شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : به روز نبودن در فضاي مجازي چالش اصلي روابط عمومي ها
چهارشنبه، 25 اردیبهشت 1398 - 12:55 کد خبر:38369
در دنياي امروز كه انتقال اطلاعات لحظه اي شده و رسانه هاي رسمي جاي خود را به رسانه هاي غير رسمي و شبكه هاي اجتماعي داده اند روابط عمومي با وجود قدمت طولاني هنوز نتوانسته با فن آوري هاي جديد همراه كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در دنياي امروز كه انتقال اطلاعات لحظه اي شده و رسانه هاي رسمي جاي خود را به رسانه هاي غير رسمي و شبكه هاي اجتماعي داده اند روابط عمومي با وجود قدمت طولاني هنوز نتوانسته با فن آوري هاي جديد همراه كنند.

امروز كه به مناسبت 27 ارديبهشت روز ارتباطات نگاهي به توانمندي
روابط عموميها به عنوان زير شاخه ارتباطات نگاه مي كنيم با وجود تحولات عظيم دراين صنعت بويژه بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات هنوز روز آمد نبودن اين حرفه به عنوان يكي از چالش هاي پيش روي آنان است.


البته مسوولان بدانند كه هستي و تداوم حيات سازمان ها، منوط به ايجاد رابطه حداكثري با جامعه پيرامون است و اين رابطه از طريق واحدي به نام روابط عمومي برقرار مي شود كه بايستي به اين صنعت وحرفه بها داده شود.


با توجه به اين كه درعصر دنياي مجازي قرار گرفته ايم نياز به پوست اندازي روابط عمومي ها و ورود به اين عرصه است كه بتوانند ازدنياي سنتي به مدرن وارد شده و با مديريت خود از بسياري آسيب ها پيشگيري كنند.


در فضاي واقعي و وضعيت سنتي، رسانه اعم از ديداري، شنيداري و مكتوب نقش واسطه ميان روابط عمومي و مخاطبان را بازي مي كند و اين عنصر واسطه بطورغالب بين يك فرستنده پيام (روابط عمومي) و جماعتي از گيرندگان قرار مي گيرد.


در مواقع بحران، عامل بازدارنده زمان، فرايند مديريت بحران در روابط عمومي ها را تحت تاثير منفي قرار مي داد، اما در فضاي مجازي يك كليك امكان مديريت بحران را براي روابط عمومي ها فراهم مي كند، آن هم در شرايطي كه با حداكثر مخاطبان در نقاط مختلف دنيا مي توان ارتباط برقرار كرد.


در دنياي مجازي، واقعيت به شدت درمعرض خطر تحريف است واين همان هشداري است كه فيلسوفان پسامدرني چون' بودريار' فرانسوي با طرح نظريه حاد واقعيت از آن ياد كرده است.

** به روز نبودن در فضاي مجازي چالش اصلي روابط عمومي ها
يك استاد دانشگاه در حوزه روابط عمومي و روزنامه نگاري در هرمزگان گفت: امروزه كاركردهاي تكنولوژي ها بر زندگي انسان، بر كسي پوشيده نيست و به روز نبودن برخي روابط عمومي هاي استان نيز با ورود فضاي مجازي آن ها را با چالش هايي موجه كرده است.


سيد رضا هاشمي زاده در گفت و گو با ايرنا افزود: بخشي از فضاهاي مجازي كه ادارات نيز مي توانند از آن ها استفاده كنند شامل ارتباطاتي مي شود كه بر پايه وب سايت، تارنما و پورتال ها تعريف شده است.


وي خاطرنشان كرد: با ظهور ابزارك ها و اپليكيشن هاي تلفن همراه اين فضا گسترش پيدا كرد تا نسل قديمي پيامك ها پشت سر گذاشته شود.


اين جامعه شناس ارتباطات بيان داشت: اكنون همه روابط عمومي هاي هرمزگان در فضاي مجازي فعاليت ندارند اما بايد به اين جايگاه برسند كه از اين امكانات در مسير كاركردها، تشريح وظايف و مسووليت درون و برون سازماني استفاده كنند.


دانش آموخته رشته ارتباطات و مولف كتاب عصر مجازي عنوان كرد: برخي از روابط عمومي ها نيز پورتال هايي براي سازمان خود راه اندازي مي كنند كه بعد از مدتي به صورت راكد مانده و به روز رساني نمي شود و در موقعيت بحران نمي توانند جلوي شايعات در فضاي مجازي را بگيرند.


وي معتقد است: روابط عمومي هايي كه از نرم افزاهاي، واتساپ، اينستاگرام و تلگرام (قبل از فيلتر شدن) استفاده مي كنند به روز هستند و در اطلاع رساني نقش موثري برمخاطبان خود مي گذارند.


اين استاد دانشگاه در حوزه ارتباطات اظهارداشت: روابط عمومي هايي كه در فضاي مجازي مشاركت بيشتري دارند بطورعمده به نسل دوم روابط عمومي هاي الكترونيك و ديجيتال در دنيا معروف هستند كه ارتباط را آسان تر مي كنند.


وي تاكيد كرد: شوراي هماهنگي روابط عمومي ها، نقش مهمي در حضور فعال روابط عمومي ها بر فضاي مجازي و استفاده از ظرفيت هاي پيام رسان فوري گوشي هاي همراه دارد.


مولف كتاب عصرمجازي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: استفاده از نيروهاي جوان و توانمند با بينش كارآمد بايد مورد توجه مديران براي مسووليت روابط عمومي يك سازمان قرار گيرد زيرا نقش نيروي انساني با سواد و خلاق در به روز شدن جايگاه ارتباط عمومي بسيار موثر است.


هاشمي زاده ابراز داشت: بسياري از روابط عمومي ها به دليل نبود نيروي متخصص، مورد توجه مديرهاي بالا دستي خود قرارنمي گيرند و در نتيجه با داشتن تجهيزات اندك روابط عمومي راكد و ساكت مي شوند.


وي با اشاره به اينكه جزيره اي عمل كردن اطلاع رساني مي تواند شرايط يك جامعه را به خطر بياندازد ادامه داد: همچنين فعاليت هاي گروهي روابط عمومي ها در صورت بروز بحران در كشور مي تواند به مديريت آن كمك و از بسياري اتفاقات و شايعه ها جلوگيري كند.


اين مدرس دانشگاه با بيان اين كه مديران در ايجاد يك روابط عمومي كارآمد و به روزنقش موثري دارند گفت: ديدگاه برخي از مديران به روابط عمومي سازمانشان به گونه است كه آن را واحدهاي هزينه ساز مي دانند و در ساختار بودجه اي بهايي داده نمي شود كه اين يك چالش بزرگ براي روابط عمومي ها تلقي مي شود.

** انتشار اخبار غير موثق آفتي در فضاي مجازي
سرپرست روابط عمومي و اموربين الملل استانداري هرمزگان نيز خاطر نشان كرد: انتشار شايعات و اخبار غير موثق مهمترين آفت فضاي مجازي بوده كه گاهي تاثيرگذاري آن بيش از رسانه هاي رسمي است.


فاطمه ركن الديني در گفت وگوبا ايرنا افزود: فضاي مجازي هر چند بسياري از هزينه هاي مادي روابط عمومي را كاهش و سرعت عمل را افزايش داده، اما در پشت اين صفحات مجازي افرادي هستند كه با اهداف شوم شايد يك سازمان را مورد حمله و نقد غير منصفانه قرار دهند.


وي بيان داشت: نبود دروازه بان اخبار در فضاي مجازي باعث شده مخاطبان تمايل بيشتري براي پذيرش اين گونه مطالب از كانال هاي مجازي داشته باشند.


دبير هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي هرمزگان خاطرنشان كرد: امروزه وجود گوشي هاي هوشمند مي تواند علاوه بر فرصتي براي روابط عمومي ها، تهديدي براي انتشار شايعات نيز باشد.


رييس انجمن روزنامه نگاران هرمزگان عنوان كرد: با لزوم برقراري ارتباط بين رسانه هاي سنتي و مدرن، ماموريت هاي سازماني و ضرورت بازنگري در رويكردها و به روزرساني فعاليت ها دوچندان شده است.


وي ادامه داد: همانطور كه فن آوري به طور مداوم ارتقا يافته و اطلاعات از طريق هوش مصنوعي به اشتراك گذاشته مي شود، استراتژي هاي روابط عمومي نيز مي تواند شامل محتواي چند رسانه اي قابل جستجو باشد.


مديرمسوول مجله اقتصادي تجارت جنوب گفت: اگر بخواهيم در دنياي امروزحرفي براي گفتن داشته باشيم، اعتماد عمومي را نسبت به سازمان خود جلب كنيم و بر تعداد مخاطبانمان افزوده شود بايد بين رسانه هاي مدرن و سنتي تعامل برقرار كنيم.


ركن الديني اضافه كرد: يك مدير روابط عمومي كه پيچيدگي هاي ماموريتي دستگاه خود را نشناسد، اطلاعات كاملي از دنياي بيرون نداشته باشد و داشته هاي خود را در ارتباطات انساني و اجتماعي به روز نكند در اين عرصه موفق نخواهد شد.

** استفاده از رسانه هاي نوين اطلاع رساني ويژگي روابط عمومي فعال
مدير روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان گفت: استفاده از رسانه هاي نوين اطلاع رساني، ويژگي هاي يك روابط عمومي فعال و پويا است كه البته بستر چنين فضاهايي براي اطلاع رساني رسمي طراحي نشده است.


مهدي نيرومند در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: دنياي مجازي هم اكنون فضاي غالب اطلاع رساني مردم و جامعه محسوب مي شود كه علت آن دسترسي آسان به اطلاعات است.


وي اظهار داشت: بسياري از اطلاعات در فضاي مجازي موثق نيست اما به دليل سرعت بالا و استقبال مردم از اين تكنولوژي، نهادهاي رسمي نيز اقدام به اطلاع رساني در اين عرصه كرده اند.


مدير روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد هرمزگان خاطرنشان كرد: نتايج اطلاع رساني در فضاي مجازي مزيت و معايب قابل توجهي دارد كه در صورت نبود شيوه اي صحيح، نقطه قوتي براي سازمان نخواهد داشت بلكه آسيب هاي آن بيشتر خواهد شد و سازمان را به حاشيه و درگيري مي كشاند.


وي ادامه داد: با توجه به اين كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي داراي جامعه هدف گسترده شامل، هنرمندان، اهالي فرهنگ و هنرو گروه هاي رسانه اي مي باشد، واجب است براي تسريع در اطلاع رساني از فضاي مجازي بهره گيرد.
نيرومند بيان كرد: فضاي مجازي داراي ظرفيت هايي مي باشد كه اگر با آگاهي پيش برود، براي سازمان سودمند است.

** نبود نيروي متخصص و كمبود تجهيزات مشكل بزرگ روابط عمومي هاي هرمزگان
مدير روابط عمومي منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس، نبود نيروي انساني متخصص و كارآزموده و در اختيار نداشتن امكانات و تجهيزات لازم را از بزرگترين مشكلات روابط عمومي هاي هرمزگان دانست.


سعيد خادمي پور افزود: اين گونه از مشكلات فعاليت در حوزه روابط عمومي را كه با دشواري هاي بسياري روبرو است، بيش از پيش سخت مي كند.


وي ادامه داد: بر همين اساس انتظار مي رود عزمي جدي براي رفع اين كاستي ها ايجاد شود تا فعالان در روابط عمومي امكان ايجاد فعاليت هاي خود را به درستي داشته باشند.


عضو هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي هرمزگان تصريح كرد: روابط عمومي هاي استان هرمزگان با وجود محدوديت هايي كه دارند تلاش كرده اند تا ارتباط موثري با رسانه هاي استاني و كشوري برقرار كنند.


خادمي پور با اشاره به اين كه اين واحد ارتباطي بايد طرف اعتماد جامعه باشد افزود: ركن اصلي در تحقق چنين هدفي، بيان حقيقت است زيرا بدون شك در هر مجموعه اي كاستي هايي وجود دارد.


وي ياد آور شد: استفاده از ابزار رسانه توسط روابط عمومي مزيت هاي بسياري دارد و افزايش سرعت، گستردگي بيشتر، تداوم و نظم در انتشار، فراگيري مخاطبان و دسترسي آسان تر به اخبار را به دنبال دارد.

** بقاي روابط عمومي ها با حضور در فضاي مجازي
واحد روابط عمومي به عنوان مجموعه اي ارتباطي نه تنها از تغييرات دور نيست، بلكه براي بقا و بالندگي سازمان خود، بيش از سايرين نيازمند يادگيري قواعد حاكم بر فضاي مجازي است.


صرف نظر از اين قضاوت ها، در نگاه عقلايي، مي توان ويژگي ها و صفات مطلوب اين فضا را شناسايي كرد و از آنها بهره مطلوب برد.


روابط عمومي ها ناگزير از سرمايه گذاري هاي آنلاين هستند تا بتوانند در فضاي مجازي براي مخاطبان خود پيام هاي مناسب توليد كنند، به ابهام ها و نيازهاي آنان به سرعت پاسخ گويند، امكان ايجاد تماس هاي سريع و بي واسطه را بين مخاطبان سازمان فراهم كنند، در زمان بحران بطورسريع وارد عمل شوند و از اين بستر براي تامين اهداف و نام سازمان بهره ببرند.