شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هنر شنيدن ديگران
جمعه، 29 مهر 1401 - 10:13 کد خبر:38850
هرچه شنونده فعال‌تري باشيد، جروبحث‌ كمتري با ديگران خواهيد داشت. چون هر دو طرف يك رابطه رضايت بيشتري از آنچه به ميان آمده دارند و به احتمال زياد تنش‌هاي اندكي به وجود خواهد آمد.




شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مهارت‌هاي ارتباطي براي زندگي انساني بسيار با اهميت هستند، چون يك رابطه مطلوب تقريبا همه جنبه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي را بهبود مي‌بخشد. متاسفانه ما بسياري از مهارت‌هاي اجتماعي را كه لازمه يك زندگي خوب است نياموخته‌ايم. كسي به ما ياد نداده است كه چگونه يك فرد پاسخگو، مسئوليت‌پذير يا در دسترس باشيم.

در واقع براي هر يك از مهارت‌هاي ارتباطي تكنيك‌هايي وجود دارد كه مي‌بايست آنها را در طي زمان و با آموزش مي‌آموختيم. اما در واقع هر آن مهارتي كه به دست آورده‌ايم حاصل تجربه فردي و آزمون و خطاست.
 
 شايد اينطور به نظر برسد كه گوش شنوا بودن در ميان مهارت‌هاي اجتماعي ديگري كه بايد بلد باشيم، چندان مهم نيست اما خوب است بدانيد بيش از نيمي از يك ارتباط خوب را شنيدن تشكيل مي‌دهد.
 
 بسيار مهم است كه شنونده خوبي براي ديگران باشيم و فعالانه به ديگران توجه كنيم. يك شنونده فعال كسي است كه با توجه و دقت كافي به طرف مقابل خود گوش مي‌سپارد و اين دقيقا نقطه مقابل شنونده منفعل است. شنوند فعال از همه حواس خود براي گوش سپردن به ديگري استفاده مي‌كند. اين يعني او توجه كافي و دقيقي به ديگران دارد و مي‌داند چگونه بايد به ديگران نشان بدهد كه حواسش به همه آنچه گفته مي‌شود هست. شنونده فعال همچنين مي‌داند چگونه بايد از زبان بدن خود استفاده كند.


شنونده فعال سراپا گوش است، به درستي گوش مي‌دهد و قادر است آنچه از ديگران دريافت مي‌كند را به درستي تحليل كند و پاسخ‌هاي دقيق، به موقع و هوشمندانه بدهد. فقط زماني شنونده فعال براي ديگران خواهيد بود كه نشان بدهيد حواستان هست، خوب مي‌شنويد و عميقا درگير مكالمه هستيد.


 چرا بايد شنونده فعال باشيم
  اگر با اين نكته موافق باشيد كه داشتن مهارت‌هاي كافي ارتباطي مزاياي فراواني براي بهبود روابط عاطفي يا كاري شما دارد بدون شك با اين هم موافق خواهيد بود كه شنونده خوب ديگران بودن بخشي از يك ارتباط است. اينكه بتوانيد اين مهارت را در خود تقويت كنيد براي بهبود روابط بسيار مفيد خواهد بود. آنچه كه از اين طريق به دست مي‌آوريد فراوان است.


چرا كه به اين شيوه مي‌توانيد يك رابطه مبتني بر اعتماد را شكل بدهيد. زماني كه ديگران بفهمند شما علاقه‌مند به شنيدن گفته‌هاي آنها هستيد اولين پيامي كه از سوي شما دريافت مي‌كنند اين است كه شما به آنچه مي‌گويند اهميت مي‌دهيد. اين باعث مي‌شود احساس خوب در روابط تقويت شود. هر چه بيشتر علاقه‌مندي خود را نشان بدهيد در واقع بر شكل‌گيري اعتماد بيشتر تاكيد مي‌كنيد.
 
 از سوي ديگر كساني كه تلاش مي‌كنند شنونده خوبي براي ديگران باشند در نظر ديگران افرادي با اعتماد به نفس بالاتر هستند. در واقع اين به شما كمك مي‌كند تصوير بهتري از خود در نزد ديگران بسازيد چرا كه اين نشان مي‌دهد شما فردي مثبت، قوي و صاحب مهارت هستيد.
 
 همچنين هرچقدر اين مهارت را بيشتر تقويت كنيد، احتمال اينكه در روابط خود به راه خطا برويد كمتر مي‌شود. هر چقدر بهتر گوش بدهيد، جزئيات بيشتري از ديگران دريافت مي‌كنيد و احتمال اينكه دچار كج فهمي يا سوءتعبير شويد كمتر است. يك حواس نيمه‌پرت و ناهشيار در واقع بخش زيادي از اطلاعات را از دست مي‌دهد و همين مساله مي‌تواند يك رابطه را دچار سوءتفاهم و سوءتعبير كند.
 
 حالا تصور كنيد كه موظف هستيد يك پروژه را تحويل بدهيد. فردي كه شما را مكلف به اين كار كرده، همه چيز را از ابتدا تا انتها و با جزئيات دقيق توضيح داده است. اگر شنونده خوبي باشيد، در اين ميان مي‌توانيد سوالاتي را كه به ذهن‌تان مي‌رسد بپرسيد و جواب آن را به موقع دريافت كنيد. پس از اين ملاقات كاري، يك تصوير كريستالي در اختيار داريد كه به شما مي‌گويد چه چيزي را بايد تحويل بدهيد و چگونه بايد روند آن را طي كنيد. چه چيزي بهتر از اين؟ در حالي كه بي‌توجهي به گفته‌هاي ديگران و ذهن نيمه هشيار باعث مي‌شود مسئوليت‌هاي شما با دشواري‌هاي بيشتري پيش برود چون هميشه چيزهايي هست كه نمي‌دانيد و ظاهرا فراموش كرده‌ايد.
 
 در نهايت اينكه هرچه شنونده فعال‌تري باشيد، جروبحث‌ كمتري با ديگران خواهيد داشت. چون هر دو طرف يك رابطه رضايت بيشتري از آنچه به ميان آمده دارند و به احتمال زياد تنش‌هاي اندكي به وجود خواهد آمد.



 چگونه تغيير كنيم؟
  براي اينكه شنونده فعال باشيد، بايد اين مهارت را در خود تقويت كنيد. ظرفيت اينكه بتوانيم فعالانه بشنويم در همه ما وجود دارد فقط لازم است كمي بر روي آن كار كنيم.
 
 اولين گام اين است كه از اين پس بر ارتباط چشمي با ديگران تاكيد بيشتري كنيد. بسياري از ما به دليل فرهنگ غالب نياموخته‌ايم كه موقع مكالمه بايد به چشم‌هاي طرف مقابل نگاه كنيم. اغلب اينگونه آموخته‌ايم كه پايين انداختن سر نشانه حيا و ادب است. اما در واقع يك ارتباط موثر از چشم‌ها آغاز مي‌شود. وقتي كسي حرف مي‌زند سرتان را بالا بگيريد و به چشم‌هايش نگاه كنيد تا او را متوجه اهميت اين ارتباط كنيد.
 
 در عين حال لازم است كه در يك گفت‌وگوي موثر همه دقت و توجه خود را معطوف به طرف مقابل كنيد. بازي كردن با خودكار، نقاشي كشيدن، سرك كشيدن به گوشي موبايل، چك كردن ايميل‌ها، آشپزي كردن، جارو كردن و هر كاري كه مي‌تواند باعث حواس‌پرتي باشد را كنار بگذاريد. اين كارها نشان مي‌دهد كه شما علاقه‌اي به گفت‌وگو نداريد و به ناچار گوش سپرده‌ايد. اگر مشغول به كاري هستيد اما كسي نياز به صحبت كردن با شما دارد براي چند دقيقه دست از كار بكشيد. گوشي هوشمندتان را كنار بگذاريد، روبه روي طرف مقابل بنشينيد و خود را آماده شنيدن نشان بدهيد.
 
 علاوه بر اين لازم است از عادت پريدن در ميان مكالمه ديگران دست برداريد. بسياري از ما سعي مي‌كنيم ادامه حرف‌هاي طرف مقابل را حدس بزنيم و در نتيجه ناگهان به ميان حرف مي‌پريم تا چيزي به گفته‌ها اضافه كنيم و يا پاسخ نهايي را بدهيم. براي يك رابطه موثر هيچ چيز آسيب‌زننده‌تر از اين نيست. اگر چه لازم است در ميان مكالمه هر از چندگاهي چيزي بگوييد اما اين به معناي آن نيست كه به جاي ديگران حرف بزنيد و گفته‌هاي آنها را نيمه‌كاره رها كنيد.
 
 يك رابطه موثر همچنين نياز به استفاده از زبان بدن دارد. شكل ايستادن، حالت قرار گرفتن بدن، تكان دادن سر و بدن براي طرف مقابل حاوي پيام است. به زبان بدن خود توجه كنيد و آن را طوري تنظيم كنيد كه نشانه توجه و دقت باشد.
 
 آخرين چيزي كه بايد به آن اشاره كنيم تصديق و تاييد گفته‌هاي طرف مقابل است. در مواردي ممكن است بخشي از گفته‌ها براي ما مشخص نباشند و نياز به توضيح بيشتر وجود داشته باشد. با جمع‌بندي آنچه گفته شد مي‌توانيد بفهميد آيا همه چيز را به درستي دريافته‌ايد يا خير. علاوه بر اين با اين روش نشان مي‌دهيد كه در تمام طول گفت‌وگو حواستان به گفته‌هاي طرف مقابل بوده است.
 
 آنچه بايد انجام بدهيد چندان دشوار نيست اما آنچه به دست مي‌آوريد فراوان است. اين تمرين‌ها را انجام بدهيد و نتيجه آن را در بهبود روابط خود ببينيد. / زمان