شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده| مايكل اسمارت |||مترجم|مريم ميرعبدالحق|| متخصصين روابط عمومي بايد با ابزارها و روندهاي جديد سازگار شوند، اما برخي از تاكتيك ها هرگز از رده خارج و بي مصرف نمي شوند. در اينجا چهار مهارت وجود دارد كه هر متخصص روابط عمومي بايد آنها را پرورش دهد.
نقش يك حرفه اي روابط عمومي در زمينه هاي مختلفي از جمله ديجيتال، رسانه هاي اجتماعي و بازاريابي گسترش يافته است. به طوري كه به سختي مي توان فهميد كه توانايي براي انجام اين كارهاي چند وجهي و گسترده نياز است.
من به تازگي با مشاور روابط عمومي مايكل اسمارت آشنا شدم كه چهار مهارت اساسي قديمي و جديد را به اشتراك گذاشته است كه همه متخصصين روابط عمومي امروزه بايد براي موفقيت آنها را در اختيار داشته باشند.
مهارت هاي بي انتها
۱. توانايي نوشتن يك جمله اعلامي ساده هرگز منسوخ نمي شود.
براي پيشبرد ايده ها و داستان هاي مهم، حايز اهميت است كه مهارت هاي نوشتاري خود را تقويت كنيد.
هنگام تماس و ارتباط با خبرنگاران، وضوح و شفافيت يك اصل است. آيا هنگامي كه مطلب شما را مي خوانند، چراغ روشن مي رود؟ آيا آنها مي توانند دقيقاً آنچه را كه شما سعي در انتقال آن داريد بفهمند و چرا اين موضوع مهم است؟ آيا آنها توجه مي كنند؟
بسياري از روزنامه نگاران روزانه ۴۰۰ ايميل دريافت مي كنند، بنابراين براي جلب توجه بايد موضوع خود را با چند جمله خوب بيان كنيد. گزارشگران، نويسندگاني هستند كه به طور خاص متون نوشتاري دريافتي را نقد مي كنند. اگر متن نوشتاري شما از لحاظ گرامري نادرست، غير متقاعد كننده و غيرقابل اطمينان باشد، اعتبار شما به عنوان يك حرفه اي زير سوال مي رود.
۲. هميشه مخاطبان اصلي خود را شناسايي و درك كنيد.
در حالي كه هر متخصص روابط عمومي آرزو دارد در نيويورك تايمز يا وال استريت ژورنال قرار بگيرد، خوانندگان آن نشريات محترم ممكن است مخاطب پيام شما نباشند.
قبل از تهيه يك ليست رسانه اي يا استراتژي، تعيين اين كه به چه كسي نياز داريد برسيد و يا چه كسي محصول يا خدمت شما را خريداري مي كند، بسيار مهم است؟ آنها چند سال دارند، كجا زندگي مي كنند، چه چيزي مي خوانند، تماشا مي كنند و مصرف مي كنند؟ هنگامي كه تصويري واضح از مخاطبان خود به دست آورديد، مي توانيد تصميم بگيريد كه كدام رسانه ها ارزش هدف گذاري را دارند و متناسب با آن مطالب را طراحي كنيد.
دو مهارت جديد ضروري
۱. محتواي خود را با بستر مورد نظر خود مطابقت دهيد.
روزهاي انتشار بيانيه مطبوعاتي و ارسال آن به ۲۰۰ خبرنگار به پايان رسيده است. با گسترش رسانه هاي آنلاين و تأثيرگذار در رسانه هاي اجتماعي، شما نياز به تغيير شكل داستاني براي هر بستر داريد.
گرچه ممكن است هنوز يك سرويس خبري، علاقه مند به انتشار مطبوعاتي يا يك تحقيق جديد باشد اما يك رسانه آنلاين ممكن است ويدئويي از يك استاد را در آزمايشگاه نشان دهد كه چگونه كار مي كند و يافته هاي كليدي خود را توضيح مي دهد. همچنين مي توانيد يك داستان اينستاگرامي را برجسته كنيد كه براي مثال يك روز مهم در زندگي يك دانشمند باشد.
مهم است كه رسانه هايي را انتخاب كنيد تا مخاطبان مورد نظر شما را پيدا كنند و سپس تلاش كنيد تا محتوا را به گونه اي توليد كنيد كه در رسانه اي خاص به خوبي نقش بازي كند.
شما همچنين بايد انعطاف پذير و باهوش باشيد تا بتوانيد دسترسي خود را با عادت هاي فردي خبرنگاران يا تأثيرگذاران تطبيق دهيد. بدانيد چه كسي يك ايميل را در ساعت ۷ صبح مي خواهد و مي دانيد كه فقط اعلان هاي توييتر را مي خواند. كار بسيار پيچيده اي است اما نتايج حاصل از شخصي سازي راه و روش پيشبرد شما ارزشمند خواهد بود.
۲. تمايل داشته باشيد تا ساختارهاي قديمي را رها كنيد و قوانين را زير پا بگذاريد.
سبك آسوشيتدپرس هنوز جايگاه خود را دارد اما امروزه به دليل اينكه بسيار شخصي است، اما اگر به روش Buzzfeed (شركت رسانه اي خبري اينترنتي امريكايي) مي نويسيد احتمالاً نمي توانيد از راهنمايي هاي آسوشيتد پرس پيروي كنيد. اگر بتوانيد سبك خود را با سبك خروجي تطبيق دهيد و نشان دهيد كه مي فهميد كه آنها چه كاري انجام مي دهند و همه چيز را درباره مخاطبان آنها بدانيد، به احتمال زياد توجه آنها را جلب خواهيد كرد.
اصل پاداش
...صنعت روابط عمومي به شدت تغيير كرده است و براي موفقيت امروز بايد از مهارت هاي قديمي و جديد استفاده كنيد. به نقل از مايكل اسمارت، "اگر ۸۰ درصد از وقت خود را در ۲۰ درصد از ليست خود كه بيشترين تأثير را بر مخاطبان شما دارد، صرف كنيد، موفق خواهيد بود."
منبع: https://www.publicrelationstoday.com
۸ سپتامبر ۲۰۱۹
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)