شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مديريت بحران و ارتباطات در كنار يكديگر پيش مي روند
چهارشنبه، 24 شهریور 1400 - 10:30 کد خبر:40761
مديريت بحران با شناسايي آن حوادثي كه ممكن است رخ دهد كه احتمالاً باعث مي شود يك شركت درهاي خود را ببندد و يا تأثير طولاني مدت و منفي بر قيمت سهام، درآمد و غيره داشته باشد، سروكار دارد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در مقاله قبلي، بحث بر اهميت متقاعد كردن مديريت ارشد در مورد نياز به مديريت بحران و ارتباطات متمركز شده است. اين دو با هم دست به دست مي شوند و بايد در كنار هم بمانند.


مديريت بحران با شناسايي آن حوادثي كه ممكن است رخ دهد كه احتمالاً باعث مي شود يك شركت درهاي خود را ببندد و يا تأثير طولاني مدت و منفي بر قيمت سهام، درآمد و غيره داشته باشد، سروكار دارد.


ارتباطات بحراني عبارت است از بازوي مديريت بحران براي مديريت نحوه واكنش شركت در صورت بروز حوادث. مأموريت اصلي آن نفي يا كاهش اثرات بحران است.

داشتن يك برنامه بحران
نكته مهم در كنار هم قرار دادن چنين طرحي، شناسايي حوادثي است كه مي تواند منجر به خروج شركت از تجارت يا تأثيرات اقتصادي جدي و طولاني مدت شود. شانس هر يك از اين سناريوها كه ممكن است رخ دهد نبايد عاملي باشد كه اين پيامد بالقوه را كم‌اهميت دانست.


پس از شناسايي اين احتمالات، براساس اهميت، آنها را در اولويت قرار دهيد. از هر منبعي براي كمك استفاده كنيد. در بعضي موارد، به سادگي بايد از بهترين حدس ها و عقل سليم استفاده كرد. از اين فهرست، روي سه گزينه برتر توجه كرده و تدوين يك برنامه مديريت بحران و ارتباطات را آغاز كنيد.

مديريت بحران
هر يك از سه مرحل برتر را كه مشخص شده است، طي و تعيين كنيد و اگر ممكن است، كاري كنيد تا احتمال وقوع آنها به حداقل برسد. به عنوان مثال، اگر يك تيرانداز فعال شناسايي شد، آيا نگهبان مسلح شركت مي تواند جلوي آن را بگيرد؟


پس از در نظر گرفتن امكانات مختلف براي كاهش تهديد در هر يك از مناطق مشخص شده، تعيين كنيد كه در صورت وجود، هزينه اضافي براي اعمال آن گزينه ها چيست. در مورد جوانب مثبت و منفي آن نيز بحث كنيد. توصيه اي را ارايه دهيد كه توسط يافته ها توليد و از اطلاعات ديگري كه از تحقيقات تهيه شده است، برگرفته باشد.

ارتباطات بحران
بخش هاي بيشماري براي يك برنامه ارتباطات بحران وجود دارد. اين كار با تعيين اينكه چه كسي مسئول چه چيزي است، آغاز مي شود. در شروع تهيه يك طرح، تعيين اين مسئله كه چه كسي بايد در زمان بحران سخنگو باشد، بسيار مهم است.

چگونه انتخاب كنيم
انتخاب سخنگو به شدت بحران بستگي دارد. بگذاريد بحران ها را به دو صورت "عمده" و "غيره" تعريف كنيم. "يك بحران بزرگ، بحراني است كه در بالا مشخص شد، بحراني كه مي تواند اين شركت را تعطيل كند يا به شدت روي درآمد آن تأثير بگذارد. "غيره" مي تواند چيزي شبيه آتش سوزي در انبار يا تصادف مرگبار يا درگيري يك كارمند باشد.


در يك بحران "بزرگ"، تقريباً ضروري است كه مديرعامل سخنگو باشد. روابط عمومي اصلي يك شركت، اعم از مشتريان، فروشندگان، تأمين كنندگان، سهامداران، مقامات دولتي و كارمندان، بايد از فرد مسئول تبعيت كنند. آنها مي خواهند اطمينان داشته باشند كه موضوع در دست كنترل است و با اطمينان به پيش بروند.


با اين حال، مدير عامل ممكن است هميشه در دسترس نباشد، بنابراين يك شخص اصلي براي رهبري دوم بايد در اين طرح مشخص شود. اگر شركت، يك شركت بازرگاني عمومي باشد، صندلي هيئت مديره مي تواند يك جايگاه خوب باشد. اختيارات هيئت مديره به عنوان مدير عامل شركت تلقي مي شود.

 

نويسنده: رون توروسيان
منبع: https://www.publicrelationstoday.com

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)