شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي،فضاي مجازي و استراتژي ها
چهارشنبه، 25 اردیبهشت 1398 - 14:17 کد خبر:38376
در فضاي مجازي اطلاعات در مالكيت مخاطبان است و با سرعت بي بديل درست يا نادرست به يك برند ملي و فراملي تبديل مي گردد. در اين فضا اطلاعات شهروند محور ، انتشار اخبار ، گزارشهاي يك سويه اهميت قابل ملاحظه ايي ندارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پس از حضور رسانه ها در فضاي مجازي، ارتباطات مجازي و رسانه هاي اجتماعي، كاركرد «روابط عموميها» نه تنها به حاشيه نرفته است بلكه روابط عمومي ها در مركز توجه رسانه هاي اجتماعي و بعبارتي ميدان دار تبادل اطلاعات در فضاي مجازي هستند.

هر چند با روابط عمومي ها در گذشته بعضا نامهربان رفتار شد اما امروزه هيچ نهاد يا بنگاه دولتي و‌خصوصي نمي تواند در برابر موج شهروندان هوشمند از نقش بي بديل روابط عمومي ها غافل باشد.

روابط عمومي سنتي همچون كسب و‌كارهاي سنتي بايد جاي خود را به روابط عمومي نوين بدهد.

با توجه به اينكه طبق آمارهاي رسمي وزارت ارتباطات و اطلاعات و اتحاديه بين المللي ارتباطات راه دور ، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به بيش از ۴۶،۹ درصد معادل ۳۶،۵ ميليون نفر رسيده است و طبق بررسي هاي انجام شده اغلب كاربران اينترنت از شبكه اجتماعي مجازي استفاده مي كنند، ميتوان تصور كرد كه اين شبكه ها تاثيرات عمده اي بر افكار عمومي ايرانيان دارند. بنابر اين دستگاههاي سياست گذار و هدايت گر افكار عمومي بويژه روابط عمومي ها در ايران بايستي نگاه ويژه اي به اين شبكه ها و فعل و انفعالات دروني آنها داشته باشند.


شبكه هاي مجازي بخشي از فناوري كاربردي روابط عمومي الكترونيك به شمار مي روند كه در صورت ارائه مدل كاربردي براي پياده سازي آنها در محيط وب سازماني مي توانند تحول نويني در كارآمد سازي روابط عمومي ها بويژه در حوزه مديريت شهري ايجاد كنند.

با توجه به كاربرد روزافزون اينترنت در زندگي، شاهد بوجود آمدن شهروندان اينترنتي مي باشيم. شهروند اينترنتي، شهروند سايبري يا نت وند به كاربراني از اينترنت گفته مي شود كه مشاركت فعالي در ارتباط هاي اينترنتي دارند

شهروندان اينترنتي افرادي هستند كه جامعه را به يكديگر متصل مي كنند. مي دانيم كه آنها عاشق متصل بودن هستند. آنها با يكديگر صحبت مي كنند و در جريان ارتباط آن ها، «اطلاعات» جريان مي يابد.

روابط عمومي بايد بداند كه در فضاي جديد ، «او »تنها عنصري نيست كه «اطلاع رساني » مي كند و‌ «اطلاعات»را به اشتراك مي گذارد.

در فضاي نوين «روابط عمومي» با نت وند شهرونداني مواجه هست كه علاقه وافر به اشتراك «اطلاعات» دارد.

روابط عمومي در فضاي نوين مجازي بايستي حلقه تكميل كننده اطلاعات بوده و مشاركت در نشر اطلاعات درست باشد.

اگرچه تكليف روابط عمومي از گذشته برمبناي گوش ،چشم و زبان سازمان و بعبارتي صريح تر مبتني بر عملكرد دوسويه و پل ارتباطي بوده است. به لطف تكنولوژي جديد و نوين بايستي روابط عمومي هوشمند بداند كه او اينك مكلف به بهره مندي از مذاكره "همه با همه" در فضاي مجازي است.

پرهيز از تبليغات يك سويه و ارسال پيام هاي گزينشي خطاب به مخاطبان از جمله تكنيكهاي نامطلوب روابط عمومي است كه ديوار آهنين بين مخاطبان و روابط عمومي در فضاي مجازي ايجاد مي نمايد.

روابط عمومي در فضاي مجازي نيازمند به مطالعه و گفتگو با مخاطب است و نبايستي روابط عمومي صرفا به ديوار ساخته از اطلاعات خود تكيه بزند.

روابط عمومي مكلف است بعنوان روابط عمومي حاكميت عمل كند . با تبيين درست و‌مشاركتهاي اجتماعي در فضاي مجازي تصويري درست از مخاطب گرفته و به مخاطب انتقال مي دهد.

ضريب نفوذ در "رسانه هاي اجتماعي روابط عمومي محور" در فضاي مجازي يك نقطه بسيار حائز اهميت است و قابل اتكا، براي ارزيابي مديريت و‌كاركنان روابط عمومي ها و سرمايه سازماني محسوب مي گردد.

روابط عمومي هوشمند مي داند كه در طول تاريخ لوازم و تكنولوژي روابط عمومي دچار تغيير و تحول بنيادي شده است اما نيازهاي مخاطبان تغيير نكرده است.

پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان رسالت مهم يك روابط عمومي است.

در فضاي مجازي اطلاعات در مالكيت مخاطبان است و با سرعت بي بديل درست يا نادرست به يك برند ملي و فراملي تبديل مي گردد. در اين فضا اطلاعات شهروند محور ، انتشار اخبار ، گزارشهاي يك سويه اهميت قابل ملاحظه ايي ندارد.

"روابط عمومي ايده آل" ناگزيرند به طور مستمر بر رويدادهاي داخل سازمان و اطلاعات شكل يافته در "جامعه مخاطبان "خود نظارت كند و‌در زمان مناسب و‌ حسب ضرورت خود را با تغييرات وفق دهد.

روابط عمومي موفق، ايده آل و هوشمند استراتژي هايي به منظور تعادل و دستيابي به منظور «تعادل و دستيابي به منافع مادي يا معنوي سازمان و‌مخاطبان سازمان» بايد ترسيم كند و با حرفه اي عمل نمودن موجب تشويق مخاطبان به «راست آزمايي» شوند تا اطلاعات جعلي با عارضه كم از فضاي مجازي محو شود.