شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ما موارد زيادي مي شنويم، درباره اينكه چگونه اتوماسيون و يادگيري ماشيني مي توانند زندگي ما را آسان تر و يا اينكه چگونه آنها ممكن است وضعيت معيشت ما را در آينده تهديد كنند. حتي در روابط عمومي كه به عنوان يكي از سخت ترين مشاغل در دنيا شناخته مي شود نيز فرصت هاي جديدي براي خودكارسازي بخش هاي بزرگي از كارهايي كه ما انجام مي دهيم وجود دارد.
كارآفرين و نامزد انتخابات رياست جمهوري، اندرو يانگ در ۱۵ دقيقه ما را در باره توقيف صنايع كليدي مانند خرده فروشي، خدمات به مشتري و حمل و نقل در نتيجه استفاده از هوش مصنوعي هشدار مي دهد. پيش بيني ناوگان كاميون هاي بدون راننده خارج از تصور نيست، زيرا اين اتفاق هم اكنون در حال انجام است. از آنجا كه الگوريتم هاي يادگيري ماشين پيچيده تر مي شوند، طبيعي است كه بدترين فرض را در نظر بگيريد.
البته ممكن است رشد و سرعت هوش مصنوعي واقعي و تأثير آن غافل گير كننده باشد. اگر از مديرعامل AngelList بنيانگذار Naval Ravikant بپرسيد، اعتياد به پيوند هوش مصنوعي با تفكر و قضاوت بالاي انساني، بسيار اغراق آميز است. در حقيقت، راويكانت درباره پيش بيني هاي ناگوار مرتبط با هوش مصنوعي ديدگاه هاي جالبي دارد و خاطرنشان مي كند كه صنايع قديمي هميشه به جديدترهايي كه قبلاً وجود نداشته اند، جاي داده اند.
تأثير هوش مصنوعي قابل بحث است، اما راويكانت حداقل روي يك چيز اتفاق نظر دارد. در مقايسه با انسانها، شبكه هاي عصبي هنگام شناختن نمادها، درك مفاهيم و درك زمينه هاي اجتماعي، كمتر عمل مي كنند. اكثر كارشناسان شك دارند كه خلاقيت مصنوعي با قدرت خالص عصبي مي تواند با خلاقيت واقعي انسان برابر باشد.
آنتوان اولينكي در مقاله اي كه اخيراً در Big Data & Society منتشر شده است، مي گويد: "خلاقيت بدون داشتن توانايي فكر كردن به صورت استعاري، هماهنگي فعالانه و پيش بيني هايي كه فراتر از برون يابي ساده باشد، به سختي امكان پذير است. راويكانت نيز معتقد است كه اتوماسيون و درنهايت هوش مصنوعي در دوره جديدي از خلاقيت و الهام بخشي كه به نظر مثبت آرمانشهر است، راهنما خواهند بود.
بنابراين، چرا ما انواع خدمات خلاق را نداريم كه از آن استفاده كنيم؟ آن دسته از افرادي كه در روابط عمومي و بازاريابي كار مي كنند، مي توانند از اتوماسيون كارهاي مهم بهره مند شوند. هرچه از كارهاي تكراري رهايي يابيم كه به راحتي به صورت خودكار انجام مي شوند، مجبور مي شويم تا بيشتر وقت و فضاي ذهني خود را صرف كارهايي كنيم كه در آينده نزديك تنها از عهده انسانها بر مي آيد. اين به معناي كار خلاقانه مانند ايجاد ايده هاي نوآورانه براي برنامه ها، داستان پردازي ها و مانند آنهاست.
شكل دادن و گفتن داستان ها از زماني كه انسان ها بوده اند، وجود داشته است، اما امروزه داستان ها طنين تازه اي دارند و قلب روابط عمومي در قصه گويي است. به عنوان مثال، ست گودين مي گويد: "بازاريابي روابط عمومي در مورد كالاهايي كه مي فروشيد نيست، بلكه مربوط به داستانهايي است كه شما مي گوييد."
امروزه، ارتباط ساختگي توسط يك داستان عالي حتي از گذشته نيز ارزشمندتر است. نسل جديدي از مصرف كنندگان خواستار چيزي بيش از يك تلفن هوشمند بزرگتر يا طعم جديد آب گازدار هستند. آنها مي خواهند بدانند كه چرا يك شركت وجود دارد و نام تجاري آن چيست، اين شركت چه ارزشي دارد؟ با كارمندان آن چگونه رفتار مي شود؟ چرا مهم است؟
در محيطي كه رسانه ها، اطلاعات و سرگرمي ها، دقيق و بسيار سفارشي شده است، قدرت و آيين يك داستان عالي مي تواند ما را به صورت فردي درگير كند و حتي ممكن است ما را به هم پيوند دهد. مواردي وجود دارد كه داستان پردازي با محور روابط عمومي انجام مي شود كه هرگز مكانيزه يا خودكار انجام نمي شوند.
۵ سپتامبر۲۰۱۹
نويسنده: دوروتي كرنشاوان
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)