شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي ها در اقناع افكارعمومي و اعتلاي نظام ارتباطي نقش كليدي دارند
یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 - 14:50 کد خبر:38566
حميد شكري خانقاه مدرس دانشگاه با اشاره به نقش بالاي روابط عمومي در ارتباطات انساني، اجتماعي و رسانه اي گفت: اين نهاد مهم بايد فعالانه، هوشمندانه و منسجم در جهت اعتلاي نظام ارتباطي كشور نقش آفريني كنند تا با افزايش آگاهي عمومي در جهت اعتماد سازي ميان مردم و دولت گام بردارند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| حميد شكري خانقاه مدرس دانشگاه با اشاره به نقش بالاي روابط عمومي در ارتباطات انساني، اجتماعي و رسانه اي گفت: اين نهاد مهم بايد فعالانه، هوشمندانه و منسجم در جهت اعتلاي نظام ارتباطي كشور نقش آفريني كنند تا با افزايش آگاهي عمومي در جهت اعتماد سازي ميان مردم و دولت گام بردارند.

به گزارش شارا به نقل از ايرنا، امروزه ارتباطات و گسترش آن به عنوان راهكاري موثر در پيشبرد اهداف و فعاليت ها در عرصه هاي مختلف شناخته مي شود كه همه افراد، نهادها و سازمان ها به آن نيازمند هستند و درك اين مهم و به كارگيري آن در محيط سازماني سبب مي شود تا افراد در ايفاي وظايف درون سازماني موفق عمل كرده و ارتباط موثري نيز با تمامي بخش هاي سازمان برقرار شود.

در دنياي امروز نبود ارتباطات مانع پيشرفت افراد و جامعه مي شود زيرا دسترسي افراد به ابزارهاي ارتباطي نوين همچون اينترنت و شبكه هاي اجتماعي از نكات كليدي دستيابي براي رسيدن به توسعه كشورها شناخته مي شود. افزون بر ارتباط هاي شخصي، سازمان ها و نهادهاي بزرگ نيز براي هماهنگي هاي ميان بخشي و اتصال با دنياي خارج از سازمان، نيازمند حوزه ارتباطي هستند، بخشي كه با شناخت دقيق از درون و بيرون نهاد، مديران را براي تصميم گيري هاي مفيد و موثر راهنمايي كند و نياز به اين مهم با هدف ايجاد هماهنگي درون و برون سازماني باعث شد كه بخشي با عنوان «روابط عمومي» تشكيل شود.

اهميت مقوله ارتباطات در جهان سبب شد تا به مناسبت تشكيل اتحاديه تلگرافي بين المللي ژنو در 1865 ميلادي 17 ماه مي برابر با 27 ارديبهشت، «روز جهاني ارتباطات» نامگذاري شود. در ايران نيز با توجه به نقش تاثيرگذار روابط عمومي و با تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور، اين روز به نام «روز ارتباطات و روابط عمومي» عنوان گرفت تا فرصتي مناسب براي شناساندن اين مهم به جامعه و مسوولان باشد.

اهميت اين مقوله سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به گفت وگو با «حميد شكري خانقاه» پژوهشگر و محقق در حوزه ارتباطات و روابط عمومي راهبردي، مدرس دانشگاه و نويسنده كتاب برنامه ‌ريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي بنشيند و اين مهم را از زواياي مختلف واكاوي كند.

- متن اين گفت وگو را در ادامه مي خوانيم:
** اهميت و جايگاه روابط عمومي را در عصر ارتباطات و دوراني كه اطلاع رساني پيشتاز است چگونه مي بينيد؟
*** شُكري خانقاه: روابط عمومي ها براي افزايش بهره ‌وري و ايفاي نقش موثر مديريتي نياز به بهبود شرايط و تحول درفرآيند هاي ارتباطي خود دارند از اين رو بايستي خود را به سرعت با تحولات نوين ارتباطي هماهنگ سازند. روابط عمومي ها را مديران فرآيند ارتباطي راهبردي مي دانند كه بايد ميان مردم و سازمان ها روابط متقابل سودمندي برقرار سازند. اين حوزه براي اينكه بتواند نقش خود را به خوبي ايفا كند بايد از نظر جايگاه سازماني در بالاترين سطح قرار گيرد تا بتواند با تمام امكانات به برنامه ها و راهبردهاي سازماني جامه عمل بپوشاند. روابط عمومي ها به دليل اينكه مهندسي افكار عمومي را بر عهده دارند بايستي در حوزه وظايف و ماموريت هاي خود نسبت به ترغيب، اقناع و آمادگي افكار عمومي در مواقع بحراني وارد عمل شوند. واكنش سريع به بحران ها، استراتژي ايفاي نقش مسوولانه ارتباطي روابط عمومي ها در مديريت ارتباطات راهبردي سازمان است.

** توجه به نقش روابط عمومي ها را در دولت چگونه ارزيابي مي كنيد؟
*** شكري خانقاه: در دنياي امروزي نبايد روابط عمومي ها به ديده گزارش نويس نگريست. مديريت هوشمند ارتباطات انساني و رسانه اي مهمترين كاركردروابط عمومي ها به شمار مي رود. دولت ها پس از روي كار آمدن نسبت به روابط عمومي ها بي توجه مي شوند. نظام اطلاع رساني در دولت ها دچار كاستي است و همين مشكل به مرور زمان به ديگر وزارتخانه ها و سازمان هاي ديگر نيز تسري پيدا مي كند. تاكنون دولت ها درك درستي از روابط عمومي نداشته و تنها درشرايط بحران به روابط عمومي روي آورده اند.تا جايي كه در كشور براي روابط عمومي ها متولي خاصي وجود ندارد و اين نهاد مهم و تاثير گذار سال هاي متمادي است كه به حال خود رها شده اند. دولت ها تنها در زماني كه به افكار عمومي نياز داردبه سراغ روابط عمومي ها مي آيند تا براي انجام امور خود با بخشنامه ها و اطلاعيه هايي به تبليغات دولتي بپردازند اما بايد دانست كه با اين گونه امور نمي شود اين نهاد را تقويت كرد. روابط عمومي دولتي براي مديريت ارتباطات انساني هيچ برنامه و راهبرد ارتباطي منسجمي نداشته و ندارد . اينك زمان آن رسيده تا در اين شرايط، دولت براي تثبيت موقعيت راهبردي روابط عمومي يكپارچه و هوشمند چاره اي بيانديشد.

** نقش مديران روابط عمومي ها در تصميم گيري هاي مديريتي و راهبردي نظام را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
*** شكري خانقاه: مديران روابط عمومي بايد به عنوان مشاور ارتباطي مديريت عالي دستگاه در تصميم گيري هاي مديريتي ايفاي نقش كرده و در انتخاب مديران روابط عمومي متخصص و با تجربه بسيار حرفه اي عمل كنند. روابط عمومي ها براي حل بحران‌ها بايستي برنامه‌هاي مدون ارتباطي تدوين كنند و از كارهاي كليشه‌اي و سنتي بپرهيزند. آنها بايد به صورتي هوشمندانه براي ايجاد آرامش و افزايش آگاهي عمومي در راستاي اعتماد سازي از تكنيك هاي اقناعي استفاده كنند. مديران تنها زماني قادر خواهند بود به ايفاي نقش خود بپردازند كه خود را با موج جديد تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات همگام سازند و سواد رسانه اي خويش را ارتقا دهند و با برنامه هاي راهبردي به ويژه در حوزه ارتباطي به اداره امور بپردازند.

** آموزش مردم در استفاده درست از شبكه هاي اجتماعي راهي براي رسيدن به اقتصاد پويا است، ارتباطات مجازي تا چه اندازه مي توانند در ارتقاي فرهنگ و تغييرات اجتماعي موثر واقع شود؟
***شكري خانقاه: الوين تافلر نويسنده و آينده پژوه آمريكايي مي گويد موج سوم اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال تغيير زندگي بشر است و افراد گريزي ندارند تا خود را با اين موج منطبق كنند. البته در اين ميان افرادي هستند كه در مقابل اين تغييرات نوين هميشه مقاومت و مخالفت مي كنند و نه تنها خود را آزار مي دهند بلكه ديگران را نيز درگير مشكلات مي كنند. برخي اوقات با فيلتر كردن شبكه هاي اجتماعي مي خواهند اين مخالفت را به گوش همگان برسانند در صورتي كه اگر ظرفيت هاي اين شبكه‌ها را بكار بگيرند ضمن اينكه ارتباط قوي با مردم برقرار مي كنند اهداف سازماني را نيز به ديگران انتقال خواهند داد. امروزه دنياي ارتباطات بر فرد محوري در توليد خبر قرار دارد. بدين معنا كه هر فردي با يك گوشي همراه مي تواند در هر گوشه از جهان خبر مورد نظر خود را منتشر كند و از ديگر اخبار نيز مطلع شود. در واقع تلفن همراه به عنوان ابزار اصلي و رسانه اي مستقل شناخته مي شود و افراد نيز هر كدام شهروند خبرنگار هستند. شبكه هاي اجتماعي در حال تغيير و تحول در زندگي افراد هستند و امروزه شاهد جرياناتي هستيم كه اين شبكه ها در آن دخيل هستند. به عنوان مثال هنگام وقوع زلزله اخير كرمانشاه يا سيلاب ها از راه همين شبكه هاي اجتماعي نوعي همبستگي و اتحاد در ميان مردم كشور به وجود آمد. در واقع شبكه هاي اجتماعي به جزيي تفكيك ناپذير از زندگي مردم تبديل شده اند و اگر افراد و مسوولان بخواهند با تبليغ اين موضوع و بخشنامه ها به مردم تجويز كنند تنها از پيام‌رسان‌هاي مخصوص استفاده كنند هرگز پذيرفته شدني نيست. امروزه دنياي ارتباطات بر بستر شبكه هاي اجتماعي حركت مي كنند و ارتباطات ميان فردي حرف نخست را مي‌زند و آنها هستند كه باعث تغيير و تحولات اجتماعي و فرهنگي مي شوند. بنابراين ارتقاي سواد رسانه اي بايد به عنوان مهم ترين دغدغه مسوولان و مديران نظام شناخته شود و به اين موضوع توجه خاصي داشته باشند. در آمارهاي ارايه شده از طرف وزارت ارتباطات ديده مي شود كه 90 درصد مطالب پيام رساني همچون تلگرام غيرسياسي بوده و تنها 9 درصد آن سياسي است و از اين مقدار يك و سه دهم درصد براندازانه شناخته شده است. پس بايد دانست كه تمامي مسايل فضاي مجازي غيراخلاقي و سياسي نيست و نبايد پيام رسان ها را با اين طرز تفكر غلط حذف يا فيلتر كرد. بايستي دانست كه آموزش مهارت هاي ارتباطي شبكه هاي اجتماعي و آموزش ارتباطات در كشور بسيار مهم است.

**  راهكارهاي موثر بر تقويت و ارتقاي جايگاه روابط عمومي چيست؟
*** شكري خانقاه: روابط عمومي در بالاترين مدل ارتباطي خود، درگير اطلاع‌رساني از عملكرد سازماني و برگزاري مراسم و مناسبت هاي خود به صورت كليشه اي و سنتي هستند درحالي كه روابط عمومي فقط وظيفه اطلاع رساني ندارد، بلكه آنها مديريت ارتباطات اجتماعي و ارتباطات انساني را برعهده دارند. متخصصان اين حوزه بايد انگيزه كاري خود را بالا ببرند و آموزش هاي تخصصي را مطابق با استانداردهاي جهاني فرابگيرند و در هنگام بحران هاي اجتماعي نقش آفريني كنند تا اينگونه ارتباطات انساني و اجتماعي خود را گسترش دهند. تخصيص بودجه و اعتبارات لازم براي اين بخش از جمله مواردي است كه مي تواند در ارتقاي روابط عمومي ها مفيد واقع شود. تمامي پروژه هاي عمراني موجود در وازتخانه هاي مختلف نياز به ارتباطات و اطلاع رساني قوي دارند و چون فاقد اين مورد هستند عملأ كاري در حوزه افكار عمومي براي آن پروژه انجام نمي شود، بنابراين روابط عمومي ها بايستي پيوست هاي ارتباطي و اطلاعاتي خود را گسترش دهند تا ضمن اينكه بدنه نظام ارتباطي دولت ارتقا پيدا كند تمامي وزارتخانه و سازمان هاي ديگر نيز به جايگاه واقعي خود برسند. تمامي بخش هاي نظام بايد روابط عمومي هاي كشور را بخشي از مشاورهاي ارتباطي خود بشناسند نه اينكه به آنها به چشم ابزار و بلندگوي سازماني نگاه كنند. روابط عمومي ها اينگونه نقش بسيار موثري در جهت دهي افكار عمومي و اعتلاي نظام ارتباطي كشور ايفا مي كنند.