شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي بحث‌بر‌انگيز غول تجارت الكترونيكي
سه شنبه، 29 مرداد 1398 - 15:17 کد خبر:39920
شركت آمازون بزرگ‌ترين شركت تجارت الكترونيكي جهان است و بحث و انتقاد پيرامون اين شركت در اينترنت كم نيست حالا اما به‌نظر مي‌رسد براي مقابله با بحران‌ها اين شركت راهي جديد در پيش گرفته كه البته بدون پيامد نيست. به نوشته نيويورك‌تايمز عده‌اي از كاركنان انبارهاي آمازون كه اين شركت آنها را «سفيران مركز پردازش» مي‌نامد، همچون سربازاني از آمازون در شبكه‌هاي اجتماعي دفاع مي‌كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| شركت آمازون بزرگ‌ترين شركت تجارت الكترونيكي جهان است و بحث و انتقاد پيرامون اين شركت در اينترنت كم نيست حالا اما به‌نظر مي‌رسد براي مقابله با بحران‌ها اين شركت راهي جديد در پيش گرفته كه البته بدون پيامد نيست. به نوشته نيويورك‌تايمز عده‌اي از كاركنان انبارهاي آمازون كه اين شركت آنها را «سفيران مركز پردازش» مي‌نامد، همچون سربازاني از آمازون در شبكه‌هاي اجتماعي دفاع مي‌كنند.

اين روزنامه مي‌نويسد چهارشنبه هفته گذشته گروهي از كاركنان انبارهاي پردازش كالاي آمازون كه اين روزنامه اين افراد را ارتش توييتري آمازون خطاب مي‌كند، شروع به توييت كردن در مورد شرايط عالي و منصفانه كار در اين انبارها كردند. چندي پيش گزارش‌هايي در مورد شرايط سخت كاري كاركنان انبارهاي آمازون در جمعي از رسانه‌ها منتشر شد و حتي در برخي گزارش‌ها نوشتند نيروها به حدي تحت فشارند كه اجازه يا فرصت رفتن به سرويس بهداشتي را ندارند! در اين گزارش آمده است گروهي متشكل از كارشناسان پي‌آر (روابط عمومي) و كارگراني از انبارهاي اين شركت همچون سربازاني از آمازون در برابر هر صداي منفي و نارضايتي به شكل اغراق‌شده دفاع كرده و افكار عمومي را دستكاري مي‌كنند. اين سربازان كه رسما سفيران مركز پردازش آمازون ناميده مي‌شوند به محض اينكه مشاهده كنند بحثي در مورد شرايط كاري بي‌رحمانه يا موضوعات ديگري در انبارهاي آمازون عليه آن در شبكه‌هاي اجتماعي شكل گرفته وارد عمل مي‌شوند. مركز پردازش كالا، انبار بزرگي است كه كالاها در آنجا ذخيره و تفكيك شده و براي مشتري ارسال مي‌شود و به اختصار FC برگرفته از Fulfillment Center ناميده مي‌شود كه فروشگاه‌هاي آنلاين به آن مجهز هستند.

پنج‌شنبه هفته پيش دختري در يك رشته توييت كه بيش از پنج هزار لايك گرفته، نوشت: «من كارمند سابق آمازون هستم و از شغلم متنفر بودم! وضعيت كاري اوضاعم را به هم ريخت و باعث شد افسردگي‌ام تشديد شود. در آمازون با شما مثل يك مهره رفتار مي‌شود و جف بزوس فقط به فكر پول جمع كردن است و اهميتي به كاركنانش نمي‌دهد.» بلافاصله يكي از كاركنان آمازون با نام كاربري Hannah در توييتر كه خود را رسما نماينده مركز پردازش آمازون معرفي كرده به اين توييت پاسخ داده و نوشته: «من هم ازافسردگي رنج مي‌برم و گاهي اوقات به اين فكر مي‌افتم تا از آمازون استعفا بدهم. اما عميق‌تر كه فكر مي‌كنم مي‌بينم اين مشكلات تقصير من است نه آمازون. من مي‌توانم با افراد ديگر معاشرت كنم و اگر نكنم تقصير خودم است و نمي‌كنم. اما حالا با آدم‌هاي معركه‌اي رفيق شده‌ام تا شب‌هاي كاري را با آنها سر كنم.» سفير ديگري با نام Rafael به اتهامي كه توسط عده‌اي از كاربران به فيك و روباتيك بودن اكانت‌هاي پاسخ‌دهنده آمازون به شكايات، مطرح شده مي‌نويسد: «استفاده از روبات براي پاسخ دادن احمقانه است. من در انبار آمازون كالاها را جابه‌جا و كار مي‌كنم و اين فرصت را داشته‌ام تا بتوانم به‌عنوان نماينده و سفير شركت در توييتر فعاليت كنم.»

مدافعان مشكوك
سفيران يا نمايندگان انبارهاي آمازون يك سال پيش (۲۰۱۸) معرفي شدند و آن موقع يكي از گزارشگران سرويس اقتصادي بخش خبريياهو اعلام كرد آمازون به او گفته ۱۴نفر از كارمندان مركز پردازش آمازون سفير برند اين شركت هستند و پول مي‌گيرند تا دائما در شبكه‌هاي اجتماعي براي آمازون كشيك دهند.

در ماه فوريه، شش ماه پيش بار ديگر اين سفيران آمازون سوژه رسانه‌ها شدند. آن موقع ظاهرا اقداماتي در حال انجام بود تا كاركنان انبارهاي آمازون كه تعدادشان كم نيست صاحب اتحاديه و حمايت مستقل شوند. در همان زمان سايت Slate كه يك مجله آنلاين است كه به مسائل روز فرهنگي آمريكا مي‌پردازد نوشت كارگران انبار آمازون مي‌گويند مخالف اتحاديه‌ها هستند. اين رسانه در ادامه اذعان كرد توييت‌هايي كه در اين باره از سوي اين افراد مي‌شود مشكوك است.

«كارمندان انبار آمازون مي‌گويند آنها اتحاديه لازم ندارند چون اتحاديه‌ها فاسد و دزد هستند و خود آمازون خدماتي مناسب براي هزينه‌هاي پزشكي و دندانپزشكي كاركنان دارد.» اسليت ۶ ماه پيش تعداد سفيران سرباز آمازون را ۲۰ نفر اعلام كرد.

با توجه به اين موضوعات پنج‌شنبه هفته گذشته نيويورك‌تايمز در مورد سفيران آمازون از اين شركت پرسيده، اما اين شركت از ذكر تعداد دقيق اين افراد و اينكه دقيقا چه وظيفه‌اي دارند و چه كار مي‌كنند امتناع كرده است. ليندسي كمپبل، يكي از سخنگويان آمازون در پاسخ به نيويورك‌تايمز گفته سفيران مركز پردازش آمازون كارمنداني هستند كه در مراكز پردازش آمازون كار مي‌كنند و حقايق و مستنداتي از تجارب شخصي خود را در توييتر به اشتراك مي‌گذارند. خانم كمپبل در ادامه توضيح داده كه موضوع مهمي است تا به خوبي به افرادي كه در انبارهاي آمازون كار مي‌كنند در مورد شرايط واقعي محيط كاري مراكز پردازش‌مان آموزش بدهيم و پلن سفيران مركز پردازش آمازون بخشي از برنامه‌اي بزرگ‌تر است كه شامل تورهاي بازديدي كه از انبارها مي‌گذاريم هم مي‌شود.

اما نيويورك‌تايمز به گفته‌هاي اين سخنگوي شركت اكتفا نكرده و در ادامه گزارش خود با لحني تندتر مي‌نويسد اكانت‌هاي مدافع آمازون كه سفيران آن خطاب مي‌شود مشكوك است. در ماه ژانويه برخي از اين اكانت‌هاي توييتري نام خود را عوض كرده‌اند. Leo به Ciera، Rick به James و Michelle به Sarah تغيير نام داده است. با اين حال تغيير نام اكانت‌ها پايان ماجرا نيست. بررسي توييت اين افراد مشخص مي‌كند كه ظاهرا اين اكانت‌ها متعلق به افراد واقعي نيست و آدم‌هاي پشت اين اكانت‌ها عوض مي‌شوند و نقش‌شان را با يكديگر تعويض مي‌كنند. براي مثال در ماه مه اكانتي كه اكنون نام كاربري آن AmazonFCBrianDJ است، تصوير مردي خندان كه يك كارتن با لوگوي آمازون را در دست دارد توييت كرد و نوشت امروز پس از چهار ماه آخرين روز كاري او به‌عنوان سفير آمازون است. حدود يك هفته پس از اين توييت، همين حساب كاربري عكس آقاي ديگري با نام Brian D.J را توييت كرد كه كارگر بخش آوتباند مركز پردازش آمازون در شهر جكسون‌ويل فلوريدا است.

كارمندان طرفدار
آلكس نيوهاوس، تحليلگر داده در يك شركت بازي‌سازي كاليفرنيايي تحقيقي سطحي روي اين موضوع انجام داده و دريافته كه حدود ۵۰ حساب كاربري با هندل amazonfc در توييتر از ابزار مديريت شبكه‌هاي اجتماعي Sprinklr استفاده مي‌كنند كه آمازون هم بعدتر در پاسخ نيويورك‌تايمز تاييد كرده كه از اين ابزار استفاده مي‌كند. البته اين ابزار و استفاده از آن امري بديهي و متداول در ميان تمامي برندها و البته دولت‌ها و سياستمداران جهان است كه تيم‌هاي روابط عمومي توسط كليدواژه‌ها و ابزار تحليل داده با كمك هوش مصنوعي پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي در مورد برند و تصوير شركت يا فرد مورد نظر خود را دريافت كرده و مديريت مي‌كنند. روزانه هزاران يا شايد ميليون‌ها كامنت، پست و عكس در مورد برندها در چند پلت‌فرم شبكه اجتماعي پست مي‌شود و مديريت تمامي آنها به‌صورت دستي و غير‌سيستماتيك غيرممكن و بسيار دشوار است.


يك استراتژيست برند به نيويورك‌تايمز مي‌گويد آمازون تنها شركتي نيست كه از روش «كارمندان طرفدار» يا همان سفيران در شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كند و اين راه طي ۳ تا ۵ سال اخير رواج يافته است. اين روش كه از آن به‌عنوان يك practice ياد مي‌شود در برابر استراتژي اينفلوئنسر ماركتينگ كار مي‌كند كه برندها به اكانت‌هاي پرطرفدار با فالوور زياد پول مي‌دهند تا برند يا خدمات آنها را تبليغ كنند. افرادي كه در يك شركت كار مي‌كنند همانند افرادي بيرون شركت هستند كه تلاش مي‌كنيد تا به آنها خودتان را معرفي كنيد. كارمندان‌تان تكميل‌كننده هويت برندتان هستند نه فقط تاييدكننده محصولات يا خدمات برند شما. اما به اعتقاد اين استراتژيست استفاده از كارگران انبار براي پاسخ به انتقادات، روشي كه آمازون استفاده مي‌كند تاكنون با موفقيت همراه نبوده است.

اما يك مورخ به‌نام مك كارتين در دانشگاه جورج تاون به نيويورك‌تايمز مي‌گويد اين نخستين بار نيست كه آمازون كارمندانش را وادار به دفاع از روش‌ها و اعمالش مي‌كند. او از مثالي تاريخي ياد مي‌كند و اينكه در گذشته صاحبان كارتل‌ها از چنين روش‌هاي مشابهي استفاده مي‌كردند كه امروزه نخ‌نما شده و آسيب‌پذير است. نيويورك‌تايمز در ادامه به اين موضوع اشاره مي‌كند كه آمازون هم بي‌گدار به آب نمي‌زند و از كارش آگاه است. آمازون با استفاده از توييتر به اين شكل مستقيما با افكار عمومي كه به برند آمازون بيش از نيروي پليس محلي و موسسات مذهبي آمريكا اعتماد دارند ارتباط برقرار مي‌كند. منبع اين داده‌ها نظرسنجي سال ۲۰۱۸ دانشگاه جورج تاون از جامعه آمريكاست كه در ابتداي گزارش عنوان شده اين تحقيق به‌منظور سنجه سطح سلامت دموكراسي در ايالات‌متحده در عصر چند قطبيتي جوامع انجام شده است.

هنر سياه پي آر
محقق ديگري به نيويورك‌تايمز مي‌گويد پيغامي كه اين اكانت‌ها منتشر مي‌كنند در حدي نيست كه آن را دروغ دسته‌بندي كنيم، اما اين روش در تئوري فريبنده است و تا حدي سخن‌پراكني دروغ است. اين محقق اين كار آمازون را «هنر سياه پي‌آر» مي‌نامد. چه اين روش قديمي باشد يا جديد، آمازون بسيار زيركانه و زيرپوستي در حال دستكاري افكار عمومي است و اين روش از سال‌ها پيش توسط صاحبان قدرت، سرمايه و برندهاي بزرگ رواج داشته است و موضوع تازه‌اي نيست. به عقب‌تر كه برگرديم يكي از استادان اين كار كه پدر
روابط عمومي هم ناميده مي‌شود، ادوارد برنيز خواهرزاده روانكاو معروف اتريشي يعني زيگموند فرويد است. درحالي‌كه فرويد سعي مي‌كرد از دانش خود براي درمان مردم استفاده كند، خواهرزاده‌اش همان دانش را براي دستكاري ذهن مردم به كار گرفت، با هدف قرار دادن ناخودآگاه به‌جاي ذهن عقل‌انديش. كمتر كسي مثل او در صد سال گذشته توانسته چنين تاثير عميقي بر غرب داشته باشد. حالا و با اين تجربه بايد ديد اين استراتژي آمازون تا چه حد به رشد اين برند كمك مي‌كند و تا چه حد باعث تخريب آن خواهد بود. اين چيزي است كه زمان آن را مشخص خواهد كرد.

منبع: دنياي اقتصاد