شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش آيين نكوداشت دكتر يونس شكرخواه
چهارشنبه، 17 مهر 1398 - 10:43 کد خبر:40421
آيين نكوداشت دكتر يونس شكرخواه به پاس ۳۵ سال فعاليت در عرصه روزنامه‌نگاري با حضور اهالي ارتباطات در محل فرهنگسراي رسانه برگزار شد؛ آييني كه ارتباطاتي‌ها و دوستداران شكرخواه تعابير خود را درباره‌اش گفتند و انتظارشان از گام بعدي اين روزنامه‌نگار پيشكسوت را مطرح كردند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| آيين نكوداشت دكتر يونس شكرخواه به پاس ۳۵ سال فعاليت در عرصه روزنامه‌نگاري با حضور اهالي ارتباطات در محل فرهنگسراي رسانه برگزار شد؛ آييني كه ارتباطاتي‌ها و دوستداران شكرخواه تعابير خود را درباره‌اش گفتند و انتظارشان از گام بعدي اين روزنامه‌نگار پيشكسوت را مطرح كردند.

به گزارش شارا به نقل از همشهري آنلاين، دكتر سيد سعيدرضا عاملي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه در آيين نكوداشت دكتر يونس شكرخواه در محل فرهنگسراي رسانه، گفت: دكتر شكرخواه بازنشسته نشده و همچنان عضو هيات علمي دانشگاه تهران است اما بخشي از كار رسمي او در حوزه روزنامه‌نگاري تمام شده است؛ در عين حال همين نقطه براي او شروع جديدي است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با يادآوري پايه‌گذاري روزنامه‌نگاري برخط در ايران توسط يونس شكرخواه كه با راه‌اندازي جام‌جم آنلاين صورت گرفته است، گام بعدي اين استاد روزنامه‌نگاري را تلاش براي نهادينه‌سازي روزنامه‌نگاري هوشمند در ايران دانست و اظهار داشت: روزنامه‌نگاري هوشمند از توانش الگوريتمي برخوردار است و با چيدمان بسته‌هاي نرم‌افزاري مي‌تواند سازه‌اي طراحي كند كه بر مبناي فراواني واژگان داخل متن يا هر معيار ديگري، به طراحي تيتر و اجزاي خبر بپردازد؛ ما داريم به اين مرحله مي‌رسيم. هوش مصنوعي دنبال اين است كه بتواند فكر و رفتار انسان را تكرار كند. هوش مصنوعي، فكر منطقي و عمل منطقي است و بايد منجر به سلامت و تعالي جامعه و پرهيز از ورود به حريم خصوصي افراد شود و ما به بركت وجود افرادي مانند دكتر شكرخواه به سمت روزنامه‌نگاري هوشمند حركت كرده‌ايم.

وي در بخش ديگر سخنانش، شكرخواه را نمونه يك فعال ارتباطي با ارتباطات سالم دانست و گفت: يكي از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق انساني و اخلاق الهي است و ارتباطات الهي به عنصر انسانيت توجه دارد. از همين رو انساني كه ذهنش مبتني بر كليشه‌ها است و افراد را بر مبناي موقعيت‌هاي شغلي، قومي و سياسي تعريف مي‌كند در مقابل افرادي قرار مي‌گيرد كه ارتباطات خود را بر اساس اخلاق و كرامت انساني برقرار مي‌كنند.

وي پويا و ماندگار بودن را به عنوان يكي از شاخصه‌هاي كيفيت ارتباطات برشمرد و گفت: همچنين وجه اخلاقي شكرخواه است كه روزنامه‌نگاري كيفي را پديد آورده است. روزنامه‌نگاري كيفي محصول ارتباطات كيفي است. از طرفي هم ارتباطات كيفي، نوستالژيا توليد مي‌كند و افراد احساس مي‌كنند نسبت به يك فرد يا جامعه دلتنگي دارند؛ دلتنگي از اين بابت كه دوست دارند آن فرد و به عنوان نمونه دكتر شكرخواه تكرار شود و ده‌ها شكرخواه در جامعه ارتباطي وجود داشته باشد.

عاملي از اخلاق، كرامت و پايداري در رفاقت به عنوان مهمترين ويژگي يونس شكرخواه نام برد و تاكيد كرد: دكتر شكرخواه رفيق تلخ و شيرين و تنهايي و شهرت است؛ رفيق هميشگي است نه رفيق اقتضاي زمانه. با در نظر گرفتن كنش و واكنش‌هاي اجتماعي تحت تاثير ارتباطات كيفي، به اين جمع‌بندي مي‌رسيم كه در حوزه ارتباطات انساني نيازمند آموزش و تعليم و تربيت هستيم تا در كنار هم آسايش بيشتري داشته باشيم و احساس نگراني و خطر در ارتباط با همديگر نداشته باشيم.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه دكتر شكرخواه بر درست‌نويسي و راست‌نويسي و پرهيز از هر راست‌نويسي تاكيد كرده است، خاطرنشان كرد: نقدهاي رسانه بايد معطوف به حل مسئله باشد. نقدي مثبت است كه مخاطب را به كوچه بن‌بست نرساند بلكه بايد مسير را به حل مسئله هدايت كند. واگرنه نقدهاي تلخي كه جز نااميدي براي فضاي اجتماعي ثمره ديگري ندارند كمكي به اصلاح اجتماعي نمي‌كند.

دكتر عاملي در پايان تاكيد كرد: شكرخواه در ظرف احزاب سياسي نمي‌گنجد. ممكن است دوستان احزاب سياسي مختلف، ايشان را دوست داشته باشند و بخواهند بگويند كه شكرخواه از ماست اما دكتر شكرخواه هيچ‌گاه اسير احزاب سياسي نبوده است چراكه روزنامه‌نگار بايد متعهد به فضاي عمومي جامعه باشد؛ از اين رو نديده‌ام كه خودش و زيرمجموعه‌اش بخواهند ابزار احزاب سياسي شوند.

به گزارش همشهري آنلاين، همزمان با آيين تكريم ۳۵ سال تلاش رسانه‌اي يونس شكرخواه، پيام سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط سيد محمد طباطبائي دبير شوراي ارزشيابي هنرمندان، نويسندگان و شاعران كشور قرائت شد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام آورده است: «شكرخواه در هر جايگاهي، از روزنامه‌نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدير رسانه تا مشاور ارتباطي، همواره تلاش كرده تا آنچه در راستاي خدمت به مردم و پاسداري از ازرش‌هاي انساني است محقق شود.»

صالحي در اين پيام افزود: «نقش معلمي وي در عرصه علم ارتباطات به ويژه توسعه ارتباطات الكترونيكي و روزنامه‌نگاري برخط بر همه فعالان اين عرصه روشن و واضح است. معلمي كه كلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نيست و از هر فرصت و ظرفيتي براي آموزش نسل تازه استفاده كرده، اكنون چون درختي مهربان سايه‌اش را بر چند نسل از شاگردان خود گسترانيده است».

بر طبق اين گزارش، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي مديرمسئول روزنامه اطلاعات نيز انصاف، دانايي و ادب را از مهمترين ويژگي‌هاي دكتر يونس شكرخواه برشمرد. سخنران بعدي اين مراسم، محسن اسماعيلي استاد دانشكده حقوق دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبري بود. اسماعيلي به سابقه ۲۵ ساله آشنايي و ارتباط نزديك با دكتر شكرخواه اشاره كرد و با بكار بردن تعبير «بي نيش است و همه نوش» درباره اين استاد ارتباطات گفت: آنچه كه شكرخواه را در چشم من بزرگ كرده، جمع بين دانش و منش اوست و بخاطر پيوند بين علم و اخلاق به اين آيين نكوداشت آمده‌ام.

اسماعيلي افزود: در دانش ممكن است افرادي برتر هم پيدا شوند اما منش نداشته باشند. افرادي هم داريم كه داراي منش خوبي هستند ولي چون دانش ندارند، افتادگي پيشه مي‌كنند. در حالي كه دكتر شكرخواه يك استاد فرازمند است و به غايت فروتن؛ و انساني است كه او را به مردمداري و خلق نيك مي‌شناسيم. از اين رو به نسل جوان بخصوص روزنامه‌نگاران توصيه مي‌كنم شكرخواه را به عنوان الگوي هميشگي پيش روي خود قرار دهند.

دكتر هادي خانيكي استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي نيز با اشاره به نحوه ورود يونس شكرخواه به عرصه روزنامه‌نگاري از روزنامه اطلاعات، به ويژگي‌هاي اخلاقي اين روزنامه‌نگار پيشكسوت اشاره كرد و با تاكيد بر تقويت گرايش‌هاي همدلانه در جامعه روزنامه‌نگاري، گفت: دكتر شكرخواه در تمام عمرش، پل بوده به جاي ديوار. جامعه روزنامه‌نگاري نيازمند كساني است كه اعتقاد به تقويت همگرايي داشته باشند و به جاي آنكه روي شكاف‌ها و گسست‌ها حركت كنند، سعي داشته باشند بر روي پيوست‌ها حركت كنند.

دكتر حسن نمكدوست نيز يونس شكرخواه را دانشمند و دانشگر خبر ناميد و گفت: شكرخواه در عرصه خبر مثل قله دماوند است و بقيه ما در تپه‌هاي عباس آباد. ما احتياج داريم روايت‌هاي روزنامه‌نگارانه بر اساس اصول بنيادين خبر در سطح جامعه جاري شود و وجهي از هر بحراني كه در جامعه مي‌بينيد، بي‌خبري است. بنابراين احتياج داريم به همت دانشمنداني مانند دكتر شكرخواه اين مشكل برطرف شود.

وي در بخش ديگر سخنانش با نقد تقسيم روزنامه‌نگاري به دو عرصه روزنامه‌نگاري سنتي و روزنامه‌نگاري مدرن، تاكيد كرد: دكتر شكرخواه چه در زماني كه در روزنامه كار مي‌كرد يك روزنامه‌نگار مدرن بود و چه اكنون كه چهره شاخص روزنامه‌نگاري آنلاين است يك روزنامه‌نگار مدرن تلقي مي‌شود؛ و چه زماني كه وارد فرآيند روزنامه‌نگاري هوشمند شود.

محمد خدادي معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد نيز شكرخواه را نماد مهرباني، صميميت، همدلي و همكاري ناميد و گفت: شكرخواه داراي سه ضلع اخلاق، مهارت و دانش است و تقدير از او تقدير از همه كساني است كه به رسانه فكر مي‌كنند و با رسانه زندگي مي‌كنند.

در ادامه اين مراسم و با حضور دكتر محسن اسماعيلي، محمد خدادي، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي، حجت‌الاسلام ابطحي، محمدمهدي فرقاني، هادي خانيكي، محسن ميرزايي، علي‌اكبر قاضي‌زاده، سيد فريد قاسمي، سهيل محمودي و مهران كرمي لوح‌هاي تقدير و يادبودهايي از سوي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد، فرهنگسراي رسانه و جام جم آنلاين به شكرخواه اعطا شد.

دكتر يونس شكرخواه نيز در خاتمه اين آيين با سپاسگزاري از معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد و فرهنگسراي رسانه براي برگزاري اين آيين، گفت: من از كره ديگري نيامده‌ام. مهرباني را از مهدي فرقاني ياد گرفتم. ذكاوت و سرسختي را از خانيكي، تكنيك را تا حد زيادي از فريدون صديقي، آرامش را از منصور سعدي و بزرگ‌منشي را از آقاي دعاي ياد گرفتم. نمي‌توانم اسم رفقا را يكي يكي بياورم؛ منظورم اين است كه من فرد نبوده‌ام و محصول همه دوستان و همكارانم هستم. نسل ما نسل حاصل جمع است؛ قدر يكايك هم را دانستيم و شما جوان‌ها هم قدر هم را بدانيد.

وي افزود: ما بازنشسته بشو نيستيم. ما باز ايستاده‌ايم و باز هم مي‌ايستيم. ما سازماني نمي‌خواهيم كه در بستر آن پيش برويم؛ ما تجارب‌مان را مدون مي‌كنيم، ترجمه مي‌كنيم و مي‌نويسيم. ما بازنشسته نمي‌شويم، روزنامه‌نگاري مي‌كشد ما را مگر با آن زندگي كنيم.