شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا دنياي ديجيتال روابط عمومي ها را تضعيف مي كند؟
سه شنبه، 1 مرداد 1398 - 15:48 کد خبر:39506
در دنياي ديجيتال، روابط عمومي ها بايد به اصول جامعه شناسي فضاي زيستي پيرامون خود مسلط باشند و سبك زندگي مشتريان و مخاطبان خود را به درستي بشناسند. آنچه كه در فضاي حرفه اي بسيار كمرنگ است بررسي "نيازها و انتظارات مخاطبان و مشتريان از روابط عمومي" يك سازمان است.
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| - مونا رحماني- فقدان استراتژي نوشته شده در حوزه مواجه با دنياي ديجيتال و به روز رساني آن بر اساس مقتضيات تكنولوژي و نيازهاي مخاطبان باعث شده تا فاصله ميان روابط عموميها از دنياي حرفهاي گرايي بسيار شود.
روابط عمومي همانند همهي شاخه هاي تخصصي مربوط به كسبوكارها، سير تحولات بسيار سريع و پيچيدهاي را طي نموده و همچنان مي پيمايد. اين تحولات انقدر سريع و بنيادين است كه ابزارها و تكنيك هايي كه در گذشتهاي نزديك بسيار تاثيرگذار بودند، امروزه ديگر هيچ بازگشت سرمايه قابل توجهي را براي كسبوكارها در بر نداشته و كاربردي نيستند. از سويي ديگر روابط عمومي، هنر جلب توجه رسانههاست تا دربارهي شما بنويسند، صدا و تصوير شما را ضبط و شما را در ذهن مخاطبان زنده نگه دارند. ساليانه افراد بسياري در اين عرصه سرمايه گذاري مي كنند تا نام خودشان و يا سازمان اشان بيشتر شنيده و ديده شود و در اين ميان تنها يك دليل وجود دارد:.
حضور در رسانهها اين قدرت را به افراد و نامهاي تجاري مي دهد تا مخاطب را به سوي اهداف و ايده ال هاي خود متمايل كنند.
در اين ميان انتظار بر آنست كه روابط عمومي ها بتوانند با تكيه بر دانش و مهارت حرفه اي گرايي حضور تاثيرگزاري در دنياي تبليغات و برندينگ ايفا نمايند و اين حضور بتواند بازوي قدرتمندي براي توسعه محصول و يا ارتقا خدمات يك كمپاني و يا سازمان در عرصه ملي و بين المللي باشد. در دنياي بدون مرز اين روزها، در فضاي تجاري كه لحن صداي شما يك پيام را به درست و يا غلط منتشر مي كند، بايد گفت متاسفانه اغلب فعالان حوزه روابط عمومي ها در ايران از عدم حرفه اي گرايي رنج ميكشند و اين خود نيازمند آسيب شناسي جدي و ارايه راهكارهاي تخصصي است كه در اين مقال نميگنجد.
آنچه اين مقاله برآنست تا مروري كوتاه داشته باشد اشتباهات رايج روابط عمومي در عرصه دنياي ديجيتال است. بي شك راههاي زيادي براي خبرساز بودن و حضور فعال در ذهن مخاطب و مشتري وجود دارد؛ اما بهترين راه اين است كه نام تجاريتان را نه تنها يك ارائه دهندهي محصول و يا خدمات ارزشمند، بلكه يك عضو ارزشمند جامعه معرفي كنيد. رسانه ميتواند اين قدرت را به شما بدهد تا افكار عمومي را به سمت و سويي كه مايل هستيد هدايت كنيد؛ پس ۴ نكته زير را جدي بگيريد.
1- در دنياي ديجيتال، روابط عمومي ها بايد به اصول جامعه شناسي فضاي زيستي پيرامون خود مسلط باشند و سبك زندگي مشتريان و مخاطبان خود را به درستي بشناسند. آنچه كه در فضاي حرفه اي بسيار كمرنگ است بررسي "نيازها و انتظارات مخاطبان و مشتريان از روابط عمومي" يك سازمان است. كه اين خود سبب مي گردد تا متوليان اين امر تنها بر اساس ارزش هاي سازماني ، كسب و كارشان را راهبري نمايند و به ارزش هاي مشتري كه ميتواند ارزشمندترين ارزشها در خلق و توسعه محصول و يا خدمت باشد، بي توجه گردند.
2- از وظايف اوليه روابط عمومي ها ارتباط متقابل و موثر با رسانه ها است در واقع قدرتي كه رسانه براي نمايش به شما ميدهد، مهمترين دليل براي حضور مستمر در آن است. اما حضور و بروز شبكه هاي اجتماعي معناي رسانه را نيز تغيير داده است. هرچند كه همچنان خبرگزاري ها و مطبوعات جايگاه بالايي در انعكاس اخبار بر عهده دارند اما ديگر مرزي براي انتشار خبر وجود ندارد . لذا تسلط بر اصول مديريت شبكه هاي اجتماعي ؛ نياز ديگري را براي روابط عمومي ها تعريف كرد و آن "كارشناسي توليد محتوا براي شبكه هاي اجتماعي "است. باور داشته باشيد كه انعكاس خبر فعاليت اتان در رسانه ها ميتواند جذاب باشد اما اگر با همان رسم و شكل بخواهيد خبر را در شبكه هاي اجتماعي سازمان خود كار كنيد، كمترين ميزان اقبال از سوي مخاطبين را شاهد خواهيد بود. "كارشناس توليد محتوا شبكه هاي مجازي " نياز تخصصي جديدي است كه متوليان حوزه برندينگ و تبليغات به خوبي آن را درك نموده اند و شايسته است كه مديران روابط عمومي بازنگري جدي بر اصول توليد محتواي سازمان خود داشته باشند . يادتان باشد "قالب هاي تصويري" اين روزها مهمترين اهرم جذب و حفظ مخاطب در مراحل مختلف است ، از تكنيك هاي مبتني بر تكنولوژي و ظرفيت هاي عرصه هنر براي توليد محتوا مانند پوستر، عكس، ويديو، اينفوگرافيك و غيره براي گزارش دهي و يا تثبيت حضورتان در رسانه ها هرگز غافل نشويد .
3- يكي از مهمترين اشتباهات فعالان عرصه روابط عمومي بالخصوص پس از بروز قدرتمند شبكه هاي اجتماعي، عدم توجه كافي و حرفه اي به سطح ضعيف وبسايتهايشان است. اغلب اشتباه استراتژيك رخ داده در سازمان ها بر تمركز بيش از اندازه بر شبكه هاي اجتماعي خود است و فراموش مي نمايند كه همچنان درگاه رسمي يك سازمان در فضاي مجازي " وبسايت " آن است . اگر نتوانيد تعادل حرفه اي را در زير ساخت و توليد محتواي متناسب با سايت رسمي و شبكه هاي اجتماعي سازمان خود برقرار نماييد، منتظر باشيد تا ، شانس موفقيت خود را از دست بدهيد.
4- اينفلوينسرها ؛ شمشير دولبه دنياي تبليغات ديجيتال اين روزها هستند . با وجود انكه در دنياي ديجيتال واژه influencer در لغت به معني «تاثيرگذار» است. اما در دنياي شبكههاي اجتماعي به كساني گفته ميشود كه در يك يا چند شبكه اجتماعي شناخته شده باشند. اينفلوئنسرها در حقيقت سلبريتيهاي شبكههاي اجتماعي هستند. در حالي كه شايد خارج از آن شبكه اجتماعي زندگي كاملا عادي داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند! از سويي ديگر اينفلوئنسر ماركتينگ يا بازاريابي تاثيرگذار يكي از مدرن ترين روشهاي تبليغاتي است. با اين وجود فعالان روابط عمومي ها معيارهاي لازم اعم از محبوبيت ؛ ميزان بازديدكنندگان ؛ نرخ درگير كردن و تعامل با بازديدكننده، تسلط نسبي به موضوع مورد تبليغ , همخواني فرد اينفلوئنسر با نوع پيامي كه از سازمان شما انتقال ميابد و ... را كه از شاخص هاي مهم انتخاب فرد است لحاظ نمي نمايند و تنها به تعداد بازديدكنندگان و يا به اصطلاح رايج " لايك هاي دريافتي" اهميت مي دهند و در اين راه بودجه هاي كلاني خرج ميشود كه كمترين تاثير گذاري را دارد . اين در حالي است كه به نوعي ديگر اين عدم حرفه اي گرايي در سال هاي گذشته در مورد " سفير برند" نيز براي برخي از كمپاني ها و سازمان ها تجربه شده و رخ داده بود و ميتوان به درستي از درس اموخته هاي آن حوزه بهره برد . انتخاب فردي كه كه قرار است پيام شما را در دنياي بدون مرز و كنترل شبكه هاي اجتماعي منتقل كند به اندازه نوع و نحوه تدوين پيام؛ مهم و استراتژيك است.
و كلام آخر اينكه فقدان استراتژي نوشته شده در حوزه مواجه با دنياي ديجيتال و به روز رساني آن بر اساس مقتضيات تكنولوژي و نيازهاي مخاطبان – كه مداوم دستخوش دنياي مدرن و فشارهاي رسانه اي و فضاي مصرفي– ميشود سبب ميگردد تا فاصله ميان روابط عمومي ها از دنياي حرفه اي گرايي بسيار زياد شود. در اين راستا ميبايست براي درك بهتر مشكلات بازاريابي ديجيتال و سختيهاي پيش روي مديران روابط عمومي كنگره هاي تخصصي و دوره هاي حرفه اي؛ ترجمه تجربيات موفق بين المللي؛ ساخت برنامه هاي هم انديشي و....در اين حوزه بيش از پيش برنامه ريزي و اجرايي گردد تا روابط عمومي ها در هزاره سوم با قدرت؛ مديريت كليه ارتباطات درون و برون سازماني را چه در ابعاد مجازي و چه در مواجه حضوري، راهبري نمايند
منبع: خبرگزاري مهر