دارد كه ما هنگام كمك به پيش بيني مشتريان براي سال آينده به آنها تكيه مي كنيم. اين كه آيا شما با يك آژانس كار مي كنيد، به صورت داخلي كار مي كنيد يا در حال آماده سازي براي شروع روند RFP هستيد، حتما اين سؤالات را در بين تيم خود مطرح كنيد تا در سال جديد، به ايجاد يك برنامه جامع و اجرايي روابط رسانه اي بپردازيد.


• آيا بودجه شما متناسب با انتظارات است؟ من عاشق انتظارات در مقابل حافظه هاي واقعي هستم. از ناكامي پينترست تا نارسايي والدين و اشتباهات تمرين، من مي توانم در بسياري از سطوح با آنها ارتباط داشته باشم. اما انتظارات رسانه اي و واقعيت بودجه هيچ شوخي نيست. هر شركتي كه به دنبال علامت گذاري به عنوان سال 2021به عنوان يك سال عطف است، بايد آماده باشد تا منابع خود را با منابع كافي تقويت كند. ناخوشايند و محافظه كار باشيد، اما به ياد داشته باشيد كه در هر زمينه ديگري از حرفه تا زندگي، همانقدر كه مي پردازيد، دريافت كنيد.


• آيا سخنگويان شما فعال هستند؟ اگر شما يك مديرعامل داريد كه مي تواند هر مصاحبه را ترتيب دهد، براي شما خوب است. او را در كانون توجه قرار دهيد. اگر سخنگوي شما آموزش هاي رسانه اي را به پايان رسانده است، اما هنوز هم در تلاش است تا خبرنگاران را درگير خود كند يا داستان برند را به روشي كه طنين انداز باشد، بازگو كند؛ نترسيد كه شخص ديگري را براي اين كار پيدا كنيد. يك مدير متوسط كاريزماتيك و عشق رسانه، بهتر از يك مديرعاملي است كه هر روز جبهه مي گيرد و بيش از حد كار مي كند.


• آيا كاملاً حسابرسي كرده ايد كه چه چيزي كار مي كند، چه چيزي كار نمي كند و چرا؟ موفقيت ها و شكست هاي سال گذشته و يادگيري هايي از آنها، بايد پايه و اساس برنامه جديد شما را قرار دهد. چرخ را براي مواردي كه كار مي كنند دوباره اختراع نكنيد - يا به عبارت ديگر اشتباهات گذشته را تكرار نكنيد.


• چه سطوحي از رسانه ها واقعاً عقربه را جابجا خواهند كرد؟ آيا وال استريت ژورنال قصد دارد تا يك ويژگي عميق در يك انتشار عمودي مهم را براي حرفه شما ايجاد كند؟ اگر جواب منفي است، از نگراني در مورد قرار گرفتن در رده هاي بالاتر دست برداريد و روي آنچه كه واقعاً با مخاطبانتان درباره آن صحبت مي كنند، متمركز شويد. علاوه بر اين، ايده خود را در مورد مكان هاي نصب شده فقط در پوشش سنتي محدود نكنيد. مهم است، اما آنها تنها كانال شما نيستند.


• آيا شما يك داستان قوي و داستان نويس داريد؟ همانطور كه از داشتن سخنگويان مناسب اطمينان حاصل مي كنيد، مطمئن شويد كه پيام شما قوي و جذاب است و اين كه داستان نويس هاي خوبي داريد كه آن را با جهان به اشتراك مي گذارند. فراتر از سخنگويان اين افراد شامل نويسندگاني هستند كه مي توانند صداي شما را منتقل كنند و محتواي تازه را در تمام طول سال تحويل دهند.


• چه كسي اهميت مي دهد و چرا؟ آيا اين جمله واضح است؟ شايد. اما من با بسياري از مشترياني كه براي پاسخ به اين سؤال تلاش مي كنند كار كرده ام. اين يك نكته مهم است اگر نمي دانيد چه كسي اهميت مي دهد و چرا اهميت مي دهد، نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه يك خبرنگار نيز همين كار را انجام دهد. اطمينان حاصل كنيد كه قبل از دستيابي به رسانه، پاسخ روشني براي اين سؤالات ساده داريد.


• نسخه پشتيبان داريد؟ داده ها، توصيفات مشتري، تحليلگران، تأثير گذاران و شركاي شما براي كمك به شما در اثبات هر بيانيه و ادعايي در داستان كلي خود بسيار مهم هستند. بدون اعتبار قوي، خارج از كشور، دستيابي به كشش معني دار با رسانه ها دشوار است.


• آيا برنامه شما جامع است؟ آيا اين شامل روشي براي گرفتن بازخورد و درخواست هاي تيم هاي فروش و محصولات است؟ آيا اين شامل رهبري فكري است؟ آيا در حال بهره برداري از مناطق جديدي است كه در سال هاي گذشته فراموش نشده است؟


• آيا به تأثيرگذار اهميت مي دهيد؟ بايد اهميت بدهيد؟ از تيم يا آژانس خود بخواهيد حسابرسي از تأثيرگذاراني كه صنعت شما را تحت تأثير قرار مي دهد، انجام دهد و تعيين كند كه آيا ايجاد رابطه با آنها به شما در رسيدن به اهدافتان كمك خواهد كرد.


• شما چگونه موفقيت را اندازه گيري مي كنيد؟ اندازه گيري تأثير بازاريابي و روابط عمومي بسيار دشوار است. با تجربه و ابزارهاي جديد، ما در اتصال نقاط بهتر مي شويم. برنامه شما بايد به روشني بيان كند كه چگونه موفقيت را اندازه مي گيريد و به عنوان بخشي از آن فرآيند اندازه گيري، اطلاعات لازم را انجام مي دهيد.


• ناامني شما چيست؟ اگر اين طرح در نيمه راه سال كار نمي كند، آيا برنامه B داريد؟ برنامه C؟ حتماً اين كار را انجام دهيد و تيم شما اين توانايي را دارد كه در صورت لزوم سريعاً دوره را اصلاح كند.


اميدوارم اين سؤالات، الهام بخش بحث هاي مهم و طوفان مغزي شود تا دهه جديد را به سمت شروع درست سوق دهد.
 

نويسنده: اشلي آلمن
مترجم: مريم ميرعبدالحق
منبع: www.publicrelationstoday.com

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)