شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آينده‌ نشر
پنجشنبه، 31 مرداد 1398 - 10:13 کد خبر:39669
اين پيش ‏بيني خيلي ساده است. شما بيش از پيش كتاب‎هاي الكترونيكي را مطالعه خواهيد كرد و اين به معناي رونق كسب‌وكار براي كيندل و اپ آن است. آمازون قدرت‌نمايي‌ خود در تمامي عرصه ‎هاي ممكن را در پشت صحنه ارائه مي ‎دهد و در تعامل رودرروي خود با مشتريان، خيلي خوب و خوش‌رو برخورد مي ‎كند. اين امر اجتناب‌ناپذير است.



نيك مورگان

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| همواره با پرسش‎هايي از سوي نويسندگان آينده ‎نگر مواجه مي‌شوم كه مي‌پرسند آيا ديگر چاپ
كتاب به روش سنتي مي‌صرفد؟ پاسخ سريع من اين است كه كتاب‌هاي سنتي، كماكان براي مردم اهميت دارند، حداقل فعلا. اما به‌منظور اطلاع از اهميت آن‌ها براي ساير افراد، بايد بگويم كه بستگي دارد. اما همگان خواهان اطلاع از آينده‎ كسب‌وكار كتاب هستند. چه كساني زنده خواهند ماند و پس از خاتمه‌ اين نبرد، چه بر سر ميدان نبرد مي‌آيد؟


البته كه هيچ‌كس نمي ‎داند، اما در حال حاضر يك نماي كلي از مسير پيش روي ما شكل گرفته و مي‌توان گفت كه آينده‎ ناشران سنتي چندان روشن و مطلوب نيست. در ادامه تعدادي از پيش‌بيني‎ ها آورده شده كه حاصل تعامل هر روزه‎ من با نويسندگان، ناشران، واسطه ‎ها و ساير عناصر حاضر در اين صنعت هستند:


1- قدرت آمازون كماكان افزايش خواهد يافت.

اين پيش ‏بيني خيلي ساده است. شما بيش از پيش كتاب‎هاي الكترونيكي را مطالعه خواهيد كرد و اين به معناي رونق كسب‌وكار براي كيندل و اپ آن است. آمازون قدرت‌نمايي‌ خود در تمامي عرصه ‎هاي ممكن را در پشت صحنه ارائه مي ‎دهد و در تعامل رودرروي خود با مشتريان، خيلي خوب و خوش‌رو برخورد مي ‎كند. اين امر اجتناب‌ناپذير است.


2- ناشران سنتي تنها يك شانس ديگر دارند: با مخاطبين رابطه برقرار كنند.

ناشران سنتي بيش از پيش تناسب خود را از دست داده و به‌تدريج محو مي‎ شوند، مگر اينكه بتوانند روابط واقعي را با مخاطبين شان برقرار كنند. آنچه اكثر افراد درباره‎ كسب‎ وكار كتاب نمي ‎دانند، اين است كه ناشران سنتي خود را در دل مخاطبان جا نمي ‎كنند و با آن‌ها رابطه شكل نمي ‎دهند. ناشران با نويسنده‎ ها معامله مي ‎كنند و توجه شان به سمت توزيع ‎كننده ‎هاست، اما تقريباً هيچ شناختي نسبت به مخاطبانشان ندارند. در عوض، آمازون تمامي كتاب‎هايي كه مشتريانشان مي ‎خرند را مي‎ شناسد و روابط نزديكي را با آن‎ها مي ‎سازد، كتاب‎هاي آتي را به آن‎ها پيشنهاد مي ‎دهد، هر زمان كه كتاب جديد نويسنده‎ محبوبشان منتشر شد به آن‎ها هشدار مي‎ فرستد و ... . در عصري كه مصرف‌كننده حكمراني مي‌‎كند، آمازون پيروز است و ناشران سنتي جايي ندارند. همين امر به شكست شان ختم خواهد شد.


3- يك استثناي جالب براي اين الگو، انتشارات كسب ‎وكار هاروارد است. هاروارد را مي‌توان يكي از نشريات سنتي دانست كه در اين دنياي جديد رشد كرده و اين بالندگي، دقيقاً به خاطر برقراري روابط با مشتريانشان بوده است. هاروارد از طريق بلاگ‌هاي هاروارد، از طريق مجلات و هم‌‎اكنون از طريق پيوند نزديك ميان تلاش‎هاي خود براي چاپ كتاب‎ و ساير فعاليت‌ها، گروه مخاطبان و هواداران خود را درك مي ‎‏كند و نحوه‎ برقراري ارتباط با آن‎ها را مي‌داند. آنجا را مشاهده كنيد؛ هاروارد تجسمي براي آينده است.


4- ساير متون مكتوب، كوتاه‌تر شده و به‌صورت آنلاين توزيع مي‌شوند. بيش از پيش، شاهد كتاب‎هاي الكترونيكي كوتاه، آنلاين و قابل دانلود خواهيم بود و اين مدل رواج زيادي پيدا خواهد كرد. آن‎ها نياز ما به سرعت، دسترسي آني و مطالعه‎ سريع را برآورده خواهند كرد. به ‎روزرساني ساده و به‌كارگيري ويدئو در متن كتاب نيز از ديگر ويژگي‌هاي بديهي و موثر اين مدل هستند. اين آينده است: شهر جديد واژگان.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)