شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «كتاب پلاس» نخستين پلتفرم در صنعت نشر
شنبه، 21 اردیبهشت 1398 - 13:37 کد خبر:38290
نشست «نوآوري در اقتصاد نشر» و آيين «رونمايي از نخستين كسب و كار نوآورانه مبتني بر فناوري در صنعت نشر» هفدهم ارديبهشت ماه در تالار «قلم» سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد. كتاب پلاس، اولين پلتفرم مشترك ذي‎نفعان كتاب است كه بازار جديدي در اين صنعت خلق كرده و با بهره‎گيري از فناوري اطلاعات، پلي ارتباطي ميان ناشران و مشتريان كتاب ايجاد كرده است. در حال حاضر، ناشران معتبري به اين پلتفرم پيوسته و چندين و چند تن از ناشران معتبر عمومي و دانشگاهي نيز در سي ودومين نمايشگاه بين المللي كتاب وارد مرحله عقد قرارداد شده اند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نشست «نوآوري در اقتصاد نشر» و آيين «رونمايي از نخستين كسب و كار نوآورانه مبتني بر فناوري در صنعت نشر» هفدهم ارديبهشت ماه در تالار «قلم» سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد. كتاب پلاس، اولين پلتفرم مشترك ذي‎نفعان كتاب است كه بازار جديدي در اين صنعت خلق كرده و با بهره‎گيري از فناوري اطلاعات، پلي ارتباطي ميان ناشران و مشتريان كتاب ايجاد كرده است. در حال حاضر، ناشران معتبري به اين پلتفرم پيوسته و چندين و چند تن از ناشران معتبر عمومي و دانشگاهي نيز در سي ودومين نمايشگاه بين المللي كتاب وارد مرحله عقد قرارداد شده اند.
 
 پلتفرم «كتاب پلاس» اولين پلتفرم مشترك ناشران، مؤلفان، فروشگاه ها و علاقه مندان به كتاب است كه از سوي شركت شناسا، به عنوان يكي از شركت هاي گروه مالي پاسارگاد رونمايي شده است.
 
 رشد دو برابري استفاده از كتاب هاي الكترونيكي
 اشرف بروجردي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين نشست با اشاره به اينكه آمارهاي جهاني در فضاي مجازي، نشان از رشد دو برابري استفاده از كتاب هاي الكترونيكي در سال 2017 نسبت به سال 2013 دارد، گفت: مي توان از اين ظرفيت در جامعه ايران هم استفاده بهينه كرد.
 
 او در عين حال، جانشيني كامل محتواي الكترونيكي با كتاب را يك مخاطره خواند و افزود: بايد در نحوه بهره برداري از كتاب به عنوان منبع دانش، تأمل و دقت كافي صورت گيرد.
 
 همچنين احمد مسجدجامعي، رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران به ارزش بسيار بالاي كتاب به عنوان گنجينه هر دوره تاريخي اشاره كرد و گفت: ظرفيت مبادله اي كه در اقتصاد فرهنگ و هنر و خلاقيت وجود دارد، بعد از حجم سرمايه گذاري در حوزه نظامي، در بين بالاترين ارقام است.
 
 مسجدجامعي همچنين نسبت به سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين عرصه ابراز اميدواري كرد و ادامه داد: ورود بخش خصوصي و سرمايه گذاري آن در اين عرصه را بايد به فال نيك گرفت و اميدوار هستيم كه با وجود كمبود هاي فعلي در حوزه نشر، بتوان از اين ظرفيت بهره برداري كرد.
 
 نخستين كسب و كار نوآورانه در صنعت نشر
 دكتر حامد ساجدي، مديرعامل شركت شناسا نيز در اين نشست با بيان تحولاتي كه در حوزه سبك زندگي در ايران و جهان روي داده، به تاثير ارزش كسب و كار هاي نوآورانه تأكيد كرد و گفت: اولين سرمايه‎گذاري خطرپذير در حوزه صنعت نشر توسط شركت شناسا از شركت‎هاي گروه مالي پاسارگاد صورت گرفت. اين اتفاق به منظور شكوفايي اقتصاد نشر، ايجاد ارزش آفريني در زندگي مردم، ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و جلوگيري از قاچاق كتاب انجام شده است.
 
 به گفته مديرعامل شركت شناسا، دنياي امروز متاثر از فناوري هايي است كه چهره امروز را نه تنها در جهان پيش رو بلكه در ايران هم تغيير داده است.
 
 ساجدي همچنين به شكل‎گيري روندهاي جديد اشاره كرد و گفت: برندهاي اول جهاني جاي خود را به نام‎هاي فناورانه داده اند كه باعث تحول زندگي شده است.
 
 او درباره حوزه هاي فعاليت شناسا نيز گفت: شناسا، استراتژي فعاليت هاي خود را در سه حوزه سلامت، مديريت منابع طبيعي و محيط زيست و نهايتاً حوزه سبك زندگي و هر آنچه مي تواند زندگي يك شهروند ايراني را در قالب يك كسب و كار فناورانه بهتر كند، پيگيري مي كند.
 
 به گفته ساجدي، مجموعه شناسا متكي بر خلق ارزش و سرمايه گذاري نوآورانه است و اعتقاد داريم سودآوري و خلق ارزش بايد مبتني بر نوآوري و خلاقيت باشد. شناسا در ابتدا گزينه سلامت انسان را مورد توجه قرار داد و معتقد بوديم انسان محور هر تحولي است كه بايد از مزيت هاي مناسبي برخوردار باشد، اما براي خوشبختي انسان ها اين مورد كفايت نمي كند و بايد سبك زندگي انسان را مورد تحول قرار دهيم تا احساس شادي و موفقيت كند.
 
 مديرعامل شركت شناسا ادامه داد: همانطور كه صنايع خلاق و فرهنگي به عنوان يك محور، در كنار صنايع دانش بنيان در كشور مدنظر قرار گرفته است، مجموعه شناسا نيز با ورودش به استارتاپ «كتاب پلاس» با هدف پشتيباني از ورود به آينده صنعت نشر جهت گذار از تجربه و فضاي سنتي به فضاي نوآورانه، گام برداشته است.
 
 ساجدي با بيان اينكه اين مجموعه طي هشت سال فعاليت سرمايه گذاري در بيش از ۶۰ حوزه فناورانه را در كارنامه عملكرد خود ثبت كرده است، ادامه داد: جدا از بحث سرمايه گذاري، شناسا علاقه مند به نهادسازي و تكميل زنجيره ارزش در بخش هاي مختلف كسب وكارهاي فناورانه است و در اين راستا علاوه بر همكاري با مطرح ترين دانشگاه ها و مراكز علمي، همكاري با سازمان ها و ارگان هاي دست اندركار در امر توسعه فناوري را در دستور كار قرار داده است.
 
 مديرعامل شركت شناسا در پايان، با دعوت از فعالان فرهنگ و نشر كشور براي همكاري و همراهي در اين حوزه گفت: آغوش «شناسا» براي هم افزايي، به روي هر نهاد حقيقي و حقوقي كه در هر جايگاه و مقامي علاقه مند به اين حركت است، گشاده است. اميدواريم در كنار هم بتوانيم قدم هاي بزرگتري برداريم.
 
 گفتني است «كتاب پلاس» تنها استارتاپ در حوزه كتاب فيزيكي است كه با سرمايه گذاري شركت «شناسا» و استفاده از پتانسيل فني گروه مالي پاسارگاد، مبادرت به كدينگ كتاب كرده است و از اين طريق مي تواند كتاب فيزيكي را به فناوري هاي روز (اينترنت اشياء، بلاك‎چين و واقعيت افزوده AR) بازارهاي ديجيتال و پلتفرم هاي تجارت الكترونيك وصل كند. اين پلتفرم در حقيقت پل ارتباطي ميان همه ذي‎نفعان كتاب از جمله مؤلف، ناشر، فروشگاه، مخاطبان و ترويج كنندگان و حاميان كتاب با يكديگر محسوب مي شود. «كتاب پلاس» در افق پيش روي خود تبديل شدن به Market Place حوزه نشر و ورود به بازار بين المللي را ترسيم كرده است./ فرصت امروز