شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي، رهبر اركستر سازمان است
جمعه، 27 اردیبهشت 1398 - 12:08 کد خبر:38451
در سازمان ، هر واحدي و هرقسمتي ، ساز خود را ميزند . هنر روابط عمومي در اين است كه اين سازها و صداهاي مختلف را به گونه اي هوشمندانه و مدبرانه هماهنگ و كوك نمايد كه در نهايت يك آهنگ و صدا و طنين قشنگ و زيبا و دلنشيني به گوش مخاطبان ، مشتريان ، مصرف كنندگان ، ارباب رجوع و... برسد .

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در سازمان ، هر واحدي و هرقسمتي ، ساز خود را ميزند . هنر روابط عمومي در اين است كه اين سازها و صداهاي مختلف را به گونه اي هوشمندانه و مدبرانه هماهنگ و كوك نمايد كه در نهايت يك آهنگ و صدا و طنين قشنگ و زيبا و دلنشيني به گوش مخاطبان ، مشتريان ، مصرف كنندگان ، ارباب رجوع و... برسد .

 

طبيعي است كه كار سختي است .


روابط عمومي ( public relations ) يك هنر ، فن ، حرفه و دانشي ميان رشته اي است كه با علومي نظير جامعه شناسي ، روان شناسي ، مديريت ، حقوق و... ارتباطات تنگاتنگي دارد .


روابط عمومي ، به قول ابن يمين فريومدي ، شاعر شيرين سخن ايران زمين ، هنر مردمداري است . روابط عمومي يك موضوع به شدت تابع اخلاق است و خوش اخلاقي ، صداقت ، شفافيت ، پاسخگويي و اقناع مخاطب از جمله ستونهاي بنيادين و اساسي روابط عمومي است . يك روابط عمومي موفق ميتواند موجب تقويت سرمايه اجتماعي شود و سرمايه اجتماعي با دو موضوع مهم اعتماد و مشاركت سر و كار دارد كه نقش مهمي در كارآمدي دولتها دارد .


كشوري داراي حكمراني خوب است كه به روابط عمومي بهاي لازم و كافي را بدهد . روابط عمومي هويتي نقش آفرين ، پديده اي شگفت انگيز و كارساز و واحدي است كه ميتواند براي سازمان ارزش افزوده ايجاد كند و خلق ارزش نموده و تراز سازمان را ارتقاء دهد . روابط عمومي وقتي موفق است كه "" بازار "" داشته باشد .


ب = بودجه
ا = اختيار
ز = زمان
ا = اعتماد
ر = راهبرد
روابط عمومي اگر "" بازار "" نداشته باشد ، سازمان به قهقرا و سقوط و فرسودگي و شكست و روزمرگي سوق پيدا ميكند .


روابط عمومي ، نه فروش است نه بازاريابي و نه تبليغات . روابط عمومي همه اينهاست به علاوه هر آنچه كه سازمان براي كارآيي و اثربخشي و نيل به اهداف نياز دارد . روابط عمومي بخشنامه پذير نيست . روابط عمومي خط كش بردار نيست . روابط عمومي ساعت كار ندارد. روابط عمومي ، حوزه رياست و حراست و امور اداري و امور مالي و... نيست بلكه روابط عمومي ، استراتژيست هوشيار و پويا و متخصص متفكري است كه تمام اركان سازمان را از صدر تا ذيل تغذيه نموده و همه واحدها را امداد رساني ميكند .


روابط عمومي ، دار و ندار سازمان است . روابط عمومي ، سنگ همه را در سازمان به سينه ميزند اما من متعجبم كه چرا عده اي به سينه آن سنگ ميزنند ؟!؟! .


روابط عمومي آنقدر والا و بالا و مانا و كاراست كه حد و حساب ندارد و در مقام جايگاه و نقش و اهميت و منزلت روابط عمومي همين بس كه خداوند متعال ، خود بالاترين و اعلي ترين مظهر ارتباطات است .


اين روز بسيار قشنگ و زيبا را به دانشجويانم مخصوصا ، اساتيد ، پيشكسوتان و فعالان و خادمان شريف و بي ادعا و مظلوم اين عرصه تبريك و تهنيت عرض مينمايم .


مينويسم يادگاري ،
تا بماند روزگاري ،
من نباشم روزگاري ،
اين بماند يادگاري .

حسن خسروي . مدرس روابط عمومي و مولف كتاب روابط عمومي و ارتباطات .
27 ارديبهشت 1398 هجري شمسي.