شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| قبل از بررسي نتايج كمپين روابط عمومي، لازم است ابتدا معني روابط عمومي شفاف شود. هدف اصلي روابط عمومي همواره تقويت ارتباطها بوده؛ رابطهي بين سازمانها، موسسات، شركتها، مردم با كاربران و مشتريانشان. آنچه كه با گذشت زمان تغيير كرده و حتي به ميزان قابل توجهي افزايش يافته؛ راهها و كانالهايي است كه برندها ميتوانند به مخاطبان خود دسترسي پيدا كنند. در نتيجه امروزه كمپينهاي روابط عمومي بهطور فزايندهاي جامعتر شده است.
فارغ از صنعت و ميزان گردش مالي، برقراري ارتباط با مخاطب براي هر برندي مهم و حياتي است و درست اجرا كردن يك كمپين روابط عمومي ميتواند يك برند را در آينده به يك Game Changer تبديل كند.
اهداف يك كمپين روابط عمومي ممكن است بسته به نياز يك برند متفاوت باشد اما همواره بر ارتباط و اتصال مخاطبان با برند تمركز دارد. اين هدف ميتواند با كمپينهاي اطلاع رساني، آموزش، ارائه ديدگاه جديد، تغيير ديدگاه و يا حتي سرگرم كردن مخاطب ميسر شود.
مهمترين عنصر يك كمپين روابط عمومي، تعريف اهداف ملموس و شفاف است.
مخاطب هدف كيست؟
ذينفعان واقعي چه كساني هستند؟
از كدام كانالها براي انتقال پيام و توزيع محتوا استفاده كنيم؟
پاسخ دادن به اين سوالات، به شركتها اين اجازه را ميدهد تا ايدههاي بهتري براي كمپين خود داشته باشند و نتايج احتمالي را پيشبيني كنند. هر چه در اين مرحله دقيقتر عمل كنيم و اهداف تعين شده قابليتهاي SMART را داشته باشند، تعريف KPIها و سنجش عملكرد، سادهتر خواهد بود.
پارامترهاي اثر بخشي كمپين روابط عمومي
واكنش مخاطبان به يك كنش؛ براي مثال خواندن يك مقاله و به ياد آوردن برند ياد شده در آن
تغييري در رفتار و نظر مخاطب كه براي هر برند انجام ميدهيم
تغيير در نظر مخاطبان درباره تصوير برند، اما با يك چشم انداز وسيعتر. اين موضوع را ميتوان با كيفيت ارتباطاتي كه بر شهرت برند تاثير دارد، اندازه گيري كرد. البته اين نتيجه هميشه دوام ندارد اما در عوض بايد به طور مستمر كنترل شود و براي حفظ آن اقدامات خاصي انجام شود
بنابراين ناگفته پيداست كه يك كمپين روابط عمومي خلاقانه فراتر از برگزاري يك رويداد يا انتشار يك خبر رسمي است. در حقيقت اگر كمپين روابط عمومي بهدرستي انجام شود نه تنها ميتواند درك مخاطبان از يك برند را بهكلي تغيير دهد بلكه ميتواند بر رابطه برند با روزنامهنگاران، اينفلوئنسرها، كارمندان و مشتريان و متخصصان نيز اثر داشته باشد. اين يك روند روزانه است كه باعث ميشود پيامهاي خود را تقويت كنيد و آنها را بهصورت گستردهتر به گوش مخاطبان خود برسانيد. به خاطر اينكه در آخر بهترين نتايج زماني حاصل ميشود كه روابط نه فقط بهصورت عمومي بلكه مهمتر از همه بهعنوان روابط انساني درك شود.
سرانجام چگونگي اندازهگيري نتايج كمپين روابط عمومي...
Equivalent Value Advertising (AVE) (ارزش معادل تبليغات) را ميتوان بهعنوان يك پارامتر قديمي و گمراه كننده در نظر گرفت. بر خلاف تبليغات در كمپينهاي روابط عمومي نميتوان ارزش را با هزينه سنجيد. در واقع درست نيست كه از اين معيار براي ارزيابي كمپينهاي روابط عمومي استفاده كرد. تبليغات يك محتواي سرزده و مزاحم است در حالي كه كمپين روابط عمومي اغلب حالت جاذبهاي و اينباند دارد.
اندازهگيري، بخشي جدايي ناپذير از هر كمپين است. با اين حال شركتها نبايد فراموش كنند كه اندازه گيري نيز بهخودي خود هزينه دارد. پيشنهاد ميكنيم از آژانسهاي روابط عمومي بخواهيد تا اين كار را براي شما انجام دهند. اندازهگيري اثر بخشي كمپينهاي روابط عمومي به ابزار و تخصص بهخصوصي نياز دارد تا بتواند بهصورت صحيح و جامع انجام شود.
منبع: prgn.com
https://blog.akhbarrasmi.com