شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ميزگرد/ جايگاه روابط عمومي‌ها تضعيف شده است
چهارشنبه، 8 خرداد 1398 - 14:11 کد خبر:38786
بعد از مديريت ارشد سازمان، اين مديران روابط عمومي‌هاي هستند كه مي‌توانند با ابزار اطلاع رساني و تبليغات همچنين تعامل دوسوي با رسانه‌ها پلي محكم براي همدلي دستگاه‌هاي اجرايي با اصحاب رسانه باشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بعد از مديريت ارشد سازمان، اين مديران روابط عمومي‌هاي هستند كه مي‌توانند با ابزار اطلاع رساني و تبليغات همچنين تعامل دوسوي با رسانه‌ها پلي محكم براي همدلي دستگاه‌هاي اجرايي با اصحاب رسانه باشند.

 هر سازمان براي برقراري ارتباطات مؤثر و هدفمند با گروه‌هايي كه با آن در ارتباط است نيازمند انجام اقدامات حساب شده از سوي افراد فعال در روابط عمومي‌هاي مي‌باشد.

براي بهره مندي از يك روابط عمومي قوي و هدفمند در راستاي اهداف سازماني، بايد هرچه بيشتر افراد فعال در اين حوزه با بكار گيري از ابزار تبليغات براي بروز بودن تلاش كنند.

افراد شركت كننده در ميزگرد ايرنا لرستان معتقدند؛ روابط عمومي‌ها ويترين و قلب تپنده هر سازمان هستندكه نقش محوري در حيات و پيشرفت مجموعه دارند و بهره گيري از افراد متخصص در اين حوزه براي كارآمدي هرچه بيشتر آنها در اطلاع رساني و برقراري ارتباط با مردم و جامعه امر ضروري به شمار مي‌رود.

**جايگاه روابط عمومي‌ها تضعيف شده است
مديرروابط عمومي اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي لرستان در اين ميزگرد اظهار داشت: حدود ۱۸ سال در اين حوزه فعاليت دارم و تاكنون مشكلات زيادي را تجربه كرده ام اما در اين دوره جايگاه روابط عمومي بسيار تضعيف شده است.

مهدي آل كثير بيان كرد: مشكل روابط عمومي‌ها در وهله اول مديران هستند چراكه نگاهشان به اين حوزه در برخي مواقع خاص بوده و حتي در خبر هم روابط عمومي‌ها ناديده گرفته مي‌شوند.

وي ادامه داد: روابط عمومي‌ها خبرنگار نيستند و در اين راستا مديران بايد توجيه شوند، ما نبايد در فضاي مجازي جوابيه‌اي را بر عليه برخي‌ها صادر كنيم.

وي گفت: تا زمانيكه نگاه مديران كلان كشور به اين جايگاه تغيير نكند وضعيت همين است.

آل كثير ادامه داد: تكثر رسانه‌ها، ظرفيت و تهديد براي حوزه روابط عمومي‌ها محسوب مي‌شود كه بايد خودمان از اين موقعيت‌ها بخوبي استفاده كنيم.

**شأن و منزلت روابط عمومي‌ها بايد حفظ شود
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب شهري لرستان نيز گفت: حوزه روابط عمومي در عصر كنوني چالش‌هاي متفاوتي را روزانه تجربه مي‌كند و مهم‌ترين موضوع انتظارات خارج از سازماني است كه بسياري از مشكلات را به همراه دارد.

مهدي بابايي ادامه داد: مدير براساس سليقه شخصي خودش روابط‌عمومي را ترسيم مي‌كند كه مي‌تواند در سياست‌هاي روابط عمومي نقش داشته باشد.

وي گفت: مديران دستگاه‌هاي اجرايي بايد براي شأن و منزلت خودشان خبر را از جايگاه روابط عمومي منتشر كنند.

بابايي با اشاره به وجود برخي از خبرنگارنماها افزود: برخي از افراد به دليل نبود شغل در اين حوزه فعاليت مي‌كنند و به محض دريافت پيشنهاد قطعاً از اين حوزه خارج مي‌شوند.

وي افزود: در فضاي مجازي قرار نيست گزارش كار دهيم، فضايي براي تبليغات وجود ندارد اما بايد بصورت غير رسمي پيگيري كنيم همچنين مقابل افرادي كه مشكل ساز هستند بايد ايستادگي كرد.

بابايي بيان كرد: افرادي كه در حوزه روابط عمومي مشغول هستند بايد آموزش داده شوند و بايد با خبرنگارهاي تخصصي برخورد كنند به دنبال اين باشيم چطور مي‌توانيم با مديريت هوشمند با مردم ارتباط برقرار كنيم.

**مجمع روابط عمومي استان به قول‌هايش عمل كند
مدير روابط عمومي سازمان بهزيستي نيز در اين ميزگرد اظهار كرد: جايگاه روابط عمومي‌ها بايد مشخص باشد همچنين اهداف و ديدگاه‌هاي مجمع روابط عمومي‌ها محقق نشده و برترين‌ها انتخاب نشده‌اند.

الهام انوري گفت: ا برخي از رسانه‌هاي مكتوب مشكل داريم چراكه در جلسات تنها براي دريافت كارت هديه حضور خواهند داشت و هيچ‌گونه سوالي نمي‌پرسند و دستگاه مربوط را هم نقد مي‌كنند.

وي افزود: روابط‌عمومي‌ها وقتي موفق هستند با توليد خبر سازمان خود را به هدف والا برساند اما متأسفانه فضاي رسانه مجازي نمود خاصي پيدا كرده و زد و بندها اين فضا را مسموم كرده است.

انوري اضافه كرد: در برخي كانال‌ها مطلب منتشر مي‌كنيم اما آنها را پاك مي‌كنند همچنين در مورد اخبار خانه‌هاي امن هم واكنش نشان مي‌دهند.

وي اظهار كرد: برخي اگر مشكلي با هر شخصي دارند عملكرد يك دستگاه را به زير سوال مي‌برند كه روابط عمومي‌ها در مقابل اين رسانه‌هاي بايد ايستادگي كنند.

**در انتخاب روابط عمومي‌هاي برتر سليقه‌اي برخورد مي‌شود
مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري لرستان نيز گفت: حوزه روابط عمومي با مشكلات درون و برون سازماني مواجه است و در برخي مواقع براي ارسال اسناد به هر طريقي كه آنها مي‌خواهند بايد ارائه دهيم.

كمال گلمرادي بيان كرد: در انتخاب روابط عمومي‌هاي برتر سليقه‌اي عمل مي‌شود وحق عده‌اي پايمال مي‌شود افرادي در حال خوب كار كردن هستند اما ناديده گرفته شده اما ديگران با تبليغات جاي اين افراد را مي‌گيرند.

وي ادامه داد: خبرنويسي برعهده روابط عمومي‌ها بوده و خبرنگاران انتظار دارند اخبار را تنظيم شده برايشان ارسال كنيم.

گلمرادي معتقد است كه اخبار گوناگون بايد در حوزه‌هاي مرتبط و توسط خبرنگار هر حوزه منتشر شود.

وي بيان كرد: جلسات تخصصي روابط عمومي‌ها بايد بصورت مرتب برگزار شود همچنين افراد فعال در اين حوزه بايد بروز بوده و از فضاي مجازي به عنوان يك ظرفيت استفاده كنند.

وي اضافه كرد: روابط عمومي‌ها بايد دانش كافي داشته باشند و همواره به كمك دستگاه‌هاي اجرايي خود آمده چراكه از سوي برخي افراد براي گرفتن آگهي دچار تهديد مي‌شوند.

** در سيل اخير تفاوت بين خبرنگاران واقعي و غير واقعي مشخص شد
مدير روابط عمومي شركت آب منطقه‌اي لرستان نيز اظهار داشت: عليرغم اقدامات مثبت و به موقع در سيل اخير اما برخي از خبرنگاران مطالب غيرواقعي را منتشر مي‌كنند كه تنها قصد تخريب آن دستگاه اجرايي را دارند.

شيدا برمه زيار ادامه داد: اما در سيل اخير تفاوت بين خبرنگاران واقعي و غير واقعي مشخص شد و زحمات اين عزيزان باعث شد كمك هموطنان به مناطق سيلزده ارسال شود.

وي بيان كرد: برخي از رسانه‌هاي مكتوب تنها نيمه خالي ليوان را ديده و غافل از اين مساله هستند كه با تخريب يك دستگاه اجرايي اعتماد عمومي را نسبت به نظام كم مي‌كنند.

وي اضافه كرد: براي پرداخت رپرتاژ آگهي‌ها علاوه بر كمبود اعتبار از سوي دستگاه‌ها با تهديد هم مواجه مي‌شويم.

برمه زيار با تاكيد بر انتقاد سازنده افزود: انتقاد موجب سازندگي مي‌شود اما نبايد با تهديد همراه باشد چراكه برخي از نقدها تهمت و توهين را به همراه دارد.

وي گفت: مديران در برخي از مواقع احساسي عمل كرده و جوابيه صادر مي‌كنند كه به عقيده من لازم نيست جواب بدهيم.

وي اضافه كرد: روابط عمومي‌ها بايد مشاور مديران باشند همچنين بايد در اين حوزه تخصصي برخورد كنيم كه در برخي از مواقع از رسالت خود دور شده و به دنبال كارهاي تشريفاتي و تبليغاتي مي‌رويم.

**نبايد اجازه بدهيم روابط عمومي‌ها هويت اصلي خود را از دست بدهند
مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش لرستان گفت: انتظار داشتيم شوراي روابط عمومي‌هاي قوي‌تري را در استان شاهد باشيم همچنين در اولين جلسه‌اي ذكر شده استاندار لرستان بايد در جمع روابط عمومي‌ها حضور پيدا مي‌كرد.

صياد درگاه پور بيان كرد: بايد با هم متحد شويم و مشكلات هر دستگاه را مشكلات خودمان بدانيم همچنين بايد به روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي هويت بخشي دهيم.

وي ادامه داد: تور خبري براي روابط عمومي بايد برگزار شود و بايد تشريك مساعي بين روابط عمومي‌ها وجود داشته باشد.

وي افزود: آگهي و رپرتاژ هاي برخي ادارات به سمت كساني مي‌رود كه حقشان نيست، بايد به دنبال كار تيمي باشيم و نبايد اجازه دهيم كه روابط عمومي‌ها هويت اصلي خود را از دست بدهند.

درگاه پور اضافه كرد: تلاش خبرنگاران متعهد را بايد ارج بنهيم اما ا برخي خبرنگارنماها ترسيده‌ايم و اكنون مانند قارچ گسترش يافته‌اند.

وي گفت: روابط عمومي‌ها بايد هويت جمعي پيدا كرده و براي تحقق آرمان‌ها بايد در اين حوزه ايجاد انگيزه كرد.

** بسياري از مشكلات حوزه رسانه‌هاي مكتوب بايد توسط روابط عمومي‌ها مديريت شود

مدير روابط عمومي اداره ورزش و جوانان لرستان نيز گفت: اگر مدير يك مشاور خوب را در كنار خود داشته باشد بسياري از مشكلات روابط عمومي‌ها در برخورد با رسانه‌ها برطرف مي‌شود.

زينب فيضي بيان كرد: بسياري از مشكلات حوزه رسانه‌هاي مكتوب بايد توسط روابط عمومي‌ها مديريت شود.

وي گفت: بايد برون سپاري كرده و برخي از خبرنگاران فعال در جايگاه روابط عمومي هيأت‌ها قرار گيرند كه در اين راستا ديگر رپرتاژ آگهي پرداخت نمي‌كنيم.

وي افزود: مشكل ديگر روابط عمومي اين است كه چه كساني را در نشست‌هاي خبري دعوت كنند و اگر كوتاهي رخ دهد با شديدترين هجمه‌ها روبرو مي‌شوند.

** عدم شناخت كافي مديران از روابط عمومي‌ها يكي از اصلي تريم مشكلات در اين حوزه است
مدير روابط عمومي فرمانداري خرم آباد نيز گفت: عدم شناخت كافي مديران به نقش روابط عمومي‌ها، شرايط اجتماعي محيط، عدم تخصص گرايي و دانش روابط عمومي‌ها، تجهيزات تخصصي روابط عمومي‌ها از مشكلات عمده افرادي است كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند.

سجاد شفيعي ادامه داد: مديران روابط عمومي‌ها خبرنگار نيستند اما بايد با اصول خبرنويسي آشنا باشند همچنين اصلي ترين وظيفه آنها اطلاع رساني، تبليغ، مشاركت جويي، همگرايي و بهينه سازي است.

وي بيان كرد: بخشي از مشكلات به خود افراد شاغل در اين حوزه بازميگردد، در صورت قبول اين مسئوليت بايد حرفه‌اي فعاليت كنيم.

وي اظهار كرد: متأسفانه در لرستان تعريف از روابط عمومي‌ها تعريفي كاملاً اشتباه است، رسانه‌ها ابزار كار روابط عمومي است.

شفيعي ادامه داد: برخي از روابط عمومي‌ها به دنبال باج دهي به برخي از رسانه‌ها هستند.

وي افزود: امروزه يكي از اصلي ترين مشكل ما سياست‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در قبال روابط عمومي‌ها است، دولت‌ها صرفاً به دليل آمارها مجوز مي‌دهد و دولت بعدي رسانه‌ها را رد و يا تحويل نمي‌گيرد.

شفيعي اضافه كرد: اگر در خودمان توانايي را نداشته باشيم كه بتوانيم مدير را متقاعد كنيم بايد كنار بكشيم.

وي گفت: برخي مديران به روابط عمومي‌ها نگاه ابزاري دارند.

**دستاوردهاي نظام در حوزه روابط عمومي‌ها مثبت ارزيابي مي‌شود
مدير روابط عمومي كميته امداد خميني (ره) گفت: با تكثر رسانه‌هاي جمعي و شهروند خبرنگاران ها بايد بپذيريم روابط عمومي نيروي هوشمند و توانا و با قابليت تخصصي بايد باشد.

بهنام فروتن نيا ادامه داد: مديريت سمعي و بصري و برنامه ريزي از لازمه‌هاي يك روابط عمومي هوشمند است همچنين گفتمان سازي و رهبري از ديگر وظايف افراد شاغل در اين حوزه مي‌باشد.

وي ادامه داد: روابط عمومي‌ها بايد توانايي بالايي داشته باشند چراكه مي‌توانند يك مدير ضعيف را قوي و يك مدير قوي را به شدت ضعيف جلوه دهند.

وي اظهار داشت: رسانه‌ها ركن چهارم دموكراسي هستند بايد آن را بپذيريم، امروزه بايد پوسته روابط عمومي سنتي را كنار زد چراكه شعار انجمن جهاني ارتباط مؤثر است.

وي بيان كرد: دستاوردهاي نظام در حوزه روابط عمومي بسيار خوب ارزيابي مي‌شود همچنين تكثر رسانه‌ها براي روابط عمومي‌ها يك فرصت محسوب مي‌شود چرا كه تبديل مخالف به موافق و منتقد به يار در اين فضا صورت مي‌گيرد.

فروتن نيا گفت: در سال گذشته كمپيني از سوي رسانه‌هاي بيگانه به عنوان نه به كميته امداد مطرح شد اما با اطلاع رساني و فضاسازي مثبت در فضاي مجازي اين اعتماد را دوباره به اين مجموعه برگردانديم و شاهد افزايش ۴۱ درصدي درآمدها بوديم.

وي افزود: روابط عمومي‌ها جايگاه اصلي خد را فراموش كرده و مدير محور شده‌اند و مي‌بايست از مدير دفاع كنيم اما ما روابط عمومي‌ها مي‌توانيم از مدير خود در پنهان انتقاد كنيم.

وي اضافه كرد: روابط عمومي‌ها بايد به عنوان كنشگر اجتماعي خود را جزئي از افراد جامعه بدانند./ ايرنا