شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 7 قانون براي شفاف بودن
چهارشنبه، 2 مرداد 1398 - 18:13 کد خبر:39543
شفافيت معنادار تنها در صورتي موفق خواهد بود كه رهبران اجرايي بتوانند از مزاياي روابط عمومي بهره مند شوند. در فضاي رسانه اي سريع و مدرن ديجيتال و مجازي كه امروزه به سرعت در حال تغيير است، كار شما در روابط عمومي نيازمند دسترسي بي نظير به تمام اطلاعات لازم و (تا حد ممكن) مرتبط است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| زماني كه وسوسه مي شويد تا يك داستان مخرب را دفن كنيد، ممكن است تلاش هاي شما نتيجه معكوس بدهد، اعتبار شما را خراب و مخاطبين رسانه اي اصلي شما را به دشمنان تبديل كند. اين قوانين را دنبال كنيد.

پرورش شفافيت به معناي صادق بودن و باز بودن و پيشبرد است. اين، به نوبه خود، باعث ايجاد احترام و حسن نيت در كوتاه مدت نيز مي شود. همچنين پيوند قوي از اعتبار را در بلندمدت تقويت مي كند. فراموش نكنيد كه محروم كردن خبرنگاران از اطلاعات كليدي و يا دادن اطلاعات به صورت جزئي و قطره چكاني، هرگز ايده خوبي نيست و منجر به يك داستان مخرب مي شود.


نتيجه از بين بردن شفافيت، سبب ايجاد يك چرخه خبري منفي چند روزه مي شود. علاوه بر اين، طرفداران روابط عمومي نيز احتمالا براي هرگونه انفجار منفي سرزنش خواهند شد، حتي اگر چنين استراتژي احمقانه اي بي نهايت مجاز باشد.


هر شخصي كه در ارتباط است نمي خواهد به دليل عدم شفافيت مجبور شود تا در حالت "كنترل خسارت" قرار گيرد. اين موضوع فقط به تصوير نام تجاري سازمان آسيب نمي زند بلكه منجر به از دست دادن پاسخگويي، اعتماد مصرف كننده و اعتماد عمومي نيز مي شود.


شفافيت منجر به انتشار اطلاعات در مسافت طولاني و به حداقل رساندن چرخش اطلاعات مي شود.


توانمندسازي حرفه اي روابط عمومي
شفافيت معنادار تنها در صورتي موفق خواهد بود كه رهبران اجرايي بتوانند از مزاياي روابط عمومي بهره مند شوند. در فضاي رسانه اي سريع و مدرن ديجيتال و مجازي كه امروزه به سرعت در حال تغيير است، كار شما در روابط عمومي نيازمند دسترسي بي نظير به تمام اطلاعات لازم و (تا حد ممكن) مرتبط است. فراتر از دسترسي، شما همچنين بايد تأييديه پيشرفته اي را براي به اشتراك گذاشتن انواع خاصي از اطلاعات با روزنامه نگاران داشته باشيد.

 

هنگامي كه يك خبر مخرب شروع به پخش آنلاين مي شود، به سادگي هيچ زماني براي تلف كردن وجود ندارد. هر دقيقه از دست رفته در يك ارتباط بحراني، برابر است با دقايقي كه دهها هزار نفر به طور بالقوه اخبار منفي را استفاده و در رسانه هاي اجتماعي منتشر مي كنند. با رئيس خود در مورد شرايط سخت رسانه اي كه ممكن است بوجود آيد، صحبت كنيد و قبل از انتشار اخبار بد بر روي يك پاسخ پاسخ دهند، اتفاق نظر داشته باشيد. اگر اطلاعات به دلايل بوروكراتيك از بين رفته باشد، طرفداران روابط عمومي بايد چرايي آن را بپرسند زيرا شركت به هر حال مسئوليت پاسخگويي به خبرنگاران را بر عهده دارد.


پنهان كردن تنها آن را بدتر مي كند
بسياري از رهبران راه دشوارتري فراگرفته اند، كه پنهان كردن بدتر از جرم است. اين ادعا توسط رسوايي واترگيت مشهور شد كه رييس جمهور ريچارد نيكسون را به قتل رساند. گزارش هاي تحقيقي مستمر در واشنگتن پست، وجود نوارهاي واترگيت را مطرح كرد كه نيكسون آن را رد و سعي كرد آن را نابود كند. تلاش رييس جمهور براي مخفي نگه داشتن نوارها و از بين بردن سيستم قانوني به منظور جلوگيري از نظرسنجي، در نهايت منجر به محكوميت عمومي شد و نيكسون استعفا داد.


اين داستان يك روايت احتياطي براي طرفداران روابط عمومي است: پوشش اشتباهات مي تواند به همان اندازه كه به انتشار گزارشات غير قابل تحمل آسيب بزند، به تصوير عمومي شما نيز آسيب وارد كند.


در نتيجه، قبل از اينكه درخواست قانوني خبرنگار را براي اطلاعات رد كنيد، اول اين قوانين را دنبال كنيد:


۱. اطلاعات را رها نكنيد، مگر اينكه به دلايل قانوني كاملا ضروري باشد.


۲. اگر شما قادر به فراهم كردن اطلاعات بدون كمك شخصي هستيد، يك فايل گزارشي از درخواست عملكرد آزاد (FOIA) را انجام نديد.


۳. هرگز به رسانه ها دروغ نگوييد زيرا بدست آوردن اعتماد دوباره اگر غير ممكن نباشد، بسيار دشوار است.


۴. اگر شما در مورد حقايق اشتباه مي كنيد يا نمي توانيد بلافاصله به يك سؤال پاسخ دهيد، آن را به تعويق انداخته و سپس با اطلاعات دقيق تر پيگيري كنيد.


۵. اگر نمي توانيد يك درخواست رسانه اي را در مهلت مقرر انجام دهيد، علت آن را توضيح دهيد. بهتر است به وعده خود عمل كرده و آن را تحويل دهيد.


۶. اگر شما نمي توانيد مطالب را با عنوان خودتان منتشر كنيد، آنگاه ديگر منابع معتبر خارجي براي روزنامه نگاران براي برقراري تماس پيشنهاد مي شود.


۷. اگر شما بايد اطلاعات منفي را منتشر كنيد، در صورت امكان آن را به سرعت و به يك باره انجام دهيد، زيرا اين كار مي تواند از چرخه اخبار منفي در طولاني مدت جلوگيري كند.


شفافيت چيزي است كه باعث ايجاد يا بازسازي اعتماد عمومي، پاسخگويي و بهبود تصوير نام تجاري شركت مي شود.
 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||