شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| امين آصفي*- تقريبا ۱۰۰ سال از تاسيس روابط عمومي (به مفهوم نوين) در ايالات متحده امريكا و ۵۰ سال در ايران گذشته است. روابط عمومي در غرب محصول نياز ذاتي جامعه و در ايران مهماني ناخوانده بوده و هست. چرا اين مهم هنوز مورد پذيرش قرار نگرفته؟ شايد يكي از عمدهترين علت هايش نامناسب بودن شرايط اجتماعي، نا آمادگي جامعه براي پذيرايي از يك پديده نوين و نبود الزامها و شروطي است كه استقرار و حيات اين پديده را غيرممكن ميسازد. داشتن روابط عمومي، نگرش، گرايش، حيات، منش و رفتار و سرانجام فرهنگ، هنجارها و ارزشهاي خود را طلب ميكند.
هدف روابط عمومي ميانجي گري منصفانه ميان مؤسسه و مخاطبان است. وساطت ميان كساني كه ميخواهند كالا و خدماتي را عرضه كنند و آناني كه مايلند آنها را تهيه كنند.
روابط عمومي آن دسته از اعمال مديريت است كه مدير بوسيله آنها برخورد و رفتار عامه را ميسنجد و در نتيجه خط مشيها و طرز عمل فرد يا مؤسسه را به صورتي كه متضمن منافع همگان و فرد يا مؤسسه مزبور باشد تعيين و برنامه عمل و فعاليت خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح ميكند.
انديشمندان و كارشناسان وظايف عمده روابط عمومي را به سه بخش تقسيم ميكنند:
۱. اطلاع رساني ۲. تبليغ و تهييج ۳. افكار سنجي
اطلاع يا خبر و آگاهي يكي از اشكال ارتباط ميان افراد و گروه هاست و بيان ارتباط و اطلاع نسبت به كل و جزء برقرار است.
از آنچه گفته شد چنين بر ميآيد كه بازشناسي نقش، اهميت و كاركرد اطلاع رساني روابط عمومي و ساير نهادها و سازمانهايي كه با اطلاعات و دادهها سروكار دارند به علت تحولات تكنولوژيكي روزافزون و به دليل تغيير در شكل و ماهيت روابط اجتماعي در سطح ملي- منطقهاي و جهاني بر اساس ضرورت بازتوليد آگاهيها نسبت به اين تحولات و شناخت وضعيت جديد همواره ضرورت دارد.
روابط عمومي و اطلاع رساني داراي نسبت كل به جزء بوده و محيط اجتماعي-تاريخ-ژئوپولوتيك- روندهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و نوع كيفيت ساختارهاي سياسي-اجتماعي در چگونگي و سرشت اين نقش بسيار تاثير دارد.
روابط عمومي را دري منصفانه و غير جانب دارانه ميان مؤسسه و مخاطبان است كه براساس اطلاعات دقيق حاصله از سنجش محيط نياز، مخاطب، امكانات و نيز هدف گذاري، سياست گذاري، برنامه ريزي و اجراي برنامههاي مؤثر تحقق مييابد.
روابط عموميها امروزه بايد در چهارچوب سازمانهاي نوين و براساس مديريت استراتژيك يا راهبردي با چشم اندازهاي جهاني به فعاليت بپردازند. درباره مهارت بيان و امتناع امروزه متصديان روابط عمومي بايد مهارت استفاده از رسانهها را كسب كنند، تا بتوانند با اطلاعات جامع و انعطاف پذيري مناسب مخاطبان را از طريق برنامههاي مؤثر اقناع كنند.
*مدرس دانشگاه
منبع: پارسينه