شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حلقه هاي گمشده ارتباط دوسويه روابط عمومي با رسانه
شنبه، 19 مرداد 1398 - 14:08 کد خبر:39789
خبرنگاران و روابط عمومي ها اگرچه در بيشتر موارد همسو كار مي كنند و هدف همه آنها اگاهي دادن به جامعه است اما گاهي در اين بين مشكلاتي هم رخ مي دهد، اين در حالي است كه گاه فراموش مي شود روابط عمومي پيشاني نهاد و سازمان است و رسانه ها به عنوان نماينده افكار عمومي، بهترين ابزار براي سنجش عملكرد سازمان ها هستند، خبرنگار و رسانه نبايد به صورت مطلق در خدمت روابط عمومي ها باشند بلكه بايد در مسير اصلي وظايف خود كه همان روشنگري و آگاهي بخشي است حركت كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| رسانه براي بيان درست واقعيات نيازمند ارتباط موثر با مديران روابط عمومي است و بي شك درب بسته برخي ادارات به روي خبرنگاران و يا مهارت نداشتن برخي از خبرنگاران در برقراري ارتباط صحيح، به بحران و مشكلي مضاعف در حوزه اطلاع رساني تبديل خواهد شد.

 گاه ساعت ها، روزها و حتي ماه ها انتظار براي پاسخگويي و جوابگيري از يك مدير براي مطالبه مردمي و تنوير افكار عمومي، از توان و انرژي و انگيزه خبرنگار مي كاهد و او را از ارتباط گيري مجدد با روابط عمومي، نامه نگاري و طي شدن بروكراسي اداري منصرف مي كند.

اين مهم تنها بخش كوچكي از مشكلات خبرنگاران و اهالي رسانه براي انجام اين رسالت خطير در برقراري ارتباط موثر با برخي از روابط عمومي ادارات است، نداشتن تخصص و يا استفاده ابزاري و در دست گرفتن خبرنگار براي بيان اهداف سازماني، مشكل ديگري است كه خبرنگاران در نحوه تعامل يابي با برخي ادارات مواجه هستند.

خبرنگاران و روابط عمومي ها اگرچه در بيشتر موارد همسو كار مي كنند و هدف همه آنها اگاهي دادن به جامعه است اما گاهي در اين بين مشكلاتي هم رخ مي دهد، اين در حالي است كه گاه فراموش مي شود روابط عمومي پيشاني نهاد و سازمان است و رسانه ها به عنوان نماينده افكار عمومي، بهترين ابزار براي سنجش عملكرد سازمان ها هستند، خبرنگار و رسانه نبايد به صورت مطلق در خدمت روابط عمومي ها باشند بلكه بايد در مسير اصلي وظايف خود كه همان روشنگري و آگاهي بخشي است حركت كنند.

اين ارتباط بايد فراتر از چاپ دفترك، اعلاميه و نصب بنرهاي مناسبتي و يا حداكثر برپايي نشست هاي خبري باشد و از سوي ديگر خبرنگاران و اهالي رسانه با آگاهي از وظايف اصلي روابط عمومي ها و تسلط و مهارت براي برقراري ارتباط موثر بايد هم افزايي و ارتباط خلاق و پويايي را براي رسيدگي به مطالبات مردمي فراهم كنند.

رسانه ابزار توجيه افكار عمومي نيست
هادي نوروزي سردبير روزنامه باختر در گفت و گو با ايرنا، معتقد است، رسانه ها به عنوان نماينده افكار عمومي، بهترين ابزار براي سنجش عملكرد سازمان ها هستند و از آنجايي كه روابط عمومي در هر سازماني نيز تقريبا همين وظيفه را دارد بنابراين ارتباط ميان رسانه و روابط عمومي يك ارتباط دوسويه و تنگاتنگ بايد باشد.

وي ادامه داد: اما قرار نيست رسانه ها در خدمت روابط عمومي ها بوده و به عنوان ابزاري براي توجيه افكار عمومي بكار روند، چرا كه رسانه ها براي انجام وظيفه روشنگري و آگاهي بخشي، گاهي اوقات حتي ناچار به افشاگري هايي هستند كه بي شك نقطه مقابل هم افزايي ميان رسانه و روابط عمومي است.

عواملي كه رسانه را به نقد و تمجيد غيرحرفه اي مي كشاند
نوروزي يادآور شد، متاسفانه در وضعيت كنوني كه اغلب رسانه ها در شرايط اقتصادي بغرنج و برخي حب و بغض هاي سياسي، جناحي و غيره به سر مي برند، شاهد رفتارهاي بسيار غيرحرفه اي در زاويه نقد سازمانها و يا در نقطه مقابل شاهد تمجيدگويي آنها هستيم كه هر دوي اين حالات از طرف رسانه ها امري غيرحرفه اي است كه برخي روابط عمومي ها نيز از اين شرايط به وجود آمده استفاده كرده و در نهايت رسانه ها را در خدمت خود مي گيرند.

استقلال مالي رسانه، خلاء ها را جبران مي كند
نوروزي معتقد است، اگر رسانه ها تا به اين حد گرفتار مسائل مالي، معيشتي و ديگر مسائل زيرساختي و صنفي نبودند، روابط عمومي سازمانها به طور قطع به شيوه اي ديگر با آنها برخورد داشتند و تنها راه برون رفت از اين شرايط استقلال كامل مالي رسانه هاست.

اين فعال رسانه اي ادامه داد: برخي مباحث هستند كه مي توان برچسب غيرحرفه اي بودن را به روابط عمومي ها زد و آن اينكه برخي روابط عمومي ها هم توقعاتي كاملاً غيرحرفه اي از رسانه ها دارند، حضور هميشگي در صدر اخبار، انتشار اخبار فاقد ارزش خبري و مهمتر از اينها درخواست عدم انعكاس انتقادها و مشكلات سازمان مربوطه از رسانه ها نمونه هايي از اين توقعات غيرحرفه اي روابط عمومي ها است.

تعامل رسانه با روابط عمومي نيازمند اصلاح است
در ادامه سردبير خبرگزاري مهر كرمانشاه به ايرنا، گفت: خبرنگاران در مقابل افكار عمومي موظف به انعكاس واقعيت‌ها هستند و براي اين موضوع آنها نياز دارند به اطلاعات و آمار صحيح ادارات و نهادها دسترسي داشته باشند و اين امر هم مستلزم همكاري و همراهي روابط‌ عمومي‌هاست، اما متاسفانه در اكثر مواقع اين ارتباط بنا به دلايلي به درستي شكل نمي‌گيرد.

زهرا آقايي ادامه داد: برخي از روابط عمومي‌ها به دليل عدم درك جايگاه رسانه‌ها، در پيشبرد اهداف سازماني نمي‌توانند از اين ظرفيت ايجاد شده به خوبي بهره‌مند شوند.

عدم تمايل برخي از روابط عمومي ها براي ارتباط گيري مستقيم
آقايي معتقد است، برخي از آنها حتي خود را موظف به پاسخگويي به خبرنگار نمي‌دانند و ترجيح مي‌دهند اخبار را تنها از طريق سايتي كه دارند منعكس كنند و آن هم اخباري كه باب ميل مديران سازمان باشد نه اخباري كه خبرنگار به دنبال كسب اطلاع از آنها است، گاهي اوقات هم خبرنگاران به دليل اين رويكرد روابط عمومي‌ها، از طريق ارتباط مستقيم با مديران ادارات، اطلاعات موردنظر خود را كسب و منتشر مي‌كنند كه طبيعتا بعدا مشكلات و دردسرهايي را براي روابط‌ عمومي‌ها و سپس مديران ايجاد مي‌كند.

درب بسته روابط عمومي بر روي خبرنگاران
اين خبرنگار كرمانشاهي ادامه داد: بي شك اين درب بسته روابط عمومي‌ها به روي خبرنگاران و رويكرد و عدم هماهنگي و ارتباط مناسب بين رسانه ها و روابط عمومي مي‌تواند مشكل زا باشد.

روابط عمومي مداح و توجيه‌گر
عبدالله الماسي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز گفت: در بسياري از تعاريف علمي از روابط عمومي‌ها به عنوان پيشاني سازمان ياد شده كه توسعه اينترنت و تمركز بيشتر بر ايجاد ارتباطات نوين، اين اهميت را مضاعف كرده است اما هنوز در بيشتر ساختارهاي‌ سازماني‌، جايگاه روابط عمومي‌ به‌ يك‌ واحد فرعي امور اداري‌ يا خدماتي‌ محدود است و سكان آن هم در دست ضعيف‌ترين افراد سازمان است.

الماسي ادامه داد: در چنين وضعيتي انتظار مدير سازمان از روابط عمومي خود كه بايد نقش «مديريت ارتباط با مخاطبان» را ايفا كنند، چيزي بيش از چاپ بروشور، اعلاميه و نصب بنرهاي مناسبتي يا حداكثر برپايي نشستي خبري نيست.

وي تاكيد كرد، ارتباط اين دست از روابط عمومي‌هاي خموده با خبرنگاران هم محدود به يك رابطه سرد و نامطمئن است به طوري كه خبرنگار براي كسب اطلاعات ترجيح مي‌دهد كارشناسان و مديران روابط عمومي را دور بزند و به صورت مستقيم با مديران ارتباط بگيرد.

الماسي معتقد است، در نتيجه چنين وضعيتي است كه قريب به اتفاق روابط عمومي‌ها نه تنها نقشي در برنامه‌ريزي و تصميم‌سازي براي سازمان خود ندارند بلكه به توجيه‌گر چشم و گوش بسته و ستايشگران متعصب سازمان تبديل شده‌اند؛ روابط عمومي‌هاي سازمان‌محور كه مردم و مخاطب را به هيچ مي‌گيرند و تنها به منافع سازمان مي‌انديشند.

استقبال خبرنگاران از روابط عمومي خلاق
اين خبرنگار كرمانشاهي اضافه كرد، در مقابل اگر در سازماني‌، واحد روابط عمومي‌ در ساختار سازماني‌ به طور مستقيم زيرنظر مدير عالي‌ دستگاه قرار گيرد و اتاق آن بجاي گوشه‌ سازمان در كنار اتاق رئيس باشد، يعني روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر راهبردي‌ ديده شده است‌.

به گفته الماسي، از چنين روابط ‌عمومي‌ مي‌توان بجاي روزمرگي و خرده‌كاري انتظار كارهاي نو و ابتكاري داشت و اينكه طرح‌هايي بدهد كه دغدغه و انتظارات مردم را به سياست سازمان تبديل كند، در اين شرايط اهميت ارتباط روابط عمومي‌ها و رسانه روشن‌تر و گسترده مي‌شود زيرا روابط عمومي‌ها براي «مديريت ارتباط با مخاطبان» بشدت نيازمند رسانه‌ها هستند؛ طبعا خبرنگاران هم از يك روابط عمومي پويا و خلاق استقبال مي‌كنند و او را به عنوان كانال ارتباطي سازمان به رسميت مي‌شناسند.

افرادي كه تخصص ندارند
در ادامه فاطمه كماني خبرنگار خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) به ايرنا، گفت: خبرنگاران و روابط عمومي ها اگرچه در بيشتر موارد همسو كار مي كنند و هدف همه آنها آگاهي دادن به جامعه است اما گاهي در اين بين مشكلاتي هم رخ مي دهد كه تعامل اين ۲ قشر را دچار خدشه مي كند، يكي از مهمترين اين موارد نداشتن تخصص برخي از نيروهاي روابط عمومي است و گاهي شاهد آن هستيم كه در دستگاه ها، نيروهايي كه شايد در جاي ديگر كارايي كمتري داشته باشند به روابط عمومي منتقل مي كنند و اين باعث مي شود برخي روابط عمومي ها گاهي آشنايي چنداني با حوزه خبر و خبرنويسي نداشته باشند.

خبرنگاران موظف به انجام وظايف روابط عمومي ها نيستند
كماني ادامه داد: از سوي ديگر گاهي برخي روابط عمومي ها وظايف خود را به خبرنگاران منتقل مي كنند براي مثال در جلساتي كه ارزش خبري چنداني ندارد از خبرنگاران دعوت مي كنند تا خود مجبور به نوشتن خبر نشوند و حتي گاهي برخي روابط عمومي ها حاضر نيستند به دنبال خبرهاي كار شده در خبرگزاري ها بگردند و از خبرنگار مي خواهند لينك خبر را براي آنها ارسال كند.

كماني ادامه داد: معضل ديگر باندبازي و كار كردن برخي روابط عمومي ها با خبرنگاران خاص است و برخي خبرنگاران ديگر بعد از تلاش زياد باز هم نمي توانند با روابط عمومي ارتباط برقرار كنند،گاهي روابط عمومي ها سد راه تعامل با مديران مجموعه هم هستند به گونه اي كه اجازه تعامل مستقيم خبرنگار را با مديران نمي دهند و اگر خبرنگاران نيز مطلب و يا سوژه اي از آنها درخواست كنند گاهي تا چند هفته آن هم با روند طولاني خبرنگار را سر مي دوانند و به نتيجه خاصي هم نمي رسند.

نيروهاي روابط عمومي با طيف گسترده اي از خبرنگاران مواجه هستند
در ادامه كارشناس روابط عمومي استانداري كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، معتقد است، فعاليت روابط عمومي ها تنها به ارتباط گيري با رسانه ها محدود نمي شود و با ارگان ها و نهادهاي مختلفي در ارتباط هستند و اين حوزه دربرگرفتگي گسترده اي دارد كه بخشي از آن ارتباط با رسانه است.

بهزاد خالوندي ادامه داد: روابط عمومي هاي استان با تعدد رسانه ها از جنس هاي مختلف و فعاليت ها و نظرات متعدد مواجه هستند كه در اين بين فعاليت رسانه هاي مجازي بر گستردگي اين مقوله اضافه كرده است.

سنتي عمل كردن برخي روابط عمومي ها
اين فعال رسانه اي ادامه داد: در گذشته روابط عمومي ها مي توانستند در محيطي كوچكتر و با چند نشريه همسو به صورت هدفمند ارتباط برقرار كنند، ولي اكنون بر گستردگي رسانه ها افزوده شده اما امكانات سخت افزاري، نيروي انساني و ... روابط عمومي ها تقريبا به صورت سنتي باقي مانده است.

سردبير ماهنامه كاني افزود: در چنين شرايطي مي توان گفت: اغلب روابط عمومي ها داراي يك مجموعه سنتي با امكانات اندك هستند كه در مواجه با تحولات جديد دنياي رسانه قرار گرفته اند. البته از سوي ديگر با روابط عمومي هايي هم مواجه هستيم كه توانسته اند همگام با اين تحول حركت كنند كه البته تعداد آنان اندك است.

خالوندي افزود: گاه تعدد رسانه و ناتواني برخي روابط عمومي ها در مديريت آنان، موجب مي شود تا رسانه ها مجبور شوند شخصا با مدير ارتباط برقرار كنند. در اين ميان اگر مدير پاسخگو باشد درخواست رسانه زودتر عملي مي شود. ظاهرا اين كار، جايگزين بهتري براي طي كردن روند طولاني اداري براي برقراري ارتباط با مديركل است.

به گفته خالوندي، برخي از روابط عمومي ها بيشتر به عنوان يك بخش اداري فعاليت مي كنند تا اينكه بخواهند تخصصي در اين حيطه وارد شوند و معمولا مديران از افراد نزديك به خود به عنوان روابط عمومي استفاده مي كنند.

اين فعال رسانه اي تاكيد كرد، روابط عمومي ها بايد متناسب با تحولات دنياي ارتباطات و رسانه، توانمندسازي شوند و در ادارات و مجموعه اداري صاحب يك جايگاه مناسب شوند. هيچ مجموعه اداري و سازماني بدون داشتن يك روابط عمومي توانمند و موثر در زمينه برقراري ارتباط با رسانه، توانايي پيشبرد امور را ندارد و پيام آن به جامعه هدف نمي رسد.

خالوندي يادآور شد، روابط عمومي ها معمولا به هنگام وقوع مشكل و يا برگزاري آيين هاي متعدد، بسيار مهم و حايز اهميت مي شوند ولي در حالت عادي، اين جايگاه رعايت نمي شود كه اين امر نياز به بازنگري دارد.

روابط عمومي قدرتمند، تجربه و تخصص مي خواهد
در پايان مديرعامل خانه مطبوعات و رسانه هاي استان كرمانشاه به ايرنا، اظهار داشت: همه مي دانيم كه روابط عمومي ها به عنوان پيشاني يك سازمان و نهاد محسوب مي شود و چشم بينا و گوش شنواي سازمان خود مي باشند.

وحيد نيشابوري از ايجاد ارتباط بين مخاطبان و مسوولان به عنوان يكي از اهداف ارتباط دوسويه روابط عمومي و رسانه ياد كرد و گفت: هر زمان كه روابط عمومي بتواند اين ارتباط را به خوبي برقرار كند، مي توان گفت كه فردي قوي و توانمند است در غير اين صورت يك ضعف آشكار در پيشاني دستگاه مشاهده مي شود.

وي ادامه داد: در برخي موارد مشاهده مي شود در برخي سازمان ها و ادارات، روابط عمومي ها فاقد نگاه تخصصي هستند و اغلب مديران آن، افرادي را به عنوان روابط عمومي انتخاب مي كنند كه تخصص و تجربه اين حوزه را ندارند و از ابتدايي ترين اطلاعات محروم هستند.

بي اطلاعي برخي خبرنگاران از كاركرد اصلي روابط عمومي
نيشابوري افزود: برخي مسوولان روابط عمومي، در ايجاد ارتباط دو سويه ضعيف عمل مي كنند و برخي خبرنگاران هنوز از كاركرد اصلي روابط عمومي بي اطلاع هستند و با وظايف آن ناآگاه هستند كه اين امر موجب مي شود تا در ارتباط گيري با روابط عمومي دچار ضعف و مشكل شوند.

نيشابوري افزود: بايد در برگزاري كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي براي آشنايي وظايف روابط عمومي و رسانه اقدام هاي موثري انجام شود تا اين خلا رفع شود.

سابقه روزنامه نگاري در استان كرمانشاه به حدود ۱۱۰ سال قبل باز مي‌گردد و براساس اطلاعات موجود، اولين نشريه‌اي كه در استان چاپ شده، روزنامه‌اي به اسم «كرمانشاه» بوده است.

براساس آمار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اكنون ۸۱ نشريه محلي، ۳۶ پايگاه خبري برخط، ۲ پايگاه خبري غيربرخط و نمايندگي ۹۵ نشريه سراسري مكتوب در استان كرمانشاه فعاليت دارند.

گزارش از زهره كريم زاده

منبع: ايرنا