شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر حسين افخمي: وزارت اقتصاد روابط عمومي را در تله تشريفات نيندازد
دوشنبه، 27 خرداد 1398 - 12:35 کد خبر:39012
دكتر حسين افخمي استاد برجسته علوم ارتباطات دانشگاه علامه، ادغام روابط عمومي در حوزه وزارتي را به معناي انحلال روابط عمومي ميداند ودر گفتگويي ديدگاه خود را در تشريح اين موضوع بيان كرده است:
اكوفارس: دكتر حسين افخمي استاد برجسته علوم ارتباطات دانشگاه علامه، ادغام روابط عمومي در حوزه وزارتي را به معناي انحلال روابط عمومي ميداند ودر گفتگويي ديدگاه خود را در تشريح اين موضوع بيان كرده است:
در دنياي رسانه اي شده تصور يك سازمان بدون حضور روابط عمومي غير ممكن است زيرا به زبان ساده مسىوليت مديريت ارتباطات يك موسسه يا سازمان و يا حتي كشور را بر عهده دارد. بنابراين روابط عمومي يك مديريت در خدمت رييس سازمان نيست بلكه وظيفه مديريت ارتباطات كلان سازمان را بر عهده دارد.
وقتي ما اين مديريت روابط عمومي را به مسئول دفتر يا يك منشي تقليل مي دهيم در واقع در تله تشريفات و ساماندهي روابط شخصي محدود مي شويم.
شناخت ابعاد مديريت ارتباطات در فرايند تاريخي خود مغفول مانده و مديران ما از هنر و تكنيك آن به خاطر برداشت هاي نادرست محروم مانده اند.
در ارتباطات ، ساده ترين كار سكوت است. اين سكوت همان تدبير سخن گفتن يا نگفتن يا مديريت پيام و مديريت ارتباطات است كه در بالاترين جنبه خود همان روابط عمومي سازمان است. حال روابط عمومي فكر كردن قبل از سخن گفتن است و مقدمه اش تحقيق، مذاكره، مطالعه و مشاورت دادن است.
بنابر اين ابعادي چون پژوهش در افكار عمومي و ذينفعان سازمان ،اطلاع رساني ، تشريفات و بسياري از اجزاي ديگر جزيي از پلان تعاملات سازماني است كه در زمره تجارب و شايستگي هاي مديران روابط عمومي است كه با خون دل به دست آمده و محروميت از آن و ناديده گرفتنش به معناي فرو پاشي سازمان است . به عبارت ديگر طراحي ارتباطات ،برنامه ريزي ارتباطي، اجراي پيچيده برنامه و ارزيابي آن چيزي نيست كه در دفتر وزير اتفاق بيفتد.
يادمان باشد ماموريت هاي روابط عمومي با تغييرات روسا خاتمه نمي يابد بلكه بايد اين مديريت روابط عمومي باقي بماند تا از دستاوردها دفاع كند. دليل روشني هم دارد زيرا از طريق مديريت ارتباطات بايد سرمايه هاي اجتماعي و سازماني حفظ شوند و ماهيت اين تصور نشانگر آن است كه روابط عمومي فقط معرف سازمان نيست بلكه مدافع آن است و اساسا نبايد تغيير نگرش روسا بتواند در قلمرو سرمايه هاي ارتباطي سازمان خدشه ايجاد كند.
بايد تاسف خورد كه روابط عمومي در ساير كشورها با چهار ويژگي راهنمايي كنندگي، مشاورت دهندگي، اطلاع رساني و تبليغات در حد معاونت مطرح ميشوند و ما براي دومين تجربه تلخ اخير شاهد ادغام ماموريت كلان مديريت ارتباطات در رياست دفتر وزارتي هستيم.
ما طي پنجاه سال گذشته داريم تاوان اين تفكر را ميدهيم كه فرهنگ يك كشور با اطلاع رساني و خبر منتقل مي شود. اين كار به تنهايي با تبليغات و تشريفات هم نمي شود.
بايد متوجه شويم كه ايماژ سازمان با روابط عمومي است كه هم شفاف سازي ميكند هم هدايت مي كند و هم سازمان را معرفي ميكند. ولي اتفاقات اين چند روز به معني بازگشت به دوران قبل از صفويه است.