شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||مترجم|مريم ميرعبدالحق|| ۶ مورد درباره روابط عمومي كه نشان مي دهد روابط عمومي و بازاريابي به هم پيوسته هستند.
همانطور كه از نام آنها پيداست، شركت ها و متخصصان روابط عمومي (PR) در ارتباط با مشاغل جهان خارج تخصص دارند. بسته به شرايط ، ممكن است يك حرفه اي روابط عمومي بخواهد ميزان مواجهه با مشتري را افزايش دهد يا در برخي موارد به دنبال رد كردن يك داستان ناخوشايند باشد.
به طور سنتي، وظايف تحت عنوان روابط عمومي شامل انتشار اخبار شركت ها و انتشارات مطبوعاتي، اشكال مختلف تبليغات، كنترل خسارت و رابطه با رسانه هاست. با اين حال ، با ظهور شبكه هاي اجتماعي، محتواي ديجيتالي دموكراتيك شد. در نتيجه روابط عمومي مجبور شد با دنيايي سازگار شود كه همه چيز در زمان واقعي اتفاق مي افتد و بلاگ يا فيد توييتر هر كسي مي تواند داغترين خبر روز باشد.
در زير شش مورد درباره روابط عمومي را تجزيه و كشف خواهيم كرد كه چگونه مشاغل مي توانند از آنها براي ايجاد استراتژي هاي موفق در سالهاي آينده استفاده كنند:
۱_ آژانس هاي روابط عمومي در پنج سال گذشته رشدي بيشتر از ۳۰ درصد داشته اند
در حالي كه صنعت نمايندگي روابط عمومي در طي پنج سال گذشته به طور متوسط ۳۰ درصد رشد كرده است، به نظر مي رسد نرخ رشد در حال كند شدن است. در همين مدت، بخشهاي ارتباطي شركت فقط ۱۲ درصد رشد داشتند. با اين وجود، بسياري در اين صنعت اميدوار هستند كه اين ميزان افزايش يابد و روابط عمومي همچنان نقش مهمي براي مشاغل بازي كند.
۲_ ۷۱ درصد از روزنامه نگاران معتقد هستند كه اعتماد عمومي به آنها در سال ۲۰۱۸ كاهش يافته است
ايجاد شبكه ارتباطات با روزنامه نگاران در قلب روابط عمومي قرار دارد و افزايش اطلاعات غلط و بي اعتمادي به رسانه باعث شده است تا صنعت روابط عمومي هزينه اين بي اعتمادي را بپردازد. در يك بررسي گسترده، Cision گزارش داد كه ۷۱ درصد از روزنامه نگاران بر اين باورند كه عموم مردم نسبت به سه سال پيش به آنها اعتماد كمتري دارند.
در نتيجه، روزنامه نگاران درمورد آنچه گزارش مي دهند، انتخاب مي شوند. در نتيجه متخصصان روابط عمومي بايد موارد قانع كننده اي را ايجاد كنند كه اطلاعات و اخبار آنها ارزش پوشش را داشته باشد.
۳_ ۶۰ درصد از مديران روابط عمومي معتقدند كه بازاريابي تاثيرگذار از اهميت بيشتري برخوردار است
با توجه به اين كه بازاريابي تأثيرگذار، چشم انداز تبليغات ديجيتال و رسانه هاي اجتماعي را متحول كرده است، متخصصان روابط عمومي نيز مي توانند از دسترسي به اين موج جديد سود فراواني ببرند.
با كمال تعجب، بيش از ۶۰ درصد از مديران روابط عمومي معتقدند كه ايجاد محتوا و همكاري با رسانه هاي اجتماعي تاثيرگذار، بخش اصلي تلاش هاي روابط عمومي در آينده خواهد بود.
۴_ تنها ۱۹ درصد از شركتهاي روابط عمومي و ارتباطات با استراتژي بازاريابي همكاري مي كنند
گرچه مارك ها مايل به استخدام كارشناسان روابط عمومي براي كمك به روابط مشتري يا وظايف بازاريابي هستند، اما بسياري از آنها استراتژي روابط عمومي را در برنامه هاي بازاريابي خود نمي گنجانند.
مطالعه انجام شده توسط Cision نشان داد كه تنها ۱۹ درصد از پرسنل روابط عمومي ممكن است در تدوين استراتژي كلي بازاريابي نقش داشته باشند. با نزديك تر شدن هر دو بخش به يكديگر، مارك هاي تجاري بايد استعدادها و ايده هاي روابط عمومي را نيز در گفتگو بگنجانند.
۵_ ۸۰ درصد از افراد حرفه اي و بازاريان معتقدند كه در آينده داستان گويي به صورت ديجيتالي است.
اگر چه در مطالعه USC آننبرگ (پذيرش اجتماعي)، (اهداف اجتماعي) و (داده هاي بزرگ) به عنوان روند رو به رشد ذكر شده اند، بيش از ۸۸ درصد از متخصصان روابط عمومي و ۸۰ درصد از بازاريابان معتقدند كه داستان پردازي ديجيتال، آينده ارتباطات است.
با افزايش رقابت و تماشاي مخاطبان براي بيشتر گزينه هاي رسانه اي، ايجاد يك داستان قانع كننده و وارد كردن آنها به كانال هاي اجتماعي يكي از بزرگترين چالش هاي روابط عمومي خواهد شد.
۶_ ۸۷ درصد از مديران اجرايي روابط عمومي معتقد اند كه "روابط عمومي" در طول ۵ سال نمي تواند كار اجرايي آنها را توصيف كند
آژانس هاي روابط عمومي در درجه اول براي تبليغ شركت ها و افراد از طريق پوشش سرمقاله اي معروف براي رسانه هاي "درآمدزا" يا "رايگان" تلاش مي كنند. با اين حال، بسياري از متخصصان روابط عمومي احساس مي كنند كه وظايفشان به زودي چيزي مانند خريد چنين مواردي در روزنامه ها، مجلات و تلويزيون و همچنين در سيستم عامل هاي ديجيتال خواهد شد.
بيشتر كارگزاران روابط عمومي نيز معتقدند كه عبارت "روابط عمومي" براي توضيح درباره آنچه كه به واقع اين شغل را شامل مي شود، بسيار محدود است. با نگاه به آينده، مهم است كه وظيفه كارگزاران يا اداره روابط عمومي را براي انجام وظايف و چگونگي اجراي بهتر چنين مسئوليت هايي مورد بررسي قرار دهيم.
گفته مي شود كه متخصصان و بيش از ۶۰ درصد از مديران بازاريابي معتقدند كه روابط عمومي و بازاريابي در آينده نزديك با هم همكاري خواهند كرد.
با اين وجود، اجماع كمتري وجود دارد درباره اينكه كدام شاخه ارتباطات، شركتها و تلاشهاي كلي بازاريابي را هدايت مي كند. با همگرايي اين دو بخش، مشاغل بايد در نظر بگيرند كه چگونه اين زمينه ها مي توانند به بهترين وجه با هم كار كنند تا تلاشهاي دستيابي را بهينه سازند.
۶ جولاي ۲۰۱۸
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)