شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| 52 امين شماره فصلنامه كارگزار روابط عمومي توسط موسسه كارگزار روابط عمومي و انتشارات كارگزار روابط عمومي در 104 صفحه رنگي منتشر شد.
به گزارش شارا، در بخشي از سرمقاله اين شماره كه به قلم مهدي باقريان نوشته شده، آمده است: "بايد اين واقعيت را پذيرفت كه نشر الكترونيكي به طور چشمگيري الگوي انتشار را تغيير داده و درهايي را براي مدل هاي تازه در صنعت نشر باز كرده است. به همين دليل به نظر مي رسد روابط عموميهاي ما بايد خودشان را با تغيير اين الگوها، تغيير داده و همزمان به استفاده تركيبي از تكنيك ها و فنون انتشاراتي قديم و جديد براي حصول به بهترين نتايج روي بياورند.
هر چند دنياي نشر تحت تأثير فناوري قرار گرفته است اما شاغلان روابط عمومي همچنان اعتقاد دارند نشر سنتي حتي با رشد سريع نشر ديجيتال منسوخ نخواهد شد و جايگاه خود را از دست نخواهد داد. شواهد كافي وجود دارد كه ثابت كند چاپ وجود خواهد داشت و به صورت هاي مختلف ادامه خواهد يافت و در همه جا در دسترس خواهد بود.
در مقاله "تحليل محتواي سازمان بر پايه OKR (اهداف و نتايج كليدي)"، دكتر حسن بشير استاد ارتباطات بين الملل دانشگاه امام صادق عليه السلام بر اين نكته اشاره مي كند: "«روش تحليل محتوا » به هر دو شكل كمي و كيفي از مهمترين روش هاي شناسايي و جمع آوري داده ها در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي است كه داراي كاركردهاي متعدد و متنوعي مي باشد.
در اين روش، معمولاً، اسناد مكتوب نظير نشريات مختلف، انتشارات عمومي، نسخه هاي محدود، اسناد كمياب و نقشه ها و اسناد غيرمكتوب نظير عكس ها، فيلم ها، آثار هنري به جاي مانده از گذشتگان و سخنراني ها مورد بررسي مي گيرد و نتايج حاصل از آن به گونه هاي مختلفي منتشر مي شود."
"نشر الكترونيك؛ يك مطالعه تحليلي" اثر دكتر م. م. كوگانوراماث كتابدار دانشگاه، سورش يانگه دستيار كتابدار انستيتوي علوم اجتماعي تاتا و ماليكارجون آنگادي داده شناس انستيتوي علوم اجتماعي تاتا از جمله مقالاتي است كه در اين نشريه منتشر شده است: "هدف نهايي هر سيستم اطلاعات، بهره برداري و استخراج اطلاعاتي است كه موجب افزايش سطح آموزش، تقويت پيوندهاي جامعه و تحريك مشاركت افراد در فرآيند تصميم گيري براي توسعه بشر مي شوند. اطلاعات توليدشده، با استفاده از مدل هاي گوناگون انتشار اطلاعات توزيع مي شوند. فناوري هاي جديد، فرايند انتشار و توزيع اطلاعات را متحول كرده اند. در سايه رشد اطلاعات، انتشار الكترونيكي به يكي از مباني اعضاي حاضر در جامعه اطلاعات تبديل شده تا از آن براي ارائه اطلاعات صحيح، به افراد صحيح و در زمان صحيح بهره بگيرند.
اين مقاله در تلاش است تا تاثيرات نشر الكترونيك و تغييرات راديكال صنعت نشر را بررسي كند، علي الخصوص تاثيري كه رسانه هاي الكترونيك و اينترنت به همراه دارند. محققين، مدل هاي مختلف نشر الكترونيك و تغييرات و پيچيدگي هاي محتمل در اين فرايند را ارائه كرده اند."
در مقاله "نشريه پيام صادق؛ يك مطالعه موردي" تلاش شده است كه "يكي از اقدامات و فعاليت هاي مهم دانشگاه امام صادق عليه السلام يعني محتواي نشريه «پيام صادق» كه 24 سال بطور مستمر از طرف روابط عمومي اين دانشگاه منتشر مي شود، مورد تحليل قرار گيرد.
تحليل محتواي اين نشريه بيانگر اين است كه اخبار، گزارشها، فعاليتها، عكسها و همه موارد مطرح شده در اين نشريه، از يك سو از جامعيت خوبي نسبت به طرح مسائل دانشگاه مزبور داشته و از سوي ديگر از تعادل مطلوبي در پوشش همه بخشهاي آن برخوردار است."
دكتر مريم سليمي مولف و مدرس حوزه اينفوگرافيك و نيوزگرافيك در مقاله "الگويي براي طراحي و توليد آثار اينفوگرافيك در روابط عمومي ها"، تلاش مي كند به توضيح و معرفي يك اثر اينفوگرافيكي مناسب بپردازد. وي معتقد است يك اثر اينفوگرافيكي بايد از يك ساختار گرافيكي و يك روايت مناسب برخوردار باشد و در آن تعادل و توازن، سفيدخواني، هارموني، كنتراست و... رعايت شود. يادمان باشد كه اينفوگرافيك، صرفاً كنار هم قرار دادن چند عكس و متن داخل يك باكس يا كادر با تنوع رنگي نيست.
در بخش گفتگو، حجت الاسلام و المسلمين سيد مصطفي ميرلوحي عضو هيأت أمناء و مدير كل روابط عمومي و بين الملل دانشگاه امام صادق عليه السلام به بررسي روابط عمومي مطلوب از ديدگاه قرآن و روايات و بررسي تجربه عملي روابط عمومي دانشگاه امام صادق عليه السلام پرداخت.
وي در بخشي از اين گفتگو، اظهار داشت: روابط عمومي در همه تصميم گيريها و تصميم سازي ها بايد مشاركت كند و بلافاصله با انعكاس آنها در ميان طبقات مختلف مردم بازخورد آنها را به مديران برساند. پس روابط عمومي دست راست و بازوي قوي مديريت است. اگر احيانا مدير يك دستگاهي احساس كرد كه روابط عمومي اسباب زحمت اوست و بايد يك جايي آن را مشغولش كنيم و نگذاريم كه حقايق را بيان كند اينجا بزرگترين ظلم را به خودش و سازمانش كرده است. به عبارت روشن تر، روابط عمومي كليد توسعه و رمز رشد يك سازمان و دستگاه است و پل ارتباطي ميان سازمان و جامعه مخاطب آن سازمان مي باشد.
همچنين در اين نشريه، يادداشت "15 درس مهم از روابط عمومي استاد هوشنگ عباس زاده" به مناسبت درگذشت ايشان منتشر شده است: دانش آموختگان روزنامه نگاري و روابط عمومي در حوزه كار حرفه اي، وارد رابطه اي پيوسته با يكديگر مي شوند كه سالهاست در ميانه شفافيت و تيرگي، تلخكامي و شادكامي و بدبيني و خوشبيني در نوسان است و هوشنگ عباس زاده سالهاست كه به اين دانش آموختگان كه بسياري از آنان در سطوح عالي مديريت سازمانها و وزارتخانه ها و شركت هاي بزرگ دولتي و خصوصي فعال بوده و هستند مي گويد كه «هميشه حق با مشتري است و اين شما هستيد كه در قضاوت افكار عمومي از عملكرد سازمان موثريد. »
اين يادداشت، دربرگيرنده نكات و توصيه هاي بسيار مهمي است كه از بخشي از مقالات، نوشته ها و سخنراني هاي شادروان استاد هوشنگ عباس زاده استخراج شده است.
در بخش يادداشت ها چند مطلب ارزشمند درج شده است. سعيد معادي مدير امور روابط عمومي و حوزه مديريت بانك توسعه تعاون در يادداشت "روابط عمومي، توليد محتوا و شبكه هاي اجتماعي" به اين نكته اشاره كرده است كه: "يكي از مشكلات اصلي روابط عمومي، ايجاد محتواي مناسب با كسب و كار مي باشد. اينكه چگونه محتوايي را توليد كنند كه مناسب با مخاطبان وبسايت باشد و پيدا كردن يك منبع معتبر كاملا سخت است. امروزه چالش اصلي روابط عمومي داشتن ايده براي توليد محتواست و ايده پردازي مستلزم خلاقيت و نوآوري است ضمن آنكه امروزه مهم اين است كه روابط عمومي در امر ارتباطات، اطلاع يابي، اطلاع رساني و اعتماد سازي به مزيت هاي چندگانه تكيه كند تا فقط به يك مزيت."
علي چراغ زاده مدرس گرافيك و پژوهشگر حوزه انتشارات در يادداشت "تاثيرات متقابل فرم و محتوا در زيباشناسي اثر" چنين مي نويسد: "انتخاب فرم مناسب مي تواند محتوا را مورد توجه قرار داده و در تاثيرگذاري محتوا دخالت مستقيم داشته باشدو همين طور محتواي پربار و وزين مي تواند توجه به يك فرم و قالب را بيشتر كند مانند اشعار مولانا يا عطار كه في المثل عطار معتقد است كه اگر اطمينا ن داشتم كه حرف هاي من با بيان معمول مورد توجه قرار مي گيرد، هيچ گاه به سراغ شعر نمي رفتم و اين قدرت و توانايي فرم يا قالب كه همان شعر است را مي رساند و متقابلا ما مي بينيم كه محتواي پربار اشعار مولانا و عطار و ديگران ... چقدر در گرايش ما به شعر موثر بوده اند."
"هيچ كارخانه اي به اندازه ذوب آهن در اجتماع ريشه دار نيست"، عنوان يادداشتي است كه توسط منصور يزدي زاده مدير عامل شركت ذوب آهن اصفهان به نگارش درآمده است: در عصر رقابتي امروز مفهوم نام تجاري (برند) عامل اصلي ترويج، توسعه و پيشرفت كالا يا خدمات در بازارهاي ملي و بين المللي به شمار مي رود. در اين راستا راهبرد هوشمندانه اي كه دانش روابط عمومي براي مديران طرح ريزي مي نمايد، تغيير رويكرد از توليد محور به مشتري محور است. صاحبان كالا مبالغ هنگفتي خرج مي كنند تا بگويند محصول يا خدمات ما از ديگر محصولات متمايز است و جايگاه ويژه اي در بازار دارد اما اين خط مشي مردود است. در حال حاضر مطابق با طبقه بندي ذينفعان در گروه برون سازماني، اين مشتري است كه تصميم گيرنده نهايي است و نه توليد كننده.
"مسئوليت اجتماعي در گروه اويك"، عنوان يادداشتي است از حميد مختاري كه مدير روابط عمومي شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت مي باشد. وي در خصوص فعاليتهاي شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت در حوزه مسئوليت اجتماعي چنين نوشته است: مسئوليت اجتماعي، از همان آغاز شكل گيري اويك در مأموريتها و سياست هاي اين شركت تعريف شد و اويك در طول بيش از سه دهه فعاليت تلاش كرده است توجه ويژه اي به محيط پيرامون خود داشته باشد. از اين رو، نه تنها خود را در برابر كاركنان و سازمان، بلكه در نگاهي كلان تر، در برابر جامعه و محيط پيرامون نيز مسئول و پاسخگو مي داند و درباره مسائل اجتماعي و دغدغه هاي اقشار مختلف مردم احساس مسئوليت مي كند.
همچنين فريبرز كرمي مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمانشاه و محمود باوندپور مدير روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاد ه اي استان كرمانشاه با انتشار يادداشت هايي در اين شماره از فصلنامه با عناوين "روابط عمومي، تريبون زنده هر سازماني است" و "روابط عمومي كاهش دهنده شكاف ميان جامعه و دستگاههاي اجرايي است"، نظرات شان را در باره اهميت و جايگاه روابط عمومي در ايران و سازمان ارايه دادند.
يادداشت "مسئوليت اجتماعي محور فعاليتهاي روابط عمومي ذوب آهن اصفهان" را عليرضا اميري مدير روابط عمومي شركت ذوب آهن اصفهان به رشته تحرير درآورده است. وي در اين نوشته تصريح مي كند: ذوب آهن اصفهان در اغلب فعاليتهاي خود ضمن بهره گيري از متخصصان حوزه هاي مختلف روابط عمومي بر توان داخلي كاركنان اين مجموعه تكيه دارد و فعاليتهاي مختلف از جمله توليد محتوا، شركت در نمايشگاههاي مختلف، برگزاري مراسم، فعاليت در حوزه وب، ساخت تيزر و كليپ، افكارسنجي و.... را با استفاده از كاركنان خود ساماندهي مي نمايد.
«روابط عمومي» و مسئوليت اجتماعي سازمان" نوشته محمد مظفرخرمي مدير روابط عمومي بيمه آسيا از منظر بيمه اي، مساله مسئوليت اجتماعي را مورد واكاوي قرار داده است: روابط عمومي، «روح» مسئوليت اجتماعي در سازمانها را بيدار مي كند. اساسا مسئوليت اجتماعي چهارچوبي است كه شركت ها و موسسات از طريق آن با هدف ايجاد تاثير مثبت بر محيط پيرامون خود، استفاده مي كنند و به وسيله آن، نه تنها به ديگران ياري مي رسانند بلكه باعث جلب نظر و تشويق مخاطبان خود مي شوند.
مهندس وحيد قرباني مدير ارتباطات و حوزه رياست شركت مبين وان در يادداشت خود تحت عنوان "استارتاپ ها و روابط عمومي ديجيتال" نوشته است: با روابط عمومي ديجيتال، شما با خواسته ها و نيازهاي بازار هماهنگي بيشتري داريد و مي توانيد استراتژي هاي بازاريابي بهتري ايجاد كرده و عملكرد خود را در بازار بهبود بخشيد. اين كار پايگاه مشتريان شما را گسترش داده و كسب وكارتان را نيز رشد مي دهد. زماني كه شما استفاده از ابزارهاي جديد و ديجيتال را در روابط عمومي تعطيل كرده ايد، ساير كسب وكارها در حال جلب مشتريان و گسترش دسترسي به محصولاتشان در سطح جهان هستند. بنابراين حركت كنيد و روابط عمومي ديجيتال را شروع كنيد.
"برسيم"/ نگاهي مسئولانه به برنامه هاي ارتباطي اثر دكتر فريد ميرموسوي- مدير روابط عمومي بيمه دي، نگاهي دارد به كارزار تابستانه بيمه دي و مي نويسد: هدف اصلي بيمه دي از برنامه «برسيم» انتقال پيامي بود با مقصود برندسازي و ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي به تناسب شرايط زماني و مكاني) افزايش سفرهاي جاده اي در فصل تابستان). با توجه به اين هدف ارتباطي، از ميان تمامي حوزه ها و موضوع هايي كه بيمه دي مي توانست در بستر آنها مسئوليت اجتماعي خود را با مخاطبان در ميان بگذارد، حوزه رانندگي ايمن و مسئولانه انتخاب شد تا تأكيد بيشتري باشد بر فرهنگ درست رانندگي و كاهش مخاطرات آن. ناگفته پيداست كه اين حوزه به شكلي گسترده با زمينه كاري بيمه مرتبط است.
در گزارش "ارزيابي چهاردهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي" آمده است: "هيات داوران چهاردهمين دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ضمن تقدير از تمامي روابط عمومي هاي كشور كه با حضور خود در اين رقابت علمي و آموزشي شركت كرده و بر غناي آن افزودند، بر بهره گيري بيشتر روابط عمومي ها از تكنولوژيهاي نوين ارتباطي در مسير انتشارات مكتوب و الكترونيكي توام به آموزش هاي علمي و كاربردي در اين حوزه تاكيد مي نمايند."
اين نشريه كه همزمان با برگزاري چهاردهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي منتشر شده با اشاره به اين كه اين جشنواره مورد استقبال قرار گرفته، آورده است: "آيين اختتاميه و معرفي برگزيدگان چهاردهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي همزمان با برگزاري پنجمين همايش تخصصي توليد محتوا در روابط عمومي با هدف تبيين و بررسي جايگاه و اهميت توليد محتوا در فعاليت هاي انتشاراتي، شنبه نهم شهريور ماه از سوي انجمن متخصصان روابط عمومي در مركز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور اساتيد دانشگاه، مديران و كارشناسان روابط عمومي دستگاه ها، سازمان ها و نهادهاي بخش هاي دولتي و غير دولتي برگزار شد، دكتر سعيد رضا عاملي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با موضوع نشر ديجيتال محمل ورود به همه انواع نشر همه رسانه اي و چند رسانه اي شدن نشر روابط عمومي ها، مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابط عمومي با موضوع گريز ناپذيري اعمال تغييرات در روند برگزاري جشنواره با نگاهي به آثار و محصولات روابط عمومي ها در چهاردهمين جشنواره ملي انتشارات، محمود مختاريان مدرس دانشگاه و رييس هيئت داوران چهاردهمين جشنواره با موضوع تايپوگرافي و كاربرد عملي آن در روابط عمومي با تاكيد بر كتاب و پوستر ، حسن بشير استاد ارتباطات بين الملل دانشگاه امام صادق ع با موضوع تحليل محتوا و نقش آن در برند سازي سازمان و مطالعه موردي نشريه پيام صادق و همچنين علي چراغ زاده مدرس دانشگاه با موضوع تاثيرات متقابل فرم و محتوا سخنراني كردند."
همچنين در اين شماره برخي رويدادهاي مهم روابط عمومي پوشش داده شد.
فصلنامه كارگزار روابط عمومي «به صاحب امتيازي و مديرمسوولي مهدي باقريان و با سردبيري زهرا بابازاده گان» منتشر مي شود.