شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در سخنراني ناتوان و در سخنوري توانا و ماندگار
سه شنبه، 23 مهر 1398 - 11:26 کد خبر:40483
ويرژيل در روستايي در نزديكي شهر مانتوا در شمال ايتالياي كنوني زاده شده و به اين خاطر سروده‌هاي بسياري درباره كشتزارها و گوسفندان و حال و هواي روستايي دارد. پدرش كوزه‌گر بود ولي باهوش و استعداد بسياري كه داشت توانست به شهر ناپل برود و فلسفه، يوناني و فن بيان بخواند ولي هرگز سخنران خوبي نشد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ۱۵ اكتبر ۷۰ پيش از ميلاد؛ ۲۰۸۹ سال پيش در چنين روزي ويرژيل در روستايي در شمال ايتالياي كنوني زاده شد. او را ميتوان فردوسي زبان لاتين خواند.

آگاهي درباره زندگي ويرژيل (Vergil) بسيار اندك و با افسانه‌آميزي همراه است.

نيكلاس هولتزبِرگ استاد ادبيات لاتين در شهر توبينگِن آلمان كه به تازگي زندگينامه او را پژوهيده و منتشر كرده، مي‌نويسد: "در روستايي در نزديكي شهر مانتوا در شمال ايتالياي كنوني زاده شده و به اين خاطر سروده‌هاي بسياري درباره كشتزارها و گوسفندان و حال و هواي روستايي دارد. پدرش كوزه‌گر بود ولي باهوش و استعداد بسياري كه داشت توانست به شهر ناپل برود و فلسفه، يوناني و فن بيان بخواند ولي هرگز سخنران خوبي نشد.

همزمانانش مي‌گويند هميشه دچار درد معده بوده، كم و بد حرف مي‌زده ولي هر روز صبح به نوشتن مي‌پرداخته و عصرها نوشته‌هايش را بازخواني و ويرايش مي‌كرده است".

هرچه از زندگي خصوصي‌اش آگاهي اندك است، برعكس مجموعه آثارش به طور كامل به ما رسيده‌اند، زيرا مسيحيان او را پيشگوي عيسي مي‌دانستند و سروده‌هايش را مانند كتاب مقدس از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌كردند:

"فرستند دوشيزه اي چون پري
كه زايد وي از آسمان نوبري
كه بيند زمين‌هاي ويران ما
دگرگون كند روزگاران ما
جهاني كه باشد كنون آهنين
شود نيك و زرين مُلكِ برين".

ماندگارترين اثر او حماسه "انه ايد" است كه پس از "ايلياد" و "اوديسه" سومين حماسه برجسته ادبيات كلاسيك غرب به شمار مي‌آيد به ويژه كه "انه ايد" به گونه‌اي ادامه ايلياد هومر است و سرگذشت برپايي رم و امپراتوري روميان را بيان مي‌كند.

"در آن هنگام كه تروا در آتش مي سوخت انه ايد پدرش آنشيز را بر دوش نهاد و از "مرگجاي" به در برد". "انه ايد" فرزند ونوس ايزدبانوي زيبايي و آنشيز است.

سراسر اين اثر با قلمي پرسوز ميهن‌دوستي را بيان مي كند.

ويرژيل در ۵۱ سالگي در برينديزي در جنوب ايتالياي كنوني درگذشت./ وله