شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بسياري از ناشران خود را بي‌نياز از روابط عمومي‌ مي‌دانند
چهارشنبه، 29 آبان 1398 - 11:55 کد خبر:40864
همه ما مي‌دانيم طراحي يك استراتژي تبليغاتي مناسب براي حضور مؤثر در شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي تا چه اندازه مي‌تواند براي ناشران ارزشمند باشد و براي رسيدن به خوانندگان، علاوه بر ايجاد سكوهاي تبليغاتي و بازاريابي جديد، بايد از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود نيز استفاده كرد.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| تبليغات كتاب در ميان ناشران جدي گرفته نمي‌شود، بسياري از ناشران خود را بي‌نياز از روابط عمومي‌ مي‌دانند. با اين حال سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي نيز در بسياري از موارد كتاب را در ميدان تبليغ رها كرده‌اند.
 
 به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري آنا، كتاب يار مهرباني است كه در تمام ايام سال مهجور مانده و مظلوم واقع مي‌شود، خيلي به آن پرداخته نمي‌شود. توليدكنندگانش غالباً به شهرت نمي‌رسند تا بتوانند برعكس هم‌رده‌هايشان در سينما و تلويزيون به‌سادگي در خيابان قدم بزنند. اينك هفته كتاب بهانه خوبي را فراهم كرده است تا به واكاوي مشكلات و مظلوميت كتاب در كشورمان بپردازيم و ببينيم چه شده كه اين ثروت ارزشمند اين قدر مغفول مانده است. با ما در پرونده «كتاب مظلوم» همراه باشيد.
 
 نشر كتاب در ايران صنعت پرسودي نيست بنابراين نمي‌تواند با قواعد تبليغات بازرگاني هماهنگ باشد و كنار بيايد؛ زيرا در صنعت تبليغات و بازاريابي صاحبان و توليدكنندگان كالا و خدمات بايد آگهي را به رسانه‌ها بدهند اما در صنعت نشر اين اتفاق نمي‌افتد.
 
 داشتن نگاه فرهنگي از طرف ناشران بسيار ارزشمند است. اما بايد پذيرفت وقتي كتاب به كتابفروشي وارد شد، از هويت فرهنگي خود بيرون مي‌آيد و هويت تجاري مي‌گيرد. پس توجه نكردن به اقتصاد نشر و نگاه تجاري نداشتن از طرف ناشران و فعالان حوزه كتاب آسيب‌هايي را به وجود خواهد آورد. اولين گام براي فروش كتاب نيز تبليغ و معرفي كتاب است.
 
 اقتصاد حوزه كتاب اجازه هزينه براي تبليغ را نمي‌دهد
 كتاب كالايي فرهنگي به‌شمار مي‌آيد و به‌همين دليل دولت بايد به نوعي روي آن سرمايه‌گذاري كند تا در سبد مصرف خانوار قرار گيرد. در كنار حمايت‌هاي دولتي، صداوسيما با توجه به مخاطبان زياد خود مي‌تواند با تبليغات در زمينه كتاب و كتاب‌خواني گام‌هاي مؤثري براي آشنايي مردم با اين مقوله بردارد.
 
 مجيد بدركوهي مديرعامل پخش كتاب فرهنگ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري آنا، درباره وضعيت تبليغات كتاب گفت: اقتصاد اين حوزه وقتي ارزان مي‌شود شما نمي‌توانيد در آن خرج كنيم. مثلاً در تركيه از يك كتاب ۳۰ هزار نسخه فروش مي‌رود ولي در ايران گير ۳۰۰ نسخه‌اي كه چاپ مي‌كنيم، هستيم. در چنين وضعيتي ناشر و توزيع‌كننده چقدر مي‌تواند سود داشته باشد كه بخواهد تبليغ هم بكند.
 
 وي افزود: تلويزيون و رسانه ملي نشر را تبليغ و حمايت نمي‌كند. تبليغ به معناي حمايت از چند ناشر نيست؛ مسئله اين است كه صداوسيما چقدر فرهنگ كتاب‌خواني را تبليغ مي‌كند. همين وضعيت در آموزش و پرورش وجود دارد. هيچ‌وقت در مدرسه دانش‌آموزان را تشويق به خواندن كتاب‌هاي عمومي نمي‌كنند اما در همان مدرسه سفارش به خريد و خواندن كتاب‌هاي كمك آموزشي مي‌كنند.
 
 سارا عرفاني از داستان‌نويسان جوان كشور نيز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري آنا، با انتقاد از وضعيت تبليغ كتاب بيان كرد: متأسفانه تبليغ يك خلأ جدي براي حوزه نشر است. بازار نشر و رسانه‌هاي جدي ما اصلاً بودجه و برنامه‌اي براي تبليغ كتاب در نظر نمي‌گيرند.
 
 وي همچنين دراين‌باره توضيح داد: امروز درباره تبليغ كتاب، بجاي اينكه صرفاً متكي به يك برنامه تلويزيوني خاص باشيم، چه‌بسا بايد هر شبكه‌اي به سراغ توليد برنامه‌هاي حرفه‌اي و مختص كتاب و كتابخواني برود تا لااقل كتاب خوب و نويسنده‌اش به كتاب‌خوانان ما معرفي شوند.
 
 حمايت نكردن از كتب برگزيده به نويسنده دغدغه‌مند ضربه مي‌زند
 يكي ديگر از بسترهاي مناسب براي تبليغ و ترويج كتاب جشنواره‌هاي ادبي هستند. اين جشنواره‌ها در معرفي و تبليغ كتاب نقش مهمي دارند. در اغلب موارد برگزيده‌ها و نامزدهاي جوايز ادبي با كمك رسانه‌ها مورد توجه مخاطبان و علاقمندان قرار مي‌گيرد.
 
 عرفاني درباره نقش حمايتي جشنواره‌هاي ادبي بيان كرد: ديده شدن در جشنواره‌هاي ادبي مي‌تواند تبليغي براي هر نويسنده و كتاب باشد و اتفاقاً بايد اين انتظار را از جوايز ادبي داشت كه بخشي از كارشان را به تبليغ درست از آثار برگزيده اختصاص دهند. در عين اينكه عمده ناشران ما از اين امتياز استفاده نمي‌كنند.
 
 محمدعلي گوديني، نويسنده پيشكسوت نيز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري آنا با بيان اينكه جشنواره‌ها بايد دست به حمايت از نويسندگان برگزيده بزنند، گفت: عدم حمايت‌ها قطعاً به نويسنده‌هاي با دغدغه‌اي كه سعي دارند قصه باكيفيتي بنويسند، ضربه ميزند. لااقل اين همه نهادي كه ادعاي حمايت از فرهنگ دارند، با خريد كتاب‌هاي برتر، حمايت‌شان را نشان دهند.
 
 اين داستان نويس در عين حال گفت: امروز نه تنها در بازار نشر شاهد توزيع قابل قبول نيستيم، بلكه در همين خريد و جايزه دادن‌ها از كتب برگزيده نيز كوتاهي مي‌شود. انگار كلاً كسي نويسنده و داستان نويس را تحويل نمي‌گيرد.
 
 بسياري از ناشران روابط عمومي ندارند
 گستردگي فضاي مجازي و ديجيتال و تغيير ذائقه مردم از كتابخواني به شبكه‌هاي اجتماعي ضرورت تبليغات در حوزه كتاب را هر روز بيشتر مي‌كند. همين گستردگي استفاده از فضاي مجازي مي‌تواند بستر و فرصتي براي تبليغ و ترويج كتاب و كتابخواني باشد.
 
 بسياري از ناشران ساختار حرفه‌اي نداشته و فاقد روابط عمومي هستند. ناشران و كتابفروشان با برندسازي، ايجاد كمپين تبليغاتي و تجاري‌سازي در فضاي مجازي به كمك روابط عمومي آموزش ديده مي‌توانند با هزينه كمي به صورت فعال آثار خود را تبليغ كنند.
 
 مهدي باقريان، مدير انتشارات كارگزار روابط عمومي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري نكردن بر رسانه‌هاي اجتماعي، يكي از عوامل ديگر نبود تبليغات براي كتاب به شمار مي‌آيد، عنوان كرد: همه ما مي‌دانيم طراحي يك استراتژي تبليغاتي مناسب براي حضور مؤثر در شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي تا چه اندازه مي‌تواند براي ناشران ارزشمند باشد و براي رسيدن به خوانندگان، علاوه بر ايجاد سكوهاي تبليغاتي و بازاريابي جديد، بايد از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود نيز استفاده كرد.
 
 وي با بيان اين كه تدوين يك برنامه تبليغاتي منسجم مستلزم وجود يك ساختار حرفه‌اي است، گفت: براي ناشري كه فاقد يك ساختار حرفه‌اي است يا در ساختارش، روابط عمومي را لحاظ نكرده، قطعاً اختصاص بودجه براي تبليغات و بازاريابي نمي‌تواند معني‌دار و نتيجه‌بخش باشد.
 
 جلب حمايت‌هاي دولتي، تبليغ جدي و پررنگ‌تر كتاب از سوي صداوسيما، افزايش توليد كتاب‌هاي باكيفيت، آموزش ناشران و كتابفروشان براي حضور و تبليغ و ترويج كتاب در فضاهاي مختلف، حل مسئله فقدان سرمايه و ساختار سازماني مناسب براي تبليغ كتاب با تقويت اقتصاد نشر و برگزاري جشنواره‌هاي ادبي قوي از راه‌هايي است كه مي‌تواند مردم را به سوي كتاب سوق دهد. موفقيت و اقدام مؤثر در اجراي اين گام‌ها همت بلندي از سوي مسئولين مرتبط مي‌طلبد.