شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| خوشبختانه روابط عمومي در حال طي كردن سير تكويني و تكاملي خود بوده و سرعت تحولات و پيشرفتها در حوزه روابط عمومي و ارتباطات در دهه هاي اخير قابل توجه است. روزگاري روابط عموميها بايستي خود را در جريان تحولات اجتماعي قرار ميدادند و متناسب با تحولات خود را به روز نگاه ميداشتند اما امروزه روابط عمومي در بطن تحولات اجتماعي قرار دارد و در هر كنش اجتماعي رد پاي ارتباطات و روابط عمومي كاملا مشهود است و اين امر نشانگر ارتقاء جايگاه روابط عمومي است.
استفاده از تكنولوژيهاي نوين در روابط عمومي نيز منجر به تحول اساسي و ارتقاء همه جانبه فعاليتهاي اين حوزه شده است. تا قبل از ورود تكنولوژيهاي نوين در حوزه روابط عمومي نقاط ضعف زيادي داشتيم؛ مثلا تاليفات در حوزهي روابط عمومي انگشت شمار بود و بيشتر با ترجمه متون خارجي روبه¬رو بوديم. تا حدود 27 سال پيش كه اينترنت وارد ايران شد روابط عموميها كاملا به شكل غيرتخصصي و سنتي فعاليت ميكردند. شرح وظايف روابط عمومي بسيار پيش پا افتاده و سطحي بود و اساسا روابط عموميها جدي گرفته نميشدند. با ورود فنآوري، روابط عموميها براي برطرف كردن عقب ماندگي تاريخي تلاش كردند. سرعت تغييرات تكنولوژيكي در اين حوزه زياد است اما ماهيت كار روابط عمومي تغيير نكرده و هدف نهايي، ايجاد تفاهم بين يك سازمان و مخاطبان است.
كاركرد اصلي روابط عمومي جداي از تعاريف مختلفي كه در اين زمينه وجود دارد، با تغييرات تكنولوژي و ارتقاء ابزارهاي ارتباطي دچار تغيير نخواهد شد. در سالهاي اخير و با گسترش ابزارهاي ارتباطي شاهد تحول جدي در فعاليت روابط عمومي هستيم و اين روند در آينده نيز قطعا با سرعت بيشتري تداوم خواهد داشت. آنچه به نظر من در اين تحولات بايستي توسط فعالان اين حوزه با جديت مورد توجه قرار گيرد، انطباق فعاليتهاي روابط عمومي با تكنولوژيهاي نوين و بهره برداري حداكثري از فن آوري است.
بدون ترديد با سازوكارهاي سنتي نميتوان انتظار ايجاد تحول مثبت در روابط عموميها را داشت و شرط اول براي ايجاد تحول در روابط عمومي باور به لزوم تحول است كه بايد اين موضوع در ميان تمام فعالان اين حوزه به عنوان يك اصل و الزام هميشگي پذيرفته شود. براي تحقق اين هدف فعالان و متخصصان اين حوزه مسئوليت اصلي را بر عهده دارند. مهمترين سرمايه روابط عموميها و شايد تنها سرمايه آنها نيروي انساني متخصص و علاقهمند است. براي موفقيت در مواجهه با فضاي جديد نيز سرمايه باارزش نيروي انساني متخصص مهمترين نقطه قوت روابط عمومي ها است و فعالان اين حوزه بايد به دانش و توان خود براي بهرهگيري از فنآوريهاي نوين بيافزايند.
وجود نيروي انساني حرفه اي در روابط عمومي گام اول براي حرفه اي گرايي روابط عمومي است و روابط عمومي حرفه اي علاوه بر نيروي انساني حرفه اي ويژگي هاي ديگري از جمله توجه به مسئوليت اجتماعي، توجه به پژوهش و افكار سنجي براي آگاهي از خواسته ها و اولويت هاي مخاطبان، استفاده از ظرفيت رسانه هاي اجتماعي و فضاي آنلاين و همچنين اشراف روابط عمومي به مسائل تخصصي سازمان را دارد.
روابط عمومي ها با عملكرد حرفه اي و استفاده از فن آوري هاي نوين مي توانند كارآمدي خود را در تحقق اهداف و وظايف سازماني به خوبي نشان دهند و در تحقق اهداف حرفهاي و ارتباط دوسويه و توام با موفقيت بين سازمان و جامعه گام بردارند.