شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| اين كتاب شامل پنج قسمت است: بخش اول با عنو ان «نقش روابط عمومي ها» نام گرفته است. فصل آغازين كتاب به تشريح روابط عمومي مي پردازد و در انتها موضوع رسوايي اخلاقي كلينتون را مطرح مي كند و به ارائه نتيجه اي در مورد نقش روابط عموميها در سرپوش گذاشتن بر موضوعاتي از اين قبيل مي رسد.
فصل دوم اين بخش تكامل و توسعه روابط عمومي ها را با نگاهي اجمالي به اين حوزه در بوته نقد و بررسي قرار مي دهد. به دليل توجهات خاص و گسترده اي كه به رعايت استانداردهاي اخلاقي در روابط عمومي مي شود، فصل سه با عنوان«اخلاقيات و دانش حرفه اي» نام گرفته است.
فصل هاي چهار و پنج نيز به افراد، ادارات و شركت هاي روابط عمومي اشاره مي كند. با طبقه بندي كه در اين بخش صورت گرفته است، دانشجويان با توالي منطقي حوزه روابط عمومي يعني اهداف، تاريخچه، ارزش ها و فرصت هاي شغلي در اين راستا آشنا مي شوند. هرچند اين نوشتار عمده تاكيد خود را بر موضوعات مهمي همچون كاركنان فعال در روابط عمومي و مخاطبان آن گذاشته است اما از پرداختن به مواردي مانند بررسي تعداد زنان شاغل و رشد روزافزون آن ها در جايگاه و موقعيت هاي رده بالا در اين حرفه غافل نشده است.
بخش دوم با عنوان «فرآيند»، دانشجويان را با اصول اوليه تحقيقات در روابط عمومي و طرح ريزي برنامه هاي ارتباطي و ارزيابي آن ها آشنا مي كند. فصل هاي ششم تا هشتم كتاب به تشريح برنامه هاي روابط عمومي هاي چندين شركت پرداخته و در ميان طيف وسيعي از اين شركت ها به تلاش «مك تراكس» در افزايش سهام شركتش در بازار، طرح دولت تركيه در جذب توريست، عرضه نرم افزار ويندوز 95 توسط شركت مايكروسافت و نظرسنجي شركت شكلات و آبنبات سازي «ام اند ام (M&M) در مورد انتخاب رنگ هاي افزودني به محصولات خود اشاره هايي دارد. فصل نه نيز به بررسي عملكرد روابط عمومي ها به هنگام بحران پرداخته و نمونه هاي قديمي و جديدي از برقراري ارتباط در زمان حوادث و رويدادهاي غير مترقبه را ذكر مي كند.
«راهبردهاي روابط عمومي» عنوان بخش سوم اين كتاب است كه در آن مفاهيم اوليه راهبرد در روابط عمومي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. در فصل 10 با چگونگي شكل گيري افكار عمومي آشنا مي شويد و نيز روش هايي كه فعالان روابط عمومي با به كارگيري آن ها براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي كنند. فصل 11 نيز به مخاطب و برنامه هاي جلب آنها نگاهي مي اندازد و روش استفاده از رسانه هايي مانند اينترنت را در جلب مخاطب و رهبري افكار عمومي خاطرنشان مي سازد.
فصل 12 به محدوديت هايي كه قانون براي متخصصان روابط عمومي ايجاد كرده نگاهي گذرا دارد. شايان ذكر است كه در فصولي كه ذكر آن رفت، رشد سريع جمعيت هاي اسپانيولي زبان و نيز مخاطبان انگليسي و اسپانيولي زبان در آمريكا اشاره شده است. جنسيت مخاطبان و بررسي مسايل و مشكلات آنان از جمله مواردي است كه در فصل 13 كتاب به عنوان مسايل و مشكلات روابط عمومي ها از آن نقل مي شود.
بخش چهارم «كاربردهاي روش هاي عملي در روابط عمومي» است. نويسندگان كتاب در اين بخش معتقدند كه دانشجويان اين رشته بايد روش هاي عملي و راهبردهاي كاربردي در حوزه خود را فرا گيرند. در اين قسمت بحث كاربرد اين روش ها در حوزه هاي مختلف از جمله شركت هاي خصوصي، دولتي، غيرانتفاعي، بين المللي و آموزشي مطرح مي شود كه هر يك از آن ها شرايط، مقتضيات و اهداف خاص خود را مي طلبد. ذكر نمونه اي از اخراج كاركنان در يك شركت كه در فصل 13 ذكر آن رفته است، نشان دهنده اهميت و حساسيت شركت ها در ارائه خدمات به مشتريان و جامعه اعم از گروه هاي قومي و نژادي است.
كسب شهرت و محبوبيت، ماموريت اصلي روابط عمومي هاست. از همين رو فصل 14 با عنوان «سياست و دولت» به بررسي تاثير احزاب و كميته هاي فعال سياسي بر عملكرد دولت مي پردازد. بحث نزاع كنگره آمريكا در مورد لايحه تنباكو از جمله مواردي است كه در اين فصل مطرح شده است. اين بخش به تشريح و توضيح روش ها و تكنيك هاي رايج در حرفه روابط عمومي اختصاص دارد. جهت آگاهي خوانندگان،نويسندگان كتاب، اين روش ها را به سه گروه تاكتيك هاي نوشتاري، گفتاري و بصري به ترتيب در فصل هاي 21، 22 و 23 طبقه بندي كرده اند.
نكات مهم در مطالعه اين كتاب
هر فصل از اين كتاب شامل چندين ابزار يادگيري است كه دانشجويان را به فهم اصول ابتدايي روابط عمومي رهنمون مي سازد و به آن ها شيوه اجراي اين اصول را در موقعيت هاي واقعي در كار روابط عمومي ارائه مي دهد. همچنين هر فصل با ذكر اهداف و عناوين اصلي همان فصل آغاز و به تعريف آن ها مي پردازد. در انتهاي هر فصل نيز مشكلات و موانعي كه بر سر راه دانشجويان در اين عرصه وجود دارد، مورد تاكيد قرار مي گيرد.
10 الي 15 سؤال نيز در انتهاي هر فصل جهت مرور و بحث در مورد مفاهيم همان فصل گنجانده شده است. افزون بر اين، منابع و كتاب هايي كه به فهم و درك بيشتر و بهتر مطالب كتاب كمك مي كند به دانشجويان و خوانندگان پيشنهاد شده است. در انتهاي كتاب نيز لغات و اصطلاحات كتاب در غالب لغت نامه اي آورده شده است. علاوه بر اين موارد، چاپ چهاررنگ اين كتاب ظاهري زيبا و آراسته به آن بخشيده و تاثير مثبتي را بر خوانندگان كتاب دارد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)