شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 8 ويژگي يك مشتري خوب روابط عمومي
پنجشنبه، 11 مهر 1398 - 09:01 کد خبر:40292
كدام عامل يك مشتري خوب مي سازد؟ يا كدام عامل بهترين رابطه را ميان يك مشتري و روابط عمومي ايجاد مي كند؟ با مطرح كردن اين پرسش، اولين گام براي تبديل شدن به يك مشتري خوب را برداشته ايد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||مترجم| زهرا بابازادگان |||| كدام عامل يك مشتري خوب مي سازد؟ يا كدام عامل بهترين رابطه را ميان يك مشتري و روابط عمومي ايجاد مي كند؟ با مطرح كردن اين پرسش، اولين گام براي تبديل شدن به يك مشتري خوب را برداشته ايد.

 

در اين پست، اطلاعاتي از كارمندان خود را در اختيار شما مي گذارم كه شما را در تبديل شدن به يك مشتري خوب كمك خواهد كرد:

1) آنها مي پرسند كه چگونه مي توانند بهترين رابطه با مشتري را داشته باشند!
پرسش ساده اي به نظر مي رسد اما بسياري از مشتري ها هيچگاه نمي پرسند كه چگونه مي توانند ما را در ارايه خدماتي بهتر به آن ها ياري كنند. اين كار مانند خريدن يك اتومبيل جديد است. اتومبيل مي تواند شما را به هر كجا كه مي خواهيد ببرد، اما اگر فراموش كنيد باك بنزين آن را پر كنيد يا هر 1000 كليومتر روغن آن را عوض كنيد، احتمالاً مجبور خواهيد شد پياده برويد.

2) آنها محصولات يا خدمات با كيفيت عرضه مي كنند.
همه محصولات بايد از استاندارد معيني برخوردار باشند. اتومبيل نبايد از كار بيافتد. لپ تاپ بايد روشن شود و امكان كارهاي رايانه اي را براي شما فراهم آورد. اما هيچ كدام از اين موارد مشتري را به سمت محصولات شما جذب نمي كند. من مي دانم كه شما انقلابي ترين محصولات را پس از تلويزيون داشتيد، اما آيا اين مسأله سبب شناخته شدن شما در دنياي محصولات مي شود؟

3) آنها ارتباط برقرار مي كنند.
ارتباطات با نشست ها و تماس هاي تلفني آغاز مي شود و بايد در طول پروژه ادامه داشته باشد. اگر گروه روابط عمومي خود را از همان ابتدا در دايره خود جاي دهيد، خواهيد ديد كه چه كارهايي براي شما انجام خواهند داد. خب، شايد بپرسيد كه ارائه چه اطلاعاتي مناسب است؟
- اعلام توليد محصولات جديد
- استخدام هاي جديد در شركت
- شراكت هاي جديد در شركت، مشتري هاي بزرگ، ...
- رويدادها يا نمايشگاه هاي تجاري كه شركت شما ميزبان يا ميهمان آنهاست.
- اتفاقات جالبي كه در صنعت شما روي مي دهد.
- هر چيز ديگري كه ممكن است به رسانه مربوط باشد.

4) آنها بازخورد ارائه مي دهند.
شركت هاي روابط عمومي تمام تلاش خود را براي اطلاع رساني و پوشش خبري انجام مي دهند، اما مشتريان هيچ بازخوردي درباره اين كه اين تلاش ها تأثيري در ترافيك وب سايت، گفتگوها، ميزان فروش و ... داشته است يا خير، نمي دهند. شركت هاي روابط عمومي اگر بدانند كه برنامه در حال اجرا موفقيت آميز نبوده و نيازمند تغيير است، به سرعت اين كار را انجام خواهند داد اما براي اين كار نيازمند گرفتن بازخورد از جانب شما هستند.

5) آنها مي دانند كه ما متخصص هستيم.
با وجود آن كه ما هر پيشنهاد و بازخوردي را با آغوش باز مي پذيريم، اما مشتريان نيز بايد بدانند كه ما در كار خود متخصص هستيم و شما به ما پول مي دهيد تا امور رسانه اي مربوطه را براي شما انجام دهيم.

6) آنها در دسترس هستند.
دسترسي تمام وقت به مشتري يكي از ضروريات است. هنگامي كه يك مشتري به درخواست هاي رسانه اي (مصاحبه، عكس، اطلاعات، ...) به موقع پاسخ نمي دهد، ما متحير و سرگردان مي مانيم. شركت ها به ما پول مي پردازند تا توجه رسانه ها را به سمت آن ها جلب كنيم، اما به محض اين كه ما موفق به اين كار مي شويم، خبري از شركت مورد نظر نمي شود.

7) آنها دركي از روابط عمومي، ولو بسيار پايه دارند.
اين مورد يكي از سخت ترين مسائلي است كه در حوزه ارتباط با مشتري وجود دارد. برخلاف آگهي هاي بازرگاني، ما نمي توانيم زمان پوشش رسانه اي را دقيقاً مشخص كنيم. ما اطلاعات مي دهيم، نفوذ مي كنيم و آن ها را به پوشش خبري تشويق مي كنيم، اما نتيجه به سردبير بستگي دارد.


8) آنها مي دانند كه ما حامي آنها هستيم.
من فكر مي كنم كه مشتريان گاه فراموش مي كنند كه ما خواستار پوشش رسانه اي بسيار بالا براي آنها هستيم تا ميزان فروش و ترافيك وبسايت آنها را همگام با تلاش آنها افزايش دهيم. اگر موفق به انجام اين كار نشويم، آن مشتري را از دست خواهيم داد. به نظر مي رسد كه اين مطلب خود بزرگترين انگيزه براي ما باشد.


منبع: بلاست مديا (BLASTmedia)
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)