شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تجارت الكترونيك و امنيت
پنجشنبه، 6 تیر 1392 - 15:02 کد خبر:3874
تجارت الكترونيك و به تبع ، مدل هاي تجارت الكترونيك اولين بار در اوايل دهه 70 ( ميلادي) ارايه شدند. در اين دوره استفاده از مدل هاي تجارت الكترونيك بسيار گران بود و عموم كاربران آن را،  شركت هاي بزرگ مالي و بانك ها و گاهي شركت هاي بزرگ صنعتي تشكيل مي دادند.

 نويسندگان :

نسترن معتمد

دكتر شهباز برآهويي

 

چكيده:

تجارت الكترونيك و به تبع ، مدل هاي تجارت الكترونيك اولين بار در اوايل دهه 70 ( ميلادي) ارايه شدند. در اين دوره استفاده از مدل هاي تجارت الكترونيك بسيار گران بود و عموم كاربران آن را،  شركت هاي بزرگ مالي و بانك ها و گاهي شركت هاي بزرگ صنعتي تشكيل مي دادند.
Electronic Fund Transfer (EFT) از اولين نمونه هاي مدل هاي تجارت الكترونيك مورد استفاده بود كه به منظور ارتباط مالي بين موسسات مالي مورد استفاده قرار مي گرفت. كاربرد تجارت الكترونيك در اين دوره دشوار بود.
به علاوه نياز به سرمايه گذاري‏هاي سنگين براي تهيه بستر موردنياز آن لازم بود.  لذا محدوده كاربرد آن به موسسات مالي و شركتهاي بزرگ محدود مي شد .امروزه تجارت الكترونيك يكي ازپيشرفته ترين انواع رقابت در بازار بازاريابي جهان امروز به شمار مي آيد كه مبتني بر پردازش و انتقال الكترونيكي داده ها مي‏باشد. تجارت الكترونيك شامل چهار ديدگاه ارتباطي، فرايند كسب. كار يالخدمات و به هنگام مياشدكه در اين مقاله به شرح آن مي‏پردازيم. هم چنين تجارت الكترونيك داراي انواع سطوح، ديدگاه هاي كاربرد، مدل ها وزيرساخت‏هاي لازم ميباشد كه دراين مقاله به شرح و توصيف آن مي‏پردازيم. هدف اين مقاله بررسي و شرح امنيت در تجارت الكترونيك مي باشد كه منظور آن اطمينان خاطر مشتري ازداشتن اعتبار و عدم كپي يا جعل مي‏باشد.

 

واژگان كليدي: تجارت الكترونيك، تجارت، بازاريابي موفق

 

مقدمه:
مدلهاي تجارت الكترونيكي متنوعي در اين دوره ايجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. رشدفشارهاي رقابتي بين شركتها نيز از ديگر دلايل توجه شركتها به مدلهاي تجارت الكترونيك بود. عموم شركتهاي بزرگ و موفق كه موفقيت خود را مديون مدلهاي تجارت الكترونيكي بوده اند، در نيمه دوم دهه 90 پا به عرصه وجود نهاده اند.
تا اواخر دهه نود ميلادي عموم مدلهاي تجارت الكترونيكي با تاكيد بر مصرف كننده نهايي شكل گرفته بودند و در دسته Business to Consumer (B2C) قرار مي گرفتند. ولي به تدريج و با محيا شدن فرصتها و امكان استفاده جدي، شركتهاي بزرگ نيز استفاده از مدلهاي تجارت الكترونيك را مناسب و سودآور يافتند. لذا به سرمايه گذاري در مدلهايي پرداختند كه به استفاده از اين بستر در ارتباط بين شركتها ياري مي رسانند و در دسته B2B(Business to Business)قرار مي گيرند. از اين دوره به بعد مدلهاي B2B به لحاظ حجم مبادلات بر مدلهاي B2C پيشي گرفتند.
امروزه اينترنت توانايي آن را دارد به عنوان بازار عظيمي كه مستعد پوشش دادن تمام مردم جهان است مطرح شودو اين امر باعث شده است تجارت الكترونيك براي بازرگانان سنتي بسيار جذاب باشد. تجارت الكترونيك كه شامل خريد و فروش كالاها و خدمات از طريق سامانه هاي الكترونيكي مانند اينترنت و ساير شبكه هاي رايانه اي ميباشد در اين سال ها به دليل گسترش اينترنت به صورت مهيجي رشد داشته است.