شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي صنعت بيمه؛ مطالبه گر و هوشيار
پنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 09:29 کد خبر:38395
وقت آن رسيده است كه هر عضو روابط عمومي در صنعت بيمه چراغي شود در ذهن جامعه در جهت فرهنگ سازي و آگاه سازي نسبت به بيمه، تعاريف آن، حقوق بيمه گذار و فرآيند خسارت دهي و نيز لزوم وجود بيمه در سبد خانوار را براي چندمين بار و اين بار در شكل هايي تاثير گذارتر متذكر شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط عمومي  جزو آن دسته حوزه هاي كاري است كه اصطلاح "سهل و ممتنع" به خوبي بر آن مي نشيند. از آن جهت سهل است كه در تعريف، ساده مي نمايد و ممتنع از آن جهت كه روابط عمومي هر سازماني بسته به هدف، جايگاه و نقش آن بايد ابزارهاي متفاوت پيامي را به روش هاي مختلف بكار بندد و با هر تغيير زمانه بروز شود. بايد گوش به زنگ تحولات اقتصادي، اجتماعي و سياسي جامعه باشد و در اغلب حوزه هاي فرهنگي و هنري اشراف داشته باشد.


اين كار سهل و ممتنع در صنعت بيمه اما سخت تر نيز مي¬شود. چرا كه اين صنعت كه مي بايست همپاي بخش¬هاي ديگر اقتصادي گام بردارد هنوز بسيار نحيف است و چالش هاي متعددي سرعت رشد اين صنعت را با كندي موجه ساخته است. عدم توسعه فرهنگ بيمه، اعتماد كم جامعه به آن، نرخ شكني¬هاي غير اخلاقي و بعضا قوانيني كه كارشناسانه و عادلانه تصويب نشده اند، خدشه¬هاي متعددي بر پيكر بيمه وارد كرده اند و اين موارد، تنها تعدادي از شمارهاي بسيار مشكلات اين صنعت است. در اين ميان، يكي از وظايف اصلي روابط عمومي شركت¬هاي بيمه گر، مطالبه¬گري نسبت به اتفاقاتي است كه در جهت اشتباه پيش آمده اند و به قولي ره به تركستان برده¬اند.


لذا وقت آن رسيده است كه هر عضو روابط عمومي در صنعت بيمه چراغي شود در ذهن جامعه در جهت فرهنگ سازي و آگاه سازي نسبت به بيمه، تعاريف آن، حقوق بيمه گذار و فرآيند خسارت دهي و نيز لزوم وجود بيمه در سبد خانوار را براي چندمين بار و اين بار در شكل هايي تاثير گذارتر متذكر شود.

 

 روابط عمومي يك شركت بيمه همچنين مي¬تواند و بايد در كنار خبرنگاران اين صنعت قرار گرفته و نسبت به بحران¬ها، رويدادها و مسائل منفي حساس و هوشيار بوده و با توليد محتوا در فضاهاي مختلف، هشداري باشد بر اينكه اين صنعت آسيب پذير با چنان شيوه اي بيمار خواهد شد.

 

به عنوان مثال در حوادث سيل¬هاي اخير، كه متاسفانه قلب تمامي مردم را به درد آورد، بار بزرگي بر دوش صنعت بيمه نهاده شد. باري كه بسيار بيش از توانايي هاي بيمه است و بايد صندوقي نظير حوادث طبيعي در كنار آن قرار گيرد. اين مسئله اگر به خوبي اطلاع رساني نشود و تمامي توقعات به سوي بيمه نشانه رود، قطعا اعتماد عمومي نسبت به صنعت بيمه باز هم كاهش خواهد يافت.


رسانه¬هاي مجازي اكنون اين لطف را دارند كه دسترسي آزادانه به اطلاعات فراهم ساخته اند و قيد سانسور را نيز ندارند. اطلاعات با شيوه¬هاي نوين و به صورتي غير محافظه كارانه مي¬توانند در اين بسترها نشر يابد، بدون آنكه هزينه اي جز خلاقيت و نوآوري ايده را داشته باشند. اين فرصت فراهم شده است كه مطالبات صنعت بيمه از منظر كارشناسي بيان و ذهن¬ها نسبت به مواردي كه روند اين صنعت را كند ساخته و اعتماد اقشار را نيز با لطمات بسيار مواجه ساخته هشيار شود.


بنابراين روابط عمومي¬هاي شركت¬هاي بيمه در زمان كنوني بايد بيش از هر زمان ديگر براي توليد محتواي خود در فضاهاي مختلف رسانه، اهميت قائل باشند و بدانند كه نقش آن اكنون بسيار حساس تر از تبليغ صرف محصول شركت بيمه است.


هر لحظه بايد فضاهاي مختلف رسانه جمعي را رصد كرد، اتفاقات مهم صنعت بيمه را پيگيرانه بررسي كرد و نسبت به آسيب¬ها دغدغه مند و هوشيار بود چرا كه " هر ميخ نا بجا، كشتي صنعت بيمه را دچار صدمه خواهد كرد".


اكنون روابط عمومي در بيمه، بايد با نگاه پرسشگر خود نسبت به مسائل اجتماعي و اقتصادي، دغدغه ها و نيازهاي جامعه، در جهت بسترسازي براي پيش بردن مسيرهاي جدي در صنعت بيمه حركت كند.


هيچ گاه نبايد از نظر دور داشت كه روابط عمومي مصداق اين شعر است " آبي كه برآسود زمينش بخورد زود / دريا شود آن رود كه پيوسته روان است". لذا اميد است تمامي فعالان عرصه روابط عمومي در صنعت بيمه، آسودگي را بر خود حرام دانسته و با روحيه مطالبه گرانه خود در جهت آگاه سازي درست و بجا، جاري و روان، گام بردارند.